Wij zijn een creatief digitaal bureau voor Zinnige Zaken
Volgens ons kan de wereld schoner, eerlijker en inclusiever. Daarom combineren we de kracht van strategie, design en tech met Zinnige Zaken.
Zo ruimen we plastic op in plaats van troep te verkopen. Maken we theater net zo hot als Beyoncé. En wordt een website of app opeens een taalbuddy of emancipatieplatform.
We doen dat door samen onze tanden te zetten in conventies. Zo komen we tot eigenzinnig design dat aantoonbaar werkt.
Prijswinnend? Zeker. Maar belangrijker vinden wij de impact die we maken met ons werk.
Project gemaakt voor APG in de Banken & financiële instellingen industrie voor een B2C publiek.Innovatietraject in de veranderende wereld van pensioenenProblemen oplossen met strategie, design en techAPG is de pensioenuitvoerder voor overheids- en onderwijsmedewerkers in Nederland. Met meer dan 2,8 miljoen deelnemers en een beheerd vermogen van € 344 miljard is het een van de grootste pensioenfondsen in Nederland en een van de vijf grootste pensioenfondsen ter wereld.APG vroeg ons om een pensioenapp te maken. Die app kwam er niet, wel werd Kandoor geboren. Een organisatie die straks 800.000 Nederlanders van gratis financieel advies voorziet. Bij een innovatietraject is het belangrijk dat je aannames snel test. Je bedenkt een pensioenapp, maar zitten je potentiële gebruikers daar ook op te wachten?Bij GRRR hanteren Service Design en Design Thinking als methodes om te zorgen dat we in een innovatietraject nooit de eindgebruiker uit het oog verliezen. Als je samenwerkt met APG heb je die eindgebruiker vrij snel in het oog. Als je maar goed genoeg kijkt; APG is uitvoerder van 30% van alle Nederlandse pensioenen. Dus je hoeft maar de straat op te lopen en je hebt 30% kans om je doelgroep aan te spreken. Zo gezegd zo gedaan. Daarvan leerden we dat:websites eenzijdige informatie bieden;financieel adviseurs vaak niet onafhankelijk zijn;veel mensen zelf geen financiële expertise hebben én geen experts kennen.Veel mensen gaven wel aan zich zorgen te maken over hun financiële situatie en hun pensioen 🤷♂️.Onze aanpakDesign Thinking op de GRRR-manierDesign Thinking is een cognitief, strategisch en praktisch proces om problemen op te lossen. Door te werken vanuit het model van de zogenoemde double diamond zorg je dat je steeds de eindgebruiker, voor wie je het uiteindelijk allemaal doet, centraal stelt in je proces. Als je de methode goed uitvoert is er sprake van een combinatie van empathie, creativiteit en rationaliteit. Dat blijkt vaak een succesvolle mix te zijn.Deze werkwijze is ontstaan in de designsector maar wordt tegenwoordig ook door vrijwel alle grote consultancy firms en multinationals toegepast. Bij GRRR passen we hem op onze eigen manier toe, waarbij we de eindgebruiker centraal stellen maar ook goed rekening houden met hoe jouw organisatie eruit ziet en welke specifieke omstandigheden daar gelden.Nu genieten maar zonder pensioenzorgenPensioen is als die kast die je liever niet open doet omdat er teveel rommel in ligt. Als je dan tóch een keer opruimt blijkt het vaak mee te vallen. Veel mensen kunnen na een paar relatief eenvoudige antwoorden op pensioenvragen zonder zorgen weer door. Daarom maakten we Kandoor. Op het online platform Kandoor.nl geven financiële experts gratis 1-op-1 advies aan iedereen die het nodig heeft. Ze helpen je om je vraag scherp te stellen. Want vaak weet je nog niet eens precies wat je wil vragen.KanbotArtificiële intelligentieArtificiële intelligentie zorgt ervoor dat veelgestelde vragen door het platform zelf beantwoord worden. Dat maakt het platform schaalbaar en voor iedereen toegankelijkheid. Zo maakten we APG 21th century proof: als er straks open concurrentie is tussen pensioenfondsen loopt dit fonds mijlenver voor op de concurrentie.
