webmarketing voor uw merk
Digital & Marketing Strategy

Kan webmarketing uw zichtbaarheid vergroten?

5,00/5(1)

Webmarketing brengt verschillende marketing, communicatie en strategie activiteiten van een bedrijf samen. De eerste tools die worden genoemd voor het doen van webmarketing zijn vaak sociale netwerken. In werkelijkheid zijn tools en platforms slechts enkele van de componenten van een complexer geheel.

Wat is webmarketing?

Webmarketing omvat het uitvoeren van online operaties om zeer specifieke doelen te bereiken. Afhankelijk van het te bereiken doel, zullen de strategie, de te ondernemen acties en de te gebruiken tools variëren.

Welke problemen kan webmarketing aanpakken?

De meest voorkomende zijn :

  • Werken aan reputatie
  • Traffic vergroten
  • Het imago van een product, dienst of merk verbeteren
  • Het bereiken van een concreet en kwantificeerbaar doel
  • Verhogen van het aantal registraties
  • Opbouwen van een actieve gemeenschap
  • Klant omvormen in een merk- of productambassadeur
  • Opbouwen van klantenloyaliteit

Sommige van de acties die je gaat uitvoeren, zullen enkele van de bovenstaande doelen ondersteunen. Toch moet je een consistente strategie aanhouden en niet alles tegelijk willen doen om te voorkomen dat je jezelf in de problemen brengt. Wat het doel ook is, onthoud dat je het doel moet weten om de operatie uit te voeren. Elke activiteit en elk product is anders en vraagt ​​om een ​​unieke aanpak.

Verschillende manieren van aanpak

Van de specifieke marketingtechnieken van digitale marketing zijn sommige methoden uiteindelijk vergelijkbaar met traditionele marketing. Op deze manier kunnen er volgens jouw strategie vier hoofdlijnen verschijnen, die volledig afzonderlijk bekeken kunnen worden of elkaar aanvullen.

Een strategie opbouwen door gebruik te maken van het web

Jouw strategie omvat een plan dat rekening houdt met de huidige situatie, namelijk jouw sterke en zwakke punten, en de kansen en bedreigingen binnen jouw sector. Het maken van een strategie vereist inzicht in de huidige omgeving waarin je zal werken. Het is belangrijk om vragen te stellen over jouw concurrenten om hun methoden te begrijpen en wat je hen kunt brengen om ze anders te maken. Ten slotte, als je de behoeften van jouw klanten begrijpt, kan je een sterke boodschap aan hen overbrengen.

Zorg voor meer verkeer

Het publiceren van content is niet interessant als deze niet wordt bekeken. Het creëren van verkeer is daarom essentieel om jouw doelen te bereiken. Het creëren van een website wordt aanbevolen, maar hiernaast is het noodzakelijk om op verschillende punten waakzaam te zijn. Om de positionering in zoekmachines zoals Google of Bing te verbeteren, is het optimaliseren van jouw SEO voor jouw website essentieel. Je kunt ook betaalde SEA opzetten om jouw positionering in de zoekresultaten te verbeteren zonder te hoeven wachten. 

Door het aangaan van partnerschappen met andere sites of andere spelers, kan je hen vragen om een link van hun site naar de uwe te plaatsen. Dit zal ook jouw referencering verbeteren. Het huren van reclameruimte en het promoten bij influencers is ook relevant als jouw activiteit zich daarvoor leent.

Bestudeer de resultaten

Als een strategie eenmaal is ontwikkeld, zorg er dan voor dat deze effectief is. Bij de belangrijke criteria is het essentieel om jouw positionering in de zoekmachineresultaten te monitoren. Dit zal helpen om te bepalen of je online zichtbaar bent. De marketingactiviteiten vertegenwoordigen aanzienlijke kosten. Door te meten hoe jouw investeringen zich vertalen in resultaten (return on investment of ROI) krijg je de zichtbaarheid die je nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.

Zorg voor een loyale klantenkring

Loyaliteit is een onvermijdelijke stap als het gaat om webmarketing. Als jouw klanten terugkomen, is dat omdat ze in je vinden wat ze zoeken. Het aanbieden van unieke content op regelmatige basis is een manier om klantenbinding op te bouwen. Deze content moet interessant en aangepast zijn aan jouw publiek. Tot slot is het tot stand brengen van een actieve gemeenschap zeker de moeilijkste stap, maar het zal je in staat stellen om regelmatig content te hebben zonder dat je het zelf hoeft te produceren. Jouw merk, jouw product of jouw dienst komt zo tot leven en laat mensen er op een natuurlijke manier over praten.

Houd er rekening mee dat het niet de juiste aanpak is om alles in één keer te doen. Het hangt allemaal af van jouw doelstellingen en de staat van jouw bedrijf. Een gemeenschap begeleiden als je geen zicht hebt, heeft weinig zin. Je moet eerst nieuwe potentiële klanten aantrekken en behouden.

De juiste tools vinden voor goede resultaten

Afhankelijk van jouw aanpak zal je de juiste hulpmiddelen moeten kiezen. Zo hebben sommige tools verschillende toepassingen. Deze tools zijn onvermijdelijk en moet je hebben om een bepaalde vorm van visibiliteit te hebben.

