Complete Guide op de website Usability in 2021

Web Usability: ontdek het agentschap om uw project te vertrouwen.

Vind mijn bureau

Duurt 3 minuten. 100% gratis

HomeErgonomie (UX / UI)

Bent u van plan een mobiele site of applicatie te maken? Of wilt u uw webergonomie verbeteren om de gebruikerservaring op uw site te optimaliseren?

U hebt een webproject op te zetten, maar u hebt geen idee hoe u een provider moet vinden die een expert is op het gebied van web usability?

Sortlist kan u helpen het beste bureau te vinden dat uw gebruikersinterface zal verbeteren.

Sortlist is het platform waar u de 10 beste bureaus zult vinden. Vul het formulier in 3 minuten in en wij nemen contact met u op om u oplossingen op maat aan te bieden, helemaal gratis.

Wat houdt webergonomie in?

Wanneer we het hebben over webergonomie, hebben we het over de verschillende studies en methoden die worden gebruikt om de gebruikerservaring op een website of applicatie te verbeteren. Een interface moet comfort uitstralen om het gebruik ervan te vergemakkelijken en de internetgebruikers aldus in staat te stellen van hun bezoek te genieten.

Om het comfort van een bezoeker op uw website te verzekeren en ervoor te zorgen dat hij andere pagina's wil doorbladeren, moet u ervoor zorgen dat uw website ergonomisch geoptimaliseerd is.

Wat wij noemen een ergonomisch geoptimaliseerde website

Een geoptimaliseerde website zal de gemiddelde internetgebruiker eerder aanspreken. De ergonomie van een site kan worden afgemeten aan de doeltreffendheid, de efficiëntie en de tevredenheid van de internetgebruikers.

Een efficiënte website

Een persoon die een site bezoekt, wil meestal specifieke informatie vinden. Het is daarom noodzakelijk dat de inhoud van de site alle informatie bevat die deze persoon over het onderwerp nodig heeft.

Een efficiënte website

Een internetgebruiker is altijd op zoek naar een eenvoudige en nuttige site. Een ergonomische website heeft :

  • Een duidelijke, eenvoudige en precieze homepage: dit is de beste manier om een bezoeker aan te trekken, vooral als hij voor de allereerste keer op de site surft.
  • Een snelle display, een leesbare pagina-indeling met aangepaste kleuren, toegankelijke en intuïtieve menu's.
  • Leesbare teksten: teksten moeten gemakkelijk te lezen en te begrijpen zijn, met luchtige alinea's.
  • Een visuele hiërarchie van elementen: speel met kleuren om de belangrijkste onderdelen te benadrukken.
  • De 3-klik regel: zorg ervoor dat mensen die de website bezoeken in 3 klikken toegang krijgen tot informatie.
  • Een responsive website: het gebruik van de website moet optimaal zijn op alle digitale media...

Een tevreden internetgebruiker

Eenmaal tevreden over de navigatie op de site die zij nuttig vinden, zullen bezoekers meer reden hebben om terug te komen en er in hun omgeving over te praten. Dit zal te danken zijn aan de micro-functionaliteiten, de technische betrouwbaarheid en de kwaliteit van de dienst die u aanbiedt, alsmede aan een goede gebruikerservaring.

Responsive design, een nieuwe webtrend

Responsive Web Design of RWB is meer bepaald een techniek die erin bestaat een digitale interface te ontwerpen die aangepast is aan het scherm van om het even welk toestel. Het doel is ervoor te zorgen dat mensen die op uw site surfen of uw applicatie gebruiken, de pagina kunnen openen, ongeacht de machine die ze gebruiken: computer, smartphone, iPad, enz.

Het verschil tussen responsief en adaptief ontwerp

Het adaptieve ontwerp is zo ontworpen dat gebruikers een site kunnen openen op verschillende soorten apparaten en dat deze site wordt aangepast aan de resolutie van het beeldscherm. Het detecteert de schermgrootte en laadt de juiste lay-out die is aangepast voor het scherm van de mobiele telefoon of tablet.

Adaptief ontwerp heeft echter een nadeel. De lay-out is vrij statisch en houdt rekening met breekpunten wanneer u een venster wilt vergroten of het scherm wilt draaien. Het responsieve ontwerp is vloeiender en past zich op een meer flexibele en esthetische manier aan het scherm aan en biedt een meer optimale structuur.

Vind professionele ontwerpers met de hulp van de agentschappen van Sortlist.

Hoe weet u of uw site van goede kwaliteit is?

