Enkele redenen waarom je Marketing Automation zou moeten overwegen
Marketing Automation

5 stappen naar hoogwaardige leads met Marketing Automation!

5,00/5(2)

Om de aandacht van mensen te trekken in deze snel veranderende wereld, is het essentieel voor marketeers om elke interactie vast te leggen en te reageren op cruciale momenten. Maar hoe doe je dat? Door de klant te benaderen met gepersonaliseerde boodschappen en door rekening te houden met de context. Het verschil wordt gemaakt door berichten op het juiste moment, op het juiste apparaat en op de juiste plaats. En dat is waar MarketingAutomation om de hoek komt kijken.

Wat is Marketing Automation?

Laten we bij het begin beginnen en ons afvragen wat marketing automation nou eigenlijk is. Marketing automation is een tactiek waarmee je leads warm kunt maken met gepersonaliseerde en bruikbare content met als doel leads om te zetten tot klant en die klanten om te zetten in loyale klanten. Je realiseert meer verkopen terwijl je de kost per lead naar beneden haalt. Marketing automation is dus inzetbaar voor de complete funnel en niet alleen de MOFU (Middle Of The Funnel).

crm marketing automation

Marketing Automation in 5 stappen

Stap 1: Heet je klant welkom

Zodra een lead voor het eerst interesse toont in jouw producten of diensten, is het essentieel om direct te reageren. Dit zorgt voor een warm welkom voor je potentiële klant. Met behulp van Marketing Automation stuur je automatisch de eerste e-mail direct na de eerste interactie (nieuwsbrief), op het moment dat de lead geïnteresseerd is in jouw aanbod. Blijf de leads koesteren en maak gebruik van positieve taal om een solide basis te leggen voor een langdurige relatie.

Het implementeren van een warm welkom is eenvoudig met behulp van marketing automation. Begin met het sturen van een bedankbericht voor de inschrijving. Vervolgens informeer je in de volgende e-mails over de oplossingen die jouw bedrijf biedt en stuur je een nieuwsbrief met relevante en educatieve content voor de lead. In de laatste e-mails kun je de leads verleiden om een brochure te downloaden of zich in te schrijven voor een evenement. Automatisering, oftewel de betekenis van automatisering, speelt hierbij een cruciale rol in het stroomlijnen en automatiseren van dit proces.

Stap 2: Nurture jouw lead

Wanneer de lead een vervolgactie heeft ondernomen, is het tijd voor het lead nurturing programma. Je kan een uitgebreid profiel opbouwen zodat er nog effectiever kan worden ingespeeld op de behoefte van een lead. Door hoogwaardige content op het juiste moment aan te bieden die inspeelt op de interessegebieden van de lead, bouwt je organisatie aan het merk. De marketeer legt de basis voor verdere informatie als de lead overgaat tot een meer concretere aankoopfase. Om de fase te bepalen waar een lead zich in bevindt en op welk moment er een overdracht naar sales plaatsvindt, moet je kijken naar lead scoring. Maar wat is automatisering precies en hoe kan het bijdragen aan het verbeteren van je lead nurturing proces?

Lead scoring is het proces waarbij de waarde van een lead wordt bepaald op basis van specifieke criteria, zoals de interacties die de lead heeft gehad met verschillende touchpoints. Hierdoor creëer je mogelijkheden voor gerichte marketingcampagnes en je ziet wanneer de beste tijd is om de lead over te dragen naar Sales. Maar wat is marketing automation precies en hoe kan het bijdragen aan het verbeteren van je lead scoring proces?

Marketing automation verwijst naar het gebruik van geautomatiseerde tools en technologieën om marketingprocessen te stroomlijnen en te verbeteren. Het stelt bedrijven in staat om repetitieve taken te automatiseren, zoals het verzenden van gepersonaliseerde e-mails, het beheren van sociale media campagnes en het opvolgen van leads. Door marketing automation toe te passen, kun je efficiënter werken, tijd besparen en een consistente en gepersonaliseerde klantervaring bieden.

