Hoe kan je het verkoopproces optimaliseren met e-commerce?
E-Commerce

Optimaliseer JOUW E-COMMERCE met deze 10 tips

4,50/5(8)

Om online verkoop te genereren is het belangrijk om een goede e-commerce site te hebben. Het gaat hier niet alleen om een eenvoudig verkoopplatform. Het moet goed doordacht zijn en ontworpen om het verkoopproces te optimaliseren. Hier zijn enkele tips om toe te passen bij het creëren van jouw e-commerce.

Zorg zowel voor het ontwerp als het merkimago

Jouw imago is kostbaar. Je hebt veel tijd besteed aan het vormgeven ervan. Je mag er trots op zijn, dus laat het zien! Net zoals een winkelier zijn etalage en zijn winkel zou verzorgen om alle aandacht te trekken, besteed je ook de energie, het budget en de tijd die nodig is om een uitstekende e-commerce webpagina te ontwerpen. Dit is de cruciale stap in de verkoop, dus het is essentieel om jouw waarden en imago te laten zien door middel van het ontwerp van je online winkel. Een goed webdesign kan de klantervaring verbeteren en daarmee de conversie en de klantloyaliteit verhogen.

Een zoekopdracht omzetten in een aankoop

Om de consument te overtuigen om te kopen, is het noodzakelijk om na te denken over het hele proces dat erachter zit. Het is daarom belangrijk om na te denken in termen van structuur, oproep tot actie en andere instrumenten die de aankoop zullen bevorderen. Je kunt een “winkelwagen” hebben om de handeling te activeren, andere producten aan te bevelen die met het geraadpleegde product verbonden zijn, of de optie te geven om het product bijvoorbeeld “leuk te vinden”.

Creëer unieke en kwalitatieve productfiches

Een effectieve productfiche op je handelssite is vooral hetgeen dat de aandacht van de bezoeker trekt. Maar om perfect te zijn, moet het ook uniek en relevant zijn om jouw product te verwijzen naar zoekmachines, hier zijn enkele tips:

  • Illustreren met prachtige foto’s. Wanneer je een foto kiest is het belangrijk dat deze de moeite waard en professioneel is. Let daarbij op de belichting, de resolutie (pas op voor onscherpe of pixelgevoelige beelden), de omgeving, bijsnijden, etc…
  • Schrijf een volledige, duidelijke, nette en unieke beschrijving. Productbladen die bijna leeg zijn, zullen de bezoekers afschrikken. Neem dus de tijd om een rijke en gestructureerde inhoud met voordelen, functies, enz. te creëren. Verwaarloos de spelling en de grammatica niet, deze onhandigheid zorgt ervoor dat je je geloofwaardigheid verliest.
  • Kies woorden die je doelwit begrijpt. Hoe eenvoudiger de zinnen, hoe meer impact ze zullen hebben. De woordenschat die je zult gebruiken moet in overeenstemming zijn met de woordenschat en kennis van je potentiële klant. Vermijd  technisch taalgebruik en geef de voorkeur aan het benadrukken van de sterke punten van het product.

Verhoog de waarde van bepaalde producten

Om een bepaald product te promoten, kan je bijvoorbeeld een artikel schrijven dat de deugden ervan verkoopt, of een wedstrijd houden om dit product te winnen: deelnemers die niet gewonnen hebben, zullen het later willen kopen. Je kunt ook kortingen op bepaalde artikelen of diensten instellen.

Perfecte presentatie

Het is aan jou om de bezoeker te verleiden. De presentatie die je voorstelt moet de internetgebruiker letterlijk in het universum van uw product dompelen, zodat hij alle aspecten en troeven ervan ontdekt. Naast een goed gepolijste beschrijving waarin je bijvoorbeeld de sterke punten kunt benadrukken. Je kunt het ook verrijken met een korte video, een fotogalerij of een 360°-weergave van het product. Gebruik al je creativiteit!

