Complete Guide op Online Advertising in 2021

Digital Advertising: Definitie, interesses, de werking

Vind mijn bureau

Duurt 3 minuten. 100% gratis

HomeOnline Advertising

De internethausse maakt digitale reclame tot een must. Volgens een studie van Digital report zullen er in 2018 meer dan 4,54 miljard internetgebruikers zijn, van wie de helft het grootste deel van de tijd op een zoekmachine doorbrengt. Dit is een echt godsgeschenk waarmee miljoenen nieuwe prospects kunnen worden bereikt.

Wil je er voordeel uit halen? Maar je weet niet tot wie je je moet wenden?

Sortlist helpt bedrijven die op zoek zijn naar een bureau gespecialiseerd in e-marketing. Wij helpen u te kiezen uit een brede selectie van aanbieders. Vertel ons over uw project, wij vinden voor u een digitaal agentschap dat aan uw verwachtingen voldoet. Het is snel en 100% gratis.

Wat is digitale reclame?

Digitale reclame is een marketingactie die bestaat in het promoten van een merk, een product of een dienst op het internet. Het maakt gebruik van digitale terminals zoals computers, smartphones en tablets om internet- en mobiele gebruikers te bereiken. Een marketeer gebruikt bijvoorbeeld verschillende digitale kanalen om reclameboodschappen uit te zenden. In plaats van in kranten, tijdschriften of reclameborden, zijn advertenties zichtbaar op zoekmachines en sociale netwerken.

Overzicht van e-pub soorten

Voor online en mobiele reclame kunnen adverteerders kiezen tussen verschillende mogelijkheden. Hoewel Google en Facebook een aanzienlijk deel van de reclame-inkomsten lijken te veroveren, zijn er een groot aantal oplossingen om zichtbaar te worden op het internet. Laten we eens kijken naar de meest voorkomende formaten.

Zoeken of ASP

Search of SEA (Search Engine Advertising) bestaat uit het kopen van trefwoorden om in de eerste resultaten van zoekmachines te verschijnen. De link naar de website wordt dan voorafgegaan door het woord "aankondiging". We hebben het over commerciële links en betaalde verwijzingen. Deze strategie wordt vooral in de e-business toegepast. Search wordt gewaardeerd omdat het de mogelijkheid biedt de advertentie te personaliseren. Inderdaad, u kunt extra informatie over de advertentie toevoegen: adres, telefoonnummer, prijs, enz...

Bij Google wordt zoeken gedaan via een interface die Google Adwords heet. Dit platform voor betaalde verwijzingen biedt adverteerders een biedsysteem voor trefwoorden. De adverteerder bepaalt dus een kosten per klik of CPC die hij aan het advertentienetwerk van Google betaalt telkens wanneer een gebruiker op zijn advertentie klikt.

Het voordeel van Google Ads is dat het zich richt op mensen die al geïnteresseerd zijn in het aanbod van uw bedrijf. Inderdaad, deze Internet-gebruikers zijn op zoek naar een behoefte die uw advertentie waarschijnlijk zal oplossen.

In tegenstelling tot natuurlijke referencering is search bijzonder interessant voor het lanceren van reclamecampagnes gedurende een beperkte periode.

Reclame

Display advertising is een set van grafische elementen die worden weergegeven op websites, blogs en mobiele applicaties. Displays kunnen banners zijn, pop-ups, een video die linkt naar de website van de adverteerder. De Display is interessant om verkeer te creëren tijdens een speciale periode of om een sterke boodschap over te brengen. U kunt kiezen tussen twee manieren om een display weer te geven. Ofwel laat u Google het weergeven op zijn partnersites waarvan de inhoud overeenstemt met het aanbod. Ofwel kiest u zelf de pagina's waarop het zal verschijnen. Veel uitgevers maken hun websites te gelde door advertentieruimte voor displays aan te bieden. U kunt rechtstreeks met hen in contact komen.

De laatste jaren wordt de displaymarkt gekenmerkt door de sterke opkomst van programmatics. Deze technologie automatiseert de aankoop van advertentieruimte. Om dit te doen, verwijst de programmatische weergave naar gegevens die adverteerders in staat stellen een relevant publiek op het juiste moment te bereiken.

