Manieren om jouw webdesign te verbeteren om de verkoop te stimuleren
Creative & Design

Manieren om jouw webdesign te verbeteren om de verkoop te stimuleren

4,50/5(2)

Natuurlijk ben je als webshop eigenaar altijd op zoek naar mogelijke verbeteringen om de verkoop van je product te stimuleren. De mogelijkheden zijn eindeloos, en je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Omdat onze klanten ideeën voor omzet vergroting altijd waarderen, delen we vandaag de belangrijkste met jullie. Deze hebben we onderverdeeld in kwantitatieve verbetering en kwalitatieve verbetering. Kwantitatieve verbeteringen richten zich tot het aantal bezoekers, terwijl kwalitatieve verbeteringen meer ingaan op het design en de flow van je website. 

Inzicht krijgen in huidige situatie

Om verbeteringen door te voeren moeten we natuurlijk eerst inzicht krijgen in de huidige situatie, om tot een nulmeting te komen. Hoe heeft de webshop de laatste maanden gepresteerd? Belangrijke data om hier op een rijtje te zetten zijn bezoekersaantallen, het bounce percentage en natuurlijk het aantal conversies.

Het voornaamste doel is het aantal conversies omhoog te krijgen. Hiervoor kunnen we drie dingen doen, de kwantiteit van het aantal bezoekers verhogen, A/B tests uitvoeren om het conversiepercentage te verhogen of een combinatie van deze twee. Hierbij is het beschikbare budget natuurlijk een belangrijk onderdeel van de beslissing. Meer bezoekers aantrekken kunnen we doen door de vindbaarheid te vergroten, terwijl we het conversiepercentage kunnen verhogen door designverbeteringen, snelheid optimalisatie en verbeteringen in kwaliteit van content.

Je krijg inzicht in de huidige situatie door bijvoorbeeld het dashboard van Google Analytics of Databox. Met deze tools maak je data inzichtelijk en kun je trends ontdekken. Om een nulmeting te maken kiezen we de belangrijkste parameters van bijvoorbeeld het afgelopen kwartaal en kunnen we van start gaan met de verbeteringen.

Vindbaarheid

Om de verkoop te kunnen stimuleren, kunnen we natuurlijk inzetten op kwantiteit. Wanneer je het aantal bezoekers verdubbelt, is de kans groot dat je meer producten zal gaan verkopen. De bezoekersaantallen vergroten kan op vele verschillende manieren. Omdat wij altijd een voorkeur hebben voor kwalitatieve bezoekers, laten we in deze blog betalende bezoekers door bijvoorbeeld Google Ads achterwege. In plaats daarvan focussen we ons op het organische, en dus meer lange termijn gerichte manier van het aantrekken van bezoekers. Organische bezoekers hebben gemiddeld een hoger conversie percentage en hebben veel langer effect dan een tijdelijke advertentie.

Landingspagina’s

Landingspagina’s zorgen ervoor dat je vindbaar wordt onder een bepaald zoekwoord. Afhankelijk van jouw webshop kan dit van alles zijn. Zo kun je bijvoorbeeld focussen op een type product of een bepaald merk dat je verkoopt. Het is wel belangrijk hierin specifiek te zijn, aangezien je het met een te breed ingezet zoekwoord niet gaat winnen van de giganten als Bol.com of Amazon.

Probeer eerst te achterhalen wat je potentiële bezoekers zullen gaan intypen, zodat jij kan zorgen dat je op die worden gevonden gaat worden. Voor het bepalen van het juiste zoekwoord zijn enkele handige hulpmiddelen beschikbaar. Zo kun je bijvoorbeeld zoekvolumes in kaart brengen door Keywords Everywhere of via Google’s eigen Zoekwoordplanner. Wil je meer weten over dit specifieke onderwerp? Lees dan onze blog die puur gericht is op landingspagina’s.

Met tools als SE Ranking houd je overzicht van de positie van jouw pagina’s binnen Google. Zo zie je per dag wat de posities van jouw interessante zoekwoorden zijn, en kan je tijdig sturen wanneer bepaalde zoekwoorden achterblijven. Je kunt dan bijvoorbeeld meer content gaan schrijven gebaseerd op dat zoekwoord.

Structured data en rich snippets

Door middel van structured data maak je het voor zoekmachines begrijpelijk wat er in jouw webshop te vinden is. Google vindt het erg fijn als je het de crawl bots zo makkelijk mogelijk maakt, en daarbij helpt structured data enorm! Wanneer je structured date goed inricht, kan Google deze indexeren als een rich snippet.

Zo kun je een product uit je webshop meer op laten vallen tussen de andere Google resultaten. Met structured data geef je bijvoorbeeld aan wat de productomschrijving, de prijs en de gemiddelde beoordeling is. Vooral door de beoordelingen valt je product meer op dan die van je concurrenten!

Snelheid 

Een erg ondergewaardeerd onderdeel is de snelheid van je website. Niet alleen zal je bezoekers afschrikken, ook zal Google je lager indexeren binnen de zoekresultaten. In een ander zal je tips terug vinden om de snelheid van je website te optimaliseren.

