Is Artificial Intelligence onze toekomst?
Digital & Marketing Strategy

Is Artificial Intelligence onze toekomst?

4,63/5(8)

Artificial Intelligence is vandaag de dag niet meer te stoppen. Het heeft een enorme invloed op ons leven. We komen het overal tegen; tijdens het shoppen, het rijden en het zit zelfs op onze smartphone. Het dringt steeds verder door in ons privé- en werkleven. Hoe zijn we hier gekomen? En wat staat ons te wachten in de toekomst?

Wat is Artificial Intelligence?

Artificial Intelligence (AI) slaat terug op de simulatie van menselijke intelligentie in machines die geprogrammeerd zijn om te denken als mensen en hun handelingen op te volgen/na te doen. AI kan ook worden toegepast op elke machine die eigenschappen vertoont die verband houden met een menselijke geest, zoals bijvoorbeeld leren en het oplossen van problemen.

Een veelvoorkomend voorbeeld van AI op dit moment zijn de chatbots, met name de ‘live chat’ -versies die vragen van klanten op de bedrijfswebsite beantwoorden.

Hoe beïnvloedt Artificial Intelligence onze toekomst?

AI zal zich steeds meer gaan integreren in het dagelijks leven. Dit komt doordat het steeds meer ingeburgerd raakt op de werkvloer. Bots zullen een groot beheer van big data overnemen en chatbots zullen antwoord geven op vragen, zodat een klantenservice eigenlijk niet meer van toepassing is. Veel mensen verwachten of zijn bang voor het feit dat robots al onze banen zullen vervangen. Maar dat zal niet gebeuren. Machine learning zal namelijk nooit volledige beroepen vervangen. Wel transformeert of vervangt het specifieke taken binnen een beroep.

Waarom is Artificial Intelligence belangrijk?

  • AI voegt intelligentie toe aan bestaande producten. Het zal niet als een individuele toepassing worden verkocht. Het wordt gebruikt als een verbetering, net zoals Siri is toegevoegd aan alle nieuwe Apple-producten. Automatisering, conversatie platforms en bots kunnen worden gecombineerd met grote hoeveelheden gegevens om vele technologieën te verbeteren, van veiligheidsinformatie tot investeringsanalyses;
  • AI past zich aan door middel van progressieve leeralgoritmen om de data de programmering te laten doen. AI vindt structuur en regelmaat in de data zodat het algoritme een vaardigheid vereist: het algoritme kan als het ware de toekomst voorspellen. Het leert zichzelf aan welk product het volgende online aan te bevelen is. Modellen passen zich meteen aan als ze nieuwe gegevens krijgen;
  • AI analyseert diepere gegevens met behulp van netwerken die veel verborgen lagen hebben. Een fraude detectie systeem met vijf verborgen lagen was bijvoorbeeld een paar jaar geleden niet mogelijk. Dat is allemaal veranderd door de ongelofelijke computerkracht en grote hoeveelheden. Hoe meer gegevens je AI-netwerken voedt, hoe nauwkeuriger ze worden;
  • AI bereikt ongelofelijke nauwkeurigheid door diepe netwerken, wat voorafgaand niet mogelijk was. Jouw interacties met Alexa, Google Search en Google Photos zijn bijvoorbeeld allemaal gebaseerd op deep learning – en ze worden steeds nauwkeuriger naarmate we ze meer gebruiken;
  • AI haalt het meeste uit gegevens. Wanneer algoritmes zelflerend zijn, kunnen de gegevens zelf intellectueel worden. Omdat de rol van data op dit moment belangrijker is dan ooit tevoren, kan het een concurrentievoordeel opleveren. Wanneer je de beste data hebt in de industrie, zelfs als iedereen vergelijkbare technieken toepast, zal de beste data winnen.

Hoe Artificial Intelligence wordt gebruikt

Elke industrie heeft een grote vraag naar AI-capaciteiten – met name vraagbeantwoording systemen die kunnen worden gebruikt voor juridische bijstand, risicomelding en medisch onderzoek. Andere toepassingen van AI zijn onder andere:

Gezondheidszorg

AI-toepassingen kunnen zorgen voor gepersonaliseerde geneeskunde en röntgenopnames. Persoonlijke gezondheidszorg assistenten kunnen optreden als levenscoach en jou eraan herinneren om je pillen in te nemen, gezonder te eten of te sporten.