Programmatic advertising wordt onderverdeeld in twee categorieën: de klassieke programmatic display en de Real Time Biddind of RTB. Bij programmatic display wordt vooraf advertentieruimte gereserveerd tegen een vaste prijs. De RTB van zijn kant is gebaseerd op een real-time veilingsysteem. De advertentieruimte voor displays gaat dan naar de hoogste bieders.

De sociale media advertenties

De Social Media Ads zenden advertenties uit op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter of LinkedIn. Deze platforms gebruiken gegevens van internetgebruikers om de targeting-criteria te bepalen: geslacht, leeftijd, gezinssituatie, woonplaats, beroep, inkomen, interesses... Hierdoor kunnen adverteerders zich richten op een uiterst nauwkeurig publiek.

Retargeting

Retargeting toont een aanmoedigingsbericht aan een persoon die de website heeft bezocht maar is vertrokken zonder een aankoop te doen. Deze praktijk is mogelijk dankzij cookies en technologieën voor het traceren en opslaan van navigatiegegevens. Deze retargeting vindt hoofdzakelijk plaats wanneer de bezoeker een productpagina heeft bekeken, naar een vergelijkingsmateriaal heeft geïnformeerd of een winkelwagentje heeft gevuld. De bedoeling is de bezoeker te herinneren aan het bestaan van een product om hem zo om te zetten in een klant. Het is een digitale strategie die veel wordt gebruikt in de e-business.

Retargeting is ook een digitale marketingtechniek die veel wordt gebruikt om complementaire producten aan te bieden. Het heeft het voordeel dat gerichte reclame wordt uitgezonden naar een publiek dat reeds in de produkten is geïnteresseerd. Het omzettingspercentage zal dan hoger zijn.

Native reclame

Native advertising is een digitale reclamepraktijk die perfect aansluit bij de inhoud en vorm van een website. Het is geïntegreerd in het hart van de inhoud die over hetzelfde onderwerp gaat als het doet. Als een kameleon gaat hij op in het decor om de gebruikerservaring niet te verstoren, zoals het geval is met het display, dat als te opdringerig wordt beschouwd.

Op het sociale netwerk Facebook neemt native advertising de vorm aan van een post met de vermelding "gesponsorde link". Op een blog zal het verschijnen als een bericht met de tag "reclame", terwijl het op een nieuwssite een gesponsord artikel zal zijn.

Deze gepersonaliseerde reclame is aantrekkelijk voor adverteerders omdat zij inspeelt op de interesses van de doelgroep. Het genereert meer dan de helft van de kliks die je kunt krijgen bij organische SEO. Een studie uitgevoerd door Oath, de entiteit die Yahoo en AOL samenvoegt, voorspelt dat native advertising met 167% zal groeien in het jaar 2020.

Filiaal

Affiliatie is een zeer eenvoudige marketingaanpak. De eigenaar van een website, een "affiliate" genaamd, plaatst een link of een display op zijn pagina die verwijst naar het aanbod van de adverteerder. In ruil daarvoor ontvangt het een commissie telkens wanneer een bezoeker op de link klikt of een aankoop doet. De adverteerder van zijn kant maakt gebruik van de bezoekersstroom van de affiliate om een nieuw publiek te vinden.

Invloed marketing

Influence marketing is een echte hefboom om aan zichtbaarheid te winnen. In feite is het zeer populair bij bedrijven. Een studie uitgevoerd door Influencer Marketing Benchmark Report wijst op een stijging van de wereldwijde inkomsten tot 6,5 miljard dollar in 2019.

De beïnvloeder is de belangrijkste actor van deze webreclame. Zij heeft het respect en het vertrouwen van het publiek en wordt een propositiekracht voor haar publiek. Hij gebruikt verschillende technieken om een merk te presenteren, waaronder productplaatsing, buzz, unboxing, wedstrijden, uitnodigingen voor evenementen, videobuzz, webseries, enz.

