Ideële reclame
Content Marketing

Ideële reclame: Het versterken van boodschappen met betekenis

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

Reclame is niet meer weg te denken uit onze moderne samenleving. Het is vooral bedoeld als commercieel doel. Vrij logisch de bedrijven investeren heel wat geld in deze commerciële reclames. In de basis heeft ideële reclame hetzelfde opzet. Met het verschil dat deze reclame campagne een maatschappelijk doel heeft. Maar wat is ideële reclame?

In deze blog geven we, net als bij al onze andere campagne verslagen, een complete uitleg op deze manier van charitatieve en maatschappelijke marketing betekent. We geven je alle aspecten die horen bij de ideële reclame betekenis

Een mooie aanvulling op andere Sortlist gidsen die we onlangs publiceerden zoals alles over guerrilla marketing, merkreclame en het nut van de contentkalender.


Maak de juiste keuze met vertrouwen

Ontdek de meest relevante bureaus voor jouw project op basis van jouw specifieke vereisten.

Vind jouw bureau nu!

Wat is ideële reclame?

Wat is de definitie van ideële reclame?

In tegenstelling tot de commerciële reclame gaat ideele reclame over maatschappelijke onderwerpen. De campagnes proberen een bewustwording te creëren voor onderwerpen van algemeen nut. Een ideële reclame voorbeeld is; ‘je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Deze campagne moest bewerkstelligen dat mensen bewust gingen omgaan met vuurwerk.

De doelstellingen van ideële reclame

De bewustwording van de noodzaak om het gedrag aan te passen. Ideële reclame gaat in de Nederlandse samenleving vaak over boodschappen zoals die van Veilig Verkeer Nederland. De bedoeling is om het Nederlandse publiek bewust te maken van actuele problemen en maatschappelijke onderwerpen.

Voorbeelden van ideële reclame

Een ideële reclame voorbeeld zijn zoals gezegd de campagnes van Veilig Verkeer Nederland. Maar ook die van SIRE, dit staat voor stichting ideële reclame. Het is een onafhankelijke stichting die een overkoepeling vormt van alle actoren die betrokken zijn bij commerciële reclame. De stichting ideele reclame moet het blazoen van de reclamemakers oppoetsen door gratis mee te werken aan projecten die informatieve reclame verspreiden.

De impact van ideële reclame

Die kan enorm zijn. Denk gewoon aan Giro 555. Bij hun campagne ‘Samen in actie voor Oekraïne’, er werd voor de noodlijdenden maar liefst 16.2 miljoen euro opgehaald.

ideële reclame in grote stad

Bewustzijn en gedragsverandering 

Rol van ideële reclame bij het creëren van bewustzijn

Omdat deze campagnes met maatschappelijke onderwerpen door de stichting ideële reclame wijd verspreid wordt, kan de stichting rekenen op massale sociale ondersteuning. De Nederlandse bevolking controleert als het ware zichzelf dankzij het maatschappelijk doel waarover deze campagnes van de stichting ideële reclame gaat.

Psychologische mechanismen achter gedragsverandering door ideële reclames

Dankzij deze zaken in te voeren kunnen de makers aandacht krijgen voor een goed doel of voor boodschappen voor algemeen welzijn.

  • Geleidelijke stappen en bewustwording
  • Eerder werken met beloningen dan met straffen.
  • Het werken met emoties en empathie opwekken
  • Rekenen op het gemeenschapsgevoel

Voorbeelden van succesvolle bewustzijns- en gedragsveranderingscampagnes

  • Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.
  • Ben je BOB, zeg het hardop!

Maatschappelijke en culturele invloed 

Hoe ideële reclame maatschappelijke en culturele normen kan beïnvloeden

Dankzij de campagnes wordt er een duidelijk beeld geprojecteerd van wat wel en niet maatschappelijk aanvaardbaar is. Het zal zorgen voor een gedragsverandering, onder druk van de sociale controle van de gemeenschap.

Duurzame impact van ideële reclamecampagnes op de samenleving 

We grijpen nog maar eens terug naar ons voorbeeld over de vuurwerk stunt. Die uitspraak dateert ondertussen uit 1989. En nu bijna 35 jaar later kent meer dan half Nederland deze slogan nog steeds.

