We kunnen niet meer meer om Tiktok heen. De social media app is een van de meest gedownloade apps van het laatste jaar en ook in ons land wordt Tiktok echt niet meer alleen door kinderen gebruikt. Steeds meer celebrities, influencers, artiesten en atleten uploaden dagelijks Tiktok video’s en van een hype kun je al niet meer spreken. Tiktok is geen tijdelijke trend meer en lijkt een blijvend fenomeen te blijven. Denk jij nog steeds dat Tiktok alleen voor jongeren is en dat jij en je bedrijf niets te zoeken hebben op Tiktok? Lees dan dit artikel eens en kom erachter waarom je beter nog vandaag kunt beginnen met Tiktok.

Inhoudsopgave

Wat is Tiktok?

Het kan zijn dat je nog nooit van Tiktok gehoord hebt. Die kans lijkt ons eerlijk gezegd vrij klein maar je weet het maar nooit. Musical.ly ken je misschien wel? Dit was de vorige naam van Tiktok toen het nog met name gebruikt werd voor korte playback video’s. Artiesten in de dop uploadden hun muziekfilmpjes en zongen over de originele muziek heen in de hoop om ontdekt te worden door talent scouts of misschien wel online door te breken. Al snel kwamen vele (toen nog) jongeren erachter dat je nog veel meer kon doen met de app.

Nu heet musical.ly dus Tiktok en staat het vooral bekend door de trendy muziek, leuke video’s en het effecten toevoegen. Een Tiktok video duurt 15 seconden die je alleen kunt uploaden als je een Tiktok account hebt, Tiktok heeft inmiddels het magische aantal van een miljard downloads gehad en alleen dat zijn dus al een miljard redenen om nog snel de app te downloaden en een account te maken.

Tiktok is een gratis app die je zowel iOS als Android waar je dus veelal een videoclip van jezelf upload terwijl je playbackt, danst, zingt, of iets anders (grappigs) aan het doen bent. Ook unboxing video’s zijn immens populair op de social media app. Je krijgt vijftien seconden te doen om te doen en laten wat je wilt. Een groot voordeel aan Tiktok is dat dit niet “live” hoeft te zijn. Je kunt je video pauzeren, effecten toevoegen en zelfs monteren. Bovendien wordt er ook gebruik gemaakt van Artificial Intelligence. Ongeveer tweederde van alle Tiktok gebruikers is jonger dan 30 jaar. Daarmee gaat het dus wel over een jongere doelgroep maar zijn het zeker niet alleen tieners.

Tiktok is een social media app

Bron: Pexels

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
Influid Creative Digital Agency
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 2 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentWeb DesignSocial MediaE-CommerceWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-34-16
ZUID Creatives
Tilburg, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-41-19
Innovative Brands
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 15 aanbevelingen
Web DesignGraphic DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentSocial MediaE-CommerceWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
chee
Smaac
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignSocial MediaMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

Kijken zonder te registreren

Een groot voordeel is dat je alleen maar de app hoeft te downloaden en zelfs zonder je te registreren urenlang video’s van over de hele wereld kunt bekijken. Je hebt dus geen account nodig en dat betekent dat ook niet geregistreerde Tiktok gebruikers jouw video’s kunnen bewonderen. Dat zijn dus allemaal extra mensen die in contact met jou of je bedrijf kunnen komen. Ook geeft dit je de mogelijkheid om eerst te verkennen voor je jouw eerste Tiktok video online zet. In tegenstelling bij andere social media waar je vaak eerst een account nodig hebt, kun je op de app Tiktok dus gewoon onbeperkt rondkijken.

Challenges als Tiktok video

Het bekendst zijn misschien wel de challenges. Een challenge is een uitdaging. Iemand doet op tiktop iets voor en daagt dan alle kijkers uit hetzelfde doen. Misschien ken je “Old Town Road” nog wel van Lil Nas X. Bekend geworden op Tiktok. Je ziet mensen zichzelf filmen en zodra de muziek speelt zie je ze in cowboy kleding. Andere challenges zijn bijvoorbeeld de “Obsessed” challenge waarbij Mariah Carey’s 2009 Obsessed wordt gespeeld en iedereen een dansje doet.

