Viral marketing kan heel veel mensen bereiken als het goed is uitgevoerd
Digital & Marketing Strategy

Wat is viral marketing en hoe werken virale campagnes eigenlijk?

5,00/5(1)

Viraal gaan, het lijkt tegenwoordig de sleutel tot marketing succes. Viral marketing is een heus begrip en het klinkt soms makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Laten we bij het begin beginnen.

Wat is viral marketing?

Het is is een marketingstrategie waarbij je met behulp van sociale netwerken zoals Instagram, Facebook, Twitter of Tiktok wordt geprobeerd om de brand awareness te vergroten. Met een specifieke actie waarbij je een grote groep mensen verrast of shockeer kun je viral gaan. De mensen die jouw clip, post of reclame hebben gezien delen dit massaal en binnen de kortste keren spreekt iedereen erover. Niet alleen over jouw reclame maar ook over jou. Zo’n actie kun je zien als een voorbeeld van viral marketing.

Er zijn verschillende scenario’s mogelijke voor een virale marketing actie. Bij een succesvolle viral zijn er een aantal aspecten noodzakelijk. Wat die zijn lees je op deze pagina. De volgende marketing onderwerpen komen aan bod.

De kracht van viral marketing

Virale marketing gebeurd op het internet. Clips een posts worden zo vaak gedeeld dat binnen de kortste keren het internet vol staat. Steeds meer mensen zien je post en delen het. Viral marketing lijkt op zich wel op mond tot mond reclame. Het verschil is dat virale marketing echt alleen online gaat en dat is bij mond tot mond reclame wel anders. Het is een waardevolle manier van reclame maken en dat heeft er ook mee te maken dat we allemaal een beetje reclame moet zijn. Reclames op tv, Youtube of sociale netwerken, het liefst slaan we ze over.

De insteek is anders bij virale marketing dan bij gewone reclame en je hebt dan ook wel wat creativiteit nodig om daadwerkelijk viral te kunnen gaan. Toch lijkt een virale campagne het juist te winnen door de spontaniteit. Je upload een grappige, verrassende video en binnen enkele uren hebben ze het zowel in Amsterdam als Tilburg over je en met een beetje geluk wordt je clip moet niet alleen in Eindhoven maar wereldwijd gedeeld door nieuwe fans van jouw merk.

Virals ontstaan offline en worden op het internet gedeeld

Bron:Pexels

Drie succesfactoren bij Viral Marketing

Er zijn veel verschillende facetten die ertoe kunnen bijdragen dat marketing viral gaat:

  • Creëer een wow effect
  • Bereik een grote doelgroep
  • Zorg voor makkelijke verspreiding

Creëer een wow effect

Om je van de massa te onderscheiden heb je een virale campagne nodig die direct een reactie oproept. Alleen zo prop je jouw merknaam direct in de hoofden van de kijkers. Zorg dat wat je uitbeeldt shockeert, grappig is of in ieder geval een verrassende wending heeft.

Om viral te gaan zul je out of the box moeten denken en misschien zelfs uit je comfortzone stappen. Aan de andere kant is het ook vrij logisch dat een alledaagse dertien in een dozijn reclame niet aanspreekt, Er zijn verschillende manieren om zo’n gevoel te bereiken. Uit onderzoek is gebleken dat extreem grappige of emotionele clips het beste werken. Ook video’s waarin een mysterie wordt opgelost doen het goed. Zolang de kijker achteraf het gevoel heeft dat er echt iets is gebeurd, zit je goed. Of het nu kippenvel, tranen in je ogen of een schaterlach oplevert, een wow effect is enorm belangrijk bij viral marketing.

Bereik een grote doelgroep

Het doel van viral marketing is om binnen enkele uren een heel groot publiek te bereiken. Om dat voor elkaar te krijgen moet je media al heel snel door veel verschillende mensen gedeeld worden. Om dat te bewerkstelligen moet je zorgen dat het vanaf het goed aanpakt. Je zult altijd te maken hebben met fans en haters maar het is van belang om je media direct door veel verschillende mensen te laten delen. Dat betekent dus dat je content moet maken die door een grote groep mensen geliked wordt. Door te zorgen dat er veel mensen een wow gevoel krijgen wordt de kans groter dat het meer gedeeld wordt en zo ga je al snel viral.

