Wat worden de marketing automation trends van 2021?
Marketing

Wat worden de marketing automation trends van 2021?

5,00/5(1)

Waarschijnlijk heb je in de verte de term marketing automation al wel eens horen vallen. De grootste marketing bedrijven hebben al volledig de omschakeling gemaakt naar marketing automation, maar voor velen is dit begrip toch nog vrij onduidelijk.Omdat de marketingwereld niet stil staat zullen we in dit artikel over marketing automation trends van 2021 gaan.Voordat we dat doen gaan we uitgebreid over het begrip marketing automation zodat je precies weet wat het betekent en hoe jij het in je bedrijf kunt toepassen.

Het begrip marketing automation uitgelegd

Er zijn nogal wat verschillende definities van marketing automation. Als je het letterlijk zou vertalen naar het Nederlands zou dit staan voor het automatiseren van marketing processen. Dit is nogal omslachtig. Je moet het eigenlijk als een aantal processen dat er voor zorgt dat de juiste boodschap op het juiste moment en de juiste manier bij een (potentiële) klant wordt afgeleverd. Maar zelfs deze uitleg is nog iets te kort door de bocht. Het is een serie van processen dat de gehele customer journey berichten, emails en advertenties uitstuurt met als doel leadgeneratie en lead nurturing. Het grote doel van marketing automation is dan ook de conversie optimaliseren zonder dat je zelf constant bezig bent om deze berichten uit te sturen.

Wat zijn de voordelen van marketing automation?

Het hangt er maar net vanaf wie je het vraagt maar veel marketeers zullen toch wel afkomen met hetzelfde antwoord. Marketing automation zorgt er voor dat er automatisch meer en betere leads worden gerealiseerd.Toch is er nog veel meer dan enkel automatische leadgeneratie. Marketing automation kan je namelijk ook een goede analyse geven van je marketing inspanningen als je bijvoorbeeld je marketing systemen koppelt aan je CRM systeem.Zo zie je precies welke spanning werken en welke juist niet en dat bespaart je weer tijd en geld.

Hoe start je met marketing automation?

Nadat je je doelstellingen hebt vastgesteld kun je aan de slag gaan met marketing automation. Je doet er goed aan om eerst eens te beginnen met een lijst te maken van alle systemen en platformen je gebruikt. Misschien kom je er namelijk wel achter dat sommige platformen elkaar overlappen. Nadat je een overzicht hebt met alle systemen kun je de customer journey uit tekenen. Misschien dat je dit al gedaan hebt en dat je op je tijdlijn kunt aangeven welk systeem je wanneer gebruikt. Bij het maken van je tijdlijn denk je aan aan de buyer profiles oftewel de persona’s. Elke persona kun je namelijk laten landen op een andere landingspagina of een ander bericht uitsturen. We hebben een kort stappenplan voor je uitgeschreven dat je kan helpen bij je automation plannen.

  1. Ontwikkel je strategie en plan je content
  2. Bestudeer de customer journey van al je doelgroepen
  3. Maak richtlijnen wat acceptabele leads zijn en bepaal je doelstellingen
  4. Creëer de benodigde content voor de verschillende fases
  5. Maak de forms waar je leads kunt verzamelen
  6. Creëer de landingspagina’s en benodigde content
  7. Stel de email communicatie flows op
  8. Analyseer en optimaliseer je content en marketing inspanningen

Hoe je ook begint, het is het belangrijkste dat je er alles aan doet om de date van je klanten te verzamelen. Optimaliseren betekent processen verbeteren. Als je vanaf de eerste minuut het doel stelt dat je zoveel mogelijk in het werk stelt om e mailadressen te verzamelen dat dien je dit doel in alle stappen mee te nemen. Juist omdat er zoveel processen komen kijken bij marketing en marketing automation, raden we je aan om de tijd te nemen en gewoon met een lege pagina te beginnen. Laten we nu verder gaan met waar je voor gekomen bent: de marketing automation trends van 2021.

