AI generated websites
arrow_back Expertise rapporten

Beter dan menselijk: AI-webdesign misleidt 54% van de bevolking.


Generative AI staat sinds de aankondiging van ChatGPT in november bij iedereen op het netvlies. Maar bij AI is er meestal meer dan wat je ziet: de technologie heeft zich uitgebreid naar toepassingen ver voorbij het creëren van tekst. Een schitterend voorbeeld daarvan is AI-webdesign.

Vandaag de dag kun je websites vinden die volledig zijn gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Sommige van deze websites zien er precies uit alsof ze zijn gemaakt door een webdesigner of een webdesignbureau.

We besloten dit te testen. We vroegen 500 bedrijfseigenaren uit 5 landen om te zien of ze het verschil konden zien tussen een website met kunstmatige intelligentie en een door de mens gemaakte website, en wat hun prioriteiten waren bij het maken van een website.

De antwoorden zijn behoorlijk onthullend.

We hebben ook de mening gevraagd van experts op het gebied van AI en webontwikkeling, zoals Tristan Post, AI Lead bij Campus Founders, en Juana Corbalán, CEO van het bureau Corbax, om de test zelf af te leggen en ons te vertellen waarom AI wel of niet kan voldoen aan de behoeften van bedrijven op het gebied van websites.

Ben je nieuwsgierig om het zelf te weten? Doe de gratis test hieronder om te zien hoe je het doet. Lees vervolgens verder om meer te weten te komen over hoe AI-webdesign aansluit bij de doelen van besluitvormers.

De meeste mensen konden AI-websites niet onderscheiden van door mensen gemaakte websites

Onder de vijf websites in ons onderzoek bevonden zich twee websites die waren gemaakt door webdesignbureaus. Andere websites werden gegenereerd met AI-webdesign door drie verschillende tools. We hebben de URL’s of voetteksten van de websites niet aan de respondenten getoond.

Bedrijven zien beveiliging als hun topprioriteit bij het ontwikkelen van websites

Als het gaat om specifieke gebieden waarin MKB-bedrijven willen investeren voor hun websites, zien de eigenaren een duidelijk antwoord.

Eigenaren en directeuren van bedrijven werd gevraagd om hun topprioriteiten voor hun websites voor de komende 18 maanden in volgorde van belangrijkheid te rangschikken, en beveiliging stond stevig bovenaan.


juana corbalan corbax

Ik denk dat traditionele cyberbeveiligingstools over het algemeen geen gebruik maken van kunstmatige intelligentie. Maar ik denk wel dat het kan worden gebruikt om potentiële bedreigingen te identificeren en uit te zoeken hoe ermee om te gaan. Het kan ook tijd besparen door valse positieven te identificeren en cyberbeveiligingssystemen in staat te stellen zich te richten op echte bedreigingen. Omdat AI grote hoeveelheden gegevens kan monitoren, kan het patronen in gebruikersgedrag herkennen en kwaadaardig gedrag detecteren.

Juana Corbalán, CEO van Corbax


Als we kijken naar de verschillende resultaten per land, zien we enkele verschillen in wat MKB’s als prioriteit stellen voor het maken van websites.

Dit staat in contrast met de resultaten van ons onderzoek uit 2022 naar het maken van websites, waaruit bleek dat inhoud de topprioriteit van bedrijven is: bijna een kwart van de bedrijven is bereid zich te richten op het maken van kwalitatief hoogwaardige inhoud voor hun websites.


tristan post campus founders

AI-modellen kun je gebruiken om verdachte activiteiten te detecteren, patronen van cyberaanvallen te identificeren en realtime reacties te geven. Het is belangrijk om te erkennen dat AI een krachtig hulpmiddel is, maar ook nieuwe beveiligingsrisico’s met zich meebrengt. We moeten rekening houden met aanvallen waarbij kleine wijzigingen AI-systemen kunnen misleiden. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat AI ook wordt gebruikt door kwaadwillende actoren om geavanceerde cyberdreigingen te ontwikkelen. Het is dus enerzijds iets dat meer bescherming biedt en anderzijds zelf strenge beveiligingsmaatregelen vereist.

Tristan Post, AI Lead bij Campus Founders

70% van de MKB’s zou AI gebruiken bij het maken of verbeteren van hun websites

67% van de bedrijfseigenaren zou AI overwegen om een nieuwe website vanaf nul te maken. Deze mening was consistent in alle markten, waarbij Spanje het meest optimistisch was over het gebruik van AI om een website te maken (81%) en het Verenigd Koninkrijk het minst (59%).

Nog verrassender is dat 75% zou overwegen om AI te gebruiken om hun bestaande website te verbeteren. Spaanse bedrijven zijn ook begonnen met het gebruik van AI voor website-optimalisatie, met een acceptatie van 87%, terwijl Frankrijk het laagste acceptatiepercentage heeft (65%).

Kopiëren en teksten: Populairste gebied voor AI in webverbetering

De ondervraagde bedrijfseigenaren waren het er allemaal over eens dat het verbeteren van copy en teksten in hun huidige websites het gebied was waarin ze kunstmatige intelligentie het meest zouden gebruiken.

Echter, niet elke markt waardeert websiteverbeteringen op dezelfde manier en verschillen worden duidelijk wanneer de overheersende prioriteiten per land worden onderzocht.

Het duidelijkste verschil is dat niet elk land het erover eens is dat de gebieden waarop ze AI zouden gebruiken om een website te maken, dezelfde gebieden zijn waarop ze het zouden gebruiken om de website te verbeteren.

Alleen Frankrijk en Duitsland blijven consistent; Franse bedrijven staan open voor AI voor zowel het maken als het optimaliseren van hun afbeeldingen en visuals, terwijl Duitse bedrijven denken dat AI kan helpen bij het maken en verbeteren van de beveiliging van hun websites.