Zorg voor makkelijke spreiding

Je moet allerlei verschillende kanalen gebruiken als je viral wilt gaan. Het gebeurt vaak genoeg dat marketing viral kan gaan maar dat het verkeerde kanaal gekozen is of dat een post niet goed bereikbaar is voor iedereen.

Je kunt bijvoorbeeld een heel grappig filmpje op je eigen website plaatsen maar als niemand hier toegang tot heeft, behalve je vaste schare websitebezoekers, dan moet het filmpje wel enorm goed zijn als je enig effect wilt krijgen. Een film op jouw website wordt bovendien niet getoond op sociale media en laat dit nu net het kanaal zijn waar je wel viral kunt gaan.

We raden je aan om in te kijken naar je welke doelgroep en dan te bepalen welk social media platform het meest door hen gebruikt wordt. Dit platform kun je dan als eerste gebruiken met het doel om viral te gaan. Vervolgens deel je het van dit platform op andere netwerken. Op social media is delen altijd al gemakkelijk. We kunnen zelfs stellen dat zonder social media je nooit viral kunt gaan. Viral marketing en social media zijn dus onafscheidelijk van elkaar.

Zorg voor een duidelijke boodschap die bij een grote doelgroep tot uiting komt

Bron:Pexels

Voorbeelden van virals

Laten we er een aantal voorbeelden bij pakken en zo kun je gelijk kijken of je deze video’s zelf ook ooit bent tegengekomen.

April staat in Nederland altijd in het teken van Koningsdag. Centraal Beheer Achmea kwam zo op het idee om voor hun toch al bekende “even Apeldoorn bellen” campagne, de drie prinsesjes te persifleren op een vlooienmarkt die de huisraad van Willem Alexander en Maxima aan het verkopen zijn.

Heineken staat bekend om hun doordachte virals. Toen de horeca vorig jaar op slot ging maakte Heineken met de “Ode to Close” een ode aan de horeca. Vele herkenbare momenten voor kroegbezoekers en horecapersoneel zorgden dat deze video binnen no time het internet veroverde.

Risico’s van viral marketing

Hoewel viral marketing een manier is om relatief een grote groep mensen te bereiken zitten er toch ook een flink aantal risico’s aan deze methode. Lang niet elke viral marketing campagne is succesvol of slaat de spijker op z’n kop. Soms gebeurt het ook dat de bedachte campagne door het publiek anders wordt beschouwd dan door de bedenkers. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de bedenkers een belangrijk aspect over het hoofd gezien.

Juist omdat je content door zoveel verschillende mensen bekeken wordt betekent dit ook dat er een hoop verschillende meningen zijn. Iets wat door de een grappig beschouwd kan worden kan door iemand anders als aanvallend of misschien zelfs discriminerend worden opgevat. Als dit dan verkeerd uitpakt gaat je content wel viral maar helaas op de verkeerde manier en levert dit juist negatieve publiciteit op.

Een ander risico van viral marketing is dat het grotere doel over het hoofd wordt gezien. Het idee is zoals we dat in een van onze zinnen hadden benoemd, een zo grote groep mensen over je merk laten spreken. Soms lukt het wel om een enorm grappig filmpje te maken dat zomaar eens viral kan gaan maar heeft het geen enkel raakvlak met waar jouw merk voor staat.

Laatste woorden over viral marketing

Viral marketing is een uniek marketingplan dat jouw merk blootstelt aan miljoenen individuen als het correct is uitgevoerd. De kracht van virale marketing ligt in het feit dat marketingcampagnes gemakkelijk beschikbaar zijn en niet duur hoeven te zijn om miljoenen mensen te bereiken. Wil je dat jouw viral campagne slaagt? Dan is het belangrijk om de risico’s en voordelen tegen elkaar af te wegen. Voordat je probeert viral te gaan, test je eerst je content binnen je bedrijf of bij vrienden. Zo weet je zeker dat je echt aan alles gedacht hebt en of je viral marketing campagne kans heeft om aan te slaan.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email