Het is van essentieel belang dat u zich steeds afvraagt of u het maximum uit uw website hebt gehaald om zeker te zijn van de doeltreffendheid ervan. Als uw site de regels van een goede webergonomie in acht neemt, kunt u er zeker van zijn dat hij van goede kwaliteit is. Het is echter moeilijk om deze vaststelling objectief te doen. Om dit te doen, moet u ervoor zorgen :

De betrouwbaarheid van de informatie

Kijk eerst of de inhoud van uw site relevant is: is er de informatie waarnaar gebruikers op zoek zijn? Is het geverifieerd? Hoe betrouwbaar zijn je bronnen? Het belangrijkste is dat u bevestigt dat uw artikelen geen plagiaat bevatten.

De missie van uw website is om het gebruikers gemakkelijker te maken informatie te vinden en hun besluitvorming te beïnvloeden. U wilt niet dat de informatie op uw site verkeerd is of net zo ingewikkeld als bijsluiters van geneesmiddelen.

Bied eenvoudige navigatie dankzij de volgende functies

Soms klikt een gebruiker op een link en komt terecht op pagina 404. Dit gebeurt wanneer de link waartoe u toegang wilt, om bepaalde redenen niet langer beschikbaar is. U moet controleren of alle links op uw site toegankelijk en ook actief zijn.

Voordat u een site online zet, moet u er ook voor zorgen dat er geen bugs meer zijn. Dit is waar de testfasen met uw webontwikkelaar voor zijn: zodat de gebruiker dit soort problemen niet tegenkomt wanneer uw site eenmaal is gelanceerd.

Het zou ook een pluspunt voor uw website zijn als hij bruikbaar is op verschillende browsers: gebruikers moeten hem kunnen openen op Chrome, Mozilla, enz.

Optimaal webontwerp en ergonomie

Een website van goede kwaliteit heeft een uniek interactief ontwerp, schitterend en met een efficiënte en eenvoudige navigatie. Dit om een goede gebruikerservaring te bieden aan uw klanten. Het is daarom in uw eigen belang dat een ervaren webdesigner en -ontwikkelaar u helpt een website te maken en deze regelmatig bij te werken.

Bovendien moet uw site de 3-klik regel toepassen. U kunt iemand in uw omgeving vragen om uw webpagina te openen en te kijken of er informatie op staat. Deze persoon moet deze informatie met een paar muisklikken kunnen vinden. U zult kunnen concluderen dat de navigatie op deze site eenvoudig en aangenaam is voor uw gebruikers, wat hem kwalificeert als ergonomisch.

Controleer de referencering van uw site

Dit is een stap die niet over het hoofd mag worden gezien. Observeer de zichtbaarheid van uw website, hoe u zich positioneert in de zoekmachine wanneer u de belangrijkste trefwoorden intikt en de ontwikkeling van uw natuurlijke referencering in de loop van de tijd. U kunt ook het aantal bezoekers op uw website zien met Google Analytics.

De echo van uw klanten

Het gaat erom dat u weet wat uw klanten van uw website vinden. U kunt verschillende waarnemingen doen door uw verkopers of andere verkopers die in contact staan met uw klanten te vragen wat zij van uw site vinden.

Uw rendement op investering

U moet immers nagaan of uw website beantwoordt aan de oorspronkelijke verwachtingen, die erin bestaan u open te stellen voor een groter publiek en u meer contacten te bezorgen, en u zo in staat te stellen uw producten in de beste omstandigheden te verkopen.

De bedrijven die op de platforms aanwezig zijn, moeten de mening van hun klanten over hun websites kennen. Daartoe kunt u gebruikerstests op afstand uitvoeren: zo kunt u nagaan welke wijzigingen eventueel moeten worden aangebracht, welke diensten moeten worden toegevoegd, die de bezoekers ertoe zullen aanzetten verder te gaan op de site en de andere pagina's te ontdekken.

Wat is UX design?

Gebruikerservaring: definitie

UX staat voor User Experience. Het wordt gedefinieerd door hoe een klant denkt over een product of dienst die door een dienstverlener wordt aangeboden. Op het gebied van de digitale handel is het de perceptie van de klant van een door bedrijven ontworpen website of toepassing.

Wanneer uw ontwerp en interface even praktisch als doeltreffend zijn en de navigatie op de site gemakkelijker verloopt, tovert u een glimlach op de gezichten van de internetgebruikers, zodat zij graag terugkomen. Voor uw webproject raden wij de boeken van Amélie Boucher aan, omdat haar praktische en methodologische adviezen over het creëren van web- en mobiele interfaces u kunnen helpen uw gebruikerservaring te verbeteren.