Een immens populaire challenge is ook de Celebrity Look-a-Like challenge. Hier wordt jouw gezicht vergeleken met dat van een bekende artiest, Je ziet het al, er zijn genoeg manieren om je te vermaken op Tiktok. Zelfs als je jezelf niet zo fotogeniek vindt kun je letterlijk uren per dag spenderen aan de meest grappige en soms zinloze video’s.

Hoe maak je jouw eerste Tiktok?

Om je eerste Tiktok video te maken en te uploaden heb je dus een account nodig. Je maakt de video in de app zelf. Zodra je je hebt aangemeld is het tijd voor stap 2. Midden onderin je scherm zie je een plusje staan. Zodra je op deze plus klikt wordt je gevraagd om toegang tot je camera en microfoon. Nu krijg je een scherm te zien met alle mogelijkheden die er zijn en kun je kiezen uit muziek, effecten, accessoires en nog veel meer. Zodra je jouw video hebt gemaakt kun je deze direct uploaden. Je kan nog een snelle caption zetten zoals bijvoorbeeld een hashtag en klaar. Je eerste Tiktok video staat nu online. Niet tevreden over het resultaat? Je kunt altijd je video deleten maar ook fails zijn leuk om te zien. Het gaan om de creativiteit en de spontaniteit, er gaat genoeg fout, ook op social media.

Audio, effecten en andere mogelijkheden

Tiktok zonder geluid is als Instagram zonder foto’s, de twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je voegt ook heel gemakkelijk geluid toe aan je video. Je klikt hiervoor onderin op je scherm op de audio knop en dan “use sound” of “geluid toevoegen”

(Beauty) Filters: Filters ken je misschien van Instagram. Ook bij Tiktok video’s kun je een filter toevoegen die als een laagje over je video wordt gelegd. Ook als je liever een gladdere huid wenst of minder oneffenheden in je gezicht wilt zien, geeft Tiktok je deze mogelijkheid.

Bij elke update van de app is er wel weer een toevoeging van een nieuw effect en andere mogelijkheden. De opties zijn nu al eindeloos maar we verwachten dat er de komende jaren nog veel meer mogelijk gaat zijn op Tiktok.

Tiktok wordt over de hele wereld gebruikt

Bron: Pexels

Meer bedrijven op social media

Met Twitter, Facebook, Instagram en nu dus ook Tiktok zal je er al wel achter gekomen zijn dat bedrijven steeds meer elke mogelijkheid aangrijpen om zichzelf te tonen. In het begin werd deze app genegeerd door het bedrijfsleven maar steeds meer grotere merken en daarmee ook kleinere ondernemingen hebben nu de stap gezet om zich op hier te tonen. In plaats van advertenties met voornamelijk tekst is nu dus gebleven dat met afbeeldingen (Instagram) en video (Youtube en Tiktok)veel publiek kan worden aangesproken. Het voordeel dat dit platformook voor bedrijven gewoon gratis is, is daarbij mooi meegenomen.

steeds meer bedrijven op social media gebruiken tiktok

Met name het algoritme is nog niet zo beïnvloed als bij andere platforms zoals Instagram en Facebook. Met Tiktok kun je een groot organisch bereik krijgen zonder dat je hier al te veel voor hoeft te doen. Zelfs met een beetje geluk kun je al een miljoenenpubliek aanspreken op de app.

Conclusie: Begin vandaag nog!

Tiktok heeft inmiddels de harten gestolen van honderden miljoenen dagelijkse gebruikers. Als bedrijf ligt hier nu dan ook je kans om je aan te melden op dit relatief jonge platform en zo je bereik te vergroten. Sinds kort zijn er ook advertentiemogelijkheden op Tikok maar zelfs als je geen ads wenst te lanceren kun je alsnog een miljoenenpubliek bereiken. Je kan zomaar eens doorbreken en zo via Tiktok je sales de lunch in zien schieten. Je kunt je gratis registreren en zelfs al zonder registratie clipjes vanuit de hele wereld bekijken. Als jij een beetje creatief bent aangelegd kun je via Tiktok je merk op een andere manier promoten dan via de traditionele (sociale) media. Je hebt ook geen video editing skills nodig en daarmee kun je dus geheel zelfstandig nieuwe content creëren. Een groot bereik zonder hulp van een designer en miljoenen potentiële klanten, wat wil je nog meer?