5 handige tips bij jouw volgende marktonderzoek
Digital & Marketing Strategy

5 handige tips bij jouw volgende marktonderzoek

5,00/5(1)

Marktonderzoeken, ze zijn hartstikke nuttig maar het kost je wel flink wat tijd. Het begint al bij de voorbereiding. Wat voor een onderzoek ga je uitvoeren, waar moet je rekening mee houden en waarschijnlijk komen er nog tal van andere vragen naar boven. Met deze tips zorg je ervoor dat je het beste resultaat bereikt met jouw marktonderzoek.

In dit artikel gaan we over een aantal goede tips en zullen we je ook wat richtlijnen meegeven. We bespreken het verschil tussen een kwalitatief en een kwantitatief onderzoek en bespreken de do’s en don’t bij het doen van een goed marktonderzoek. Een goed marktonderzoek kenmerkt zich door secure uitvoering en goede planning. Laten we dan ook eens beginnen met het vaststellen van je doelen.

Wat is het doel van je marktonderzoek?

Een marktonderzoek is feitelijk het proces van het verzamelen van informatie over je doelgroep en klanten van je bedrijf om te bepalen hoe succesvol en levensvatbaar je product of dienst zou zijn, of al is, onder deze mensen. Afhankelijk van welke vragen je stelt krijg je inzichten in een breed scala aan zaken die invloed kunnen hebben op je bedrijfsresultaten. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  •  Wat is er trending in jouw branche?
  • Welke concurrenten bezoekt je doelgroep al?
  • Wat beïnvloedt aankopen bij je doelgroep?
  • Waar bevind je doelgroep zich?

De grote vraag die je jezelf als eerste moet vragen is; waar ben je naar zoek? Wat voor informatie heb je nodig en hoe kom je achter die informatie. De juiste vragen stellen is van levensbelang in een marktonderzoek. Dit brengt je gelijk bij het volgende dilemma: kies je voor een kwalitatief of een kwantitatief onderzoek? Ben je op zoek naar individuele meningen of is je doel om gegevens te verzamelen van een grote groep personen?

Met een marktonderzoek heb je als doel om informatie te verzamelen die als uitgangspunt wordt gebruikt bij het opzetten van marketingcampagnes, het ontwikkelen van een nieuw product of dienst en inzicht te krijgen in het (koop)gedrag, van je potentiële klanten. Zodra je bepaald hebt welke informatie je wenst te verzamelen, kun je aan de slag gaan met het aanvangen van je marktonderzoek. Daar zullen we je een aantal tips bij geven.

De verschillen tussen een kwalitatief en een kwantitatief onderzoek

Behalve de vragen die je stelt in je marktonderzoek is er nog een grote vraag die je jezelf moet afvragen voor je begint aan je onderzoek. Kies je voor een kwalitatief marktonderzoek of juist voor een kwantitatief onderzoek? Ze zijn allebei nuttig maar er zit nog wat verschil in de benadering en de uitkomst.

Een kwalitatief marktonderzoek is, in vergelijking met een kwantitatief onderzoek, meer verkennend. Hier ga je meer op zoek naar meningen en interpretaties in plaats van cijfermatige informatie. Je vraagt specifieke vragen aan een relatief grotere groep personen of respondenten. De resultaten die je uit dit onderzoek haalt geven je normaliter een duidelijk beeld van hoe deze doelgroep over bepaalde vraagstukken denkt en komt er vaak informatie ongevraagd extra nuttige informatie boven. Bij kwalitatieve onderzoeken doe je met name diepte-interviews of groepsgesprekken en behandel je met name de “waarom?” vragen.

Met kwantitatief onderzoek ga je op zoek naar cijfermatige inzichten over mensen. De antwoorden die je vindt zijn met name in cijfers uit te drukken. Een kwantitatief onderzoek kun je vaak herkennen aan de vraagstelling. De vragen zijn gestandaardiseerd en deelnemers antwoorden met punten. Juist vanwege de standaard antwoorden is een kwantitatief onderzoek gemakkelijk en snel af te nemen. Andere informatie behalve de vooropgestelde keuze antwoorden krijg je niet.

Laten we je nog één voorbeeld geven om het verschil tussen de beide onderzoeken aan te geven. Met een kwantitatief marktonderzoek kom je erachter dat je klanten de klantenservice met het rapportcijfer 9 waarderen. Met een kwalitatief onderzoek kom je achter de redenen waarom dit cijfer gegeven wordt.

