Hoe Marketing Automation jou kan helpen in 2021
Marketing

Hoe Marketing Automation jou kan helpen in 2021

5,00/5(1)

Marketing Automation, opnieuw een term die populair is maar waarvan er maar weinig mensen echt verstand hebben. Marketing kennen we inmiddels wel, (kunnen ook?). Automation oftewel automatisering ook. Maar hoe krijgen we deze twee dingen samen om er een goed geoliede marketing machine van te maken? Dat kun je niet niet alleen. Daar zijn verschillende programma’s voor nodig die jou daarbij kunnen helpen. Of dat duur is? Dat hangt er maar net vanaf hoe je het wilt aanpakken. Wij duiken in dit populaire begrip en bespreken hoe je met onder andere e mailmarketing en marketing automation software jouw bedrijf weer op de kaart kunt zetten.

Wat valt er allemaal onder marketing automation?

Deze vraag stellen we eigenlijk verkeerd. Je kunt beter vragen: Wat kan er allemaal onder marketing automation vallen. Of we nu over social media, inbound marketing of andere campagnes, alles is te automatiseren. Dat levert dan ook het juiste antwoord op. Vrijwel alles wat met marketing te maken heeft, is te automatiseren. Met name vanwege de toename van digitale kanalen wordt marketing steeds veelzijdiger. Als je het een beetje goed wilt aanpakken kom je niet meer met één part-time marketing medewerker binnen je bedrijf.

Steeds meer bedrijven nemen marketing dan ook steeds serieuzer. Het belang van een goed en veelzijdig uithangbord voor je bedrijf kan je namelijk flink wat omzet opleveren. Om al deze kanalen te stroomlijnen geeft marketing automation je een oplossing die je enorm veel tijd kunt besparen.

Wat doet marketing automation software voor jouw bedrijf?

De aankoopbeslissingen van klanten zijn flink veranderd de laatste jaren. Een aankoop wordt niet meer geleid door een geprinte advertentie, brochure of goed verkoopgesprek. Er komt steeds meer bij kijken om je klanten iets van je te laten kopen of überhaupt je (online) winkel te laten bezoeken. Omdat we op steeds meer vlakken aanwezig moeten zijn betekent dat een hoop verschillende content die gecreëerd moet worden. Dat is niet het enige, meer platformen betekent ook maar plaatsen waar klanten kunnen stellen. Wie gaat die vragen beantwoorden?  Om er nu voor te zorgen dat je niet direct je personeelsbestand hoeft te verviervoudigen kun je eens gaan denken aan marketing automation software. Deze software zal een hoop werk uit handen nemen.

Relevante informatie voor elke doelgroep

Elke klant bevindt zich in een andere fase van het aankoopproces. Hoewel de één nog oriënterend rondkijkt, zal een ander wellicht al bijna tot de aankoop overgaan. Het is dus belangrijk om elk type klant de meest relevante informatie te geven op het juiste moment.

Met bijvoorbeeld e mail marketing zorgt een automation oplossing ervoor dat een klant kort na het bezoeken van je website een email krijgt om hem zo snel mogelijk te laten terugkeren. Een e mail aan klanten die al langere tijd niets bij je gekocht hebben valt hier ook onder en ook een bedank e mail naar trouwe klanten met eventueel een kortingscode valt onder marketing automation.

Bespaar tijd en wees efficiënt

Een goede marketing automation tool laat marketing en sales vloeiend in elkaar overlopen. Van koude lead tot aftersales, de automation tool zorgt ervoor dat het werk gestroomlijnd wordt. Denk hierbij ook aan het handmatig toevoegen van je leads en klanten in je CRM systeem. Met de juiste marketing automation oplossing, zal het voor je worden gedaan. Hiermee bespaar je dus enorm veel tijd en worden fouten door bijvoorbeeld het manueel invoeren van e mailadressen voorkomen.

Duidelijk inzicht in je resultaten

Weet je uit je hoofd wat de conversie op je website of webshop is? Hoeveel procent van je klanten regelmatig koopt? In plaats van te werken met excel sheets of verschillende CRM systemen en online tools kan een marketing automation solutie je vaak binnen de oogopslag al deze informatie geven. Met automation marketing verzamel je niet alleen data die de klant achter laat. Ook krijg je inzicht in welke pagina’s er zijn bezocht of het downloaden van een bepaald document. Zo weet je precies aan welke informatie deze klant behoefte heeft, waar zijn interesse naar uitgaat en op welke manier jij hem kunt triggeren naar een nieuwe aankoop

Een combinatie tussen CRM, marketing en sales

Een marketing automation oplossing kun je zien als een verzameling van verschillende software dat je klanten vanaf de eerste kennismaking tot ver na de aankoop volgt en blijft benaderen. Door het tonen van nuttige informatie zullen deze klanten constant weer jouw website in overweging nemen.Een dergelijke oplossing is de perfecte combinatie tussen sales marketing en zelfs klantenservice.