Wie is Amélie Boucher, vraagt u zich misschien af? Zij is een van de experts op het gebied van UX. Ergonoom en informatie architect, ze werkt bij Rugama, een web design bedrijf gespecialiseerd in ergonomie. Zij heeft verschillende boeken geschreven over design, web usability en user experience, waarin zij het belang aantoont van kennis van de gebruiker bij het ontwerp van een webontwikkelingsproject.

UX is dus een essentieel concept bij het maken van websites. Het hoofddoel ervan is de reacties van de gebruikers op het gebruik van uw site te analyseren om de ergonomie te optimaliseren, de site gemakkelijker, intuïtiever en efficiënter te maken. U moet het dus voor een webgebruiker gemakkelijker maken om uw interface te gebruiken en het ontwerp aangenamer maken.

Gebruikerservaring: Misvattingen

Bij het ontwerpen van een webproject is men gewend ten koste van alles zoveel mogelijk bezoekers naar de pagina's te willen lokken. Je moet oppassen voor deze ideeën die nadelig zijn voor je projecten:

  • Alle pagina's moeten in 3 klikken bereikbaar zijn: het aantal klikken heeft geen invloed op de handelingen van de klant. Concentreer je op het vergemakkelijken van de navigatie.
  • Internetgebruikers scrollen niet: mensen zijn meer gewend aan scrollen, vooral op mobiele telefoons. Het is raadzaam inhoud aan te bieden die hun aandacht kan trekken.
  • De startpagina is de meest cruciale: volgens de statistieken is het waarschijnlijker dat een gebruiker op een specifieke pagina van een aanbieder terechtkomt dan op de startpagina. Zorg ervoor dat u uw inhoud optimaliseert.
  • Deinhoud doet er niet toe in het ontwerp: het zal moeilijk zijn voor uw ontwerper om het uiterlijk van uw website te ontwerpen zonder uw artikelen te begrijpen.
  • Wat voor de andere sites werkt, zal ook voor u werken: deze bedrijven hebben hun eigen studies gedaan over de markt, de concurrenten, de doelgroepen, enz. voordat ze hun projecten lanceren. Er is geen garantie dat het voor jou ook zo zal zijn.
  • Uhoeft uw ontwerp niet te testen: tests uitgevoerd door een UX-designer zijn niet genoeg. Gebruikerstests zijn noodzakelijk, omdat zij uiteindelijk degenen zijn die uw pagina's op de meest objectieve manier zullen zien.
  • U bepaalt hoe internetgebruikers uw site gebruiken: het is onmogelijk te voorspellen hoe een internetgebruiker een website zal gebruiken. Wees attent op hun geringste behoefte om hen comfort en een optimaal gebruik te bieden.
  • Spaties zijn overbodig: lange alinea's zijn minder aantrekkelijk dan luchtige tekst.
  • Internetgebruikers lezen online: ze zweven, dus speel in plaats daarvan op titels en alinea's om hun aandacht te trekken.
  • Het hamburgermenu is bij iedereen bekend: slechts weinigen weten dat deze drie bars het menu vormen.

Het verschil tussen UI ontwerp en UX ontwerp

UI en UX design zijn twee belangrijke disciplines in web design, beide noodzakelijk voor een goede web ergonomie. Hun missie is om de gebruiker centraal te stellen en het hem gemakkelijk te maken om door een website te navigeren.

Als we het over UX hebben, hebben we het over de gebruikerservaring: de analyse van hoe de internetgebruiker het gebruik van een website ervaart en de aanpassing van de site aan de hand van de verkregen resultaten, zodat de internetgebruiker altijd een positief gevoel heeft bij het surfen. De UI van zijn kant richt zich op wat de gebruikersinterface wordt genoemd, meer in het bijzonder de Human Machine Interface of HMI: de grafische presentatie van de website. UI design, heeft als doel de interactie van bezoekers met de interface te verbeteren, om deze zowel aangenaam als nuttig te maken.

De UI-designer houdt zich dus bezig met het visuele en tekstuele gedeelte van websites of mobiele applicaties, terwijl de rol van de UX-designer zowel het zichtbare als het onzichtbare gedeelte omvat, want zonder de analyses van de UX-designer zal de UX-designer geen van de elementen kunnen ontwerpen die aan de gebruikers zijn aangepast. De twee vullen elkaar ongetwijfeld aan en zijn noodzakelijk wanneer u een website wilt maken.

Kies voor optimale inhoud en neem contact op met ons bij Sortlist om het juiste webbureau voor u te vinden.

Hoe belangrijk is de gebruikerservaring in de marketingstrategie?

