Onderzoek: Pandemie veroorzaakt E-commerce Boom
Niet-essentiële winkels worden – voor de tweede keer dit jaar – weer gesloten om de verspreiding van Covid-19 te helpen beperken. De regering moedigt de Belgen aan om online te winkelen om de economische gevolgen van de huidige pandemie te verzachten.
Het is, dit jaar, nog onzeker of het winkelend publiek op tijd hun kerstinkopen kunnen doen in de fysieke winkels. In deze omstandigheden wilde Sortlist te weten komen hoe de pandemie en de maatregelen ter bestrijding ervan de Vlaamse klanten en hun gedrag beïnvloeden. Sortlist heeft 300 Nederlandstalige Belgen via een online enquête gevraagd hoe hun winkelgedrag is veranderd sinds het begin van de pandemie en hoe bereid ze zijn om online te gaan winkelen. Deze analyse is bedoeld om ondernemers en beleidsmakers te helpen het snel veranderende handelslandschap beter te begrijpen en te reageren op de huidige veranderingen.
Hier is een overzicht van onze belangrijkste bevindingen:
- De gebeurtenissen van dit jaar hebben de winkelgewoontes drastisch veranderd.
- De ondernemers hebben snel gereageerd op de eerste lockdown door e-commerce oplossingen te implementeren.
- Online-Shopping heeft geen leeftijdsgrens, aangezien oudere generaties zowel e-commerce apps, webwinkels als online marktplaatsen omarmen.
- Wanneer het niet nodig is, zijn comfort, korting en tijdwinst de belangrijkste redenen waarom Belgen graag digitale winkelmandjes vullen.
E-commerce is onvermijdelijk geworden
Het online winkelen is de afgelopen maanden sterk gegroeid. Hoewel de algemene conclusie alles behalve verrassend is, is de omvang van de stijging nog steeds indrukwekkend.
Bijna de helft van alle respondenten, 49,2 % om precies te zijn, zegt nu vaker online te winkelen dan voordat de pandemie begon. Slecht een vijfde van de respondenten zei dat hun winkelgewoontes, naar aanleiding van de maatregelen, niet zijn veranderd.
In ons onderzoek zei 36,6% van de respondenten dat het budget wat zijn spenderen aan online shopping, niet veranderd is. Hoewel 32,2% van de mensen nu minder winkelt, zegt 25,8% van de mensen nu grotere hoeveelheden te kopen.
Snelle reactie van de ondernemers
Belgische ondernemers reageerden snel op de veranderende omstandigheden. De vraag naar e-commerce is sinds het uitbreken van de pandemie aanzienlijk gestegen. Projecten die op de Sortlist geplaatst zijn met de vraag naar experts op het gebied van e-commerce, zijn tussen 15 maart en 15 september 2020 met 23,4 % gestegen in vergelijking met diezelfde periode in 2019.
Sortlist is een B2B-matchingplatform dat opdrachtgevers en marketingbureaus met elkaar verbindt.
Online winkelen kent geen leeftijdsgrens
De tijd dat online winkelen vooral werd omarmd door jonge techneuten die online winkelden voor de nieuwste gadgets is al lang voorbij. In alle leeftijdsgroepen zijn online en offline winkelen nu even populair.
Respondenten ouder dan 54 jaar vinden het nog steeds leuk om naar een fysieke winkel te gaan. Dit betekent echter niet dat de oudere generatie niet weet van het bestaan van online winkelen.
Bijna alle respondenten boven de 54 jaar geven aan wel eens online te hebben gewinkeld. Daarnaast zegt een op de drie dat ze ooit een aankoop hebben gedaan via een e-commerce app. Bovendien zegt een derde dit nog niet gedaan te hebben, maar het in de toekomst wel te willen uitproberen.
Dit betekent dat oudere generaties absoluut niet achterblijven als het gaat om het ervaren van online winkelen als een multichannel-ervaring. Goed nieuws de voor ondernemers en marketeers dus, want de “babyboomer”-generatie, (de klantgroep met de grootste koopkracht) valt in deze leeftijdsgroep en zij lijken klaar te zijn om nieuwe ervaringen en technologische ontwikkelingen te omarmen. Als we kijken naar alle leeftijdsgroepen heeft één op de twee Vlaamse klanten al via een e-commerce-app gewinkeld, en één op de vier wil het graag uitproberen.
Wat, waar en waarom shoppen Vlamingen online?
Als we alle respondenten in ogenschouw nemen dan zien we dat klanten houden van marktplaatsen zoals Amazon of Bol.com waar ze in één keer goederen van verschillende merken kunnen kopen. Twee op de drie geeft aan dat ze liever op een online marktplaats winkelen dan in de webwinkel van een bepaald merk. De mogelijkheid om prijzen te vergelijken is één van de redenen waarom de Belgen de voorkeur geven aan platformen die verschillende merken aanbieden. Ook wordt een grote selectie van merken genoemd als verklaring/oorzaak.
