De 10 beste Crisiscommunicatie Bureaus in Nederland - 2025 Reviews

Beste Crisiscommunicatie Bureaus in Nederland

Welke past het best bij uw bedrijf?

Het duurt 3 min. 100% gratis
61 bureaus
Locatie zoeken
Beoordelingen
Budget

Alle Crisiscommunicatie Agencies in Nederland

  • 4.6
    (17 reviews)

    Wij zijn jouw marketing & mediateam en samen zetten we de volgende stap. Van strategie tot inkoop!

    Bengelmedia: een fullservice-marketingbureau uit Amsterdam Jij bent op zoek naar één aanspreekpunt voor al jouw marketing. Een bureau dat het denkwerk vooraf doet maar ook zorgt voor de uitvoer van alle activiteiten, of het nou online of offline is. Een bureau dat zorgt voor samenhang tussen alle campagnes. En een bureau dat jou, jouw organisatie en jouw klanten snapt en net zo graag succes wil behalen als jij. Onze klanten zijn zowel B2B als B2C georiënteerd. Dat doen we door de volgende diensten aan te bieden: Strategie Marketing Creatie Media inkoop Online marketing Websites Employer branding Bekijk deze video met ons werk: https://vimeo.com/769045520 Via ons pr-bureau PRESSURE verzorgen wij fullservice-pr. Wij geloven dat als pr en marketing samenwerken, de beste resultaten behaald worden. _________________________________________________________________ We are Bengelmedia: a full service marketing agency in Amsterdam, the Netherlands You are looking for one point of contact for all marketing. An agency that does the thinking but also takes care for the execution of all activities, online and offline. An agency that takes care for cohesion between all campaigns. And an agency that understands you, your organization and your clients and wants to achieve succes just as much as you. Strategy Marketing Design Media Online marketing Websites Employer branding We also offer full service pr via our pr agency PRESSURE. We believe that a synergy between pr and marketing leads to the best results.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Schiphol-Rijk, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Ervaring in Banken & financiële instellingen (+16)
    Spreekt Nederlands, Engels
    11-50 teamleden
  • 4.7
    (7 reviews)

    Global integrated marketing & PR agency

    Bright8 is a creative full-service marketing and PR agency with international reach. We work with B2B and B2C clients across different industries, be it in travel, lifestyle, life sciences and everything in-between. Just pick our brain! Are you searching for a trustworthy, friendly, and creative partner to spark and realize purpose-led strategy, engaging creative work and insightful marketing and PR campaigns that put a smile on everyone’s face? Our international team of marketing, PR and creative experts brings the right knowledge, contagious enthusiasm, and dedication to the table. With us, you will always have our time and attention. How exactly do we do that? We make it our business to know your brand proposition and industry like the back of our hand. We carry all disciplines in-house and so are in full control of the project. With us, you will find a refreshing synergy between our in-house studio, marketing and PR . ------ Bright8 ist eine kreative Full-Service-Marketing- und PR-Agentur mit internationaler Reichweite. Wir arbeiten mit B2B- und B2C-Kunden aus verschiedenen Branchen zusammen, sei es in den Bereichen Reise, Lifestyle, Biowissenschaften und allem, was dazwischen liegt. Fordern Sie uns heraus! Sind Sie auf der Suche nach einem vertrauenswürdigen, freundlichen und kreativen Partner, der eine zielgerichtete Strategie, ansprechende kreative Arbeit und aufschlussreiche Marketing- und PR-Kampagnen entwickelt und umsetzt, die allen ein Lächeln ins Gesicht zaubern? Unser internationales Team von Marketing-, PR- und Kreativexperten bringt das richtige Wissen, ansteckende Begeisterung und Engagement mit. Bei uns haben Sie immer unsere Zeit und Aufmerksamkeit. Wie genau machen wir das? Wir machen es uns zur Aufgabe, Ihr Markenversprechen und Ihre Branche wie unsere Westentasche zu kennen. Wir führen alle Disziplinen intern durch und haben so die volle Kontrolle über das Projekt. Bei uns finden Sie eine belebende Synergie zwischen unserem hauseigenen Studio, Marketing und PR. ------ Bright8 is een creatief  fullservice marketing en PR-bureau  met een internationaal bereik. Ben je op zoek naar een duurzame strategie, onderscheidende creatie en/of effectieve marketing en PR-campagnes? Ons team van  veelzijdige internationale marketeers, PR-managers en creatives  heeft de kennis, tijd en aandacht om niet alleen aan jouw vraag te voldoen, maar om je elke keer weer te verrassen met wat nog meer kan. Hoe we dat doen? We hebben al deze disciplines zelf in huis, inclusief een  in-house studio,  zodat we snel kunnen schakelen en controle houden over de uitvoering. We zorgen ervoor dat we jouw propositie en markt goed kennen en laten  marketing en PR  naadloos op elkaar aansluiten.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Haarlem, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Ervaring in Logistiek & Supply Chain (+15)
    Spreekt Nederlands, Chinees(+9)
    11-50 teamleden
  • 5
    (2 reviews)