Waar moet je op letten bij het aanschaffen van de juiste marketing automation?

Er zijn zoveel mogelijkheden op de markt dat de juiste marketing automation oplossing zoeken wel even wat tijd kan kosten. Om de juiste afweging te maken zul je met een aantal factoren rekening moeten houden. We bespreken er een paar om je de juiste richting op te sturen.

Geschikte koppelingen

Een marketing automation oplossing mag dan heel uitgebreid zijn, er is op dit moment nog een enkel marketing automation platform waar je je hele bedrijf op kunt runnen. Je moet er dan ook voor zorgen dat het platform dat je kiest geschikt is en samenwerkt met de andere software die je gebruikt.

Marketing automation zou je het leven gemakkelijker moeten maken, handmatig invoeren of kopiëren van systeem 1 in systeem 2 is dat duidelijk niet. Zorg er dan ook voor dat je automation marketing platform met zoveel mogelijke software samenwerkt. Dit geldt niet alleen voor grote bedrijven, ook bij kleinere bedrijven of zelfs freelancers is dit van toepassing. Echt niemand zit te wachten op handmatig extra werk omdat twee systemen niet met elkaar overweg kunnen.

Functionaliteiten

Hoe meer functionaliteiten je marketing automation oplossing aanbiedt, hoe beter. Wel is gebleken dat ruim 45% van de opties die een marketing automation tool aanbiedt, vrijwel nooit gebruikt worden.Het is dan ook raadzaam om een lijst te schrijven met welke toepassingen je op dit moment nodig hebt en ook welke daar in de (nabije) toekomst kunnen bijkomen.

Vrijwel elke software aanbieder zal ervoor gezorgd hebben dat e mailmarketing prima kan worden uitgevoerd binnen het programma.Zo kun je nieuwsbrieven, mailings en bevestigingen versturen naar elk type klant. A/B testen maar ook segmentatie moet met deze functionaliteit een fluitje van een cent zijn.

Het juiste moment kan zorgen voor extra aankopen

Lead nurturing zorgt er voor dat geïnteresseerde lead klanten worden. Dit is een proces dat op elke moment in de sales funnel gaande is. Ook lead scoring is hierbij erg belangrijk. Je geeft met zo’n systeem aan hoe ver je denkt dat jouw lead klaar is om klant te gaan worden. Door elke lead te scoren en lead nurturing tot in perfectie uit te voeren zul je op de lange termijn meer klanten binnenhalen. Dit is bovendien een vorm van segmentatie die we hierboven al aangegeven hebben..

Functies voor chatbots

Chatbots zijn er in alle vormen en maten, hoewel er in het begin nogal wat argwanend werd gekeken naar deze vorm van klantcontact is de bot inmiddels niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Ook all-in-one marketing suites zoals bijvoorbeeld Zendesk of Hubspot hebben een chatbot die je kunt activeren en op je website kunt plaatsen.

Social media integraties

Facebook, Instagram, Twitter en Tiktok, het zijn allemaal met miljoenen of zelfs miljarden dagelijkse gebruikers.Als bedrijf zou je er dan ook goed aan doen om je ook op deze platformen te laten zien. Dat betekent dat je content moet aanbieden in elke vorm om het passend te maken voor de social media gebruiker. Op elk platform dezelfde foto delen kan ook niet meer. Dus zul je creatief moeten zijn en zorgen voor genoeg content. Het posten kun je vervolgens regelen met een marketing automation oplossing. Dat gaat vaak geheel geautomatiseerd. Zelfs het reageren op klantenvragen op Instagram DM of Facebook Messenger kun je doen vanuit je marketing automation software.

Design en gebruiksvriendelijkheid

Waar de één kiest voor een super moderne cleane look, zal een ander juist een omgeving wenst die overeenkomt met Windows 98. Of het programma er nu mooi of juist wat achterhaald is wat ons betreft niet zo heel belangrijk. Wat wel belangrijk is, is de gebruiksvriendelijkheid. Is alle informatie makkelijk te vinden, is de data makkelijk leesbaar en zijn de verschillende functionaliteiten snel te bereiken? Voor je zelf een beslissing maakt voor het hele bedrijf doe je er misschien ook goed aan om de mensen die de marketing automation software het meest zullen gebruiken, de software eens uitgebreid te laten testen. Als je het systeem bijvoorbeeld volop laat werken op inbound marketing, laat dat team dans eens goed testen, zij zijn immers degene die de meeste tijd zullen spenderen.