62% van de MKB’s is eerder geneigd te werken met een webbureau dat AI gebruikt

In elke onderzochte markt is de trend onder bedrijfseigenaren dat ze eerder geneigd zijn om samen te werken met een bureau dat openlijk gebruik maakt van AI in hun werk.


juana corbalan corbax

Bij ons bureau gebruiken we AI voor het maken van inhoud, voor het ontwikkelen van trefwoorden, voor grammaticale verbetering van teksten en voor andere functies op het gebied van natuurlijke taalverwerking en linguïstische modellering. Voor het genereren van afbeeldingen gebruiken we het alleen bij wijze van experiment.

Juana Corbalán, CEO van Corbax


61,77% van de bedrijfseigenaren werkte het liefst met een webdesignbureau dat AI gebruikt, een trend die in elk land constant was, vooral in Spanje met 71% kans. Nederland had de kleinste kans, met 55,56%.


tristan post campus founders

AI helpt ons om repetitieve taken te automatiseren, waardoor we ons meer kunnen richten op creativiteit en strategische besluitvorming. Met AI kunnen we ook gepersonaliseerde gebruikerservaringen bieden, wat de betrokkenheid en tevredenheid van gebruikers drastisch kan verbeteren. Het gaat er dus niet alleen om op de AI-bandwagon te springen, maar eerder om het potentieel ervan te benutten om superieure resultaten te leveren aan klanten. Het gebruik van AI kan bureaus dus een concurrentievoordeel opleveren.

Tristan Post, AI Lead bij Campus Founders

De AI-tools die we gebruikten om deze enquête te maken

Hieronder vind je de verschillende tools die we hebben gebruikt om de websites te maken die we aan de deelnemers van dit onderzoek hebben voorgelegd, plus de laatste twee “echte” websites, die door mensen zijn gemaakt.

AI Tool #1: 10Web

Deze tool stelde ons in staat om snel Pulse.Digital te maken, een professioneel ogende e-commerce website, in slechts enkele seconden en met minimale invoer. De website had een gedetailleerde beschrijving van de diensten, getuigenissen van fictieve klanten en een abonnement op de nieuwsbrief.

ecommerce website created with AI

58% van de bedrijfseigenaren dacht dat deze website door mensen was gemaakt.


De verdeling van de secties is typisch voor een kant-en-klaar sjabloon en de teksten lijken van een zeer generiek type dat toepasbaar is op elke situatie.

Juana Corbalán, CEO van Corbax


AI Tool #2: Hocoos

Met deze AI-websitebouwer hebben we CopyWizards gemaakt, een bedrijf dat cursussen aanbiedt op het gebied van copywriting. Het bevatte specifieke functies zoals teamfoto’s en een geïntegreerde kaart om de locatie van het kantoor weer te geven. De tekst was ook compleet, met verschillende CTA’s.

copywriting site created with AI web design

65% dacht dat deze website door mensen was gemaakt. Deze website misleidde elk van de vijf onderzochte markten (België, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland).

Hij vertoonde ook het grootste verschil tussen de juiste en onjuiste schattingen, wat betekent dat deze website verantwoordelijk was voor het misleiden van de meerderheid van de respondenten.

AI Tool #3: Pineapple Builder

Met deze tool hebben we Bean Haven gegenereerd, de website van een coffeeshop in New York City. Het is de enige AI-website in ons onderzoek die door de meeste respondenten met succes als zodanig werd geïdentificeerd (57%).

coffee site created with AI web design

De respondenten dachten daarentegen dat de twee ‘echte’ websites in ons onderzoek eigenlijk door AI waren gegenereerd.

Menselijk ontworpen website #1: BeTranslated

Voor de website van dit vertaalbureau dacht 54,64% van de bedrijfseigenaren dat deze door AI was gemaakt.

translation agency site not created with AI web design

Menselijk ontworpen website #2: SEOCopywriting

In dit geval, een website voor SEO- en copywritingdiensten, geloofde 51,62% dat deze door AI was ontworpen.

seo copywriting agency site not created with AI web design

De site vertoonde ook het kleinste verschil tussen juiste en onjuiste gissingen. Dit betekent dat het aantal mensen dat dacht dat de site was ontworpen door kunstmatige intelligentie bijna gelijk was aan het aantal dat dacht dat het kunstmatig was.

Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat de door AI ontworpen websites er erg mooi en professioneel uitzien. Ze zijn niet te onderscheiden van die van echte mensen.

Conclusie

De toepassingen van kunstmatige intelligentie worden nog steeds onderzocht en het is niet te zeggen of er grenzen zullen zijn. AI-webontwerp is zo’n voorbeeld, waarbij de technologie zo snel wordt ontwikkeld dat zelfs mensen niet altijd een onderscheid kunnen maken tussen een door kunstmatige intelligentie gegenereerde website en een door mensen ontworpen website.

Terwijl AI de marketingwereld blijft overspoelen met een zee van mogelijkheden en nieuwe ondernemingen, zullen we de ontwikkeling en potentiële gebruikssituaties nauwlettend in de gaten houden en zien waar het ons naartoe leidt.

Methodologie

Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 5 en 9 juni 2023 onder 500 bedrijfseigenaren. Dit in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Nederland. In het onderzoek maakten we een test voor bedrijfseigenaren om te zien of ze onderscheid konden maken tussen: websites gegenereerd door kunstmatige intelligentie en websites ontworpen door webbureaus of webdesignprofessionals. We hebben hen ook gevraagd naar hun prioriteiten voor de ontwikkeling en optimalisatie van hun bedrijfswebsites. De antwoorden zijn anoniem.

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email