Trend nummer 1: Customer Data Platforms

CDP’s worden steeds belangrijker. Een CDP verzamelt je klanten data uit vrijwel al je gebruikte bronnen. Denk hierbij aan je CRM, website, social media en nog veel meer. Alle data wordt verzameld om een volledig klantprofiel te creëren. Een Customer Data Platform zal je vele uren aan copy-pasten besparen en zorgen dat je geen omkijken hebt aan allerlei lastige rapporten. Alle benodigde data wordt gebundeld zodat je precies weet welke informatie je van elke klant hebt in één systeem.

Marketing resultaten met elkaar vergelijken wordt steeds gemakkelijker

Trend nummer 2: Chatbots

Net als vorig jaar zijn chatbots nog steeds enorm in opkomst. Zulke bots kunnen je leven als marketeer en zelfs als klantenservice medewerker enorm vergemakkelijken. Consumenten will steeds meer de conversatie aangaan en doen dat het liefst zo snel mogelijk. Een goed ingestelde chatbot die gebruik maakt van machine learning kan je hierbij helpen. Chatbots vind je tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Er zijn al gratis chatbots te vinden die als automation tool kunnen fungeren. Betaalde versies zullen je meer opties geven en vaak ook wat gemakkelijker in het gebruik zij. Bovendien gebruiken steeds meer betaalde chatbots artificial intelligence We verwachten dan ook dat de evolutie van chatbots de komende jaren nog wel zal voortduren.

Trend nummer 3: Predictive Lead Scoring

Een lead is tegenwoordig een veelgebruikte term maar je kunt leads steeds meer onderverdelen. Niet elke lead is namelijk gelijk klaar om direct te kopen als ze op je website terecht komen. Deze leads moet je nog kneden en de rode tapijt voor ze uitrollen  Dit wordt lead nurturing genoemd. Predictive lead scoring helpt je bij het kwalificeren van je leads. Zo kun je heel gemakkelijk zien welke leads klaar zijn om te kopen en welke je nog wat meer moet warm maken. Predictive Lead Scoring zorgt ervoor dat alleen de juiste leads worden doorgestuurd naar sales. Met deze tool zorg je ervoor dat je sales afdeling geen tijd verliest aan nutteloze leads en zich kan focussen op de warme leads.

Trend nummer 4: SCV of Multi Channel Marketing

Tot een paar jaar geleden voldeed het nog om alleen maar emails te versturen, maar tegenwoordig komt daar ook nog social media, sms berichten of zelfs Whatsapp bij kijken. Om dit allemaal te stroomlijnen en ook nog eens samen te voegen met transactiegegevens, gedragsinformatie en contactgegevens kun je ervoor kiezen voor een Single Customer View of een geavanceerd marketing automatiseringsprogramma te gebruiken. Sommige automatiseringsprogramma’s die dit aanbieden kunnen wat aan de prijs zijn maar dat de mogelijkheden continu worden uitgebreid en we langzaamaan niet meer zonder Multi Channel Marketing kunnen, is inmiddels een feit.

Trend nummer 5: Artificial Intelligence

Artificial Intelligence is al even aanwezig, net zoals de chatbots. Met steeds meer IoT apparaten (Internet of Things) en ook slimme luidsprekers die met de dag populairder worden, groeit de vraag naar Artificial Intelligence.Steeds meer mensen gebruiken hun slimme apparaten om direct aankopen te doen en daarom wordt Artificial Intelligence steeds gewilder.

Trend nummer 6: Account based marketing

Met account based marketing benader je je doelgroepen allemaal anders. Elke doelgroep wordt apart ingedeeld en krijgt daarmee ook een ander bericht te zien. Binnen marketing automation zijn er inmiddels genoeg tools die je kunnen helpen bij het opzetten van zulke doelgroepen en ook één op één communicatie met je klant in gang zetten,

Trend nummer 7: Omni Channel belevenissen

Stel je eens voor dat je al je social media, email verkeer maar ook klantenservice en seo via een platform zou kunnen behandelen. Hoeveel geld en/of tijd zou je dat niet op jaarbasis kunnen besparen? Een van de laatste trends is om al je communicatie vanuit een platform te regelen. De verwachting is dat omdat we steeds meer verlangen van onze platforms dat het aanbod aan Omni Channel platformen de komende jaren zal toe nemen.

marketing automation beperkt zich niet meer alleen tot email

Trend nummer 8: Predictive Customer Lifetime Value

Zolang je je klanten een goede en boeiende ervaring kan blijven bieden gedurende de hele customer journey, zal retentie makkelijker te behandelen zijn. Door de online transacties en online activiteiten van je gebruikers te analyseren zijn er nu al marketing bedrijven die hun marketinguitgaven calculeren op basis van het verwachte inkomstenpatroon. Dit gaat veel verder dan gokken wat de maandomzet wordt. Door de Customer Lifetime Value in te schatten op basis van de gebruikersdata kunnen verwachte inkomsten worden berekend. Zo weet een marketing afdeling hoe ver ze kunnen gaan met de kosten voor hun marketing campagnes.