Er zijn echter verschillen tussen de uiteenlopende leeftijdsgroepen in termen van waar mensen hun volgende aankopen zoeken. Voor zij die ouder zijn dan 54 jaar ziet het er namelijk anders uit. 51,1 % zegt de voorkeur te geven aan een marktplaats, terwijl 44,7 % graag direct in de webshop van een merk winkelt. Vertrouwen in een gewaardeerd merk is de belangrijkste motivatie om rechtstreeks van een merk te kopen, zowel voor oudere respondenten als voor alle leeftijdsgroepen.
Ons onderzoek toont aan dat het niet verrassend is. Tevens is er gekeken naar de voornaamste beweegredenen/motivaties achter het verkiezen van online winkelen. Het comfort van een aankoop afronden zonder de deur uit te gaan, staat bovenaan de lijst. Drie van de vier respondenten gaf aan dat dit hun belangrijkste drijfveer om online te kopen, zelfs als ze hier niet toe verplicht worden door de huidige maatregelen. Speciale aanbiedingen en tijdwinst vervolledigen de drie meest populaire antwoorden.
Wat opvalt is: hoe ouder de respondent, hoe belangrijker zij het lagere gezondheidsrisico van online winkelen vinden. Van de respondenten ouder dan 54 jaar zei 42,9% dat dit een belangrijke reden voor hen was. Kijkend naar alle leeftijdsgroepen, dan is dit percentage slechts 28.3%.Kijkend naar alle leeftijdsgroepen, dan is dit percentage slechts 28.3%.
Verder zijn de productgroepen elektronica, entertainment en boeken, maar ook kleding en schoenen de meest gekochte online artikelen. Huishoudelijke apparaten behoren ook tot de top drie categorieën, op de voet gevolgd door cosmetica en toiletartikelen.
Wat bedrijven nu kunnen doen
Uit ons onderzoek is gebleken dat de meerderheid van de respondenten hun aankopen vinden door op de website van een merk te surfen of door te zoeken op Google.
Naast de kwestie of een geïntegreerde e-commerce oplossing geschikt is voor een bedrijf, is het duidelijk dat een goed functionerende website die gemakkelijk te navigeren is en informatie geeft over de geleverde diensten en producten essentieel is.
Een Sortlist-studie eerder dit jaar wees uit dat Belgische bedrijven achterlopen op hun Europese tegenhangers in het online zakendoen. 42 % had in het begin van de pandemie geen eigen website. Dit betekent dat er nog veel ruimte is voor innovatie. Het maken van een website zou een manier kunnen zijn om uw diensten en producten zichtbaar te maken voor klanten in de huidige omstandigheden.
Google is het tweede meest populaire antwoord op de vraag waar klanten de producten vinden die ze kopen. Voor bedrijven die al een website hebben, is het focussen op SEO om de organische ranking te verbeteren een manier om het productbewustzijn te vergroten. SEA is een betaalde advertentie op Google, en kan ook een mogelijkheid zijn om een aanmerkelijke verandering teweeg te brengen.
Een andere oplossing zou een focus op social media kunnen zijn. In ons onderzoek zei 18,8 % namelijk dat ze hun aankopen vinden via de aanwezigheid van een merk op sociale media. Sommige social media profielen bieden de mogelijkheid om beoordelingen en reviews te ontvangen, een andere belangrijke beslissingsfactor. Het is mogelijk om reclame te maken op sociale media met een vrij klein budget. Dit kan met name relevant zijn voor kleinere bedrijven of bedrijven waarvan de marketingbudgetten aanzienlijk zijn verlaagd.
Conclusie
Hoewel de algemene conclusie is dat online winkelen de afgelopen maanden is toegenomen, zijn de cijfers zelf indrukwekkend. De Vlaamse klant koopt nu meer dan ooit online dan voor de uitbraak van de pandemie.
Dit heeft tot gevolg dat het online winkelen alle leeftijdsgroepen heeft bereikt en dat de oudere generaties zich hebben aangepast aan nieuwe technologieën en externe veranderingen.
Deze veranderende omstandigheden stellen ondernemers en beleidsmakers voor een reeks keuzes om hun bedrijf door deze uitdagingen heen te loodsen. Investeren in e-commerce en het creëren van een webshop is misschien wel de meest voor de hand liggende, maar niet de enige beschikbare oplossing. Ook het maken van een website, het focussen op SEO of op social media kan een geschikte oplossing zijn.