Zomerklaar voor investeringen met je marketingteam
Sortlist Insights

Maak jouw marketingteam zomerklaar door te investeren – Marketingtrends 2021

5,00/5(1)

Niet alleen zijn mensen voorbereid op de zomer. Ook de marketinginvesteringen worden versneld met het oog op de maanden juli en augustus, die rustiger zullen zijn en de voorbereiding van het nieuwe schooljaar mogelijk zullen maken.

Marketing is in 2021 belangrijker dan ooit, en het aantal bedrijven dat hieraan besteedt, neemt toe.

Voordat we de zomermaanden ingaan, heeft Sortlist sinds 1 januari 2021 meer dan 12.800 projecten ontvangen van bedrijven die op zoek zijn naar een digitaal marketingbureau. 

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een stijging van bijna 22%. Elke maand plaatsen meer dan 2.000 bedrijven een project op Sortlist om hun bureau te vinden. 

We hebben de gegevens eens bekeken. En we hebben interessante trends opgemerkt die zouden kunnen aangeven waar het met marketing heen gaat, nu we langzaamaan weer een leven krijgen van voor de pandemie.

Hier zijn onze belangrijkste bevindingen: 

  • Voeding, e-commerce, & de kledingindustrie zijn de top 3 sectoren die het meest investeren in marketing op dit moment.
  • Tegenwoordig zijn de meest populaire marketing expertises digitale strategie, website creatie, & reclame.
  • Er is een verschil in het gemiddelde marketingbudget van bedrijven op basis van hun locatie en de expertise waarin ze investeren. 
  • Marketinginvesteringen vertragen tijdens de zomermaanden alvorens weer op te duiken voor het laatste kwartaal van het jaar.

Deze bevindingen zijn gebaseerd op de gegevens die ons platform heeft verzameld van bedrijven die projecten op Sortlist plaatsen sinds 1 januari 2021.

Je zult niet geloven welke industrieën het meest investeren in marketing voor de zomer….

Hoewel Sortlist sinds het begin van het jaar een maandelijkse stijging van 9,4 procent in projecten in alle expertises heeft gezien, is er in de zomermaanden altijd sprake van een daling van de investeringen. We verwachten een daling van ongeveer 17% in augustus op een wereldwijde schaal.

Er is echter geen rook zonder vuur. September heeft bewezen de maand te zijn van marketinginvesteringen en grote veranderingen voor bedrijven, met een toename van 25% van de projecten op Sortlist.

Binnen onze drie populairste sectoren van dit jaar, hebben voorgaande jaren ons laten zien dat we naar verwachting dezelfde trends zullen zien in bijna alle landen.

Voedsel

Sinds 1 januari 2021 ontving Sortlist meer dan 720 projecten afkomstig van voedingsbedrijven. 

De voedingsindustrie is de sector die het meest in marketing heeft geïnvesteerd sinds begin 2021, met een gemiddeld budget van 7.637€ per project. 

Door de lockdown en sanitaire beperkingen die we sinds maart 2020 kennen, werden bedrijven in de voedingsindustrie met heel wat uitdagingen geconfronteerd. En om deze uitdagingen het hoofd te bieden, zijn ze actief op zoek gegaan naar digitale oplossingen en partners. 

Op basis van onze gegevens hebben voedingsbedrijven de neiging om te investeren in 4 belangrijke marketingexpertises :

  • Branding & positionering
  • Digitale strategie
  • Reclame
  • Sociale media

Hoewel we in veel landen indrukwekkende cijfers hebben voor het eerste deel van 2021, kunnen we in juli en augustus een vertraging verwachten.

Ons oordeel is dat voedingsbedrijven aanzienlijke investeringen doen om zich aan de nieuwe norm aan te passen. Met take-outs en delivery werden veel spelers in de voedingssector, zoals restaurants, gedwongen om digitaal te gaan werken. Zij moesten deze investeringen financieren om in bedrijf te kunnen blijven.

Een ander veel voorkomend probleem in de voedingssector zijn de “dark kitchens“. Voedselbezorgingsbedrijven maken gebruik van deze kookfaciliteiten in een gedeelde opslagplaats. Dark kitchens zijn momenteel in opkomst als gevolg van Covid-19-initiatieven.

En op basis van de gegevens is het onwaarschijnlijk dat deze tendens binnenkort zal veranderen. De voedingssector verwacht niet alleen groei in 2021, maar ook een meerjarige opleving, met alleen al ghost kitchens met een potentiële waarde van 1 biljoen dollar in 2030…

E-Commerce

Sortlist ontving tussen januari en juni 2021 bijna 700 e-commerce projecten, wat niet verrassend is.