Detailhandel

AI biedt virtuele winkelmogelijkheden die gepersonaliseerde aanbevelingen voorstellen en koopopties met de klant bespreken.

Productie

AI kan de gegevens van IoT (Internet of Things) in de fabriek analyseren wanneer deze afkomstig zijn van aangesloten apparatuur om de verwachte vraag en belasting te voorspellen.

Bankieren

AI verhoogt de snelheid, precisie en effectiviteit van de menselijke inspanningen. In financiële instellingen kunnen AI-technieken worden gebruikt om vast te stellen welke transacties waarschijnlijk fraude zijn, om snelle kredietscores te maken en handmatige taken van het gegevensbeheer te automatiseren.

Wat zijn de uitdagingen van het gebruik van Artificial Intelligence?

Artificial Intelligence gaat elke industrie veranderen, maar we moeten de grenzen ervan leren en begrijpen.

De belangrijkste beperking van AI is dat het leert van de gegevens. Er is ook geen andere manier waarop kennis kan worden opgenomen. Dat betekent dat wanneer er onnauwkeurigheden in de gegevens zitten, je dit kan terugzien in de resultaten.

Hiernaast zijn de huidige AI-systemen getraind om één duidelijk omschreven taak uit te voeren. Een systeem dat solitaire speelt kan geen poker of schaakspel spelen. Het systeem dat een auto bestuurt, kan geen fraude detecteren. En een AI-systeem dat fraude in de gezondheidszorg detecteert kan geen nauwkeurige opsporing doen van belastingfraude.

Anders gezegd, deze systemen zijn zeer gespecialiseerd. Ze zijn gericht op maar één taak en gedragen zich dusverre van menswaardig.

Zelflerende systemen zijn geen autonome systemen. De AI-technologieën die je in films ziet, zijn (helaas) nog steeds sciencefiction.

Voorbeelden van Artificial Intelligence

AI heeft een impact gehad op ons dagelijks leven en deze impact zal alleen nog maar toenemen. Hier een paar voorbeelden van AI-toepassingen:

  • Taal en spraak – AI vertaalt talen voor je via tekst, maar ook via gesproken teksten. Eigenlijk ken je deze toepassingen al, denk maar aan Siri, Alexa en Google. Spraakgestuurde interfaces worden dus ook veel meer gebruikt in het bedrijfsleven.
  • Internet of Things (IoT) en Robots – AI en Robotica zullen binnenkort een aantal medewerkers vervangen (productieprocessen). Daarnaast zorgt AI voor sensoren die verbonden zijn met IoT. Als voorbeeld: jouw tandenborstel verzamelt data over hoe je poetst, maar ook hoe je beter kunt poetsen.
  • Zelfrijdende auto’s – Zelfrijdende auto’s zijn de toekomst. Artificial Intelligence voorkomt ongelukken, leest de route en vermijdt obstakels. Je zou het kunnen vergelijken met vliegtuigen die op de automatische piloot vliegen.
  • Patronen herkennen – Computers kunnen leren van fouten wanneer ze data aan het verwerken zijn. AI helpt bij het vertolken van data. Daardoor is het mogelijk om snel prioriteiten van klanten te begrijpen en daardoor betere diagnoses kan stellen.

De negatieve effecten van Artificial Intelligence

Als we ons richten op wat er vandaag de dag mogelijk is met AI, dan zijn hier mogelijke negatieve effecten van Artificial Intelligence die we moeten overwegen en plannen:

Politieke, juridische en sociale gevolgen – We hebben haalbare AI-beheersingsmethoden ontwikkeld en hebben goed nagedacht over de ethiek en de overheden, etc. Hier hopen we natuurlijk een goed resultaat uit te halen. Als onze regeringen en bedrijven echter nu geen tijd besteden aan het formuleren van regels, voorschriften en verantwoordelijkheden, kunnen er negatieve en onaangename gevolgen optreden, wanneer AI blijft groeien;

Sociale manipulatie en AI-bevooroordeeldheid – Vandaag de dag loopt AI nog steeds het risico om bevooroordeeld te worden door de mensen die het bouwen. Als er een bepaalde ‘partijdigheid’ wordt geplaatst in de datasets van AI, zal dit invloed hebben op alle acties en beslissingen die achteraf worden gemaakt. Wanneer AI in de verkeerde handen valt, kan het gebruikt worden voor sociale manipulatie en om verkeerde informatie te versterken (denk maar aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016).