De voordelen van UX voor de digitale handel

De gebruikerservaring is een van de essentiële criteria van uw webergonomie. Een kwalitatieve website is wat de e-commerce van uw bedrijf een boost geeft. Hier zijn de redenen waarom.

Onderscheid u van de concurrentie en stel klanten tevreden

Elk bedrijf wil zich onderscheiden van zijn concurrenten. Door uw webergonomie te optimaliseren, biedt u zichzelf deze mogelijkheid. Op dezelfde manier, door het gebruik van een uniek logo, kleuren en alle elementen die uw website kunnen onderscheiden van de rest, maar vooral door een vloeiende navigatie ten dienste van de klant te stellen, moedigt u hen aan om uw site steeds te gebruiken en uw producten te kopen zonder dat ze elders willen gaan kijken. Dit is een belangrijke stap in het opbouwen van klantenbinding.

Nieuwe abonnees aantrekken

Het doel van het tevredenstellen van een bezoeker die op uw website belandt, is om van hem een klant te maken. Internetgebruikers hebben de neiging te houden van dynamische interfaces, sites die gemakkelijk te gebruiken zijn en nuttige informatie bevatten. Met een optimale webergonomie en door te anticiperen op de dagelijkse behoeften van de bezoeker, moedigt u hem aan verder te navigeren op uw site, uw diensten uit te proberen of uw producten te kopen.

Een betere natuurlijke referencing

De gebruikerservaring is niet alleen gunstig voor uw bezoekers en klanten. Een interface die de regels van een goede webergonomie respecteert, wordt gewaardeerd door zoekmachines en uw site zal een betere kans hebben om goed te scoren bij zoekmachines en meer zichtbaarheid te hebben. Tenslotte hangt het niet alleen af van het uiterlijk van de site, maar ook van de inhoud en het gemak van de navigatie.

Hoe kunt u de gebruikerservaring op uw website verbeteren?

Zoals u weet, zijn er bepaalde regels die u moet volgen voor een geoptimaliseerde webergonomie. Dit is ook belangrijk om de gebruikerservaring van uw site of applicatie te verbeteren. Dus, voor de realisatie van uw web project, zijn hier enkele tips om toe te passen:

Zorg voor een vereenvoudigde toegang en gebruik

  • Verhoog de laadsnelheid van de pagina: gebruik niet te zware afbeeldingen of te veel plug-ins. Zorg er ook voor dat u uw site op een kwaliteitswebhost zet.
  • Gebruik een aanklikbaar logo: met een logo waarop bezoekers kunnen klikken om terug te keren naar de startpagina krijgt u een goede webergonomie.
  • Maak een zoekveld: hiermee kunnen bezoekers toegang krijgen tot alle inhoud op uw site.
  • Begeleid bezoekers: structureer uw site om gebruikers te begeleiden. Een functionele site is aangenamer om te gebruiken.
  • Herstel fouten en bugs, plaats niet te veel advertenties. Ook een site die een betere ergonomie beoogt, gebruikt cookies om gebruikersinformatie te registreren.

Analyseer het gedrag van uw bezoekers

Dit is een zeer belangrijke stap. Het helpt u de voorkeuren van de gebruikers te kennen en te weten welke wijzigingen u aan uw website moet aanbrengen, welke regels u moet toepassen zodat de navigatie optimaal is en op een eenvoudige manier gebeurt, om uw bezoekers de beste ervaring te bieden die loyale klanten zullen worden.

Pas uw site of toepassing aan alle besturingssystemen aan

Het is waar dat u alle nodige analyses hebt verricht voordat u uw project lanceerde. Maar voordat u een beslissing neemt, moet u overwegen uw site of applicatie aan te passen aan alle mogelijke apparaten, of het nu gaat om desktop of mobiel. Zoek uit welke uw publiek gebruikt en doe een beroep op de deskundigen die u kunnen helpen uw project in te passen met inachtneming van de regels van een gunstige webergonomie.

Werk samen met de beste web service providers om de gebruikerservaring van uw sites en applicaties te verbeteren. Vertrouw uw onderzoek toe aan Sortlist.

Hoe herken je een bureau dat gespecialiseerd is in webergonomie?

Nu u weet hoe u uw web usability kunt verbeteren, zijn hier de criteria die u zullen helpen bij het kiezen van het bureau dat u zal helpen bij het maken van een site of een mobiele applicatie :

Een veelzijdige en kwaliteitsvolle portefeuille

Een webagentschap dat een meester is in de creatie van websites en in webergonomie zal zijn bezoekers een portfolio ter beschikking stellen met alle projecten waaraan het heeft meegewerkt. U kunt zelfs contact opnemen met de bedrijven die ermee hebben gewerkt om de kwaliteit van het werk te controleren.

