Waarom zijn webinars de toekomst voor bedrijven?
Digital & Marketing Strategy

Waarom zijn webinars de toekomst voor bedrijven?

4,67/5(6)

Omwille van verschillende redenen kunnen werknemers niet altijd fysiek aanwezig zijn op afspraken of opleidingen. Dit wil niet zeggen dat bijeenkomsten simpelweg afgelast zullen worden. Bekijk in overleg met je team of er oplossingen zijn die als geldig alternatief gebruikt kunnen worden. Uiteraard zijn er genoeg mogelijkheden, maar in de toekomst stappen bedrijven steeds meer over op webinars. Lees verder en kom te weten welke vooruitgang je boekt met deze eenvoudige communicatietool.

Ontdek de kracht van webinars

Allereerst is het interessant om te laten zien wat webinars zijn en wat ze doen. Het woord “webinar” is een combinatie van “web” en “seminar”. De bedoeling is om alle vormen van kennis over te brengen op kijkers. Dit kan in de vorm zijn van lezingen, workshops, trainingen, productlanceringen, etc. Het enige verschil is dat je publiek online mee kan volgen in plaats van aanwezig te zijn in dezelfde ruimte als de spreker.

Het voordeel van het organiseren van webinars is dat iedereen dit klaar kan spelen omdat het gratis is. Je hebt enkel een laptop nodig, maar zorg ervoor dat je webcam van goede kwaliteit is en dat je kijkers je goed kunnen verstaan via de microfoon. Hou er rekening mee dat webinars live uitzendingen zijn en dat je deze kan opnemen om later opnieuw te bekijken.

Vergeet niet om de juiste technologie te selecteren waarmee je de webinar deelt met je kijkers. Onlangs heeft Zoom een prima hulpmiddel op de markt gebracht waarmee je een video conference in slechts een paar minuten kunt opstarten. Als je meer te weten wilt komen over hoe deze tool precies in werking gaat, klik dan hier. Vergeet niet om de webinars zo kort en bondig mogelijk te maken (maximaal een uurtje) en sluit af met een vragenronde zodat de kijker zich betrokken voelt bij de bijeenkomst.

Wat kunnen webinars voor mijn business betekenen?

Gebruik webinars als training

Je kan webinars gebruiken voor verschillende doeleinden voor je bedrijf. Zo kan je trainingen aanbieden aan je personeel om hun skills te verbeteren en voor nieuwe personeelsleden om skills aan te leren. Ook kan je externe trainingen aanbieden aan bedrijven of klanten. De laatste jaren werd er minder aandacht besteed aan het geven van trainingen omdat dit ten koste kan gaan van de winst.

Het kost haast niks om training webinars te organiseren en je zult versteld staan van de resultaten die je kan behalen. Als werknemers zich niet hoeven te verplaatsen naar het kantoor zijn ze gemotiveerd en zal de productiviteit toenemen.

Er zijn een aantal zaken waarover je na moet denken alvorens je een training webinar de wereld inzendt. Selecteer een onderwerp dat niet alleen interessant is, maar ook nodig is om te bespreken. Als het onderwerp niet dringend besproken moet worden, zullen kijkers afhaken. Geef het gevoel dat mensen iets nieuws bijleren en dit dusdanig kunnen gebruiken in het werkleven. Geef je training webinar een persoonlijke toets en probeer het niet te algemeen en onpersoonlijk te maken. Het is altijd beter om een kleiner publiek aan te spreken dan een grote massa.

Gebruik webinars als marketingtool

De reden waarom webinars gebruikt worden als marketingtool is heel simpel, mensen zijn op zoek naar informatie! We zijn constant op zoek om onze kennis bij te schaven of om nieuwe skills aan te leren. Een aantal domeinen waarvoor webinars gebruikt kunnen worden zijn:

  • Content marketing
  • Het delen van kennis
  • Imago versterking
  • Productdemonstraties
  • Onderhouden van klantrelaties

Denk goed na welke soort boodschap je wilt verspreiden naar je kijkers. Als het de bedoeling is om producten te verkopen of om naamsbekendheid te laten stijgen, maak dan een webinar met een duidelijke commerciële boodschap. Overtuig mensen om jouw product of service te kopen en laat ook zien hoe dit meteen in werking zal gaan. Het kan ook zijn dat je mensen wilt aanspreken over de werking van producten of services en hoe je hier een voordeel uit kan halen. In dit geval moet je kiezen voor een webinar met een informatieve boodschap.

Een belangrijke tip die je moet onthouden is dat je niet elke webinar moet promoten als een opeenvolgend geheel. Wees realistisch, mensen haken jammer genoeg snel af. Bedenk unieke manieren om jouw product of service aan het licht te brengen.

