AI Marketing: De Nieuwe Revolutie in de Marketingwereld
Laatst geüpdate op 4 september 2023 om 10:05 am
1. Inleiding
1.1. Het landschap van moderne marketing
In de marketingwereld is men continu op zoek naar innovatieve marketingmethodes, zoals ai marketing. Bedrijven willen de concurrentie voorblijven, en met de hulp van ai marketing strategieën kunnen zij dit realiseren door effectiever meer leads binnen te halen.
Automatisering van digitale marketing is al helemaal ingeburgerd. Denk maar aan e-mailmarketing en data tracking. Het is dan ook niet zo gek dat bedrijven de mogelijkheden van Artificial Intelligence graag willen verkennen.
1.2. Wat is AI of kunstmatige intelligentie?
Kunstmatige intelligentie of Artificial intelligence (AI) geeft machines vaardigheden die toegeschreven worden aan mensen. Dat wil zeggen dat ze niet alleen informatie kunnen reproduceren, maar ook zelf ontwikkelen.
Dit gebeurt door redenering, planning en zelf leren. In marketing kan AI gebruikt worden om betere inzichten te krijgen over je klanten. Met die data kan de klantreis naar een hoger niveau worden getild. Denk aan betere advertenties, gepersonaliseerde content en chatbots.
2. Geschiedenis van AI in Marketing
2.1. Eerste stappen en vroege toepassingen
De naam Artifical Intelligence werd al in 1955 geïntroduceerd. Het oorspronkelijke doel was om systemen te ontwikkelen die alles konden wat mensen ook kunnen. Men dacht dat het mogelijk was om één systeem alles te laten doen. Van schrijven tot autorijden en nog veel meer. Later werd duidelijk dat dit moeilijk te realiseren is.
Daarom werd de overstap naar specifieke AI gemaakt. Een van de eerste kunstmatige intelligentie voorbeelden is de schaakcomputer van IBM. Die versloeg in 1997 schaakmeester Garry Kasparov. Sindsdien is er veel gebeurd. Er is nu bijvoorbeeld al een specifieke AI voor vertalingen en afbeeldingen, maar er is ook een AI marketing bot.
2.2. De evolutie van AI gestuurde strategieën
In de jaren 70 en 80 werden de eerste AI modellen voor product marketing ontwikkeld. Hiermee kon men eenvoudige voorspellingen doen met betrekking tot consumentengedrag maken. In de jaren 90 werden de eerste e-commerce bedrijven opgericht. Dit was het begin voor AI systemen om data te verzamelen en Search Engine Optimization (SEO).
De grote doorbraak van AI kam met de opkomst van Chat GPT. Het AI-model werd in 2021 geïntroduceerd door OpenAI GPT-3. Het systeem is ontwikkeld om op basis van 30 terabyte aan informatie belangrijke taken uit te voeren. Het gaat hierbij onder andere om het beantwoorden van vragen, maar ook om het schrijven van teksten.
3. Datagedreven Besluitvorming
3.1. Het belang van dataverzameling
Marketeers hebben data nodig om te weten wat klanten doen en willen. Bijvoorbeeld om te bepalen of content wel of niet gewaardeerd wordt. Het geeft je daarnaast een beeld van de plek waar je doelgroep te vinden is en waar ze afhaken op je website.
Haken klanten herhaaldelijk af als ze al op de check-out pagina zijn, dan moet je hier iets aan doen. Dankzij dataverzameling kun je de klantreis vloeiender laten verlopen.
3.2 Analyse en inzichten via AI
Artificial Intelligence marketing biedt de mogelijkheid om grote hoeveelheden data te verzamelen en analyseren. Deze systemen werken efficiënter omdat ze simpelweg sneller zijn en repetitieve taken automatiseren. AI-management tools kunnen op basis van hun analyses ook gerichte advertenties uitsturen. Hierdoor kun je geld verdienen met AI en bovendien tijd besparen.
4. Personalisatie met AI
4.1. Klantsegmentatie
AI kan je helpen betere klantsegmentatie te maken. Je kunt hiermee klanten indelen in verschillende clusters. Bijvoorbeeld op basis van het aantal aankopen, de prijs van hun aankopen en het aantal dagen sinds de laatste aankoop. Door de juiste klantsegmentatie kun je gerichter adverteren.