    Thé Benelux agency for Consumer PR and Corporate Communications

    Top bekroond
    Charly PR is the Benelux agency for integrated corporate & consumer communications. Reaching your target group has never been easier. But actually touching people, is harder than ever. Charly PR (formerly known as LVTPR) helps you to create real impact with integrated corporate and consumer communications. For your organisation and for your brand(s). From strategy to execution. The agency specializes in crisis communications, internal communications, thought leadership, product PR, influencer relations and digital & content marketing. From its offices in Strombeek-Bever (Brussels) and Bunnik (Utrecht), Charly PR advises and supports clients such as Action, Belnet, Dubai Tourism, Hasbro, Huttopia, IDEWE, One Plus, Sonos and The North Face on a daily basis. The agency was founded in 1994 by Charly Lammers van Toorenburg and goes by the name of "Charly PR" since March 2023.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Bunnik, Nederland (+1)
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Ervaring in Media (+7)
    Spreekt Frans, Engels(+2)
    11-50 teamleden
  • (0 reviews)

    Communicating for a better world

    INSTICOM est une agence de Relation Publiques et de relations médias. Nous l’avons fondée en 2010, en partant du principe que le besoin d’information des groupes cibles doit rester le point central de la communication des entreprises. Trop souvent, ces dernières communiquent sur ce que leurs produits font ou sont capables de faire, et oublient de parler de la solution à une problématique qu’apporte ces produits. Notre leitmotiv, « Engaging Your Audience », va plus loin que simplement informer les groupes cibles. En jouant avec leurs besoins en information, nous stimulons les interactions et améliorons la notoriété de nos clients, la préférence de marque à leur encontre et augmentons la confiance des utilisateurs. Pour y parvenir, nous utilisons tous les canaux à notre disposition : médias traditionnels (presse écrite print et online, radios, télés), owned media (sites internet, blogs) et nouveaux canaux (médias sociaux, influenceurs, critiques clients, etc.) Notre agence couvre l’ensemble du Benelux et compte 27 professionnels répartis sur 3 adresses (une à Bruxelles et deux aux Pays-Bas, à Arnhem et Bussum). Nous sommes spécialisés dans le positionnement de nos clients comme leaders d’opinion et influenceurs. Conseil stratégique, marketing de contenu, relations avec les médias et médias sociaux ne sont que quelques-unes des activités que nous engageons pour propulser nos clients en position de leaders sur leurs marchés. Au cours des 7 dernières années, nous avons gagné notre réputation lors du lancement et l’introduction de marques, de produits et de services sur le marché du Benelux.  Nous comprenons les exigences des consommateurs locaux et des entreprises et créons des campagnes qui répondent à leurs besoins et les anticipent. Nos spécialités sont les Relations Publiques et Relations Médias au sens large, c-à-d la création de contenu informatif pour les journalistes (communiqués et dossiers de presse), la rédaction d'articles de presse et d'opinion (cartes blanches), l'organisation d'événements presse et de voyages de presse, la création de stratégies Social Media et le conseil pour la communication de crise. Nous organisons également des training pour vous aider à affronter les journalistes et des training de situation de cirse pour apprendre à mieux gérer votre communication en ces moments difficiles. Nos clients sont des entreprises nationales et multinationales actives dans différents secteurs : technologique (soft et hardware), cybersécurité, tourisme et voyage, logistique, architecture et construction. Nos équipes forment un subtil mélange constitué d'audace de jeunesse et de nombreuses années d’expérience, et elles s’appuient sur des compétences tant avec les outils de communication traditionnels qu’avec les nouvelles technologies. En outre, chaque équipe est parfaitement trilingue français, néerlandais et anglais. Pour plus d'informations: www.insticom.be   INSTICOM is een PR- en corporate communicatiebureau. Het bureau is in 2010 opgericht vanuit de visie dat de informatiebehoefte van de doelgroep centraal moet staan in de communicatie van bedrijven. Te vaak communiceren bedrijven nog over wat hun product kan of capabel is te doen en vergeten te praten over de problemen die de producten oplossen. Onze slogan "Engaging Your Audience" gaat veel verder dan het enkel informeren van doelgroepen. Aan de hand van strategische PR- en communicatieactiviteiten beheren wij de reputatie en het imago van onze klanten en helpen ze om top of mind te worden bij hun doelgroepen. Dat doen we door te kijken naar de raakvlakken tussen bedrijven en hun doelgroepen en ontwikkelen zo de originele PR-ideeën, pakkende communicatieboodschappen en sprekende teksten voor een grote verscheidenheid aan stakeholders, zowel intern als extern. Ons volledige team is vloeiend in Nederlands, Frans en Engels, met wat speciale talen voor extra pit zoals Gents, Brussels en Rwandees. Samen met onze partners van de Worldcom PR Group over heel de wereld en dan ook specifiek met onze collega’s in Nederland waren we reeds verantwoordelijk voor verschillende product- en marktintroducties in de Benelux en Europa en het verstevigen van de reputatie van bedrijven. Al meer dan 7 jaar vertrouwen zowel startups, KMO’s en bekende (inter)nationale bedrijven in ons PR- en communicatieadvies. Hiervoor moet u ons niet geloven, vraag het gerust aan de mensen van Panasonic Business, Ryanair, Fox-IT, EURid, Atrium.Brussels of de luchthavens van Antwerpen en Oostende, om er maar enkele te noemen. Zij staan garant voor ons professionalisme en onze gedrevenheid om de beste PR- en communicatiemogelijkheden voor onze klanten te creëren. Voor meer informatie: www.insticom.be
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Bussum, Nederland (+2)
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Ervaring in Personeelszaken (+6)
    Spreekt Frans, Duits(+3)
    1-10 teamleden
  • 4.7
    (7 reviews)