Wat we nog meer kunnen verwachten op het gebied van marketing automation

Elk van deze trends in B2B-marketing automatisering laat zien hoe gegevensbeheer en technologie langzaamaan de banen van marketeers overnemen. Moeten we dan allemaal gaan vrezen voor onze banen? Zover is het wat ons betreft nog niet. De automation zorgt er wel voor dat we een stuk efficiënter te werk kunnen gaan en dat met name herhaal taken geëlimineerd zullen worden. Het grote voordeel is dat de toepassingen die we nu gebruiken zullen worden uitgebreid en dat uiteindelijk de processen een stuk overzichtelijker worden en ook nog eens makkelijk in het gebruik.

Naarmate AI en Machine Learning zich blijven ontwikkelen en integreren in de wereld van marketing automatisering, zullen marketeers het steeds gemakkelijker vinden om hun doelgroepen te vinden. Automatisering betekent natuurlijk dat er veel vergemakkelijkt gaat worden, dit neemt niet weg dat er nog steeds content gecreëerd moet worden.

Het is nog steeds wachten op de “next big thing”. De meeste marketing tools richten zich nu op e mail,CRM, en sociale media platforms. Toch wordt er met name op Facebook, Instagram en Twitter gefocust terwijl TikTok nog niet eens volledig wordt gebruikt. Als er een nieuw platform populair wordt betekent dit, dat we opnieuw schommelingen gaan krijgen. Ook hebben we in dit artikel nog niets over privacy genoemd maar we kunnen toch ook wel verwachten dat de internationale privacyregelgeving opnieuw aangescherpt zal gaan worden zodat marketeers opnieuw op zoek moeten gaan naar creatieve manieren op hun doelgroepen te blijven contacteren.

Conclusie

De marketing wereld is constant in beweging. Door (enkele) onderdelen van je marketing te automatiseren krijg je meer tijd om opnieuw het creatieve brein te laten werken. Kopiëren, plakken en herhaal taken zullen drastisch worden verminderd waardoor je efficiënter te werk kan gaan. Hoewel er geruchten de ronde gaan dat automatisering ten koste gaat van de marketeers hun banen, is dat wat ons betreft nog wat overdreven. Wel zijn we het erover eens dat marketing automatisering de marketing kosten van een bedrijf flink kan laten verlagen, met name in de toekomst.

Omdat op dit moment geavanceerde marketing automation platformen nog flink geprijsd kunnen zijn, zal het nog even duren voor marketing automation ook bij het MKB een plek heeft gevonden. Wel verwachten dat de abonnementen in de toekomst alleen maar zullen dalen in prijs en dat je meer waar voor je geld krijgt.

De marketing automation trends die we hierboven hebben genoemd zijn geen kortstondige trends. Sommigen zijn al even aan de gang en de verwachting is dan ook dat we er voorlopig nog niet af zijn van nieuwe marketing initiatieven.

Door marketing automation in te voeren zul je merken dat je meer tijd zal overhouden aan andere werkzaamheden. Dit komt ook je klantbehoud en klantloyaliteit weer ten goede. Gepersonaliseerde aanbevelingen en tijdige e mail herinneringen zullen je conversie verbeteren en zelfs de ROI van je marketing campagnes verhogen.

Marketing automation is iets dat op dit moment al in volle gang bezig is. Veel grotere bedrijven zijn volop bezig met de omschakeling naar een geautomatiseerde marketingmachine. We verwachten dat binnen een aantal jaar ook de kleinere bedrijven de voordelen hiervan in gaan zien en de overstap zullen maken. 2021 biedt in ieder geval tal van nieuwe trends.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email