Project gemaakt voor Waarzitwatin in de Non-profit industrie voor een B2C publiek.Eindelijk onafhankelijke en betrouwbare informatie over chemische stoffen in consumentenproducten|Publiek en privaat bij elkaar brengen met focus op de eindgebruikerEr bestond geen centraal punt met onafhankelijke en betrouwbare informatie over chemische stoffen in consumentenproducten. Best gek eigenlijk als je je bedenkt dat er in heel veel producten chemische stoffen zitten. Er is nieuwe Europese regelgeving waarin staat dat informatie over chemische stoffen in consumentenproducten voor alle Nederlanders beschikbaar moet zijn.In opdracht van VeiligheidNL en RIVM, en met ondersteuning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I & W) is GRRR met deze uitdagende vraag aan de slag gegaan. Met onze Service Design aanpak is een concept ontwikkeld waarin de (enigszins tegengestelde) belangen van producenten, consumentenorganisaties en overheid zijn samengebracht in een platform dat consumenten op een laagdrempelige en begrijpelijke manier koppelt aan waardevolle informatie.UitdagingAls burgers door de Nederlandse overheid worden ingelicht over chemische stoffen dan gaat daar uitgebreid proces aan vooraf. Een groot aantal private en publieke partijen hebben inspraak en vaak tegengestelde belangen. Om vanuit het perspectief van de eindgebruiker dit proces vlot te trekken is GRRR aangehaakt. Vanuit een gezamenlijke focus konden we starten met het creëren van een strategie en de bijbehorende communicatiemiddelen.ResultaatWaarzitwatin is een website waar Nederlanders terecht kunnen voor betrouwbare en praktische informatie over chemische stoffen in en rond het huis. We zijn er trots op dat we drie ministeries, een Rijksinstituut, de NVWA en alle private bedrijven als Mattel, LEGO en AkzoNobel binnen beoogde termijn en budget op een lijn hebben gekregen.
Project gemaakt voor iktoon in de Kunst & Ambacht industrie voor een B2B / B2C publiek.6 miljoen amateur kunstenaars inzetten voor een bottom up campagneCampagne van 6 miljoenNederland kent 6 miljoen amateurkunstenaars. Waarom is dat niet zichtbaarder? Die vraag stelden wij ons ook. Daarom kwamen we met een logische strategie en campagne: laat kunstenaars hun krachten bundelen! Samen maakten we van juni 2016 de maand van de amateurkunst.Inmiddels is de Iktoon amateurkunstmaand een landelijk bekend jaarlijks fenomeen. Op meer dan duizend locaties in meer dan 150 gemeenten wordt er van kunst genoten. Van rappen, koren, vloggen tot toneel en beeldhouwen, in allerlei gedaantes kon je iktoon tegenkomen. Het doel is om de waardering voor de kunsten te vergroten.Met marketing inspelen op Customer JourneyWe creëerden een huisstijl en diverse merkuitingen waarmee Iktoon jaarlijks de maand van de amateurkunst aftrapt. Met deze uitingen zorgen we dat Iktoon op alle stappen in de klantreis herkenbaar is en dat zo duurzaam aan de naamsbekendheid en het bereik van Iktoon gebouwd wordt. Zoals nu in 2020 je de huisstijl terugziet via de influencer campagne met artiest Thijs Boontjes en influencer Mandy Woelkers.Bottom up campagneLKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst) en Stichting WAK Nederland (Week van de Amateurkunst) kozen voor GRRR en PR bureau De Wolven door de DIY aanpak die we voorstelden: een website als campagne-centrum en plek waar kunstenaars tools vinden om zelf campagne te voeren. Vandaar ook de naam ‘iktoon’. De kunstenaar staat centraal en branding heeft een dienende functie. Het idee is dat we met ruim 6 miljoen mensen genoeg power hebben om zelf de aandacht te trekken, geen dure abri-campagnes nodig dus!Uitgaan van eigen krachtWe hebben zes (groepen) kunstenaars in beeld gebracht, échte kunstenaars, geen modellen. Op de website vertellen zij meer over hun passie. We praten vanuit een wij-gevoel zonder daarbij de individuele uitingen tekort te doen. Door kleuren, typografie en een roze loper waarmee we de kunstenaars letterlijk op een podium zetten creëren we eenheid en herkenbaarheid terwijl we ook de kunstenaar in de schijnwerpers zetten. Zachte kleuren ogen zowel energiek als vriendelijk, dat maakt de uitingen benaderbaar wat past bij amateurkunst.