4.2. AI in contentcreatie
Met behulp van AI kun je content creëren die beter aansluit op je klant. Zo kun je met de managementtool Sprout achterhalen welke content het meeste aanspreekt. Andere AI-tools kunnen je helpen de juiste keywords en triggers te gebruiken. Ook je retaining en nurture campagnes kun je genereren met AI for marketing.
5. Wat is marketing automation
5.1. Chatbots en klantenservice
Chatbots is een vorm van automation marketing die zorgt dat klanten sneller geholpen worden. Met behulp van AI kunnen chatbots snel en adequaat reageren op de vraag van klanten. Doordat chatbots klanten steeds beter van dienst kunnen vergroot de klanttevredenheid.
5.2. Programmatic advertising
Programmatic advertising staat voor de automatisering van het inkopen van ruimte voor advertenties. AI kan algoritmes maken die zorgen dat advertenties alleen getoond worden aan de juiste mensen.
AI weet op basis van data waar je doelgroep zich bevindt en op welke momenten. Het weet ook of je beter in kunt zetten op guerrilla marketing, netwerkmarketing of misschien wel neuromarketing. Dit zorgt voor zeer scherp targeten en lagere kosten.
6. Predictieve Analytics
6.1. Voorspellen van klantgedrag
Een van de belangrijkste redenen om AI marketing te gebruiken is om voorspellende analyses te doen. Door data analyse kun je een work breakdown structure maken om klanten gerichter te benaderen. Komt uit de gegevens bijvoorbeeld dat klanten veel op YouTube zitten dan kun je kiezen voor YouTube automation.
6.2. Sales forecasts en voorraadoptimalisatie
Met behulp van AI.marketing kun je een sales forecast maken. Dat wil zeggen dat AI op basis van klantgegevens kan voorspellen wanneer de vraag naar een product hoger of lager is.
De sales afdeling kan hierop inspringen door meer of juist minder voorraad in te slaan. Naast voorraadoptimalisatie is het ook nuttige informatie voor marketeers. Als je weet dat de vraag op een bepaald moment zal toenemen kun je hierop inspelen met je campagnes.
7. Beeld- en Spraakherkenning
7.1. Toepassingen in sociale media marketing
Op social media kun je een AI tool voor social media listening inzetten. Deze tool kijkt mee met potentiële klanten. De tools analyseren wat klanten op social media over je merk zeggen. Het geeft daarnaast informatie over je concurrent.
Het geeft je de kans je social media uitingen en overige digitale marketing aan te passen. Er kan uitkomen dat je je content kalender moet aanpassen, maar ook dat je je moet richten op ideële reclame. En wie weet kun je wel geld verdienen met TikTok.
7.2. Voice search optimalisatie
Voice search wordt door veel mensen gebruikt om dingen op te zoeken. Als bedrijf wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van voice search komen. Voice search optimalisatie kun je onder andere realiseren met een goede laadsnelheid en een hoge websiteautoriteit. Daarnaast moet je goede content plaatsen en werken aan lokale SEO.
8. Ethiek en Transparantie
8.1. Zorgen over privacy
CDP.com deed in de Verenigde Staten onderzoek onder 2500 volwassenen. Hieruit kwam naar voren dat 81% open staat voor AI met marketingdoeleinden. Maar mensen maken zich wel zorgen over hun privacy. 82% gaf aan zich hier zorgen over te maken. Het gaat zowel om digitale marketing als om de klantenservice.
8.2. De rol van regulatie in AI marketing
AI gebruiken brengt kansen, maar ook risico´s. Mensen maken zich zorgen om hun privacy, maar ook over de veiligheid, het gebrek aan toezicht, auteursrecht en nepnieuws.
De Europese Unie gaf in 2021 aan dat ze AI willen reguleren vanuit de AI-act. AI systemen zullen risiconiveaus toegewezen krijgen. Een AI systeem vormt een hoog risico als het bijvoorbeeld mensen probeert te manipuleren of gezichtsherkenning gaat gebruiken.
9. Case Studies: Succesverhalen en Mislukkingen
9.1. Bedrijven die AI hebben geïntegreerd
Er zijn al heel veel bedrijven die AIMarketing hebben geïntegreerd. Een aantal voorbeelden zijn:
- Spotify
- Coca-Cola
- Domino´s Pizza
- Amazon
- Netflix
Amazon gebruikt het bijvoorbeeld om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. Hiervoor kijken ze onder andere naar de aankoopgeschiedenis en browsergeschiedenis
9.2. Leerzame fouten in AI marketing
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je Artificial Intelligence in marketing gebruikt. Een belangrijk punt is het feit dat AI te veel kan generaliseren en vooroordelen heeft. We noemen dit AI bias.
