De redenen waarom cross-selling elke klant waardevoller maakt
Laatst geüpdate op 13 januari 2022 om 12:13 pm
Ken je dit verschijnsel? Wanneer je online iets koopt en dat de webshop nog suggesties maakt over eventuele zaken die zouden passen bij jou product? In de e-commerce is het tonen van al die aanvullende producten eenvoudig en automatisch: de beroemde cross-sell.
Wat is cross-selling?
Cross-selling is een techniek die bestaat uit het aanbieden van producten van een klant met betrekking tot hun aankoop om zo een grotere verkoop te bereiken. Deze tactiek is zeer populair geworden in de e-commerce, omdat het visueel veel gemakkelijker is toe te passen dan in een fysieke winkel en heeft bewezen een geweldig hulpmiddel te zijn voor het verhogen van de gemiddelde uitgaven per klant. Dit zijn de bekende rubrieken “Gerelateerde producten”, “Vaak samen gekocht”, “Klanten kochten ook” of “Kan jou ook interesseren”.
Waarom is cross-selling (en up-selling) belangrijk?
Goed uitgevoerde up-selling- en cross-selling technieken kunnen leiden tot een verhoging van de omzet door meer te verkopen aan dezelfde klant, maar het is niet allemaal eenzijdig en de voordelen strekken zich ook uit tot de ervaring van de klant. Door effectief up-selling en cross-selling kan jij ervoor zorgen dat de klant het juiste product voor hen kiest, en dat ze alles hebben wat ze nodig hebben om dat product te gebruiken.
Zo zijn batterijen een perfect cross-sell artikel voor producten die niet met eigen batterijen worden geleverd. Dit zou niet alleen de totale waarde van de winkelwagen verhogen, maar het voorkomt ook dat de klant een artikel ontvangt dat hij niet direct kan gebruiken.
Hoe verschilt cross-sell van up-sell?
Dit is een veel voorkomende verwarring, omdat in beide gevallen het idee is om de koper aan te moedigen meer uit te geven. Maar de tactiek is heel anders:
Bij cross-selling worden producten voorgesteld die complementair zijn aan het gekozen product. Het doel is om meer producten aan de gebruiker te verkopen, op voorwaarde dat ze logisch en nuttig zijn. Bijvoorbeeld een screensaver of een koptelefoon voor een iPhone.
Bij up-selling wordt gesuggereerd dat de klant een beter en dus duurder product koopt. Bijvoorbeeld een Macbook Pro in plaats van een Macbook Air.
4 voorbeelden van cross-sellingstrategieën
Cross-selling begrijpen is één ding, en leren hoe je het in de praktijk kunt brengen, is een andere stap. Of je nu een online winkel of een fysieke winkel bent, je kunt de gemiddelde bestelwaarde snel verhogen. Met andere woorden, zolang je maar hard werkt om een goed plan te ontwikkelen. Om jou te helpen, volgen hier vier voorbeelden van hoe jij ervoor kunt zorgen dat jouw strategie resultaten oplevert:
1. Help klanten bij het oplossen van problemen
Wanneer cross-selling niet goed is voor de klant, kan de koper het beschouwen als een omslachtige (en voor de hand liggende) strategie om geld te verdienen. Denk er eens over na: als je ervoor kiest om online een zak hondenvoer te kopen, wil je niet dat iemand actief kattenbakvulling aan de winkelwagen toevoegt. Om jouw huidige klanttevredenheid te verbeteren of te behouden, maak je van cross-selling een natuurlijk onderdeel van een naadloze ervaring.
2. Maak bundels voor jouw klanten
Veel bedrijven kiezen ervoor om bundels samen te stellen om klanten te helpen geld te besparen. Verkopers kiezen meestal voor het all-inclusive pakket in plaats van elk item afzonderlijk te kopen om kortingen te bieden. Dit verhoogt niet alleen de waargenomen waarde van cross-selling, maar het kan klanten ook overhalen om wat extra geld toe te voegen om goederen te ontvangen die ze niet per se nodig hebben.