Beïnvloeders kunnen beroemdheden zijn in film, sport of muziek. Ze hebben miljoenen fans die merken kunnen gebruiken om de verkoop te stimuleren. Anderzijds is er een groot budget nodig om een beroep te doen op een bekende influencer. Naast de sterren zijn er ook macro- en micro-influencers die tienduizenden tot miljoenen volgers hebben op Facebook of Twitter. Nano-influencers daarentegen hebben een kleine gemeenschap die bijeen wordt gebracht door een gedeelde passie. Dit belooft een sterke betrokkenheid van de doelstellingen. Deze categorie van influencers is ideaal voor het werken in een nichemarkt.

Volgens een studie uit 2019 groeit internetreclame met 12% en kannibaliseert het 5,86 miljard euro. Dit bewijst dat marketeers steeds meer in de richting van deze trend evolueren, dus waarom u niet?

Waarom online adverteren?

Er zijn verschillende redenen voor het gebruik van internet en mobiele reclame, waaronder :

  • om gekwalificeerde leads te genereren
  • bekendheid verwerven
  • marktaandeel vergroten
  • promoten
  • tot een aankoop aanzetten
  • etc

Maar wat merken ertoe drijft voor deze vorm van marketingcommunicatie te kiezen, is het scala van de voordelen ervan. Door te kiezen voor digitale reclame, kiest u voor een strategie die u helpt het gewenste resultaat te bereiken.

Nauwkeurig richten

Met een advertentie bent u er zeker van dat u mensen bereikt die echt geïnteresseerd zijn in uw producten en diensten. Dankzij trackingtechnologieën waarmee u targetinggegevens kunt verzamelen, richten uw advertenties zich alleen op de internetgebruikers die voor uw bedrijf interessant zijn. En ze worden op het juiste moment geleverd, waardoor uw kansen op betere resultaten toenemen.

Een meetbare campagne

Wanneer u in reclamecampagnes investeert, is het legitiem dat u uw reclame-initiatieven wilt volgen. Door een reclamebord op de weg te huren of door geld uit te geven aan tv- of radioreclame, is het moeilijk om precies te weten welk effect uw strategie zal hebben. Anderzijds is het mogelijk om uw inspanningen op het gebied van webreclame te controleren en te meten. Online reclameplatforms bieden rapportagetools om een overzicht te krijgen van de resultaten van uw e-publicatiecampagne.

Bovendien zult u, wanneer u een advertentie uitzendt via digitale kanalen, onmiddellijk de resultaten zien. Zodra de campagnes gelanceerd zijn, zult u onmiddellijk klikken, telefoontjes en zelfs bestellingen beginnen te ontvangen.

Digitale reclame voor elk budget

Digitaal adverteren past in elk budget. Of u nu een klein of groot bedrijf bent, deze vorm van reclame is voor u. In tegenstelling tot traditionele reclame vergt onlinereclame geen grote investering om van start te gaan. De adverteerder beslist hoeveel hij uitgeeft aan zijn advertenties. Bovendien bieden sommige reclameplatforms een PPC- of pay-per-click-betalingsmethode aan. Op die manier betaalt u alleen wanneer er resultaat is.

E multi-optie en gepersonaliseerde reclame

Het interessante van digitale marketing is dat je een oneindig aantal keuzes hebt. U kunt kiezen tussen verschillende terminals: computers, mobiele telefoons, tablets. U kunt uw advertenties weergeven op websites, op zoekmachines zoals Google en Bing, op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter of Instagram, of op Youtube. U kunt een banner of een display met beeld en video maken. Bovendien kunt u uw doelgroep verfijnen met geavanceerde targeting-opties.

Gratis gekwalificeerd verkeer

Bij het zien van een online advertentie op Facebook, Twitter en andere sociale netwerken kan een internetgebruiker de publicatie becommentariëren, liken of delen. Dit zal zijn vrienden aanmoedigen om hetzelfde te doen. Het resultaat: de creatie van organisch, gekwalificeerd en gratis verkeer.

Bespaar tijd door toegang te krijgen tot de lijst van de beste digitale reclamebureaus in uw regio.

Hoe bereidt een bureau een reclamecampagne voor?

Een reclamebureau voor het web is een belangrijke partner bij de digitale transformatie van uw communicatie.