Design

Ook op het gebied van design zijn er vele mogelijke verbeteringen om je verkoop te stimuleren. Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat het design van je webshop in het algemeen goed is. Je webshop dient het gevoel van jouw product echt uit te stralen, en zo zijn ingericht dat je bezoekers moeiteloos door de flow heen klikken. Omdat design altijd een smaak afhankelijk onderdeel is, is het goed om tests binnen je doelgroep uit te voeren. Je huidige bezoekers kunnen je namelijk al heel veel vertellen over de voorkeuren van je doelgroep, en is bovendien helemaal gratis!

A/B tests

Om de conversie op basis van huidige bezoekers kwalitatief te verbeteren, kunnen we aan de slag gaan met verbeteringen in het design van de webshop. Hierbij is het handig om door middel van A/B tests de verbeteringen te monitoren. Wij zelf gebruiken A/B tests om bijvoorbeeld de conversieratio van een landingspagina te testen, of om het doorklik ratio op een pagina te verbeteren. Door je pagina’s op deze manier goed te optimaliseren, kunnen de resultaten door de kleinste details enorm verbeteren! 

Een simpel voorbeeld is het testen van de kleur van een button. Twijfel je bijvoorbeeld tussen een rode en een groene button? Test simpelweg het verschil tussen twee verschillende landingspagina’s.  Op de ene pagina implementeer je de rode button, op de andere pagina de groene. Na twee weken kan je het percentage klikken bekijken in Google Analytics, en je conclusies trekken. Op welke button zou jij eerder klikken?

Hier valt op dat de Click Through Ratio of doorklikratio van de linker button aanzienlijk hoger ligt. Nu we dit weten, kunnen we verder gaan testen met bijvoorbeeld de grootte of vorm.

Natuurlijk is kleur maar een van de vele voorbeelden. Je kunt bijvoorbeeld ook testen de prijs van een product niet, of juist wel weer te geven op de producten overzicht pagina. Zijn bezoekers meer geneigd te klikken als ze de prijs al wel weten, of klikken ze juist uit nieuwsgierigheid door om de prijs te weten te komen? Ook kun je verschillende lay-outs kiezen, om te meten of het conversiepercentage vergroot wordt. 

Optimaliseer de flow

Kijk eens kritisch naar de gehele flow die je bezoeker doorloopt. Elke stap die je kan elimineren, verhoogt het conversiepercentage. Zo kan je het beste voorkomen dat de bezoeker door verschillende check out pagina’s moet navigeren om over te gaan tot een verkoop. Probeer de cart en het check out proces bij één of maximaal twee pagina’s te houden, zodat je de kans zo klein mogelijk maakt dat je je bezoeker verliest.

Probeer ook het formulier voor check out zo simpel mogelijk te houden. Voeg alleen de noodzakelijke velden toe, omdat je bezoekers geen zin hebben om onnodige velden in te vullen. Als het gehele check out proces snel en soepel verloopt, is de kans groter dat ze het product ook daadwerkelijk afrekenen.

Toevoegingen

Buiten het webdesign om zijn er enkele handige tools om de verkoop te stimuleren. Zo kan je door middel van geautomatiseerde e-mail marketing (potentiële) klanten benaderen. Door middel van mooi vormgegeven, gepersonaliseerde e-mails kun je je doelgroep overtuigen nog eens terug te keren naar je webshop. Onze favoriete tool hiervoor is ActiveCampaign. Met deze tool kun je geautomatiseerde flows inrichten waardoor je je klanten bijvoorbeeld één maand na aankoop benadert met cross-sell mogelijkheden. Heeft een respondent op een van de links geklikt? Dan kan je dit e-mailadres een bepaalde tag meegeven. Op basis van deze tags kan je werken aan een database, waarbij respondenten automatisch e-mails ontvangen op basis van hun interesses en/of gedrag. 

Met tools als Hotjar kun je inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers. Zo kun je door bijvoorbeeld Heatmaps zien waar bezoekers het meest op drukken, en op welk gedeelte van de pagina ze het langst blijven hangen. Ook kun je, op een AVG vriendelijke manier, Live Recordings zien om te kijken waar je bezoekers mogelijk tegen aan lopen.  Dit kan je goede inzichten bieden om je website verder te optimaliseren en je verkoop te stimuleren!

Conclusie

Er zijn verschillende manieren om je verkoop te stimuleren. Waarschijnlijk is niet één van de bovenstaande de juiste, maar een combinatie van verschillende. Het zal altijd een doorlopend proces blijven van testen en optimaliseren. Wanneer je je conversies hierdoor ziet stijgen, wordt dit echter een leuk proces. Elke week een ander onderdeel A/B testen, tot op de kleinste details aan toe, kan dit namelijk verbeteren. Daarnaast is het altijd belangrijk om je SEO en snelheid in de gaten te houden. Wil jij advies van een expert op het gebied van web optimalisatie? Neem dan gerust eens contact op ☺.

Heb jij een opkomend project? We hebben een webdesign bureau die wellicht bij jou past.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email