AI kan mensen indelen puur op geslacht, afkomst of geaardheid. Hierdoor kunnen advertenties aan mensen getoond worden die er niet op zitten te wachten. De oplossing voor nu is om content en advertenties te laten controleren door echte mensen. Menselijke intelligentie is in dit geval nog steeds noodzakelijk.
10. De Toekomst van AI in Marketing
10.1. Opkomende technologieën en trends
Er zullen de komende jaren veel nieuwe technologieën worden ontwikkeld. We verwachten veel op het gebied van personalisatie en voice search optimization. Door training AI zullen algoritmes nog beter in staat zijn om data te interpreteren. Hierdoor wordt zowel personalisatie als voice search optimization naar een hoger plan getild.
Een trend die we in de toekomst gaan zien is AI in Augmented reality (AR). Met AR wordt een digitale afbeelding over echte beelden gelegd. Hiermee wordt de echte wereld een beetje aangepast. AI kan afbeeldingen herkennen en hier de afbeeldingen voor AR op aanpassen.
10.2. Het potentieel van AI in de komende jaren
De AI betekenis zal de komende jaren alleen maar groter worden. We hebben de percentages op een rijtje gezet:
- De verwachting is dat het gebruik van Artificial Intelligence tot 2025 jaarlijkst 21% zal toenemen.
- De verwachting is dat het gebruik van AI die klanten aanbevelingen kan doen tot 2026 jaarlijks 20,9% zal toenemen.
- De verwachting is dat het gebruik van AI die voorspellingen kan doen tot 2026 jaarlijks 19,5% zal toenemen.
Samenvatting
AI is al jaren in ontwikkeling, maar heeft de laatste tijd een flinke opmars gemaakt. Als bedrijf kun je heel veel baat hebben bij AI marketing. Het verzamelen, verwerken en reageren op data zal hierdoor makkelijker gaan.
Na de implementatie van verschillende AI tools zul je kosten besparen op advertenties. Maar veel belangrijker nog, je zult meer leads kunnen omzetten in betalende klanten. Voor de klant is het ook prettiger dankzij meer gepersonaliseerde advertenties.
Veelgestelde Vragen (FAQs)
- Wat zijn de grootste uitdagingen voor AI in marketing?
AI bias is een van de grootste uitdagingen voor marketing AI. AI kan vooroordelen hebben over mensen op basis van etniciteit, gender en geaardheid. Hierdoor kunnen de verkeerde advertenties worden gedeeld. Andere uitdagingen zijn privacy, auteursrecht en regulering.
- Hoe kunnen bedrijven starten met het integreren van AI in hun marketingstrategieën?
Er zijn tal van manieren om AI te integreren in je marketingstrategie. Je kunt AI direct inzetten om content te schrijven. Je kunt hiervoor onder andere de tools Lately en Hubspot gebruiken.
Om data te verzamelen voor bijvoorbeeld Google Analytics kun je gebruikmaken van server side tagging. Dit is een nieuwe manier van data verzamelen die voldoet aan de EU regels rondom privacy. Heb je hulp nodig bij het implementeren van server side tracking en andere AI in je marketingstrategie huur dan een deskundige in via Sortlist.
- Wat zijn de ethische overwegingen bij het gebruik van AI in marketing?
Er zijn een aantal ethische vraagstukken waar we met betrekking tot Artificial Intelligence Nederland mee te maken krijgen. Een van de punten is de verantwoordelijkheid. Wie is verantwoordelijk als er iets misgaat vanwege AI? Zijn dat de mensen die de AI tool ontwikkeld hebben of de klant?
- Zal AI traditionele marketingrollen vervangen?
Onze AI marketing review is dat AI for marketers veel te bieden heeft, maar het zal marketeers niet direct vervangen. Het betekent wel dat de rol van marketeers zal veranderen.
- Hoe kunnen marketeers zich aanpassen aan deze AI gedreven toekomst?
Als marketeer is het van onschatbare waarde om mee te gaan met de ontwikkelingen op het gebied van AI. Dat betekent dat je als marketeer moet leren welke AI tools er zijn en hoe je ze kunt toepassen.
De AI marketing uitbetaling zal hoog zijn. Het kan je werk veel sneller en efficiënter maken met meer conversie als resultaat.