Hoe begin je met een markt marktonderzoek?

Met een marktonderzoek breng je de markt voor je nieuwe productof dienst in karat. Zo kijk je naar wie je klanten (kunnen) zijn, waar hun behoeftes liggen en waar ze zich met name bevinden. Het is ook belangrijk om in beeld te brengen welke concurrenten er aanwezig zijn en wat het is dat zij precies doen. Zodra je deze informatie hebt weet je hoe je jezelf kan onderscheiden.

Je begint met een scherp geformuleerde vraag. Dit is je onderzoeksvraag. Hierin gebruik je de woorden, wie, wat hoe en wanneer. Daarna bepaal je je methode, je aanpak en natuurlijk je doelgroep. Probeer ook hier weer zo specifiek mogelijk te zijn. Als je een grote markt onderzoekt kun je denken om te segmenteren op branche, bedrijfsgrootte of de regio.

De eerste tip die we je willen geven is om een periode vast te stellen waarin je je onderzoek doet. Een marktonderzoek kan flink wat vragen beantwoorden maar het kan ook duur en tijdrovend zijn. Door een vast tijdsbestek vast te stellen en jezelf hieraan te houden zijn je resultaten bruikbaar en actueel. Hetzelfde doe je met je budget,

Als je jouw planning hebt gemaakt kun je beginnen met je vragenlijst. Een vragenlijst voor een marktonderzoek bestaat uit twee delen. Met het eerste deel laat je vragen beantwoorden over je doelgroep.en de hun achtergrond. Het tweede deel bestaat uit vragen over je product. Beide delen zijn belangrijk en we raden je dan ook niet aan één van deze twee over te slaan.

Wel kun je ervoor zorgen dat je niet teveel onderzoeksvragen stelt. De achtergrond vragen kun je bijvoorbeeld beperken tot een stuk of acht. Stel ze zo direct mogelijk en zorg dat ze goed aansluiten op je algemene onderzoeksvraag. Als je meer vragen wilt stellen moet je er wel rekening mee houden dat een aantal van de respondenten afhaakt. Door het invullen van je onderzoek doen ze jou een gunst. Die gunst moet ze niet te lang duren. Meer vragen betekent minder respons en dat heeft dus een negatieve invloed marktonderzoek.

Om zeker te zijn dat je vragenlijst goed werkt kun je hem eerst eens “testen” bij vrienden, collega’s en familie. Zo krijg je een eerlijk antwoord of je onderzoek goed is opgesteld en of je genoeg (goede) antwoorden krijgt. Als je resultaten goed genoeg zijn, kun je de vragen van je marktonderzoek uitsturen naar je initiële doelgroep.

Hoe bepaal je de juiste doelgroep?

We hebben een korte checklist voor je opgesteld zodat je vrij gemakkelijk je doelgroep kunt beginnen te bepalen. Er zijn ook verschillende tools te vinden die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste doelgroep

Specificeer je markt

Op wie richt je jouw product of dienst? Wie kunnen het gebruiken en wat kunnen ze ervoor betalen? Niet alle inwoners van je land of zelfs de wereld zitten te wachten op jouw diensten. Wie wel? Durf hierbij te kiezen. Door je op een aantal doelgroepen te richten heb je meer kans van slagen dan je op iedereen te richten.

Segmenteren

Deel de markt op in bepaalde, herkenbare groepen. Dit is een belangrijk onderdeel en zeker niet iets waar je lichtzinnig over kan denken.

Bij de segmentatie van de markt moet je wel rekening blijven houden dat je doelgroep groot genoeg blijft, Door te blijven segmenteren kan je doelgroep wel eens te klein worden en dat geeft een onjuist beeld van je onderzoek. Bij segmenteren kun je denken aan opleiding, woonplaats, geslacht, geloof of bijvoorbeeld sociaal-economische achtergrond.

Maak eens een klantenanalyse

Met een klantenanalyse ontdek je wie je potentiële klanten zijn en hoe je ze vervolgens ,kunt bereiken. Je kijkt hierbij bijvoorbeeld naar de algemene kenmerken van je doelgroepen, de behoeftes en loyaliteit. Ook kun je kijken hoe bestaande klanten je product en service waarderen.