Verander de banen die mensen doen/werk automatisering – AI zal het werk Dat mensen verrichten, veranderen. Sommige banen zullen dus ook verloren gaan door de AI-technologie. Mensen zullen de veranderingen moeten omarmen en nieuwe activiteiten moeten vinden die hen sociale en mentale voordelen van hun baan bieden. Aangezien die niet kunnen over worden genomen door AI.

AI-toezicht – Door gezichtsherkenning kan je gemakkelijk je telefoons ontgrendelen en toegang krijgen tot een gebouw zonder sleutels. Helaas kan dit dus ook worden gebruikt voor alarmerende bewaking in het publiek, zoals wat er in China gebeurt. Overal hangen camera’s, dus mensen weten 24/7 waar je bent. Deze surveillance gegevens, camera’s en sociale netwerk communicatie heeft een groot potentieel voor goed en slecht.

AI-geactiveerd terrorisme – AI zal de manier veranderen waarop conflicten worden bestreden door drones, robotzwermen en aanvallen op afstand en Nano robots. Naast het feit dat we ons bezighouden met een nucleaire wapenwedloop, moeten we de wereldwijde autonome wapenwedloop in de gaten gaan houden.

Diepgaand – AI-technologie maakt het gemakkelijk om neppe video’s van echte mensen te maken. Zonder toestemming kan dus jouw hoofd worden gebruikt om nepnieuws te verspreiden, seksuele video’s te maken en nog veel meer dingen die een effect hebben op jouw reputatie en leven. Wanneer een groot bedrijf deze technologie in handen heeft, kunnen ze daar veel misbruik van maken en hun concurrentie te slim af zijn.

Tips voor jou als organisatie

Datakwaliteit staat voorop in Artificial Intelligence

Focus meer op datakwaliteit. Verzamel zoveel datapunten als je wilt, maar zorg ervoor dat elke variabele die je vastlegt goed gemeten is, begrepen wordt door alle werknemers in je organisatie, grondig gedocumenteerd is en daadwerkelijk gebruikt wordt bij zakelijke beslissingen. Als je de gegevensvastlegging juist krijgt, creëer je een grotere kans om meer waarde uit jouw analytics en AI-systemen te krijgen.

Wees bekwaam (marketeers) in je organisatie

Bekwaamheid betekent dat iedereen een duidelijk beeld moet hebben als het gaat om het gebruik van deze methoden en instrumenten. Verder moeten ze weten hoe deze kunnen worden toegepast in de marketingpraktijk. Dit zal waarschijnlijk enige opleiding en bijscholing vereisen, maar het is de moeite waard.

Niet alles hoeft geautomatiseerd te worden

Automatisering werkt het best wanneer de software een voordeel heeft ten opzichte van mensen. Bijvoorbeeld, wanneer het advertenties kan kopen in milliseconden of personalisatie van e-mails op grote schaal voor een direct marketingcampagne. Maar dat we creatieve processen kunnen automatiseren, bijvoorbeeld om advertentiecampagnes te maken, is niet iets wat we zouden moeten doen. Het is beter om automatisering te gebruiken wanneer dat nodig is en menselijke tijd vrij te maken. Dit resulteert erin dat er extra inspanningen kunnen worden geleverd voor marketingtaken en creatieve processen.

Vergeet je consumenten niet

Consumenten begrijpen AI meestal niet en begrijpen dus ook niet hoe het door merken wordt gebruikt om hun winkelervaring te verbeteren. Het enige waar ze aan denken als je over AI begint, zijn robots en auto’s zonder chauffeur. Velen zien het als kansen voor misbruik of zelfs nog erger. Je wilt geen klanten verliezen, dus houdt daarom rekening met het wantrouwen van de consument ten aanzien van AI-gebaseerde systemen.

Conclusie

De komende jaren zal de marketing -en reclame industrie beter moeten investeren om het publiek/de consument over Artificial Intelligence te informeren en in te lichten. Nog belangrijker, we moeten ervoor zorgen dat we er alles aan doen om onze data-gestuurde praktijken zo transparant, toegankelijk, open, eerlijk en waarde-creërend mogelijk te maken.

In plaats van bang te zijn voor de komende AI-revolutie, bedenk dan dat AI jouw bedrijf positief kan veranderen. Het is tijd om AI-oplossingen te omarmen, zodat je jouw bedrijf in een daverend succes kunt veranderen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email