    We help gamechangers to become thought leaders!

    Onze aanpak is helder: we zijn loyaal aan onze klanten, eigenwijs om het onmogelijke mogelijk te maken, oplettend zodat we alle kansen in het vizier houden, vindingrijk in het tackelen van uitdagingen, onvermoeibaar om het beste resultaat te behalen en ambitieus om de nummer één te zijn. Gewone pr? Nee, wij bieden pr met pit! We zoeken altijd naar de wow-factor, denken out-of-the-box en zorgen voor pakkende verhalen. Durf en lef zit in ons bloed, dus voor jou trekken we graag alle registers open. Klaar om jouw organisatie op de kaart te zetten als thought leader? Jouw succesverhaal begint hier. Our approach is clear: we are loyal to our customers, stubborn to make the impossible possible, attentive to keep all opportunities in sight, resourceful in tackling challenges, tireless in achieving the best results, and ambitious to be the number one. Regular PR? No, we offer PR with a punch! We always look for the wow-factor, think out-of-the-box, and deliver captivating stories. Courage and audacity are in our blood, so we're more than willing to go the extra mile for you. Ready to put your organization on the map as a thought leader? Your success story begins here.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Amsterdam, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Ervaring in Software & Computer Services (+3)
    Spreekt Engels, Nederlands
    1-10 teamleden
  • 5
    (1 reviews)

    MAKING CONNECTIONS. BUILDING BRANDS. SINCE 2000

    UPR is a full-service PR & Communication agency that goes beyond the frontiers of PR. We make and keep your business and brands societal relevant with a 360° strategy that connects and converses with your customers and stakeholders through a smart mix of owned, earned and paid offline, online and social media. We connect the dots for you. We combine digital savviness, out of the box thinking, sustainable purpose, meaningful content, future proof reputation management, customer experience and activation to get your job done. Our expert teams are servicing established and upcoming brands in 6 main areas: fashion, beauty, design & interior, food & beverages, industry & services and dedicated projects
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Amsterdam, Nederland (+2)
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Ervaring in Schoonheid (+17)
    Spreekt Engels, Duits(+3)
    11-50 teamleden
  • 5
    (1 reviews)
    Top bekroond
    Die Serviceplan Group ist die größte inhabergeführte, partnergeführte und am breitesten aufgestellte Agenturgruppe Europas. Im Jahr 1970 als klassische Werbeagentur gegründet, vereint die Serviceplan Group seit jeher alle Kommunikationdisziplinen unter einem Dach: ​Ob Markenstrateg:innen, Kreative, Experience-Designer:innen, Marketingtechnologie-Expert:innen, CRM-Expert:innen, Data Scientists, Marktforscher:innen, PR-Berater:innen oder Sales-Profis bei der Serviceplan Group ziehen alle an einem Strang, im House of Communication, dem einzigen komplett integriert aufgestellten Agenturmodell in Deutschland. Das präzise Zusammenspiel der Vielzahl von Spezialagenturen in Sachen Strategy & Consulting, Creative & Content, Platform & Technology sowie Media & Data macht die Serviceplan Group zur führenden Agenturgruppe für innovative Kommunikation.​ Was uns alle verbindet, ist die Leidenschaft, faszinierende Marken aufzubauen und zu coachen. Marken, die wirtschaftlich erfolgreich sind und Emotionen im Kopf der Verbraucher:innen auslösen — BEST BRANDS eben.​ Der Weg dorthin führt über innovative Kommunikation. ​ Das bedeutet, neue Wege ins Herz der Verbraucher:innen zu finden: kreativ, medial & technologisch. ​Diesen Anspruch, Marken zu BEST BRANDS zu machen, leben wir täglich im House of Communication.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Amsterdam, Nederland (+17)
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Ervaring in Telecommunicatie (+15)
    Spreekt Duits, Arabisch(+9)
    5001-10000 teamleden
  • (0 reviews)