Een gebruiksvriendelijke zoekopdracht

Niets is vervelender als consument dan het niet gemakkelijk kunnen vinden van het product dat je zoekt. Daarom is het belangrijk om jouw e-commerce platform aan te passen aan alle mogelijke zoekopdrachten. Door bijvoorbeeld tijdens het zoeken selectiecriteria toe te voegen, kan je de consument sturen naar wat hij nodig heeft en zo kan het makkelijker aan zijn vraag voldoen. Het is bijvoorbeeld gewoon een kwestie van het toevoegen van een maatkeuze opties voor schoenen, kleuren,…

Gegevens verzamelen om je klanten te kennen

Hoe meer je weet over je clientèle, hoe beter je in staat zult zijn om ze tevreden te stellen. Tevredenheid van klanten betekent ook dat ze kunnen anticiperen op hun behoeften op basis van wat we over hen weten: hun profiel, smaak, gewoontes, het soort producten waarin ze geïnteresseerd zijn, enz. Dankzij deze kostbare informatie heb je alle kaarten bij de hand om ze te bewaren, ze een aanbod te geven dat aan hun behoeften voldoet, kortom, jouw loyaliteitsstrategie te optimaliseren.

Het verzorgen van trouwe klanten

Je bent er al in geslaagd om deze klant te veroveren, om hem te houden, en nu komt  de volgende stap.

Customer Satisfaction In Vuca World

  • Ten eerste, aarzel niet om de klant in het middelpunt te zetten. Het is vrij klassiek, maar klanten stellen over het algemeen kleine privileges op prijs: klantenkaart, korting, cadeau, privé-verkoop, enz.
  • Deel dan je nieuws met hem en kijk wat hij denkt. Om bij te dragen aan de ontwikkeling of verbetering van de diensten van zijn favoriete online winkel, is de internetgebruiker vaak bereid en voelt zich gewaardeerd door dit gebaar. Hiervoor is er de e-mail van de klantenservice, de enquête, de quiz, etc…
  • Tot slot mag je niet vergeten , dit is essentieel. Laat hen zien dat je om een dienst geeft die aan hun verwachtingen voldoet, houd rekening met hun opmerkingen, en reageer snel op verzoeken.

De kracht van mond-tot-mondreclame in het digitale tijdperk kan je merk kraken of maken.  Wanneer je trouwe klanten in de watten worden gelegd, win je via hen nieuwe klanten.

Pre-registratie van  winkelmandje

Voorlopig nog onder de radar op online winkels, maar deze functie verdient toch je volledige aandacht.

Waaruit bestaat het? Wanneer jouw bezoeker tijdens zijn bezoek een winkelmandje opent, zal hij een knop hebben waarmee hij het mandje kan opslaan en zijn huidige selectie op een veilige manier naar zijn e-mailadres kan sturen.

Wat is het voordeel? Wanneer de bezoeker geen tijd heeft gehad om de bestelling goed te keuren dan kan dat op een later tijdstip. De bezoeker kan  gewoon via de e-mail alles terugvinden en zijn verkoop verderzetten

De pre-registratie van het winkelmandje is zowel een voordeel voor de klant, als een bonus voor jou, want ook zonder aankoopbevestiging  is het mogelijk om zijn e-mailadres te bemachtigen! Het is dan aan  jou om  met e-mailmarketing aan de slag te gaan, waarbij e-mailmarketing een goede strategie is om je conversieratio te verhogen.

Bied de beste service

Het betekent vooral het aanbieden van een complete service en een intuïtief aankoopproces. Internetgebruikers zijn de koningen van het vergelijkend winkelen en niets ontgaat hen: ultrasnelle en gratis levering, gratis retourzendingen, recensies, notities, enz. Weet dat het kleinste ontbrekende gedeelte een extra punt is voor jouw concurrenten.

Zit je toch met het gevoel dat je jouw e-commerce project wilt aanpakken met professionals? Sortlist heeft de juiste partners voor jou! 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email