De ontwikkeling van een digitale advertentie verschilt van die van een traditionele advertentie. Een succesvolle advertentie is ontworpen om de aandacht van een specifieke doelgroep te trekken en hen te overtuigen om actie te ondernemen. Daartoe moet het volgens een welomschreven aanpak worden uitgevoerd.

Ken uw doelstellingen

Voordat u een digitale advertentie lanceert, moet u eerst voor ogen hebben welk doel u wilt bereiken. Wilt u "Likes" verdienen, vooraan staan in de Google resultaten, prospects converteren, een nieuw product promoten, antwoorden krijgen op e-mails? Uw digitale marketingacties zullen afhangen van uw hoofddoelstelling.

Bepaal de doelmarkt

Op het internet is het niet mogelijk iedereen te bereiken. Daarom moet u zich afvragen: wie zou in uw diensten geïnteresseerd kunnen zijn? Om deze vragen te beantwoorden, kan het bureau een enquête houden of de statistieken van uw website of mobiele applicatie raadplegen om te zien welk type mensen deze bezoekt.

Anderzijds kan het ook betrekking hebben op de doelgroep van concurrenten op de markt. U mag zich echter niet beperken tot hun doelstellingen. Het ideaal is om jezelf te positioneren in een nichemarkt die hen ontgaat. Om de doelmarkt goed af te bakenen, kan het helpen een koperskarakter te creëren. Stel je personae voor door hun profiel in detail te beschrijven: leeftijd, profiel, interesses, enz.

Het kiezen van de kanalen

Bij digitale marketing kunt u kiezen uit een veelheid van media. Google-advertenties genieten de voorkeur van marketeers vanwege hun doeltreffendheid om websites van bedrijven bovenaan in de zoekresultaten te plaatsen. Display-advertenties op sociale netwerken en video op Youtube zijn ook erg populair. Aan de andere kant wordt digitale reclame via e-mailing vaak verwaarloosd door bedrijven. Het is echter ook een betere strategie om uw merk te communiceren.

Een combinatie van de verschillende kanalen kan interessant zijn om een solide communicatiestrategie uit te voeren. De media waar de doelgroep sterk aanwezig is, moeten echter de voorkeur krijgen.

Maak een krachtige advertentie

Het succes van een online advertentie hangt af van de overtuigingskracht van de advertentie. Om overtuigender te zijn, moet het de voordelen van uw producten benadrukken. Bovendien moet digitale reclame indruk maken. In video, tekst of beeld, het zou veel effectiever zijn als het de gevoeligheid van het publiek prikkelt. Sommige adverteerders vertrouwen zelfs op de creatie van een video buzz om interacties op Facebook te stimuleren.

Hoewel het mogelijk is om uw eigen digitale reclame op te zetten, is het een taak die tijd en vaardigheden vereist. Denk dus aan het inhuren van een professional om te slagen in digitale marketing.

Hoe kiest u een digitaal reclamebureau?

In de digitale markt schieten de online reclamebureaus als paddenstoelen uit de grond, zozeer zelfs dat het moeilijk is om er de weg te vinden. U moet er echter een kiezen die aan uw doelstellingen kan beantwoorden. Deze paar criteria kunnen u helpen bij uw keuze.

De ervaring van de digitale reclamemaker

De ervaring van een bureau is een garantie voor succes. Het gaat er niet om de jaren ervaring in het vak te tellen, maar om het soort en het aantal reeds gerealiseerde projecten.

Na het beantwoorden van onze vragen, geven wij u een lijst van digitale bureaus in uw omgeving. U kunt het profiel en de prestaties van elk van hen op onze website raadplegen.

Haar deskundigheid

Digitale communicatiebureaus omhelzen een waaier van diensten. Sommigen zijn generalisten, anderen zijn gespecialiseerd in een bepaalde tak: creatie van tekst, beeld of video voor display, advertenties in sociale media, adwords, enz.

Het is aan u om te kiezen welke het best aan uw verwachtingen voldoet. In ieder geval moet een bureau professioneel zijn en een brede kennis van het onderwerp hebben. Aangezien hij bovendien het imago van uw onderneming in handen heeft, is het wenselijk dat zijn visie perfect overeenstemt met de uwe.

Op onze website hebben wij een beoordelingssysteem voor onze agentschappen ingevoerd, zodat u een idee krijgt van de mate van tevredenheid van hun klanten.

