Heb jij al van Google Webmaster Tools gehoord?
Marketing

Heb jij al van Google Webmaster Tools gehoord?

5,00/5(1)

Waarschijnlijk weet je al dat Google talloze tools en apps heeft gemaakt om het leven als marketing professional of webmaster makkelijker te maken. Google Webmaster Tools of Google Search Central zijn enorm krachtige tools die je kunnen helpen om beter gevonden te worden op zoekpagina’s maar hebben nog veel meer in huis. In dit artikel zullen we de ins en outs van Google Webmaster Tools bespreken en je precies vertellen hoe je het maximale eruit kunt halen.

Wat is Google Webmaster Tools?

Je moet dit hulpprogramma van Google zien als een set gereedschappen waarmee jij veel meer inzicht kunt krijgen waar onder andere jouw websitebezoekers vandaan komen, hoe vaak je tevoorschijn bent gekomen op een bepaalde zoekterm in Google maar ook hoeveel kliks dit je heeft opgeleverd. Dit is lang niet het enige. Ook zie je welke sites er naar jouw website linken (backlinks) en hoe vaak deze zijn gebruikt.Met de jaren is Google Webmaster Tools verbeterd en uitgebreid.

Op dit moment staat Google Webmaster Tools beter bekend als Google Search Console of Google Search Central. Hoewel deze tool van begins af aan met name gericht was op webmasters (vandaar de naam), is Search Console enorm belangrijk bij je dagelijkse marketing activiteiten. Er is verschrikkelijk veel informatie te vinden over je website en het gebruik is eigenlijk vrij gemakkelijk eens je je weg hebt gevonden.Zoals je inmiddels wel bekend bent van Google zijn de mogelijkheden zeer divers en kun je van bijna elke activiteit op je website wel een rapport maken. Wat je gebruikers precies doen en welke links of content het meest succesvol zijn, Google heeft op elke vraag wel een antwoord.

Laten we de belangrijkste kenmerken van Google Webmaster Tools of Google Search Console er bij pakken.

De meest populaire kenmerken van Webmaster Tools

Inzicht in het verkeer naar je website

Google Search Console houdt van de afgelopen 90 dagen bij hoe vaak je site zichtbaar geweest in de zoekmachine op een bepaalde zoekterm. Omdat het aangeeft waar jouw bezoekers in geïnteresseerd zijn, kun jij de content van jouw site hierop aanpassen en zorgen dat je nog sneller gevonden wordt.

Google Analytics en de inzichten in Webmaster Tools worden 2,5 jaar opgeslagen. Dit geeft je dan ook een prima mogelijkheid om de verschillende inzichten met elkaar te vergelijken.

Wie linkt er naar jouw website?

Je zal ongetwijfeld al eens van backlinks gehoord hebben bij het lezen van Seo optimalisatie artikelen. Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website linken. Zulke links worden door Google als zeer waardevol beschouwd. Hoe meer backlinks naar jouw website verwijzen hoe hoger je in Google rank komt te staan. Denk nu niet gelijk dat op hoe meer sites je staat, hoe beter dit is voor je Google status. Domain Authority speelt hierbij ook een rol. Hoe hoger de DA van een website is, des te beter dit is voor je resultaten.

In het algemeen kun je stellen dat meer links van websites met een betere domeinscore beter is, maar dit betekent niet dat je websites met een mindere score moet gaan verbieden om een link naar jouw website te plaatsen. In principe is elke link die logisch of nuttig is, goed voor jouw resultaten.

Fouten oplossen

Het gaat wat verder dan een tikfout of grammaticale vergissing, we hebben het hier over crawlfouten. Google geeft je een overzicht van pagina’s die niet gevonden zijn door hun crawlers, maar wel aanwezig zijn op je sitemap. Dit kan komen door foutieve URL’s of pagina’s die verwijderd zijn. Een verwijderde pagina kan bijvoorbeeld nog wel link clicks krijgen van andere websites of pagina’s en daar komen fouten uit voort. Deze “ouide” links naar een andere pagina leiden kan dan een goede oplossing zijn om je bezoekers toch op je site te landen belanden.

een kijkje achter de schermen van jouw website

Statistieken en indexaties

Een goede indexering op Google is van levensbelang maar toch moet je ook opletten dat je niet zomaar elke pagina indexeert. Als er door een fout een aantal pagina’s niet zijn geïndexeerd kan dit wel eens desastreuze gevolgen hebben voor je site. Google Webmaster Tools zal je aantonen welke pagina’s door Google geïndexeerd zijn.Zie je jouw belangrijkste pagina’s hier niet tussen staan? Dan moet je op zoek om uit te vinden wat de reden is hiervoor. Het kan een kleine fout zijn die ervoor zorgt dat deze pagina niet meer naar boven komt op Google. Dat is dan een klein foutje met enorme gevolgen. Een belangrijke indicatie kan zijn dat je van de ene op de andere dag je bezoekersaantallen van een pagina op Google Analytics drastisch ziet kelderen. Waarschijnlijk heb je dan iets verkeerds gedaan waardoor deze pagina niet zo goed te bereiken is. Wat voor fouten dit kunnen zijn, verschilt nogal maar Google Webmaster Tools zal ze je zeker aan kunnen wijzen.

Hoe gebruik je Google Search Console (Google Webmaster Tools)?

Hoewel er tig mogelijkheden en ook redenen zijn om Google Search Console te gebruiken, is het gebruik vrij gemakkelijk. Natuurlijk kun je het zo gek maken als je wilt maar zoals veel Google producten wijst ook Google Search Console je prima de weg.

Je begint met de gratis aanmelding voor Search Console. Ook zijn er geen betaalde updates. Search Console is gratis.

Nadat je bent aangemeld moet je aantonen dat je de rechtmatige eigenaar bent van je website. Omdat Google Webmaster Tools alleen informatie geeft die voor eigenaars  beschikbaar is er een verificatie noodzakelijk.

Google heeft een startgids beschikbaar gesteld die je uitlegt hoe het systeem werkt. Het lezen van de startgids zal je gelijk op weg helpen

Met behulp van de handleidingen van Google Search Console kun je de eerste stappen naar SEO optimalisatie zetten. Zelfs als je verder doorleest is jouw SEO kennis binnen de kortste keren al zodanig hoog dat je jouw resultaten ziet verbeteren.

Mocht je zelf niet genoeg tijd hebben om zoekresultaten op te volgen met behulp van Google Search Console, dan kun je altijd nog een SEO expert of web developer inschakelen.

Google Analytics

Google Webmaster Tools: uitgebreid en enorm belangrijk

Er zijn gigantisch veel zaken waar je op moet letten bij het maken en onderhouden van een website. Alleen SEO kan al een dagtaak zijn. Google Webmaster Tools kan je leven een stuk gemakkelijker maken. In plaats van handmatig te hoeven zoeken naar fouten en welke content wel of niet werkt bij jouw bezoekers, geeft oom Google je gewoon het antwoord. Een webmaster of marketing specialist kan ook in 2021 zonder deze belangrijk informatie. Omdat Google Webmaster Tools volledig gratis is, raden we je aan om gelijk eens een kijkje te nemen en je bekend te maken met deze krachtige tools voor je website!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email