Featured image
arrow_back Influencer marketing

Financiële influencers hebben een positieve invloed op 50% van de mensen


In dit marketing rapport

Bij Sortlist besloten we 1.000 mensen die financiële en vermogens influencers volgen te onderzoeken. Het doel was te begrijpen welke invloed deze social media influencers hebben op de beslissingen van mensen en hoe ze zich verhouden tot traditionele vermogensadviseurs en specialisten. Dit is wat we vonden.

Inhoud

is belangrijker dan het aantal volgers in financiën

23%

Gebruikers die het vertrouwen in hun financiële influencers niet hebben verloren

79%

Mensen die een activum hebben gekocht dankzij financiële influencers

Waar halen mensen hun financiële informatie vandaan?

Mensen geven nog steeds de voorkeur aan Google

Naast specialisten blijft Google de gemakkelijkste bron van financiële informatie.

Precies 39,2% gebruikt liever Google, terwijl 26,8% liever hun beleggings- of financieel adviseur raadpleegt.

Voor 36% zijn sociale media nog steeds de belangrijkste bron

De meeste oudere gebruikers (45-54 jaar) zien hun bankier of vermogensspecialist echter nog steeds als de belangrijkste bron.

Verliefd op Crypto

Uit onze enquête bleek dat mensen op financieel gebied in alle markten influencers volgen voor beleggingsinformatie over crypto-aandelen (29,06%).

Beelden zijn de bondgenoten van Financiën

YouTube en Instagram zijn de sociale mediakanalen die financiële influencers de meeste volgers opleveren in hun digitale strategie.

Wat is er nodig om een Influencer te vertrouwen?

Wat is er nodig om een Influencer te vertrouwen?

In elk onderzocht land is geloofwaardigheid het meest cruciale element waardoor mensen een financiële influencer vertrouwen.

In de financiële sector zijn inhoud en verwijzingen belangrijker dan het aantal volgers.

Slechts 30% onderzoekt de achtergrondinformatie van influencers

Slechts 30% van de mensen zegt wel eens de achtergrondinformatie van influencers te onderzoeken.

Wat is de impact van deze Influencers op gebruikers?

4 van de 5 mensen hebben een activum gekocht dankzij financiële influencers

78,49% van de mensen zegt dat financiële influencers hen hebben overtuigd om een goed te kopen.

Bijna de helft van de mensen zegt dat financiële influencers een positieve invloed hadden op hun investeringen

Een overweldigende 46,51% van de respondenten beweert dat de hulp van financiële influencers een positieve invloed heeft gehad op investeringsbeslissingen, terwijl 42,44% zegt dat ze hun financiële instelling hebben geholpen.

Vertrouwen in financiële influencers is rotsvast

Behalve het gevoel van nep of vals te zijn, hebben gebruikers vrijwel geen reden om het vertrouwen te verliezen in de financiële influencers die ze volgen.

Hoe verhouden financiële influencers zich tot specialisten?

Naast geloofwaardigheid is eerlijkheid het belangrijkst

In de financiële wereld vertrouwen mensen specialisten meer dan influencers, omdat ze betrouwbaar zijn, een persoonlijke service bieden en transparant zijn.

Financiële specialisten zijn duur en moeilijk bereikbaar

De meeste gebruikers zijn van mening dat de kosten van vermogensdeskundigen (49,12%) en hun laagdrempeligheid (22,06%) de belangrijkste belemmeringen zijn die hen ervan weerhouden hen te benaderen.

Uiteindelijk hebben mensen meer vertrouwen in vermogensdeskundigen dan in financiën influencers.

Slechts 1 op de 5 mensen zou financiën influencers eerder vertrouwen dan specialisten, wat betekent dat eerstgenoemden nog een lange weg te gaan hebben om hun volledige geloofwaardigheid in de sector te vestigen.

Financiën influencers hebben nog een lange weg te gaan om vertrouwen op te bouwen

Uit onze studie blijkt dat mensen vaak het advies inwinnen van vermogensspecialisten. Vooral wanneer er belangrijke financiële beslissingen moeten worden genomen of wanneer er acties op til zijn. Dit ondanks het feit dat de meeste gebruikers nog steeds aandacht besteden aan tips van financiële influencers, aanbevolen aandelen en beleggingsgidsen.

Methodologie

Dit onderzoek vond plaats tussen 1 en 8 juni 2022, onder 1.000 gebruikers in Spanje, Duitsland, Nederland, Frankrijk en België. We peilden gebruikers die financiële en vermogens influencers volgden om te bepalen hoeveel ze die influencers vertrouwden en hoe betrouwbaar ze die vonden. De antwoorden zijn anoniem.

Verschenen in

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email