Tijdens een sollicitatiegesprek, wanneer je een nieuwe klant wil overtuigen, maar ook in het dagelijks leven heb je waarschijnlijk al vaak de vraag gekregen: “Vertel eens iets over jezelf?”. Een goed antwoord hierop geven, is lastig. Met een krachtige elevator pitch breng je echter in een korte tijd een overtuigende boodschap over. In deze blog leggen we uit hoe je in 9 stappen een krachtige elevator pitch schrijft.

Mensen hebben steeds minder tijd, maar moeten steeds meer informatie verwerken en sneller beslissingen nemen. Daarom is het belangrijk dat jij jouw boodschap tot de absolute kern terugbrengt. Nieuwsgierigheid opwekken en het verkoopproces in gang zetten, dat is het resultaat van een krachtige elevator pitch. Nochtans zijn we vooral gewend om lang te praten en veel details te bespreken. Maar een elevator pitch is juist kort en bondig en bevat alleen de kernboodschap. 

Wist je trouwens dat er steeds meer gepraat wordt over de ‘elevator yell? Die kan je gebruiken als zelfs de elevator pitch nog te lang is. De elevator yell bestaat slechts uit één zin die zo prikkelt dat er een vervolgvraag wordt gesteld door je gesprekspartner en je je pitch kan doen. In deze blog leggen we uit hoe je een elevator pitch opbouwt en ten tonele brengt.

Inhoudsopgave

Wat is een elevator pitch?

Het idee van de elevator pitch stamt oorspronkelijk uit Amerika. De naam is gebaseerd op de korte tijd die je hebt om je verhaal te doen wanneer je bij iemand in de lift zou staan. Stel dat je op de begane grond in de lift stapt en samen met je liftbuddy naar de allerhoogste verdieping gaat op de 30ste etage. Hoeveel tijd sta je dan in de lift denk je? Onderzoek toont aan dat dit gemiddeld tussen de 30 seconden en 1 minuut zal zijn. 

Het is de bedoeling dat je binnen deze korte periode je bedrijf, je product of idee zo duidelijk onder woorden brengt dat de andere partij op zijn minst geïnteresseerd raakt. De boodschap mag best commercieel zijn, maar de feiten moeten kloppen. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.

Een goede pitch kun je alleen maken als je weet wat de doelen zijn van jou en je bedrijf. Om hier een goed samenhangend en volledig verhaal van te maken is het noodzakelijk dit goed voor te bereiden. 

Wat vertel je in je elevator pitch?

De belangrijkste punten die aan bod komen in een elevator pitch zijn:

  • Wie jij bent
  • Welke oplossing je hebt voor een probleem (oplossing)
  • Wat je onderscheidt van anderen (voordelen)

De inhoud van jouw elevator pitch verschilt natuurlijk per situatie. Het is absoluut geen standaardproduct. Praat je met de CEO van Google, met mede-ondernemers op een bijeenkomst, met een nieuwe medewerker of de bakker om de hoek… dan pas je je elevator pitch aan op maat. Maar de opbouw blijft hetzelfde. 

Hoe bepaal je de opbouw van je elevator pitch? Daar is jammer genoeg geen geheime formule voor, maar met deze 2 manieren heb je alvast een stevige houvast:

  • Start met een introductie, vertel dan iets over je product en de oplossingen die het biedt voor een bestaand probleem en sluit af met een duidelijke call-to-action. Deze structuur is vooral bruikbaar wanneer je product of dienst een bekend probleem oplost dat je klanten ervaren.
  • De wow-how-now-methode werd bedacht door Mark Raison in 1997. Het is eigenlijk een manier om in een groot aantal ideeën het kaf van het koren te scheiden. Maar je kan het ook perfect toepassen voor je elevator pitch. Met de wow verbaas je prospect met een uitdagende stelling, vraag of cijfer. Met de how leg je uit wat je precies doet en met de now vertel je een concreet verhaal over hoe anderen geholpen zijn met jouw product of dienst

Er zijn verschillende theorieën over hoe lang een elevator pitch mag zijn. Van tien seconden tot twee minuten… er is geen harde grens. Het belangrijkste is dat je elevator pitch lang genoeg is om te prikkelen en kort genoeg om de aandacht van je publiek vast te houden. Hoe sneller je dit kan bereiken, hoe korter je pitch en hoe beter het is. 