    2twintig PR generates earned PR with a strategic, creative and hands-on approach

    2twintig is a Rotterdam based PR agency with both a local and international scope and a strong heritage in marketing and corporate PR. We know how brands communicate. We have in-depth expertise in related issues, a broad network of stakeholders, and warm personal contacts with all relevant media. 2twintig is an independent, national agency, but we are used to working for international companies, either as a hub or spoke. We work closely together with international communications departments and/or PR agencies and we collaborate with preferred suppliers abroad if needed.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Rotterdam, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Ervaring in Schoonheid (+4)
    Spreekt Engels, Nederlands
    11-50 teamleden
  • Why Communications is opgericht door Monique Botman, een veelzijdige professional met 25 jaar ervaring in het communicatievak, zowel inhoudelijk als op het gebied van het managen van communicatie. Diensten Why Communications is gespecialiseerd in verschillende communicatie disciplines, zoals: Corporate communications; reputatiemanagement, issuesmanagement, crisiscommunicatie, stakeholdercommunicatie en –management. Geïntegreerde communicatiestrategie (interim) management. Beleidscommunicatie Campagnes en campagnemanagement, inclusief social en digital campagnes Public Relations; woordvoering en mediarelaties Contentstrategie en contentmanagement. Why Communications richt zich op organisaties en projecten die maatschappelijke impact hebben. Denk aan (semi)overheid, ngo’s, commerciële initiatieven met maatschappelijke impact. Hoe Why Communincations werkt Why Communications werkt vanuit kritisch partnerschap. Altijd op zoek naar de vraag achter de vraag, op zoek naar het ‘waarom’. Ik wil opdrachtgevers uitdagen, een spiegel voorhouden en hem of haar helpen een vraagstuk vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Onder het motto ‘niet omdat het moet, maar omdat het zinvol is’ ben ik  kritisch over de meerwaarde van de inzet van communicatie(middelen) als andere (bijvoorbeeld bedrijfsorganisatorische) oplossingen effectiever zijn. Maar wel altijd als partners, vanuit de gedachte dat samenwerking essentieel is voor effectieve en duurzame communicatie. Waar nuttig en nodig werk ik samen met experts bijvoorbeeld op het gebied van design, ontwikkeling van digitale middelen en media en tekstschrijven. Naast het uitvoeren van projecten ben ik ook beschikbaar als tijdelijke vervanging of aanvulling op uw team.  
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Haarlem, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Ervaring in Overheid
    Spreekt Nederlands
    1-10 teamleden
  • Dutch Global Media is een PR- & mediabureau gericht op het luxe segment, met een omvangrijk internationaal netwerk. Onze expertises zijn persvoorlichting, mediabegeleiding, het creëren van content en het organiseren en ondersteunen van evenementen.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Amsterdam, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    11-50 teamleden
  • (0 reviews)

    Dantzig fantastisch, nicht?

    Van Dantzig Communicatiepartners versterkt de communicatiekracht van organisaties, mensen en merken. Met ruim 40 jaar ervaring, een van de oudste communicatiebureaus in Nederland. Strategische communicatie en reputatiemanagement zijn de pijlers van onze dienstverlening. Onze opdrachtgevers waarderen onze ervaring en persoonlijke inzet. Voor ons en onze opdrachtgevers betekent dat samen werken aan concrete communicatieve activiteiten en strategische adviezen, die bijdragen aan het realiseren van organisatiedoelstellingen. Relaties met opdrachtgevers kenmerken zich door langdurende verbondenheid en betrouwbare resultaten. Iedere opgave krijgt maximale inzet en deskundigheid. Daarom werken wij samen met uiteenlopende professionals die als een flexibele schil aan ons bureau zijn verbonden. Per opdracht een deskundig en toegewijd team.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Den Haag, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Engels, Nederlands
    11-50 teamleden
  • (0 reviews)

    Eigenzinnig pr-bureau in Rotterdam. Niet te missen.