Ervaring en kennis van de markt

Een bureau dat webergonomische diensten aanbiedt, moet immers over de nodige ervaring en kennis beschikken. Het gaat niet om jaren oefening en nog minder om het ontwerpen van een logo en het beheersen van kleuren en andere visuele elementen. Eindelijk, het is belangrijk, maar dat is niet alles. Het vereist ook een niet te stuiten kennis van marketing en sociale media en de technologie die met ervaring komt.

Goed risicobeheer

De webberoepen gaan verder dan het ontwerpen van een website. Wij moeten voortdurend streven naar verbetering ervan, met name door de technologische vooruitgang en de verschillende trends die een bezoeker kunnen aantrekken, te volgen. Er is dus geen echt einde aan de ontwikkeling van een webproject. Daarom moet een webagentschap of een gekwalificeerde ontwerper niet alleen over een portfolio en kennis beschikken, maar ook de smaak van concurrentie, risico en innovatie te pakken hebben.

Enkele zaken die je zullen inspireren

Een mooie selectie van de laatste creaties van onze bureaus

Web, Marketing y publicidad 360 Centro Comercial
Web, Marketing y publicidad 360 Centro ComercialDoor Comunicare Marketing 360Retail
Web, SEO, SEM, Desarrollo Ux para Valentina Tebori
Web, SEO, SEM, Desarrollo Ux para Valentina TeboriDoor Comunicare Marketing 360Anderen
Apoyo web y analytics para empresa de formación
Apoyo web y analytics para empresa de formaciónDoor Comunicare Marketing 360Onderwijs
Captación y cualificación de Leads Renting coches
Captación y cualificación de Leads Renting cochesDoor Comunicare Marketing 360Auto
SEM y Social Ads para red de concesionarios
SEM y Social Ads para red de concesionariosDoor Comunicare Marketing 360Auto
SEO, SEM, Redes Sociales, Diseño para Bonduelle PT
SEO, SEM, Redes Sociales, Diseño para Bonduelle PTDoor Comunicare Marketing 360Landbouw

Duizenden bedrijven maken gebruik van Sortlist

BbcBoschPink ladyHasbroKpmgWalt disneyWwfGskAmazonMondelezWabco

Andere onderwerpen die je zouden kunnen interesseren

ReclameContent StrategyDigital StrategyFilmMotion DesignOntwerpWeb ApplicatieSocial mediaE-commerce3DOnline AdvertisingE-mailMedia PlanningSEOEvenementGamingInnovatieWeb analytics / Big dataFotografieWebsite CreatiePublic Relations (PR)CopywritingMobile AppBranding & PositioneringData Consulting

Ontdek de beste Ergonomie (UX / UI) bureaus in Nederland

Wat is frustrerender dan niet kunnen vinden wat je zoekt? Op Sortlist is daar geen sprake van. Van grote steden tot kleine dorpjes, wij hebben meer dan 80.000 marketingbureaus wereldwijd!

Zie Ergonomie (UX / UI) bureaus

Werk je bij een marketingbureau?

Sluit je aan bij de grootste community van experts

Word nu lid
Aansluiten bij Sortlist als marketingbureau
Uitstekend
Gebaseerd op 430 beoordelingenTrustpilot

Vaak gestelde vragen

Waar kan ik een bureau vinden dat gespecialiseerd is in webergonomie?

U kunt altijd zelf zoeken, maar door Sortlist te raadplegen krijgt u een betrouwbaarder, sneller en gratis resultaat.

Hoe werkt Sortlist?

De eerste stap is het beantwoorden van de vragen in de brief. Ze zijn niet allemaal verplicht, maar we nodigen u uit ze te beantwoorden, zodat we gemakkelijker het agentschap kunnen vinden dat u nodig hebt. Zodra uw antwoorden zijn gevalideerd, zullen wij ze bestuderen en u vervolgens de lijst geven van de 10 beste webergonomiebureaus die overeenkomen met uw verzoek.

Welke informatie moet ik verstrekken, zodat Sortlist een goed webbureau voor mij kan vinden?

In de briefing vragen wij u om informatie over uw bedrijf, uw project en details over het bureau dat u zoekt.

Alle actuele trends
in onze blogs…

Sortlist, voor alles wat je nodig hebt!

Maak je zoektocht makkelijker en vind het perfecte bureau.

Vind mijn bureau
Blader door de marketingbureaus van Sortlist