E-commerce verkopen nemen sinds 2017 gestaag toe en zullen naar verwachting tegen het einde van 2021 wereldwijd 18, 1% van alle retailverkopen voor hun rekening nemen. Tegen 2023 zal dat cijfer naar verwachting stijgen tot 22 procent.

Cijfers blijven stijgen

En aangezien jongeren meer online kopen dan ouderen (38,4% van de online consumenten in de Verenigde Staten is jonger dan 35), kunnen we alleen maar verwachten dat e-commerce in de komende jaren zal domineren.

De uitbreiding van e-commerce geldt echter niet voor alle artikelen. Bepaalde productcategorieën worden volgens Statista vaker online gekocht dan andere.

Statista: E-commerce verkoop in 2021

Boeken, films en consumentengadgets zijn de drie meest voorkomende goederen die door consumenten online worden gekocht.

Hoewel de pandemie de e-commerce ten goede is gekomen, is offline kopen nog lang niet van de baan. Volgens het onderzoek van Statista geldt dit vooral voor specifieke soorten artikelen.

Hoewel we aanzienlijk vaker afhaalmaaltijden bestellen dan een paar jaar geleden, zijn levensmiddelen en dranken goed voor slechts 9% van alle internetbestellingen.

We genieten nog steeds van een heerlijke lunch of een paar drankjes met onze vrienden en familie, en sommige marketingtrends hebben op deze voorkeuren ingespeeld.

SoLoMo is hier

SoLoMo, de afkorting van ‘Social, Local, Mobile’, is een van de nieuwste vormen van digitale marketing. Het combineert onze online en in-person gewoonten om het marketingpotentieel van een bedrijf te maximaliseren. 

Misschien zullen we op een dag 100% digitaal zijn, maar voor nu moeten bedrijven zich richten op het verlangen van mensen om de buitenwereld weer te verkennen na een jaar opgesloten te zijn geweest. Bedrijven zoals Foursquare en Yelp combineren bijvoorbeeld zowel een online als een in-person ervaring voor klanten om via technologie een actie uit te voeren op een fysieke locatie. 

Uit de Statista-studie zijn ons verder twee interessante trends opgevallen bij het bekijken van onze gegevens :

Verschil budget gemiddelde voedsel en e-commerce

  • Het gemiddelde e-commerce budget ligt 41% lager dan de projecten van voedingsbedrijven, met een bedrag van 5.046 euro.
  • Bijna een derde van de e-commerce projecten die we hebben gezien, investeert in digitale strategie of sociale media, wat slim is als we weten dat het gebruik van sociale media het afgelopen jaar met 78% is gestegen onder millennials en Generatie Z en dat zij elke dag 2 tot 3 uur op deze tools doorbrengen.

Wat de zomervoorbereidingen betreft, viel Duitsland opnieuw op tijdens de investeringspiek aan het begin van het jaar, maar de marketinginvesteringen vertoonden een stijgende lijn in het derde kwartaal, maar volgden nog steeds andere Europese landen.

Bij Sortlist zijn we bijna verzekerd van een stijging van ten minste 40% in e-commerce projecten in België, Frankrijk, Nederland, en Spanje op jaarbasis.

Kleding & Accessoires

De sector kleding & accessoires ten slotte is de op twee na meest actieve sector sinds begin 2021, met meer dan 600 projecten.

Hoewel we aan het begin van het jaar al enkele mooie hoge cijfers zien, over meerdere landen, vertoont het begin van het derde kwartaal van het jaar meestal tekenen van een toename van de marketinginvesteringen, vooral in Frankrijk met een toename van 120% van de projecten in vergelijking met de twee voorgaande maanden.

België lijkt iets eerder aan zijn piek te beginnen, maar in Duitsland leken de beste maanden voor marketinginvesteringen al achter ons te liggen.

“Terwijl de digitalisering van veel modebedrijven in 2020 vorderde, bereikte deze in 2021 nieuwe hoogten: we stelden vast dat de marketinguitgaven van onze partners in de eerste helft van 2021 met meer dan 32% stegen in vergelijking met H1 2020. Q3 2021 bouwt zich op tot een geweldig kwartaal voor online marketing in de modebranche, gezien de stijging van jaar op jaar en het feit dat webwinkels zich steeds vroeger klaarmaken voor de kerstinkopen.” Soline Demenois Lead Partner Marketing Manager at Stylight

Gemiddeld hebben kledingbedrijven € 6.300 per project uitgegeven en daarbij met name in drie expertises geïnvesteerd: 

  • Digitale strategie
  • Creatie van e-commerce
  • Sociale media

We verwachten dat kledingbedrijven steeds meer in deze expertises zullen investeren. Met de ontwikkeling van korte videocontent op platformen zoals TikTok en Instagram, gaan we een tijdperk van native e-commerce binnen waarvan kledingmerken zullen profiteren. 