Persona ontwikkelen

Duik iets meer in detail en werk eens een aantal persona uit die je bij het nemen van beslissingen in je achterhoofd houdt. Dit heeft niet direct veel invloed op je marktonderzoek maar is meer een vervolgstap. Wel een hele belangrijke en nuttige vervolgstap. Door leeftijden, interesses, hobby’s maar ook de leefstijl van stereotypes uit je doelgroep op te schrijven en ze zelfs een naam te geven, zul je je beter inleven in de gedachten van je potentiële klanten. Zo kun je weloverwogen beslissingen maken met het belang van je klant in je achterhoofd.

Mogelijke manieren om marktonderzoek te doen

Er zijn verschillende manieren om een marktonderzoek te doen. De meest bekende is een enquête maar ook die zijn er weer in verschillende soorten en maten.We zullen eens wat manieren uitlichten.

Schriftelijke enquête

Dit was jarenlang een zeer vertrouwde manier om marktonderzoeken uit te voeren. Je stuurde je vragen per post op en ingesloten in je envelop zat een gefrankeerde envelop om je antwoorden weer terug te sturen. Deze vorm van enquêteren kan nog steeds.

Het is wellicht wat ongebruikelijker maar kan zeker doeltreffend zijn. Hoewel een email als spam kan worden aangezien is de kans groter dat je envelop daadwerkelijk wordt geopend. Als je dan ook nog een een begeleidende brief bij doet waarin je uitlegt waarom je juist deze klant hebt uitgezocht voor je onderzoek en wat het doel is van je onderzoek, is de kans nog vrij groot dat je een reactie krijgt. Hier heb je natuurlijk wel fysieke adressen nodig en dat kan weer zorgen voor een obstakel. Omdat het ook nog maar de vraag is of je respondenten de vragenlijst daadwerkelijk terugsturen raden we je aan om niet al je hoop te vestigen op een schriftelijke enquête alleen.

Online enquête

De online enquête is de ook de populairste onderzoeksmethode van tegenwoordig. Je bereikt snel en gemakkelijk veel mensen en is ook nog eens goedkoop. Mensen kunnen snel en anoniem de vragenlijst invullen. Hoewel vele enquêtes toch ook in een spambox terechtkomen of nooit geopend worden vanwege de vele enquêtes die er al worden toegezonden, kun je echt niet zonder een goede online enquete voor je marktonderzoek.

Een persoonlijk vraaggesprek

Hoewel dit meer tijd kost, is een persoonlijk vraaggesprek echt een goede vorm van een kwalitatief onderzoek. Je houdt zelf, of iemand die je inhuurt, persoonlijke interviews met respondenten. Een groot voordeel is dat je direct kunt doorvragen en de emoties bij een bepaalde vraag kunt waarnemen. Een nadeel van een persoonlijk vraaggesprek is dus de tijd die het in beslag neemt maar ook is elk interview anders. Zeker met een hoop open vragen is het noteren van de antwoorden tijdrovend en zit je ook nog eens met het verwerken.

Telefonische enquête

Net als met een online enquête, zal een telefonische enquête sneller gaan dan een persoonlijk vraaggesprek op een fysieke locatie. Je hebt direct contact met je doelgroep en je hebt ook de kans om door te vragen als je dat nodig acht. Het grote nadeel is dat jarenlang telemarketing bedrijven de telefoonmarkt flink beschadigd hebben Hierdoor is het al lastig om een gesprek aan de telefoon te beginnen. De kans is groot dat je, zodra je het woord enquête, laat vallen, een vriendelijke weigering krijgt te horen of de verbinding direct wordt verbroken.

Groepsinterview of Groepssessie

In plaats van één voor één interviews te houden met je respondenten, kun je ze ook allemaal laten plaatsnemen tegelijk de vragen voorleggen in een groepssessie. Zorg er wel voor dat je niet een te grote groep ineens uitnodigt en hou er toch ook rekening mee dat de kans op een groepsdiscussie groter is. Het kan ook nog gebeuren dat nit iedereen zich op zijn of haar gemak voelt om publiekelijk antwoord te geven. Dit zijn allemaal factoren die je marktonderzoek negatief kunnen beïnvloeden.

De kracht van betrouwbare gegevens

Na het verzamelen van alle antwoorden en gegevens van je klantonderzoek, moet je er ook nog iets mee doen. Juist omdat deze antwoorden je verder helpen en belangrijke vragen beantwoorden kun jij goede besluiten nemen of maatregelen bedenken die een probleem oplossen. Juist vanwege deze grote gevolgen is het des te belangrijker dat je informatie klopt. Als je je moet baseren op foutieve data dan kunnen je maatregelen de plank volledig mis slaan. Zo kan het kleine probleem bij aanvang van je marktonderzoek leiden tot een enorm probleem of er zelfs voor zorgen dat je afziet van je initieel idee.  Onbetrouwbare data heeft in ieder geval vervelende consequenties.