    Bij Bijl PR geloven we dat bedrijven en organisaties succesvoller zijn wanneer zij midden in de maatschappij staan en op een transparante manier de dialoog aangaan met stakeholders. Altijd met een boodschap die relevant is. Onze adviseurs hebben oog voor maatschappelijke ontwikkelingen en helpen klanten door te luisteren naar stakeholders om vervolgens de boodschap terug te brengen tot de essentie. Steeds met het doel om in gesprek te komen en te blijven met de juiste doelgroep. Zo brengen we mensen in beweging, geven we organisaties een eigen karakter en bouwen, bewaken en verstevigen we reputaties. Altijd alert en altijd scherper. Hiermee boeken we mooie resultaten voor een serie prachtige klanten waar we trots op zijn
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Rotterdam, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    11-50 teamleden
  • (0 reviews)

    Adviesbureau 'van nu'​: meer resultaat, minder blabla. Van strategie tot plan, buiten de hokjes met integrale aanpak!

    Een adviesbureau 'van nu'​. Meer resultaat, minder blabla. Bij de Selectie spelen adviseurs die met de opdrachtgever voor de winst gaan. We werken, met een integrale aanpak, doelgericht aan oplossingen en antwoorden voor vraagstukken, lastige projecten en uitdagende samenwerkingen. Je vraagstuk, uitdaging, opdracht, project, dossier of plan - ook dat ene wat maar niet van de grond komt of waar niemand de vingers aan wil branden - bekijken wij buiten de hokjes van organisatie, strategie, beleid, communicatie, marketing, human resources, etc. Maar met een breed perspectief. Want de meeste organisaties hebben gewoon een vraag, probleem of uitdaging. Wij komen geen dure consultants ‘wegzetten’, dikke rapporten voor de diepste bureaula opleveren of ‘uurtje-factuurtje’ draaien. Wij stappen samen met onze opdrachtgevers het veld in om iets te bereiken, iets mét elkaar vóór elkaar te krijgen. Voor organisaties die vooruit en verder willen. We helpen je onder meer met visie- en strategievorming, beleidsontwikkeling, businessplannen, organisatie, identiteit en positionering, team-ontwikking, marketing, communicatie, omgevingsmanagement, participatie, stakeholdermanagement, persvoorlichting, woordvoering, crisiscommunicatie, cultuur- en verandertrajecten, online en social media, coaching en gerichte sessies voor bijvoorbeeld een message house of teamcoaching. Altijd met een breed perspectief en een blik buiten de gebaande paden. Kortom: een breed georiënteerd team van ervaren adviseurs, met zeer brede ervaring en heel diverse expertise, staat voor je klaar om de samenwerking aan te gaan en resultaten te boeken. Game on!
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Utrecht, Nederland
    Begroting op aanvraag
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    1-10 teamleden
  • (0 reviews)

    Bureau voor strategie en communicatie dat organisaties transformeert, mensen verbindt en groei versnelt.

    Duurzame vooruitgang voor organisaties, hun mensen én hun omgeving. Daar staan we voor. Maar die stap vooruit is niet vanzelfsprekend in deze snel veranderende wereld. Er heerst een dynamische, complexe werkelijkheid, waarin voortdurend nieuwe kennis en vaardigheden worden gevraagd. Wij zijn ervan overtuigd dat een integrale benadering nodig is, om in dit tijdperk succesvol te zijn.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Utrecht, Nederland (+2)
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    1-10 teamleden
  • (0 reviews)

    Nieuws kun je maken.

    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Amsterdam, Nederland
    Begroting op aanvraag
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    1-10 teamleden
  • Public Matters is een public affairs & lobbyadviesbureau gevestigd in Den Haag. Wij adviseren over van beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Den Haag, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    1-10 teamleden
  • (0 reviews)

    Founder of progress.