Jouw website

Jouw website moet jouw online-ID zijn, wat erg belangrijk is. Je hebt er volledige controle over en kunt de informatie naar eigen inzicht presenteren. Het is op zichzelf staand niet voldoende, maar blijft onmisbaar.

Klassieke en gekende middelen

Webmarketing bestond al lang voor sociale media. Het had deze naam nog niet, maar er bestonden toch al verschillende hulpmiddelen. Hieronder vallen mailings, nieuwsbrieven en advertentieruimtes die door gespecialiseerde bureaus worden beheerd. Deze tools zijn bekend en bewezen, en als jouw strategie bij hen past, kunnen ze relevante resultaten opleveren.

Jouw sociale netwerken

Platforms zoals Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok kunnen je helpen met het vinden van nieuwe potentiële klanten. Deze sociale platforms hebben aangepaste instrumenten om informatie te bevorderen en je precieze resultaten te geven over de prestaties van jouw publicaties. Het is echter wel belangrijk dat, alvorens je publicaties lanceert, jij bepaalt of jouw klanten zich op dit platform begeven. Het opzetten en bijhouden van een pagina op een sociaal netwerk kost tijd en is alleen nuttig als je resultaten krijgt.

Houdt wel in gedachten dat het ‘recyclen’ van jouw posts op verschillende netwerken niet per se relevant is. Elk van hen heeft een andere filosofie en je zult jouw inhoud moeten aanpassen aan elk van de gekozen netwerken om gezien te worden door het grootste aantal mensen.

Merkgebonden platformen

Om verder te gaan dan een website, creëren sommige merken zelfs hun eigen platform. Dit kan een winkel zijn, een forum of een klein sociaal netwerk waar gebruikers zich kunnen registreren en met het merk kunnen communiceren. Dit soort initiatieven zijn niet zeldzaam, maar er hangt wel een flink prijskaartje aan. Je zult er daarom voor moeten zorgen dat het kwalitatief waardevol voor je is. Deze platformen zullen moeten inspelen op de kenmerken van jouw verschillende klanten en moeten overeenstemmen met jouw merkimago.

Marktplaatsen

Ben je bekend met de Facebook marktplaats? Het stelt je in staat om jouw producten direct te verkopen via het sociale netwerk, zonder dat je de klassieke e-commerce sites zoals Amazon of eBay hoeft te doorlopen.

Zonder Facebook te verlaten, kan een gebruiker zich aansluiten bij jouw winkel, de verschillende producten verkennen, kopen en zelfs delen op zijn netwerk. In dit geval gebeurt de uitwisseling en de financiële transactie persoonlijk of via een extern kanaal naar keuze. De netwerken beheren immers niet de betaling of de levering van de producten.

Testplatforms

Sommige sites en pagina’s richten zich op de evaluatie van specifieke producten. Dit is het geval voor sites zoals emerce.nl of mashable.com die technologische producten ontvangen om ze te evalueren en hun mening online te publiceren. Deze tests zijn belangrijk omdat ze niet rechtstreeks door het merk worden uitgevoerd. Voor de gebruiker is de site die de test publiceert onafhankelijk en dus objectief. 

Sociale media

Niet te verwarren met sociale netwerken, richten sociale media zich vooral op het creëren van multimediacontent. Dit is het geval voor YouTube, Flickr of Pinterest, die allemaal als media worden gecategoriseerd voordat ze sociale netwerken worden.

Daarnaast zijn er recentelijk ook platforms als Twitch en YouTube Gaming verschenen. Ze bieden live-uitzendingen aan die worden gehost door alledaagse mensen. Iedereen kan zijn eigen kanaal creëren en zijn eigen gemeenschap opbouwen. De directheid van de live-uitzending geeft een extra gevoel van persoonlijk contact en stimuleert de gebruiker tot interactie.

Conclusie

Webmarketing is niet alleen een andere benaming voor sociale netwerken. Er zitten veel andere zaken achter, sommige bij uitstek praktisch, andere veel strategischer. Het is daarom verplicht om de te nemen maatregelen te plannen en beslissingen te nemen op basis van feitelijke gegevens.

Meet jouw resultaten en pas je aan aan veranderende situaties. Jouw strategie zal veel meer bijdragen en zal zeker effectiever zijn als je begrijpt wat je doet en waarom je het ene pad verkiest boven het andere. Houd in gedachten dat een vermenigvuldiging van instrumenten en initiatieven niet noodzakelijkerwijs het antwoord op alles is. Afhankelijk van jouw klanten en activiteiten zal jouw aanpak moeten worden aangepast.

Wees ten slotte niet bang om anders te denken en nieuwe dingen te proberen. Populaire online merken zijn merken die waarde kunnen creëren en hun gemeenschap kunnen verrassen. Wat de ene dag waar is, is de volgende dag misschien niet waar en je zult achterblijven als je niet anticipeert op positieve of negatieve veranderingen voor jouw bedrijf. De reputatie van een online merk is een fragiele zaak en je moet voorzichtig zijn als je online actie onderneemt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email