Deze consequenties hebben niet alleen betrekking op jezelf. Ook kunnen bestaande klanten hier last van hebben. Je kan bijvoorbeeld uit een onderzoek lezen dat klanten zich liever per live chat of social media laten informeren dan via de telefoon. Als je de beslissing neemt om de telefonische klantenservice te schrappen, hebben je klanten nog maar één andere manier om contact met je op te nemen. Nu kan het zijn dat je bij jouw marktonderzoek je hebt gericht op een doelgroep tot 30 jaar waarbij social media en chatbots meer ingebakken zit. Je bestaande klanten bestaat misschien wel uit vijftigplussers die in dit geval liever de telefoon pakken om een vraag te stellen. Een klein verschil met een enorme consequentie. Je bestaande klanten zullen deze wijziging namelijk zeker niet in dank afnemen.

Hoewel dit voorbeeld misschien wat extreem is, toont het wel aan hoe belangrijk betrouwbare data is. Een marktonderzoek is dan ook echt niet iets waar je te licht over moet denken. Zorg er dan ook voor dat je marktonderzoek representatief is voor je doelgroep, de grootte van je steekproef groot genoeg is en houd rekening met een foutmarge. Alleen door extra secuur aan het werk te gaan verhoog je het betrouwbaarheidsniveau van je marktonderzoek.

Beloon je respondenten voor het geven van hun mening

Hoe belangrijk is de mening van je uitgekozen doelgroep voor je? De informatie die jij via je uitgekozen doelgroepen verzamelt kan bijdragen aan het oplossen van een probleem of zelfs de koers die een bedrijf vaart, totaal veranderen. Denk dus ook niet lichtzinnig over de mensen die je deze kostbare informatie geven. Heb je er over nagedacht om je respondenten eens te belonen? Dit kun je op een aantal manieren doen. Afhankelijk van je mogelijkheden en budget moet je er toch voor kunnen zorgen dat je respondenten iets terug krijgen.

Zo zou je bijvoorbeeld een prijs kunnen verloten als je niet iedereen een (kleine) prijs kunt geven. Neem deze prijs ook mee in je budgettering.Het hoeven geen grote geldprijzen te zijn, het kan al een kortingscode voor je webshop zijn of misschien een goede fles wijn.

Door respondenten te belonen voor hun inzet is de kans ook groot dat ze zich (iets) meer aan je bedrijf gaan hechten. Als je een loyaliteitsprogramma hebt kun je er bijvoorbeeld aan denken om wat extra spaarpunten weg te geven in ruil voor hun deelname aan jouw marktonderzoek.

Zelfs als je geen budget over hebt om maar iets te verloten of een kleine beloning weg te geven aan de deelnemers, zijn er nog andere mogelijkheden. Zo kan een korte, persoonlijke e mail waarin je de potentiële klanten bedankt al gewaardeerd worden. Houd het persoonlijk en zorg er nu eens niet voor dat je twintig keer dezelfde e mail uitstuurt naar alle deelnemers.

Afsluiting

Een marktonderzoek is een proces dat veel tijd en zelfs flink wat budget kan opslokken. Zoals bij veel processen is het belangrijk om met een goede planning te starten. Het doel is om zoveel bruikbare antwoorden en inzichten te krijgen uit je gestelde vragen. Daarom is het belangrijk dat je de juiste vragen stelt aan de juiste mensen. Het bepalen van je doelgroep is dan ook enorm bepalend net als het type onderzoek dat je wilt gaan uitvoeren, kwalitatief of kwantitatief? Zorg ook voor een goede mix aan persoonlijkheden. Door alleen mannen van 35 te ondervragen kan het zijn dat je veelal deze antwoorden krijgt, maar deze geen relatief beeld geven. Met de komst van social media zijn er in ieder geval tal van manieren om deelnemers te werven voor je marktonderzoek. Geef jezelf de tijd om een goed marktonderzoek te (laten) voeren en kies in ieder geval voor een persoonlijke aanpak.Er zijn namelijk ook bureaus die je hierbij kunnen helpen. Dat zijn onze tips voor een geslaagd onderzoek. We hopen dat je hier wat aan hebt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email