Hoe kan ik Marketing automation combineren met sociale media?
Laatst geüpdate op 12 januari 2022 om 03:45 pm
Als je actief bent op sociale mediakanalen, weet je dat dit veel tijd in beslag neemt. Ook wordt er steeds meer van je verwacht, want een sterk profiel moet elke moment van de dag scherp staan. Wat als deze kostbare tijd aan andere zaken gespendeerd kon worden? Dankzij marketing automation gaat een nieuwe wereld voor je open. Hieronder vind je redenen om er mee aan de slag te gaan, hoe je dit precies in gang zet en enkele handige hulpmiddelen.
Haal leads binnen met marketing automation
Marketing automation maakt het leven een stuk makkelijker. Het binnenhalen van leads kan automatisch verlopen aan de hand van het toepassen van de juiste software. Bekijk hier welke zaken je kunt automatiseren. In de toekomst leads binnenhalen via e-mail zal moeilijker worden en sociale mediakanalen populairder worden.
Hou er rekening mee dat het systeem van marketing automation enkel opdrachten uitvoert en niet zelf opstelt. Bij content kan je marketing automation eveneens toepassen, vooral wanneer je op zoek bent naar relevante informatie. Wil je een overzicht hebben over het aantal posts, maak dan een duidelijke contentkalender.
Sociale mediakalender
Eens je content inhoudelijk goed zit, maak dan een schema met de praktische afspraken rond de verspreiding ervan op sociale media. Deze schema’s zorgen ervoor dat je meerdere posts tegelijk kunt inplannen. Op deze manier hoef je nooit meer iemand van je team in te schakelen om content manueel in te plannen. Dit is nuttige tijd, die je werknemers op een andere manier kunnen benutten.
Het hangt van jezelf af hoe vaak je posts inplant. Denk in eerste instantie aan je doelgroep en hoe vaak ze je terug willen zien verschijnen op sociale media, want overdaad is storend. Volgens het automatiseringsplatform Buffer heeft elk kanaal een limiet, maar dit is natuurlijk nooit 100% nauwkeurig. Hier heb je een schatting dat nuttig kan zijn voor het plaatsen van jouw content:
- Twitter: het minimumaantal is 5 posts en bij voorkeur 20 posts per dag
- Facebook: maximaal 2 posts per dag
- LinkedIn: maximaal 1 post per dag
- Google+: maximaal 2 posts per dag
- Instagram: minimaal 1 post per en maximaal 2 posts per dag
Hoe automatiseer je sociale media posts?
Kijk naar social listening tools
Met social listening tools kun je perfect bijhouden wat er over jouw merk of sector verteld wordt. Automation tools maken het je een stuk eenvoudiger om te zien op welke platforms je vermeld wordt. Ook wordt er in de gaten gehouden waarmee de concurrent bezig is. Haal inspiratie uit andermans posts, want er zijn zoveel mogelijkheden. Op deze manier bouw je een stevige reputatie op.
Gebruik chatbots
Chatbots zijn de toekomst van customer service. Klanten willen op elke moment van de dag terecht kunnen met hun vragen en dat is waar chatbots perfect hun behoeften vervullen. Voor algemene informatie kan de chatbot zelf antwoorden en voor specifiekere vragen kan de klant doorverwezen worden. Het grote voordeel is dat je 24/7 beschikbaar bent en dat de klant geen uren meer aan de telefoon hoeft te hangen om bij de juiste persoon terecht te komen. Chatbots worden vaak gekoppeld aan Facebook Messenger om de customer experience te optimaliseren.
Verzamel verschillende inzichten over verschillende kanalen
De meeste social media platformen beschikken over verschillende analytics die je kunnen helpen om je sociale mediastrategie te bepalen. Zo kan je bijvoorbeeld achterhalen wanneer voor jou de beste tijd is om te posten of hoe vaak je moet posten.
Het grote pluspunt van het verzamelen van verschillende data is dat je een rapport kunt opstellen van alle sociale mediakanalen en dat maakt het gemakkelijk om het bereik, impressies en interactie te bekijken. Ten slotte kun je zien welke campagnes het meest succesvol zijn.
Content curation
Content curation is het vinden relevante informatie over je lezers en deze strategisch te verspreiden door middel van je eigen sociale mediakanalen. Het belangrijkste aspect hiervan is dat je je lezers echt kent en weet waar je hen gelukkig mee kan maken. In plaats van random informatie op het internet te zoeken en te herschrijven, kies de informatie uit die echt past bij jouw lezers.
Start een conversatie
Start een dialoog. Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest als nu om contact te hebben met je doelpubliek. Marketing automation houdt alle gegevens bij, van verschillende sociale mediakanalen, op één plek. Kun je voorstellen dat vroeger de enige manier om een conversatie te starten was door oog in oog met elkaar in contact te staan? Technologie is ons heel dankbaar en daarom moeten we er optimaal gebruik van maken. Een automation platform zorgt ervoor dat je kan zien waar je merk vermeld wordt, welke berichtjes en reacties je krijgt.