Het bundelen van gerelateerde producten is een geweldige manier om meer producten te verkopen en klanten tijd te besparen. Voor shoppers die al van plan zijn om meerdere items te kopen, helpt deze strategie hen om sneller af te rekenen. Voor de overige producten kan het bundelen van verkopen de waarde aantonen van het verkrijgen van meer dan één product en aangeven dat andere kopers vraag hebben.
3. Beperk jouw suggesties
Om de aandacht van kopers te trekken, kan een groot aantal gerelateerde producten worden vermeld, maar je wilt klanten geen aanbevelingen doen. Dit brengt klanten in verwarring, maakt hun besluitvorming moeilijker en zorgt ervoor dat klanten minder snel naar jouw suggesties luisteren.
Een betere optie is om een klein aantal zorgvuldig geselecteerde artikelen op te sommen, bij voorkeur niet meer dan vijf. Door jouw suggesties te verminderen, wordt jouw cross-sellingstrategie persoonlijker en consistent met jouw huidige klanten. Bovendien kan deze cross-sellingmethode kopers toegankelijker maken, waardoor de mogelijkheid wordt vergroot dat kopers voor alle add-ons kiezen.
4. Gebruik gegevens
Ten slotte, en misschien wel het belangrijkste punt, moet jouw cross-sellingstrategie gebruikmaken van de gegevens die je over klanten hebt. Bedrijven over de hele wereld gebruiken CRM-software (Customer Relationship Management), geautomatiseerde feedbacktools, enquêtes en andere strategieën om meer te weten te komen over kopers, wat ze hebben gekocht, en om ze over te halen om meer te kopen.
Mogelijk moet jezelf de volgende vragen stellen:
- Welke producten heb je in het verleden samen verkocht?
- Welk type product heeft mijn specifieke klantenbestand de voorkeur?
- Wanneer reageren klanten het beste op jouw marketing- of verkoopstrategie?
- Hoeveel willen klanten gemiddeld toevoegen aan de winkelwagen?
Voorbeelden van cross-selling
De meest voorkomende cross-sellingstrategieën in e-commerce zijn van toepassing op 4 categorieën:
- Aanvullende diensten: van toepassing wanneer jouw bedrijf services levert in plaats van fysieke producten, of wanneer jouw producten mogelijk aanvullende services vereisen.
- Aanvullende producten: suggesties voor het gebruik van een bepaald product, bestseller, verwante nieuwigheid of noodzakelijke of verrijkte accessoires voor producten die gewoonlijk door klanten worden gekocht met dezelfde kenmerken.
- Productgroep: Over het algemeen hebben kortingen betrekking op de aankoop van een of meer artikelen in een pakket.
- Aanbevelingen op maat: aanbevelingen op basis van gegevens van gebruikersbezoeken, vragen en eerdere aankopen, deze aanbevelingen komen ofwel via de browsegeschiedenis van de gebruiker ofwel via gegevens die rechtstreeks van de gebruiker zijn verkregen (enquêtes, nieuwsbrieven, categoriewaarschuwingen, verlanglijstjes, enz.).
Houd vooral in gedachten dat het aanbevelen van de juiste producten essentieel is voor succes. Alleen als jouw productinhoud goed wordt bijgehouden en gesynchroniseerd, kan je zonder fouten vaststellen welke producten in jouw catalogus met elkaar in verband staan en met elk verkoopkanaal overeenkomen.
Conclusie
Cross-selling is jouw kans om shoppers andere producten te laten zien waar ze voordeel uit kunnen halen. Door klanten schijnbaar willekeurige producten aan te bieden, wordt het niet minder en kan het de klanten alleen maar meer in verwarring brengen. Zo kan je jouw winst verhogen en tegelijkertijd de klantervaring van jouw merk veranderen in een ervaring waar elke koper naar uitkijkt. Kijk zorgvuldig naar het scala aan producten die je aanbiedt en denk na over wat het meest zinvol is om de klant aan te bieden en op welk punt en je zult goed op weg zijn om jouw inkomsten te verhogen door meer te verkopen aan dezelfde klanten en tegelijkertijd een betere ervaring te bieden.
Vergeet niet dat cross-selling slechts een andere begeleiding is van een zakelijke of e-commerce strategie, en niet de basis is van jouw klantenwerving of van jouw grootste verkoopinkomsten.