In het specifieke geval van lead scoring, kan marketing automation helpen bij het verzamelen en analyseren van gegevens over de interacties van leads met je marketingkanalen. Op basis van deze gegevens kun je geautomatiseerde lead scoring modellen implementeren, die de waarde van elke lead beoordelen en prioriteiten stellen op basis van de mate van betrokkenheid en interesse. Dit stelt je in staat om je marketing- en verkoopinspanningen te richten op de leads met de grootste kans op conversie.

Kortom, marketing automation biedt een efficiënte en geautomatiseerde aanpak om lead scoring te verbeteren, zodat je je middelen effectiever kunt inzetten en betere resultaten kunt behalen, wissel vrije content (casestudies, blogartikelen) af met een call-to-action (inschrijven event/nieuwsbrief, downloaden whitepaper).

Stap 3. Activatie & Reactivatie

Hebben je leads nog iets meer tijd nodig? Dan ga je nog even door met het lead nurturing proces. Bij deze stap kun je wat meer nadruk leggen op de voordelen van je product en actiever inspelen op hun behoeften. Je kunt een gepersonaliseerde aanbieding doen, gebaseerd op hun interesses. Daarnaast is het ook mogelijk om inactieve leads te reactiveren door een speciale campagne te starten als er geen aankopen zijn geregistreerd in de afgelopen 6 à 12 maanden. Dit kan leiden tot een verhoogde omzet en een verbetering van de deliverability van je marketingcampagnes. Als je hulp nodig hebt bij het opzetten en optimaliseren van je lead nurturing proces, kan een marketing automation specialist je waardevolle ondersteuning bieden.

Stap 4: Behouden

Meestal gaat 3/4e van de klanten verloren na de eerste aankoop. Maar jij kunt hier verandering in brengen. Na de eerste aankoop kun je een e-mailserie versturen die gericht is op het behouden van klanten. Begin bijvoorbeeld met een enquête waarin je hen vraagt naar hun tevredenheid over het product en de service. Op deze manier krijg je direct waardevol inzicht in de ervaring van de klant. Dit stelt je in staat om meer gepersonaliseerde content te sturen en vergroot de kans dat klanten terugkeren. Met behulp van automation marketing tools kun je dit proces efficiënter en effectiever maken, zodat je meer tijd overhoudt voor andere belangrijke taken.

Stap 5: Aanbevelingen opbouwen

Deze stap is het lastigste deel van het proces, omdat hier een actieve handeling nodig is van de klant. Maak het de klanten zo makkelijk mogelijk om hun klantbeleving te delen via sociale media door in e-mails een share-button te zetten. Want vergeet niet; klanten zijn je beste verkopers!

Voordelen van Marketing Automation

  • Een betere klantbeleving – Door content te bieden op basis van het klantprofiel wordt de content relevanter voor de klant;
  • Inzicht in jouw klant – De opgebouwde klantprofielen geven waardevol inzicht in wie jouw klant is;
  • E-mail Automation met de hoogste ROI – Je behaalt een hoger rendement uit jouw campagnes en automatiseert repetitieve taken;
  • Gerichte communicatie op basis van gebeurtenissen – Je kunt real-time acties uitvoeren die voorheen handmatig onmogelijk waren;
  • Marketing en Sales verbonden – Het brengt de marketing- en salesfunnel samen en doorbreekt de kloof tussen deze afdelingen;
  • Schaalbare marketing – Door repetitieve taken en processen te automatiseren, wordt jouw marketing schaalbaar.

Wat je allemaal kunt doen met Marketing Automation

Er zijn heel veel mogelijkheden die je waar kan maken met marketing automation. Een paar van deze mogelijkheden zijn:

  • Blogs publiceren
  • Campagnes uitwerken
  • Segmenteren en targeten
  • Mailings versturen
  • Leads opvolgen
  • Social media beheren
  • Landingspagina’s creëren
  • Etc.

Wil jij ook tijd besparen en conversies winnen? Wij kunnen jou in contact brengen met de beste bureaus zodat jij jouw resultaten kan versnellen.

Hoe maak je van een terugkerende klant een ambassadeur?