Hoe behoud je de aandacht van de kijker?

Omdat iedereen het tegenwoordig druk heeft en er wordt verwacht dat je op alle momenten bereikbaar bent, is het een uitdaging om de aandacht van de kijker vast te houden. Er zijn gelukkig een aantal simpele trucjes die de kijker een reden zal geven om te blijven.

Spreek je kijkers aan

Leer je publiek kennen. Wat is het gemeenschappelijke probleem van de kijkers en hoe ga jij de oplossing bieden? Het is makkelijker om de kijker erbij te betrekken als je weet wat er gaande is in hun leven en wat er speelt. Stel soms vragen zodat het publiek weet dat hun input belangrijk is.

Goede visuals

Vul de webinar aan met het nodige beeldmateriaal dat past bij je bedrijf. Als je gedurende een uur alleen maar naar één stem moet luisteren is het veel voorkomend dat je aandacht snel afdwaalt. Een groot pluspunt van het delen van je scherm is dat de kijker het totaalplaatje beter begrijpt. Als leuk extraatje kun je een aantal animaties toevoegen of je bedrijfslogo. Maak op het einde van de webinar desnoods een korte opsomming met alle belangrijke punten die niet vergeten mogen worden, zo blijft de informatie vers in het geheugen zitten. Zorg dat mensen iets aan je webinar hebben zodat deze kennis in de praktijk kan worden omgezet.

Maak er geen promofilmpje van

Als je bedrijf een nieuw product wil lanceren is het aan te raden om het er niet te dik op te leggen. Je hoeft geen uur vol te krijgen over hoe goed het product of service is. Als je het product laat zien op het einde zijn kijkers snel afgeleid en wordt de video stopgezet. Hou de introductie van het product daarom kort en doe dit in het midden van de webinar. De rest van de inhoud moet even nuttig zijn, zelfs als het product niet wordt getoond. Er wordt soms advies gegeven om je product pas op het einde van het filmpje te promoten, maar zolang je de content maar interessant genoeg houdt, hoef je je geen zorgen maken.

Creëer interactie met de kijker

De doeltreffendheid van de kijker hangt af van de interesse van de kijker. Een fout die vaak gemaakt wordt, is het uitzenden van eenrichtingsverkeer. Beeld in dat je een uur naar een lezing gaat luisteren. Vind je het aangenamer als er af en toe iets gevraagd wordt of als je aan één stuk door moet luisteren zonder te stoppen? Iedereen is het er vast over eens dat het moeilijker is om lang te luisteren zonder ergens bij betrokken te worden. Bekijk hieronder enkele manieren om interactie te wekken bij de kijker.

Daag de kijkers uit

Probeer mensen aan het werk te zetten. Daag de kijker uit door middel van oefeningen of challenges. Het geheim tot succes is dat mensen bepaalde zaken accepteren als ze het zelf doen of met hun eigen ogen vaststellen. Het menselijk brein reageert beter op oefeningen en opent je perceptie. Je leert altijd beter als je kennis in de praktijk kan omzetten.

Stel vragen

Het is niet eenvoudig om individueel vragen te stellen via een webinar, hierdoor verlies je namelijk waardevolle tijd. Los dit probleem op door een quiz of  poll op te stellen. Gebruik tools als Kahoot of Slido om te weten te komen wat de mening is van je kijkers. We kunnen dit aanraden om te gebruiken, want dit bevordert de communicatie tussen de deelnemers van de webinar. Dit is ook altijd een leuke manier om je webinar te openen zodat het ijs meteen gebroken is.

Een chatfunctie

De meeste programma’s om webinars uit te zenden hebben een chatfunctie. Gebruik deze ook! Het is best mogelijk dat de kijker vragen opkropt en niet durft te stellen voor een groter publiek (ook al gebeurt dit online), maar wel via de chatbox. Het kan ook zijn dat je publiek leuke opmerkingen heeft of je waardering wilt geven. Op zijn beurt moedigt dit opnieuw aan om meer te communiceren, zowel met de spreker als met de kijkers. Bovendien zijn chatboxen handig omdat de spreker niet continu onderbroken wordt, maar wel de kans krijgt om vragen te beantwoorden. Dit is dus een win-win situatie.

Conclusie

Het is niet zo gemakkelijk om sterke en inhoudelijke webinars te maken, maar tegelijk is het leuk om te zien hoeveel je ervoor terugkrijgt. Je moet zelf ontdekken welke aanpak voor je bedrijf het beste zal zijn en wat je er mee wilt bereiken. We wensen je veel succes, want nu is het aan jou!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email