Project gemaakt voor Volkskrant in de Entertainment & Events industrie voor een B2C publiek.Een innovatieve storytelling strategie voor journalistiek zwaargewichtInnovatie en journalistieke inhoud gaan hand in hand bij deze special over de veranderingen in de Nederlandse zorg. We bedachten de ‘flexread’ als een nieuwe journalistieke vorm. In de flexread lees je de verhalen zoals je dat wil. Door op onderdelen in te zoomen die je interessant vindt krijg je extra achtergrondinformatie. Zo wordt een short-read een long-read met de flexreadContent als commercialDe Volkskrant wil zich graag positioneren aan de hand van inhoud. Dit soort journalistieke specials dragen hierin bij. De zorgspecial was onderdeel van deze campagne, in samenwerking met KesselsKramer.
Project gemaakt voor Gemeente Amsterdam in de Onderwijs industrie voor een B2C publiek.Ouders en kinderen kiezen hun beste school met datavisualisatie en infographicsEnorme veel data omzetten in één handige toolJaarlijks onderzoekt de Gemeente Amsterdam de prestaties van haar basisscholen, om zo aan te sporen tot verbetering van de kwaliteit. De kwaliteit verbetert natuurlijk alleen als ouders deze onderzoeken ook gebruiken bij de schoolkeuze voor hun kinderen. De enorme hoeveelheid aan data was er al. Maar deze was niet nog bruikbaar voor die Amsterdammers die deze gegevens het beste kunnen gebruiken: ouders en kinderen die een school moeten kiezen. Schoolwijzer helder ontwerp en duidelijke infographics helpen wij Amsterdamse ouders om die data te gebruiken.Voor kinderen die een middelbare school kiezen bestaat ook de VO-keuzegids, de beelden uit die gids herken je aan de karakteristieke rode pijl.Sfeer moet je proeven, kwaliteit kun je metenEn dat helpt. Ouders geven aan dat ze Schoolwijzer waarderen als hulpmiddel om de juiste schoolkeuze te maken voor, en vaak ook samen met, hun kind. Zoals een ouder met ons deelde: “Sfeer moet je proeven, kwaliteit kun je meten. Door Schoolwijzer hebben we nu toegang tot die kwaliteitsdata die altijd al gemeten werd”.De Schoolwijzer past in het intensieve programma dat de gemeente startte in 2008 om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren: het programma ‘Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam’ (KBA). Binnen dit programma ontwierpen wij al eerder de Kwaliteitswijzer en het praktijkboek Goed Onderwijs.
Project gemaakt voor Fastned in de Logistiek & Supply Chain industrie voor een B2C publiek.Een groot verhaal eenvoudig vertellenDag benzine, hallo Fastned.We ontwierpen de website voor dit internationale netwerk van laadstations voor elektrische auto’s. Door middel van onze ontwerp en technische skills wisten wij het verhaal van deze jonge onderneming drastisch te versimpelen.Fastned bestaat sinds 2013 en had eind 2015 al meer tankstations aan de snelweg dan Shell. Hiermee nemen ze de range anxiety weg: de angst om met een lege accu te stranden. Hiermee maken ze de weg vrij voor de doorbraak van het elektrisch rijden. We zijn super trots dat we onderdeel zijn van deze revolutie.Super simpelSamen met Fastned maakten wij de overstap naar elektrisch rijden zo eenvoudig mogelijk.Fastned kreeg van ons een rijk uitgerust CMS waar de eindredactie zelf pagina’s kan vormgeven aan de hand van door ons ontworpen uitingsvormen. Het eindresultaat is een flexibele website waar Fastned veel controle heeft maar ook zonder ontwerpers hele mooie dingen kan maken.We zijn er daarnaast in geslaagd de website te koppelen met systemen die Fastned al in gebruik had, zoals MailChimp, ZenDesk, Zopim Chat en Pipedrive. Automatisering hiervan neemt een hoop dubbel werk weg voor de content managers.Het resultaat is een website en een app die uitblinken in gebruiksvriendelijkheid en eenvoud.Een heldere illustratie stijlWe verrijkten de Fastned huisstijl met iconische illustraties. Deze worden op de website toegepast en zijn ook geschikt voor drukwerk.
Yrthe van der Wolf beveelt dit bureau aan
Jochem de Klein beveelt dit bureau aan
Iris Casteren van Cattenburch beveelt dit bureau aan
Deel je ervaring met ons.
Details
Sortlist is een onafhankelijk platform dat voor je op zoek gaat naar de meest relevante bureaus voor jouw project. Laat ons weten wat je zoekt, dan gaan wij aan de slag.