Digitalisatie 2023 update: Waarom zijn er nog bedrijven zonder website?
Gepubliceerd op: 28 aug 2023 | Auteur: Sortlist Team
Onder de zwaarst getroffen door de pandemie waren kleine en middelgrote bedrijven (MKB), waarvan de marketingbudgetten nog steeds te lijden hebben onder de gevolgen van Covid-19 en hun digitale versnelling een halt hebben toegeroepen.
Tijdens de pandemie analyseerden we de huidige staat van digitale versnelling. Nu bedrijven hun normale werkzaamheden hervatten, is het niet meer dan eerlijk om te kijken hoe de zaken sindsdien zijn veranderd.
Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven (44%) zegt een website te hebben.
Frankrijk en Spanje zijn de twee leidende markten als het gaat om MKB’s met websites, een schril contrast met ons vorige onderzoek waarin Nederland en Duitsland de lijst aanvoerden.
Bijna de helft van de respondenten zegt dat hun websites mobielvriendelijk zijn,
Mobiele apps zijn nog steeds een veelbesproken onderwerp onder bedrijven, die meestal zeiden dat er aan een app werd gewerkt, hoewel dat aantal op de voet wordt gevolgd door de beslissing om er geen te ontwikkelen.
De meest verrassende ontdekking uit ons onderzoek van 2023 is dat gebrek aan budget niet langer in de top drie staat van redenen waarom sommige MKB-bedrijven geen website hebben.
In feite gaf slechts 14% van de ondervraagde MKB-bedrijven dit antwoord.
Het lijkt erop dat er opnieuw vertrouwen is in dit soort digitale versnelling, want bijna 40% van de bedrijven die na de pandemie investeerden in het maken van websites, zei dat ze minder duur waren dan verwacht.
Ondanks het feit dat budgetten niet langer de grootste zorg zijn voor MKB’s als het gaat om het maken van websites, houden de meeste ondervraagde bedrijven de broekriem strak in 2023.
Het hoogste budget voor de ontwikkeling van een website ligt in alle markten tussen de 1.000 en 5.000 euro, wat overeenkomt met ons vorige onderzoek.
In termen van totale marketingbudgetten maakte zelfs een wereldwijde pandemie of een totale oorlog geen kans tegen digitale versnelling, behalve misschien voor Spaanse bedrijven, die meldden dat de pandemie hun budget verminderde.
Eigen personeel kwam naar voren als de meest gebruikte bron (29,02%) voor webdesign voor kleine bedrijven, op de voet gevolgd door gespecialiseerde bureaus – het omgekeerde van wat we zagen in 2020.
Over het algemeen waren de mogelijkheden die een website biedt (verkoop,
leads, branding, traffic) de belangrijkste redenen voor bedrijven om te investeren in het maken van een website.
Uit ons onderzoek blijkt dat het maken van websites kan worden gezien als een katalysator voor verdere investeringen in marketing en digitale versnelling.
Er is geen andere manier om het te zeggen: in 2023 staat content bovenaan de prioriteitenlijst voor websites van bedrijven, met bijna een kwart van de bedrijven die bereid zijn zich te richten op het creëren van kwalitatief hoogwaardige website-inhoud voor hun sites.
In 2023 kwam het op de tweede plaats, na het hebben van een mobielvriendelijke website.
Vreemd genoeg zal slechts 11,06% zich het meest richten op het verbeteren van de beveiliging van hun website.
Volgens het State of Content Marketing 2022 Global Report van SEMRush zien slechts 3 van de 100 bedrijven contentmarketing niet als onderdeel van hun digitale strategie.
Na twee jaar van testen en uitproberen lijkt de digitale wereld weer op gang te komen. Vooral MKB’s lijken optimistisch te zijn over het implementeren of uitbreiden van hun digitalisatie.
Naarmate meer en meer bedrijven zonder website aan hun digitale reis beginnen, zullen wij er zijn om een oogje in het zeil te houden voor trends en inzichten binnen de digitale marketingwereld. Immers, nu sommige bedrijven zelfs twijfelen aan de impact van een website in hun specifieke branche, zal het niet lang meer duren voordat we ontdekken hoe de volgende stap in digitale handel eruit zal zien.
Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 4 en 8 april 2023 bij 1.000 bedrijven in Nederland, België, Duitsland, Spanje en Frankrijk. In het onderzoek hebben we bedrijfseigenaren ondervraagd over de huidige staat van de websites van hun MKB-bedrijven en over hun plannen om websites te maken. De antwoorden zijn anoniem.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.