Interactieve mode

Volgens Connie Chan, General Partner bij Andreessen Horowitz en expert op het gebied van consumententechnologie, zal de toekomst van het kleding shoppen interactief zijn. In plaats van door foto’s te scrollen of in verschillende categorieën te navigeren, zullen consumenten naar een model kijken dat verschillende outfits presenteert. Elk van die outfits kan worden gekocht. 

Op Douyin, de Chinese versie van TikTok, is dit al de status quo voor mode-influencers. 

Zij presenteren 5 tot 10 outfits in videoclips van 15 seconden, die gebruikers direct kunnen kopen. 

Douyin Mode applicatie uit China

ASOS toont altijd het voorbeeld

Een voorbeeld van een succesvol merk dat gebruik heeft gemaakt van TikTok is ASOS. 

ASOS heeft een sterke aanhang van Millennials en Gen Z. Het merk lanceerde met succes vier marketingcampagnes op TikTok, die 15 miljard views genereerden. Een derde daarvan was afkomstig van de Noord-Amerikaanse markt, wat de merkherkenning en de omzet stimuleerde. 

Volgens Forbes zag ASOS een omzetstijging van 24% en een winststijging van 275% voor de eerste helft van zijn fiscale jaar dat eindigde op 28 februari 2021. 

Bovendien stellen tools zoals Livescale en UseHero merken nu in staat om live shopping in te zetten om hun verkoop te stimuleren. Dankzij livestreaming kunnen retailers hun producten presenteren en direct advies geven aan hun klanten. 

In deze casestudy leren we hoe een juwelenmerk live shopping inzette als een nieuwe manier om zijn accessoires te verkopen. 

De kledingsector zal de komende jaren nog heel wat digitale evoluties moeten doormaken en wij geloven dat agentschappen in die evoluties een rol zullen spelen. 

Wat is de situatie in Nederland en onze Belgische buren? 

Hoewel voeding, e-commerce en kleding wereldwijd de 3 meest actieve sectoren zijn, is dat niet noodzakelijkerwijs op elke markt het geval. Afhankelijk van het land waarnaar we kijken, kan de situatie anders zijn. 

Nederland

In Nederland is de situatie vrij gelijkaardig aan de algemene trend. We hebben dezelfde top 3 industrieën: 

  • Kleding & accessoires
  • Voeding
  • E-commerce

Terwijl de budgetten vrij gelijkaardig zijn aan het gemiddelde budget dat aan het begin van het artikel werd voorgesteld:

Hoe zti de situatie nu in Nedrland?

Zoals we in de grafiek kunnen zien, is de bedrijfstak met de hoogste marketinguitgaven in Nederland de voedingsindustrie, met een gemiddeld budget van 7 723 euro per project.

Bovendien hebben Nederlandse bedrijven 5% meer geïnvesteerd dan het wereldwijde gemiddelde. 

België

Ook de Belgische markt vertoont uiteenlopende trends. Net als in Duitsland, zien we een verschil in de top 3 van meest actieve industrieën op Sortlist : 

  • Food
  • Non-profit
  • Software & computerdiensten

Verder zien we een verschil in het gemiddelde budget dat door Belgische bedrijven wordt uitgegeven: 

Hoe zit de situatie in België?

Zoals we op de grafiek kunnen zien, is de sector met de hoogste marketinguitgaven in België veruit Software & Computerdiensten met een gemiddeld budget van 11 580€ per project.

Bovendien investeerden Belgische bedrijven 21% meer dan het wereldwijde gemiddelde. 

Conclusie

Tijdens deze eerste 6 maanden van 2021 hebben we gemerkt dat bedrijven die actief zijn in de voedings-, e-commerce- en kledingsector het meest hebben geïnvesteerd in hun marketingstrategieën.

En als we naar de gegevens kijken, kunnen we verwachten dat deze sectoren de post-pandemische digitaliserings trend zullen aanvoeren, maar hoogstwaarschijnlijk nadat ze tijdens de zomermaanden enige tijd vrijaf hebben genomen. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email