Duidelijke statistieken en makkelijk af te lezen informatie

Support

Bij de evaluatie van een marketing automation systeem wordt er misschien eerder gekeken hoe e mail marketing kan worden opgezet dan hoe het zit met de klantenservice van het product zelf.. Hoe gemakkelijk is de tool in het gebruik? Staat de klantenservice 24/7 voor je klaar en kun je ze ook per telefoon bereiken? Je hebt een klantenservice vaak pas nodig als er iets mis is en een snelle oplossing is dan wel zo makkelijk. Kijk ook eens wat anderen vinden van de diensten van het bepaalde product en de klantenservice. Het lead management systeem mag dan super werken, als van de ene op de andere dag je systeem op zwart gaat heb je niets aan het feit dat je leads netjes genummerd zijn. Dan wil je maar één ding en dat is zo snel mogelijk weer online gaan!

Goede marketing automation nu en in de toekomst

Hoe groot je is je team dat de marketing automation software gaat gebruiken? Denk hierbij niet aan de situatie van nu maar ook hoe je verwacht dat je bedrijf er binnen een paar maanden of jaar uit zal zijn. Het zou namelijk erg vervelend zijn als je succes na succes behaalt met een systeem maar niet kunt uitbreiden en moet overstappen naar een andere oplossing. Is net iedereen gewend aan het gebruik van je nieuwe marketing automation tool, moet je ineens overstappen naar andere software.

Bij kleiner teams kun je vaak kiezen voor standaard oplossingen die je gaandeweg kan uitbreiden. Je begint met een CRM en email marketing systeem en krijgt er nog een aantal andere mogelijkheden bij. Voor een bedrag per gebruiker (e-mailadres) per maand kun je van start gaan en zodra je meer nodig hebt, breid je het pakket uit.

Grotere afdelingen kunnen zoeken naar meer specialisatie. Dan is een maatwerkoplossing vaak meer voor de hand liggend. Omdat er dan al vaak sprake is van een vlot werkend CRM systeem zal het belangrijk zijn dat de koppeling met dit systeem vlekkeloos werkt. Ook zal er meer van het systeem worden gevraagd dan bij kleinere bedrijven en zal er soms wat personalisatie nodig zijn. Dan is een support afdeling die makkelijk bereikbaar is wel zo handig.

Wat is je budget?

Bij elk marketing systeem komt natuurlijk ook een budget kijken. Het is wel zo dat er gratis pakketten zijn of dat er sprake is van een gratis periode van bijvoorbeeld een maand. Ook zijn er pakketten die vanaf het begin al een paar duizend euro per maand kosten. Er zijn een een aantal pijlers waar je op moet letten. Denk hierbij aan het aantal contacten dat je verwerkt op maandelijkse basis. Denk hierbij aan het aantal mails dat je uitstuurt. Ook kan er een vaste prijs per medewerker worden gevraagd en zijn er speciale teampakketten beschikbaar.

Buiten de vraag wat je per maand kunt besteden aan marketing automation kun je jezelf ook afvragen wat heb je nu en binnen een jaar echt nodig? Waar breidt je mee uit als je marketing resultaten goed zijn? Dit is een belangrijk punt. De schaalbaarheid van je marketing automation oplossing is misschien wel het grootste struikelblok. Soms kun je met een paar goedkope add-ons al weer even verder maar soms kost een simpele uitbreiding net zoveel als een paar (parttime) medewerkers. Een klantenservice en sales team dat met je mee kan denken zal je kunnen adviseren bij het maken van de juiste keuze maar toch ook het controleren van andere recensies zal je de juiste prijs/kwaliteit verhouding moeten brengen.

Marketing automation software aanbieders

Er zijn wel honderd verschillende marketing automation oplossingen te vinden. Het is dus zoeken naar een speld in de spreekwoordelijke hooiberg. De prijs hangt natuurlijk af van je wensen en behoeften. We pikken een paar marketing automation oplossingen uit deze hooiberg en bespreken de voordelen in het gebruik van elke automation tool..

Hubspot

Hubspots een inbound-marketingtool met als doel uitgaande leads om te zetten in inkomende leads. De basisprijs is $ 200 per maand voor 100 contacten. Tools voor het creëren van content, content optimalisatie, e-mailmarketing, een social media-suite en een dashboard voor marketing analyses zijn allemaal inbegrepen en dat maakt Hubspot enorm populair.