Inzicht in de opdracht

Heb je verschillende agentschappen ingelicht? Beoordeel nu hun reactievermogen in termen van responstijd. Over het algemeen zal een goed bureau u vóór de deadline antwoorden. Ook zult u in staat zijn om hun begrip van uw behoeften te beoordelen vanaf de allereerste regels van het antwoord.

In dit stadium, geef de voorkeur aan uitwisselingen. Een professionele dienstverlener zal niet tevreden zijn met alleen maar te reageren op uw specificaties. Hij zal proberen je behoeften te verdiepen. Een goed digitaal marketingbureau is in de eerste plaats een adviseur en niet louter een uitvoerder.

Tarief

Heel vaak kiezen bedrijven de goedkoopste dienstverlener uit economische overwegingen. En toch is de voldoening er niet. Anderen kiezen uit veiligheidsoverwegingen voor de duurste, ook al is dat niet noodzakelijk een garantie voor kwaliteit. Hier is het doel een prijs te vinden die in overeenstemming is met het project en de mate van betrokkenheid van de dienstverlener.

Aarzel niet om hiervoor offertes aan te vragen bij onze bureaus.

Hoe moeten de resultaten worden gemeten?

Als u besluit om digitaal te gaan, moet u de belangrijkste prestatie-indicatoren kennen die het succes van uw reclamecampagne evalueren. Zij dienen ook om te anticiperen op toekomstige strategieën.

Kosten per actie, per klik of per indruk

Een online advertentie wordt op drie manieren in rekening gebracht:

  • kosten per klik, waarbij de adverteerder betaalt per klik op een display, banner of video.
  • de kosten per impressie die worden betaald voor elke banner, video en display die wordt weergegeven
  • de kosten per actie waarbij de adverteerder betaalt voor elke uitgevoerde actie, zoals het toevoegen van een "Like" aan een Facebook-pagina, het bekijken van een video, het installeren van een mobiele applicatie of het klikken op een banner.

Conversie

Conversie verwijst naar een specifieke actie die u met uw digitale marketingstrategie wilt aanmoedigen. Het kan gaan om een download van een mobiele applicatie, een aankoop, deelname aan een webinar, een registratie, het invullen van een formulier, het bekijken van een video, het beantwoorden van een tevredenheidsenquête ...

Door de conversies te meten die met uw reclame worden bereikt, krijgt u een idee van het succes van uw communicatiecampagne. Door voor CPA-advertenties te kiezen, kunt u conversies gemakkelijk volgen.

Het klikpercentage

Het klikpercentage is de verhouding tussen het aantal internetgebruikers dat de advertentie heeft gezien en het aantal bezoekers dat op de advertentie heeft geklikt. Deze indicator wordt CTR genoemd. Dus, als 5 mensen hebben geklikt op de advertentie die 1000 keer is weergegeven, is de CTR 0,5%.

De stijging van het aantal kliks bewijst het succes van een reclamecampagne op het internet. Dit vermindert de reclamekosten.

Verkeersbronnen

Het is belangrijk om de oorsprong van het verkeer te kennen om te weten welke strategie het beste werkt en om het terug te nemen. Hiervoor is het noodzakelijk UTM-parameters in URL's te gebruiken. Deze functies worden gebruikt om het aantal bezoekers te volgen en de meest effectieve advertenties te identificeren. Verkeersbronnen kunnen worden geïdentificeerd in het Google Analytics-rapport als u een campagne op Google aanneemt.

Door de partnerbureaus van Sortlist met u te laten samenwerken, kunt u er zeker van zijn dat u betere resultaten haalt uit uw digitale marketingcampagnes.