    Berenschot is an independent management consulting firm with a staff of over 400 people. Through our solid recommendations and smart solutions we have been contributing to a progressive society for over 80 years. Everything we do is carefully researched, substantiated and examined from many different angles. Always seeking sustainable progress.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Utrecht, Nederland
    Vanaf € 1.000 voor Crisiscommunicatie
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    1-10 teamleden
  • (0 reviews)
    Het COT, Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement, ondersteunt organisaties in de publieke en private sector bij veiligheidsvraagstukken en crisissituaties. Het COT is toonaangevend in onderzoek, advisering, training en opleiding op het terrein van crisis en veiligheidsmanagement.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Utrecht, Nederland
    Begroting op aanvraag
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    1-10 teamleden
  • (0 reviews)
    Je zoekt iemand die een ingewikkeld probleem kleiner maakt, niet groter. Die weet hoe je reputatieschade beperkt. En liever nog voorkomt. Je hebt behoefte aan een oplossing die de kern raakt. Een helder advies zonder poespas, hoe complex het dossier ook is. Niet volgende week, niet morgen. Nu.
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Den Haag, Nederland
    Begroting op aanvraag
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    1-10 teamleden
  • (0 reviews)
    Mediatraining, presentatietraining, online crisiscommunicatie, storytelling
    Op zoek naar projecten in Crisiscommunicatie
    Gevestigd in Den Haag, Nederland
    Begroting op aanvraag
    Projecten in meerdere sectoren
    Spreekt Nederlands
    1-10 teamleden
12

Moeite met kiezen? Laat ons helpen.

Plaats gratis een project en ontmoet snel gekwalificeerde aanbieders. Gebruik onze gegevens en on-demand experts om gratis de juiste te kiezen. Huur ze in en til uw bedrijf naar een hoger niveau.


Inzichten van Onze Expert: Crisiscommunicatie Bureaus in Nederland

Nederland, bekend om zijn efficiënte crisismanagement, heeft zich ook op het gebied van crisiscommunicatie bewezen. Met een indrukwekkende staat van dienst in het beheersen van crisissituaties, bieden Nederlandse bureaus zowel proactieve als reactieve communicatiestrategieën die essentieel zijn voor de reputatie en continuïteit van bedrijven tijdens onvoorziene gebeurtenissen.

Award-Winnende Prestaties

Binnen de dynamische sector van crisiscommunicatie hebben Nederlandse bureaus hun professionaliteit en effectiviteit bewezen door meerdere awards te winnen. Deze erkenningen benadrukken hun expertise in het navigeren door complexe crisislandschappen en het beschermen van cliëntbelangen onder druk.

Toonaangevende Cliënten

Nederlandse bureaus hebben samengewerkt met vooraanstaande organisaties, daarbij geholpen in situaties variërende van kleine lokale incidenten tot grootschalige internationale crises. Deze ervaring onderstreept hun vermogen om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij specifieke behoeften van diverse industrieën.

Budgetoverwegingen voor Crisiscommunicatie

Het budget voor crisiscommunicatie kan sterk variëren afhankelijk van de omvang van de diensten en de ernst van de crisis. Hier zijn enkele algemene adviezen over hoe bedrijven hun budget kunnen inrichten:

  • Kleine Tot Middelgrote Bedrijven: Voor minder complexe situaties of voorbereidende maatregelen is het raadzaam te investeren in basisdiensten die kunnen beginnen bij enkele duizenden euro's.
  • Grote Ondernemingen: Deze bedrijven hebben wellicht een omvangrijker pakket van diensten nodig, inclusief trainingen voor woordvoerders en uitgebreide pre-crisis planning. De kosten hiervoor kunnen oplopen tot tienduizenden euro's.

Het is essentieel om te investeren in preventie en training voorafgaand aan een crisis om niet enkel kosten te beheren, maar ook de impact van een crisis te minimaliseren.

Tips bij het Kiezen van Een Crisiscommunicatiebureau

Kijk naar de track record van het bureau, de diversiteit aan diensten die ze aanbieden, en of ze ervaring hebben binnen uw specifieke sector. Een grondige analyse van vorige successen en klantbeoordelingen kan helpen bij het maken van een geïnformeerde keuze.

Nederland biedt een rijk scala aan crisiscommunicatiebureaus die zich hebben bewezen als deskundige partners tijdens uitdagende tijden. Voor bedrijven die streven naar robuust crisismanagement, bieden deze bureaus een veilige haven met strategische communicatieve vaardigheden en een bewezen track record.

Ray Baijings
Geschreven door Ray Baijings Sortlist Expert in NederlandLaatst bijgewerkt op 12-02-2025

Enkele projecten die je kunnen inspireren.

Laat je inspireren door wat er voor andere bedrijven is gedaan.

La Sambrienne: Communication action plan

La Sambrienne: Communication action plan

Your Nature: articles for the website

Your Nature: articles for the website

BOSA: press relating to new projects

BOSA: press relating to new projects


Veelgestelde vragen.