Als je meer opties nodig hebt is er ook ook nog het pro pakket dat $ 800 per maand kost voor 1.000 contacten. In het pro pakket vind je alles wat je nodig hebt met daarbij de nodige extra opties voor marketing automatisering (A/B testen van CTA knoppen en emails) en aanpasbare workflows.Als je met Salesforce werkt zit je goed bij Hubspot aangezien deze twee programma’s elkaar naadloos aanvullen.

Als je nog niet schrikt van de pro prijs van $ 800 per maand, is er ook nog het Enterprise pakket dat je $ 2.400 per maand kost. Hier zit letterlijk alle toeters en bellen op en gaat tot 10.000 contacten, maar dat mag ook wel voor dat geld.

Grafieken binnen een oogopslag

ActiveCampaign

ActiveCampaign wordt gebruikt door meer dan 90.000 kleine bedrijven en is een van de beste platforms voor marketing automatisering. Ze zijn bij lange na niet zo populair als Hubspot maar zijn hartstikke makkelijk in het gebruik. Zelfs in het lite pakket zitten al mogelijkheden voor machine learning en krijg je a/b tests tot je beschikking, Als je 500 contacten hebt kom je goed weg met slechts $ 9 per maand. Hier krijg je ongelimiteerde mails bij, uitgebreide rapporten subscription mogelijkheden voor je website bezoekers en nog veel meer. Als je ook landingspagina’s nodig hebt kom je uit bij het plus pakket met $ 49 per maand waarbij je ook lead scoring krijgt en SMS marketing kunt uitvoeren.

Hoewel Active Campaign niet de meest bekende marketing automation oplossing is, is hij wat ons stukken interessanter dan Hubspot. Het enterprise pakket staat op $ 229 per maand en dat is nog geen 10 % van Hubspots duurste pakket.

SendinBlue

SendinBlue werd vooral bekend e mails verzender. Een goede tool waarbij je in bulk e mails kan versturen met een hoge open rate.Pas in 2016 kwamen ze op de markt met hun eerste marketing automation programma’s.  Toegegeven, de weergave van SendinBlue is misschien niet zo mooi als die van Hubspot en Active Campaign maar deze marketing automation oplossing is toch wel krachtig. Het ontbreken van alle toeters en bellen maakt het programma ook gemakkelijk in het gebruik. Je ziet alleen de modules die je gebruikt en hoeft je geen zorgen te maken over andere opties en mogelijkheden.Er is een supportfunctie aanwezig maar door de simpele opzet van deze marketing automation tool wijst eigenlijk alles zichzelf de weg.

Welk marketing automation programma is geschikt voor je bedrijf?

Alles nog even op een rijtje

Een marketing automation oplossing kan je leven vergemakkelijken. Of je je nu bezig houdt met inbound marketing, lead nurturing of het uitschrijven van een marketingstrategie, deze oplossingen zorgen ervoor dat je een stuk efficiënter te werk gaan.Marketing automation komt in verschillende varianten.

De meeste basic pakketten kosten je onder de 100 dollar per gebruiker per maand maar dit kan oplopen tot duizenden dollars per maand voor de meest grote en uitgebreide pakketten. Welk pakket je nodig gaat hebben, hang af van wat je wilt doen aan marketing automation. Als het enkel is om je inbound marketing te optimaliseren of wat newsletters uit te sturen zul je genoeg hebben aan de basis.

Mocht je op zoek zijn naar een uitgebreide oplossing om zowel je social media posts, content en lead management te automatiseren, dan zal je snel boven $100 dollar uitkomen. Vraag jezelf eens af wat je echt nodig hebt en hoe snel je zou willen uitbreiden. Zodra dit duidelijk is kun je op zoek gaan naar het juiste pakket.

Wat vaak onderschat wordt is het belang van een goede klantenservice. Omdat er zoveel verschillende schijven met elkaar verbonden worden kan er nog wel eens iets misgaan. Het is dan makkelijk als je klantenservice dezelfde taal spreekt of op z’n minst in dezelfde tijdzone zit. Zoals je hebt kunnen zien aan onze prijsvoorbeelden zijn de meeste bedrijven Amerikaans. Voordat je je nieuwe marketing automation oplossing aanschaft raden we je dus even aan te kijken hoe de klantendienst te bereiken is en wat recensies van andere gebruikers te lezen. Ga niet over een nacht is bij het aanschaffen van een nieuwe marketing automation oplossing

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email