Enkele zaken die je zullen inspireren

Een mooie selectie van de laatste creaties van onze bureaus

Social Ads para empresa financiera en Real State
Social Ads para empresa financiera en Real StateDoor Comunicare Marketing 360Juridische diensten
SEO y SEM Circe
SEO y SEM CirceDoor Comunicare Marketing 360Anderen
SEO y SEM para La Viña
SEO y SEM para La ViñaDoor Comunicare Marketing 360Anderen
SEO y SEM Shopviviandco
SEO y SEM ShopviviandcoDoor Comunicare Marketing 360Luxe Goederen en Juwelen
Gestión campañas Publicidad Online Carplus lujo
Gestión campañas Publicidad Online Carplus lujoDoor Comunicare Marketing 360Luxe Goederen en Juwelen
Web, Diseño Gráfico. UX, y SEO para Jansen
Web, Diseño Gráfico. UX, y SEO para JansenDoor Comunicare Marketing 360Bouw

Duizenden bedrijven maken gebruik van Sortlist

FordVeluxNew balanceCoca colaHasbroMondelezRadissonBmwBaxterGskPhilips

Andere onderwerpen die je zouden kunnen interesseren

ReclameContent StrategyErgonomie (UX / UI)Digital StrategyFilmMotion DesignOntwerpWeb ApplicatieSocial mediaE-commerce3DE-mailMedia PlanningSEOEvenementGamingInnovatieWeb analytics / Big dataFotografieWebsite CreatiePublic Relations (PR)CopywritingMobile AppBranding & PositioneringData Consulting

Ontdek de beste Online Advertising bureaus in Nederland

Wat is frustrerender dan niet kunnen vinden wat je zoekt? Op Sortlist is daar geen sprake van. Van grote steden tot kleine dorpjes, wij hebben meer dan 80.000 marketingbureaus wereldwijd!

Zie Online Advertising bureaus

Werk je bij een marketingbureau?

Sluit je aan bij de grootste community van experts

Word nu lid
Aansluiten bij Sortlist als marketingbureau
Uitstekend
Gebaseerd op 428 beoordelingenTrustpilot

Vaak gestelde vragen

Hoe helpt Sortlist mij in mijn zoektocht naar een digitaal reclamebureau?

Sortlist ondersteunt u bij de digitale transformatie van uw communicatie. Ons team zorgt voor de prospectie van reclamebureaus, zodat u zich kunt concentreren op uw kerntaken. Beschrijf ons het type agentschap dat u zoekt door het formulier met uw criteria in te vullen. Het is op basis van deze informatie dat wij onze zoektocht baseren. Geef ons dus zoveel mogelijk informatie, zodat wij een precieze selectie kunnen maken.

Na het invoeren van uw aanvraag op Sortlist en het bevestigen van uw e-mailadres, zal een digitale marketing expert contact met u opnemen om u een aantal vragen te stellen. Hij zal dan de agentschappen sorteren en een lijst voorleggen met de agentschappen die volgens hem perfect voor u zijn. Het is dan aan u om de aanbieders die u interessant vindt te bespreken en de aanbieders die niet bij u passen te elimineren door ze in uw lijst te archiveren. Zij zullen niet in staat zijn om op deze manier contact met u op te nemen.

De geselecteerde agentschappen zullen van hun kant de gegevens van uw project anoniem ontvangen. Maximaal 5 van hen zullen contact met u opnemen.

Hoe schrijf ik een duidelijke briefing?

Een duidelijke en volledige briefing verhoogt uw kansen om de ideale professional voor uw project te vinden. Een goede briefing neemt het idee dat u voor ogen hebt, zodat onze bureaus het kunnen begrijpen en aan uw behoeften kunnen voldoen. Daartoe moet zij zo nauwkeurig mogelijk zijn, met vermelding van de volgende gegevens:

  • de beschrijving van uw bedrijf
  • de aard van de gewenste dienst
  • het doel van het project
  • de termijn
  • uw budget
  • uw locatie
  • uw doelgroep

Hoe verloopt de betaling tussen mij, het digitale reclamebureau en Sortlist?

Sortlist vragen om een digitaal agentschap voor u te vinden is 100% gratis. Bovendien bent u niet verplicht gebruik te maken van de door ons voorgestelde agentschappen. Als u echter voor een of meer van hen hebt gekozen, zult u een contract moeten ondertekenen. De betaling is alleen tussen u en uw digitale reclamebureau.

Alle actuele trends
in onze blogs…

Sortlist, voor alles wat je nodig hebt!

Maak je zoektocht makkelijker en vind het perfecte bureau.

Vind mijn bureau
Blader door de marketingbureaus van Sortlist