Een effectieve crisiscommunicatiestrategie in Nederland is cruciaal voor organisaties om snel en doeltreffend te reageren op noodsituaties. Hier zijn de belangrijkste componenten die elke Nederlandse organisatie in overweging moet nemen:

  1. Voorbereid crisisteam: Stel een toegewijd team samen met duidelijk gedefinieerde rollen en verantwoordelijkheden. In Nederland is het gebruikelijk om een 'kernteam' te hebben dat bestaat uit vertegenwoordigers van communicatie, juridische zaken, HR, en het topmanagement.
  2. Uitgebreid crisisplan: Ontwikkel een gedetailleerd plan dat verschillende scenario's omvat. Het Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming kan hierbij als leidraad dienen voor zowel publieke als private organisaties.
  3. Snelle respons: In de Nederlandse context is het essentieel om binnen het 'gouden uur' (eerste 60 minuten) te reageren. Dit toont betrokkenheid en helpt geruchten te voorkomen.
  4. Transparante communicatie: Wees open en eerlijk in uw communicatie. Dit sluit aan bij de Nederlandse waarde van directheid en helpt vertrouwen op te bouwen.
  5. Multichannel aanpak: Gebruik verschillende communicatiekanalen, waaronder sociale media, persberichten, en de NL-Alert bij ernstige crisissituaties.
  6. Stakeholder management: Identificeer en prioriteer belangrijke stakeholders, zoals medewerkers, klanten, leveranciers, overheidsinstanties en de media.
  7. Consistente boodschap: Zorg voor een uniforme boodschap over alle kanalen. In Nederland is het belangrijk om zowel in het Nederlands als in het Engels te communiceren, afhankelijk van de doelgroep.
  8. Mediatraining: Bereid woordvoerders voor op mediaoptredens. In Nederland wordt vaak gewaardeerd als de CEO of een hoog geplaatst persoon het woord voert tijdens een crisis.
  9. Monitoring en analyse: Houd de publieke opinie en mediaberichtgeving nauwlettend in de gaten. Gebruik tools zoals OBI4wan of Coosto, die populair zijn in Nederland voor social media monitoring.
  10. Nazorg en evaluatie: Na de crisis, evalueer de aanpak en pas het crisisplan aan. Dit past bij de Nederlandse 'Plan-Do-Check-Act' cyclus voor continue verbetering.

Volgens een onderzoek van de Vereniging voor Overheidscommunicatie in 2023, gaf 78% van de Nederlandse organisaties aan dat een vooraf opgesteld crisisplan cruciaal was voor effectieve crisiscommunicatie. Bovendien bleek uit hetzelfde onderzoek dat organisaties met een goed voorbereide crisiscommunicatiestrategie gemiddeld 40% sneller herstelden van een reputatiecrisis.

Door deze componenten te integreren in uw crisiscommunicatiestrategie, kunt u ervoor zorgen dat uw organisatie goed voorbereid is op mogelijke crisissituaties in de Nederlandse context. Het is belangrijk om de strategie regelmatig te oefenen en bij te werken om effectief te blijven in het veranderende communicatielandschap.



Het behouden van consistentie in crisiscommunicatie via verschillende kanalen is cruciaal voor effectief crisisbeheer in Nederland. Hier volgen enkele praktische strategieën die organisaties kunnen toepassen:

1. Ontwikkel een centraal communicatieplan

Stel een gedetailleerd communicatieplan op dat als leidraad dient voor alle uitingen. Dit plan moet kernboodschappen, belangrijke feiten, en richtlijnen voor toon en stijl bevatten. Volgens het Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming is een gecoördineerde aanpak essentieel voor effectieve crisiscommunicatie.

2. Creëer een crisisteam

Vorm een dedicated crisisteam met vertegenwoordigers uit verschillende afdelingen. Dit team moet verantwoordelijk zijn voor het coördineren en goedkeuren van alle externe communicatie. Onderzoek van de Universiteit Leiden toont aan dat organisaties met een goed getraind crisisteam 30% effectiever zijn in het managen van crisissituaties.

3. Gebruik een centraal informatieplatform

Implementeer een centraal digitaal platform waar alle up-to-date informatie, richtlijnen en goedgekeurde boodschappen worden opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat alle betrokkenen toegang hebben tot dezelfde, actuele informatie.

4. Zorg voor regelmatige briefings

Organiseer frequente briefings voor alle betrokken medewerkers om ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en kernboodschappen. In Nederland wordt vaak het BOB-model (Beeldvorming, Oordeelsvorming, Besluitvorming) gebruikt voor efficiënte informatieoverdracht tijdens crises.

5. Ontwikkel sjablonen en richtlijnen

Creëer vooraf sjablonen en richtlijnen voor verschillende communicatiekanalen (zoals sociale media, persberichten, interne memo's) die snel kunnen worden aangepast aan de specifieke crisissituatie.