Maak een consistente kalender
Eerder werd al vermeld dat het toepassen van een content kalender onmisbaar is en daarom willen we erop hameren dat je hier consistent naar moet kijken en blijven aanpassen. Maak een gewoonte van het inplannen van posts op sociale media. Het is vervelend als je er altijd zelf aan moet denken om te posten en het risico om dit te vergeten bestaat altijd. Met het inplannen van content, kun je maanden vooruit denken. Je hoeft niks te doen, het marketing automation systeem doet het werk in jouw plaats. Je kan grote hoeveelheden content inplannen, maar let er toch op dat het menselijk aspect niet mag ontbreken. De boodschap moet relevant en persoonlijk zijn.
Maak een goedkeuringsproces voor je sociale mediakanalen
Omdat je zoveel tijd spendeert aan het opstellen van manieren om je content te maken en te verspreiden, kan het nuttig zijn om een workflow op te stellen waarin de kwaliteit van de content wordt beoordeeld zodat het geweten is waar je merk voor staat.
Denk aan de voordelen die het zal opleveren, met één inspanning zit je hele team op dezelfde golflengte.
Volg onderstaand stappenplan om een efficiënt goedkeuringsproces te maken:
Stap 1: Weet hoe een goedkeuringsproces in je strategie past
Omdat sociale mediaplatformen zo vaak updates en nieuwe features krijgen, is het eveneens belangrijk dat je strategie mee evolueert.
Maak geen strategie op lange termijn, want dan zit je hieraan vast.
Er zijn drie belangrijke antwoorden die je moet geven om je doelstellingen te behalen:
- Hoe actief ben je op sociale media? (Hoe vaak post je en op welke kanalen ben je actief?
- Wat wil je bereiken met het verspreiden van je content en begrijpen je werknemers dit?
- Als er fouten worden gemaakt, wie wordt verantwoordelijk gesteld?
Stap 2: Verduidelijk wie betrokken is in het verhaal en deel taken uit
Stel een speciaal team op dat bezig is met alles rond sociale media. Het aantal personen dat betrokken wordt bij het team, is volledig je eigen keuze.
De grootte van je team is niet echt van belang, maar het is vooral belangrijk dat volgende taken worden volbracht: het opstellen van een agenda, iemand die de kwaliteit van de content optimaliseert en iemand die zich bezighoudt met het posten van content.
Stap 3: Wat zijn de verwachtingen rond het verspreiden van content?
Er zijn zoveel aspecten die komen kijken bij het posten van content, maar er zijn een aantal dingen waar je goed over moet nadenken, alvorens je content viraal gaat:
- Welke content ga je posten? (tekst, video’s, geluidsfragmenten, foto’s, …)
- In welke taal ga je content verspreiden?
- Zijn je posts formeel of informeel? (dit hangt uiteraard ook af van het kanaal)
Het is duidelijk dat er samenhang moet zijn in al je posts. Alleen zo benadruk je waar het merk precies om gaat.
Stap 4: Maak een tijdlijn
In het begin is het moeilijk om in te schatten hoe lang het duurt om content te maken. Na een tijdje krijg je een duidelijk beeld hoe lang je erover doet om informatie te verzamelen, informatie te verwerken, de informatie te verwerken, de content te bewerken en na te lezen.
Vanaf het moment dat je dit volledig onder de knie hebt, maak dan een tijdlijn voor je workflow zodat iedereen weet wanneer je content klaar is om gepost te worden.
Stap 5: Maak stipte deadlines waar de hele workflow zich aan moet houden
Het creëren van deadlines helpt om problemen te voorkomen en verwarring te vermijden. Het nalezen en het bewerken van content is cruciaal en mag niet tot het laatste moment uitgesteld worden.
Organiseer geregeld meetings om het contentcreatie proces in de gaten te houden zodat je werknemers terechtkunnen met vragen.
Stap 6: Zorg voor notificaties bij het ontvangen van feedback
Selecteer een kanaal of platform waarmee je workflow je altijd kan bereiken. Het is belangrijk om je team te monitoren en te kijken waar ze zich bevinden in het contentcreatie proces.
Stap 7: Kies de juiste tools waarmee problemen opgespoord worden
De lat ligt hoog bij het maken van content. Er wordt verwacht dat je een onderzoeker bent, een copywriter én een grafisch designer. Je moet aan al deze skills voldoen, maar het is in de loop van de jaren een stuk gemakkelijker geworden. Het is logisch dat je niet alles kan, maar maak gebruik van de juiste hulpmiddelen. Voorbeelden van deze tools zijn InDesign, Illustrator, Canva, Grammarly, Deepl, enz.
Stap 8: Volg het hele proces op
Op het einde moet je alle stappen nakijken en zien of er ergens iets fout is gegaan. Zit samen met je team en vraag wat zij ervan vinden, want wat goed lijkt voor jou, is misschien discussieerbaar voor hen.
Hoe vaker je dit goedkeuringsproces uitvoert, hoe sneller je content de wereld ingaat.
De focus ligt bij automation vooral op het versnellen van content, maar wees bewust dat de kwaliteit er niet onder mag leiden!
Conclusie
Stop met content manueel in te geven op sociale mediaplatformen, want zij doen het werk voor jou. Het inplannen van content is enorm efficiënt, maar vergeet niet dat je zelf nog altijd verantwoordelijk bent voor de inhoud van je posts. Het automatiseren van leads was nooit eerder zo gemakkelijk, zeker als je de ondersteuning krijgt van een gemotiveerd team.