Door van een terugkerende klant een ambassadeur te maken, speel je in bij de nazorg. Ook marketing automation kan hierbij een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het eenvoudig vragen aan je klant hoe het gaat en of ze tevreden zijn met hun aankoop of dienst;
  • Het top-of-mind blijven bij je klanten met een gepersonaliseerde nieuwsbrief, het liefst met content dat gebaseerd is op zijn/haar behoeftes;
  • Het vragen van feedback. Vraag je klant om jouw product of dienstverlening te beoordelen en bedank ze altijd na afloop;
  • Het analyseren van het gedrag van je klant. Lezen ze vaak blogposts? Laat ze inschrijven voor de nieuwsbrief. Klikken ze regelmatig op de ‘Algemene Voorwaarden’ pagina? Neem een keer contact met ze op.
crm en marketing automation

B2B of B2C?

Wat maakt marketing automation interessant voor B2B? De klanten en leads bestaan meestal uit kleine en specifieke groepen. Daarbij gaat het meestal om langdurige inkoopprocessen met diverse stappen. Waar de focus vooral op ligt is de productinformatie en het creëren van bewustzijn (content). Marketing automation komt in deze omgeving dus uitstekend van pas. Dat wil echter niet zeggen dat de B2C-wereld hier niet mee uit de voeten kan. Het verschil tussen B2B en B2C is dat met B2C de verkoopprocessen een stuk korter zijn en de doelgroepen meestal veel groter. Bij B2C draait het om het ontwikkelen van merkloyaliteit en vertrouwen in je product. Dat is exact iets waar marketing automation zich goed in kan vinden.

Let op voor valkuilen

Marketing automation biedt geweldige mogelijkheden, maar het is belangrijk om de acties goed voor te bereiden. Een veelvoorkomende valkuil is namelijk het gebrek aan doordachte automation. Bijvoorbeeld het verzenden van e-mails op het verkeerde moment, wat irritaties kan opwekken bij de ontvanger. Stel je voor dat iemand zich online inschrijft om een tool te testen en vervolgens zes minuten later een telefoontje krijgt uit Engeland. Op dat moment wil die persoon natuurlijk geen e-mail ontvangen met de boodschap: ‘Bedankt voor het gesprek’. Het is daarom essentieel om goed na te denken over de timing en context van de geautomatiseerde communicatie.

Hubspot

Hubspot is de marktleider in marketing automation. Het is een ‘alles-in-één marketing platform.’ Alle tools en kanalen zijn dus geïntegreerd in één marketingtool. Wanneer je Hubspot gebruikt, hoef je geen andere tools zoals Buffer en MailChimp te gebruiken.

Alle nodige marketinginstrumenten zijn aanwezig; zo kun je leads opvolgen, mails versturen, bloggen, social mediaberichten posten en opvolgen vanuit één plaats. Daarbij biedt het platform ook een geïntegreerd CRM, CMS en diepgaande analytics aan. Dit klinkt waarschijnlijk redelijk technisch voor als je een beginnende marketeer bent. Gelukkig biedt Hubspot de nodige support en geven ze een rondleiding door het gehele platform. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je een contract van minstens twaalf maanden sluit en daar dus ook aan ‘vast’ zit.

Conclusie: overweeg zeker Marketing Automation

Automatisatie rijmt niet voor niets op personalisatie. Automation Marketing is een bijzonder krachtige en efficiënte oplossing voor het omzetten van anonieme online bezoekers naar leads en uiteindelijk naar kwalitatief goede leads en klanten op basis van hun gedrag en behoeften. Je probeert je leads zoveel mogelijk te helpen met voor die lead relevante informatie. Geen automation zonder content en geen content zonder planning.

Ik hoop dat dit artikel je een duidelijk inzicht geeft in wat marketing automation inhoudt, hoe het werkt en welke mogelijkheden het biedt. Nu is het aan jou om actie te ondernemen en de volgende stap te zetten.


Maak de juiste beslissing

Ontdek de Beste Marketing Automation Specialisten

Vind je nieuwe Marketing Automation Specialist

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email