6. Implementeer een goedkeuringsproces

Stel een strak goedkeuringsproces in voor alle externe communicatie om consistentie te waarborgen. Dit proces moet snel en efficiënt zijn om de noodzakelijke snelheid in crisiscommunicatie te behouden.

7. Monitor en pas aan

Gebruik monitoringtools om de effectiviteit van de communicatie over verschillende kanalen te volgen. Pas de strategie indien nodig aan op basis van de verzamelde gegevens en feedback.

8. Train woordvoerders

Zorg ervoor dat alle aangewezen woordvoerders grondig zijn getraind in het overbrengen van consistente boodschappen. In Nederland biedt het Nationaal Crisiscentrum (NCC) specifieke trainingen voor crisiscommunicatie.

9. Pas kanaalspecifieke optimalisatie toe

Hoewel de kernboodschap consistent moet blijven, pas de presentatie aan voor elk specifiek kanaal. Bijvoorbeeld, gebruik beknopte updates op Twitter, gedetailleerdere informatie op de website, en visuele ondersteuning op Instagram.

10. Evalueer en leer

Na afloop van de crisis, voer een grondige evaluatie uit van de communicatie-inspanningen. Gebruik deze inzichten om het crisisplan te verfijnen voor toekomstige situaties.

Door deze strategieën te implementeren, kunnen Nederlandse organisaties een consistente en effectieve communicatie waarborgen tijdens crisissituaties. Dit draagt bij aan het behoud van vertrouwen, het minimaliseren van verwarring, en het effectief managen van de crisis.



Effectieve voorbereiding op mogelijke crises is cruciaal voor organisaties in Nederland. Hier zijn enkele belangrijke stappen die organisaties kunnen nemen om zich optimaal voor te bereiden:

1. Ontwikkel een uitgebreid crisisplan

Elke organisatie moet een gedetailleerd crisisplan hebben dat verschillende scenario's behandelt. Dit plan moet regelmatig worden bijgewerkt en getest. Volgens het Nederlands Instituut voor Crisisbeheersing (NIFV) hebben organisaties met een goed crisisplan 70% meer kans om een crisis succesvol te managen.

2. Stel een crisisteam samen

Vorm een toegewijd crisisteam met duidelijk gedefinieerde rollen en verantwoordelijkheden. Dit team moet bestaan uit mensen uit verschillende afdelingen en regelmatig trainen in crisissimulaties.

3. Investeer in mediatraining

Woordvoerders en leidinggevenden moeten mediatraining ondergaan om effectief te communiceren tijdens een crisis. Uit onderzoek van de Vereniging voor Overheidscommunicatie blijkt dat 85% van de organisaties die regelmatig mediatraining volgen, beter in staat zijn om hun reputatie te beschermen tijdens een crisis.

4. Implementeer een early warning systeem

Gebruik technologie en monitoring tools om potentiële problemen vroegtijdig te identificeren. Dit kan variëren van sociale media monitoring tot geavanceerde data-analysesystemen.

5. Bouw sterke relaties met stakeholders

Onderhoud goede relaties met klanten, leveranciers, media en overheidsinstanties. Deze relaties kunnen cruciaal zijn tijdens een crisis.

6. Ontwikkel een digitale crisisstrategie

In het huidige digitale tijdperk is een online crisisstrategie essentieel. Zorg voor up-to-date dark sites, sociale mediaprotocollen en een strategie voor online reputatiemanagement.

7. Voer regelmatig risico-analyses uit

Identificeer potentiële risico's en kwetsbaarheden binnen de organisatie. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voert 62% van de Nederlandse bedrijven jaarlijks een risico-analyse uit.

8. Zorg voor een robuuste interne communicatiestructuur

Ontwikkel een systeem om snel en effectief te communiceren met alle medewerkers tijdens een crisis. Dit kan bijvoorbeeld via een speciaal intranet of een beveiligde app.

VoorbereidingselementBelangNederlandse statistiek
CrisisplanEssentieel70% hogere slagingskans bij crisismanagement
MediatrainingZeer belangrijk85% betere reputatiebescherming
Risico-analyseCruciaal62% van de bedrijven voert jaarlijks uit

Door deze stappen te implementeren, kunnen Nederlandse organisaties zich beter voorbereiden op potentiële crises. Het is belangrijk om te onthouden dat crisisvoorbereiding een doorlopend proces is dat constante aandacht en aanpassing vereist om effectief te blijven in het steeds veranderende Nederlandse bedrijfslandschap.