Voorbeelden van ideële reclameslogans die sociale verandering teweeg hebben gebracht

  • Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden? Deze campagne van SIRE moest de meer actieve rol van de man binnen het huishouden stimuleren.
  • The last selfie! Deze slogan van de stichting Wereld Natuurfonds moest mensen aanzetten om zich meer te bekommeren om bedreigde diersoorten.
  • Unfairy Tales: In plaats van ‘fairy tales’ is het hier de slogan ‘unfairy tales’ die het onrecht van kinderen aanklaagt. Een bekend voorbeeld van een oproep van UNICEF.
  • De maatschappij, dat ben jij! Nog werk van SIRE dat Nederlanders wou bewustmaken over de rol die ze zelf spelen in de maatschappij.
  • Handen af van onze hulpverleners. Met deze stelling koos SIRE het om geweld tegen hulpverleners tegen te gaan.

Strategieën en elementen van ideële reclame

Verhalen vertellen met emotie

Zoals hiervoor al gezegd, is het gebruik van emoties belangrijk bij het verspreiden van deze boodschappen. En dat hebben ze bij SIRE ook wel begrepen.

  • Het gebruik van storytelling in ideële reclame 

Een moeilijk onderwerp aansnijden om moeilijke situaties aan te kaarten is een veelgebruikte techniek.

  • Het belang van emoties in ideële reclamecampagnes: Emotie zet meestal aan tot actie. Die emoties kunnen onder andere verbazing, ongeloof of zelfs boosheid zijn.
  • Voorbeelden van aangrijpende verhalen in ideële reclame
    • Santa Forgot: Een emotionele kerstboodschap over alzheimerpatiënten.
    • Unsung Hero: De tocht van een Aziatische man die anderen die in afgrijselijke toestanden verkeren, onbaatzuchtig helpt.
    • Most Shocking Second a Day Video: Deze clip volgt een meisje in oorlogsgebied. De schrijnende situatie van kinderen in oorlogsgebied.

Visuele en auditieve aspecten

  • De impact van visuele elementen in ideële reclame. Waar we vroeger onze informatie uit de geschreven pers haalden rekenen we nu op bewegend beeld en geluid.
  • Het gebruik van muziek en stemgebruik in ideële reclamecampagnesDe manier waarop de stem wordt gebruikt en de begeleidende muziek zal de emoties nog verstevigen.
  • Voorbeelden van effectief visueel en auditief gebruik in ideële reclame
    •  Schokkende oorlogsbeelden
    • Schattige filmpjes over dieren of kinderen, met als contrast de mishandeling
    • Melancholische of vrolijke muziek om emoties te benadrukken.

Ethiek in Ideële Reclame

Ethiek is belangrijk voor de verspreiding van reclames, zowel via commerciële reclame als ideële.

Grenzen en Verantwoordelijkheid 

  • Ethische overwegingen in ideële reclame: De ideele reclames moeten ontwikkeld worden met integriteit, verantwoordelijkheid en respect voor het publiek en de betrokken onderwerpen.
  • Waar liggen de grenzen tussen inspiratie en manipulatie? Eigenlijk zit het antwoord op deze vraag helemaal vervlochten in het antwoord over de ethiek. Het is de kunst om de creativiteit te laten botvieren zonder overdreven manipulatief te worden.
  • Verantwoordelijkheid van adverteerders in ideële reclamecampagnes. Zoals gezegd is het de verantwoordelijkheid van SIRE en andere ideële reclamemakers om ethiek en verantwoordelijkheid in hun boodschappen te behouden.

Samenvatting 

We kunnen ervan overtuigd zijn dat deze reclamevorm meer goed dan kwaad doet. De goals van SIRE en andere internationale stichtingen zoals de Amerikaanse Advertising Council creëren een positieve impact op de samenleving. Wij hier bij Sortlist zijn ons daar helemaal van bewust. We steunen SIRE en andere organisaties in hun pogingen.

FAQ

Wat is een ideële reclame?

Een reclame die onbaatzuchtig wordt gemaakt om maatschappelijke of charitatieve doelen te ondersteunen  

Wat is een commerciële reclame?

Dat zijn boodschappen om een product of producten uit de handel aan de consument te slijten.

Welke vormen van reclame zijn er? 

De meesten zijn vormen van commerciële reclame, maar ze kunnen ook als ideële worden ingezet. Lees de verschillende reviews hier op Shortlist om meer over deze verschillende vormen van reclame te weten te komen.

  • Televisiereclame
  • Radioreclame
  • Geschreven pers
  • Online reclames
  • Buitenreclame
  • Direct mail
  • Productplaatsing
  • Guerrilla reclames.
  • Influencer reclames.
close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email