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-23-23
Suepar Videos
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Content MarketingMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
zware-jongens-banner
Zware Jongens
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 10 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignContent MarketingMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

Wanneer gebruik je een elevator pitch?

Geen lift? Geen probleem! Je elevator pitch schud je op tal van andere momenten  uit je mouw om interesse te wekken voor je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een meeting met een potentiële klant of zakenpartner
  • Op de homepagina van je website
  • Op netwerkevents
  • In gesprek met de bank of een geldschieter

Maar evengoed:

  • Op je LinkedIn, Facebook of andere social media pagina’s
  • In mails naar mogelijke nieuwe klanten
  • In de beschrijving van je merkidentiteit
  • In gesprekken met vrienden of familie die weer eens vragen wat je nu juist doet

Start met je ‘why’ in je elevator pitch

De elevator pitch draait rond die ene kernboodschap die je wil brengen. Maar wat is jouw kernboodschap precies? Er zijn verschillende manieren om dit te bepalen. Simon Sinek ontwikkelde bijvoorbeeld het krachtige concept “Why, how, what”. Hij toont heel duidelijk aan dat een waarom-boodschap sterker is dan een hoe- of wat-boodschap. Met je why kun je mensen namelijk inspireren omdat je uitlegt wat je motivatie is, waar je in gelooft en waarom je ’s morgens opstaat. Pas dan kunnen mensen geloven in je product of dienst.

Simon Sinek gebruikt Apple als voorbeeld en zegt: “Here’s how Apple actually communicates: everything we do, we believe in challenging the status quo, we believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use, and user friendly. We just happen to make great computers. Want to buy one?”. 

Met zo’n straffe why heb je meteen de kernboodschap voor je elevator pitch te pakken. Gegarandeerd dat je er succes mee zal hebben

Bekijk hier de inspirerende Ted Talk van Simon Sinek. Op slechts 18 minuten ben je helemaal mee met zijn verhaal:

De 9 stappen voor een krachtige elevator pitch

1. Schrijven is schrappen 

Het schrijven van een goede elevator pitch is niet makkelijk. Door de korte tijd moet je alleen de echt relevante informatie geven. Daarom is het verstandig een aantal versies te maken, te herschrijven en te schaven tot elk woord perfect zit. Schrijven is schrappen zei Willem Elsschot ooit en dat klopt nog steeds. 

2. Breng structuur aan in je elevator pitch

Een pitch met een duidelijke structuur heeft 2 voordelen. Ten eerste is het makkelijker te onthouden voor jou, ten tweede is het ook voor je gesprekspartner beter te volgen. Een goede pitch heeft altijd een duidelijke opener, een middenstuk en een einde (zie tip 7). 

3. Gebruik beeldspraak

Een aantrekkelijke pitch spreekt tot de verbeelding. Levert jouw idee een kostenbesparing op? Druk dit dan uit in bijvoorbeeld geld of een percentage. Of gebruik een sprekende metafoor. Hierdoor is de kans groter dat je gesprekspartner jouw pitch onthoudt. “Met dit idee bespaar je zoveel geld dat je iedere week met 20 man bij de Comme Chez Soi in Brussel kan eten”. Of: “Als we niet snel inzetten op duurzaamheid, hoef je niet meer naar het Zuiden voor tropische temperaturen.”

4. Wees enthousiast

Enthousiasme werkt aanstekelijk. Zelfs wanneer een verhaal inhoudelijk saai is, kan het door de juiste manier van vertellen toch leuk worden om naar te luisteren. Mensen voelen zich automatisch aangetrokken tot positieve, enthousiaste en opgewerkte personen. Laat je energie, motivatie en drive dus goed doorschijnen tijdens je pitch. Doe dit niet alleen met positieve woorden, maar let ook op je stemvolume, lichaamstaal, intonatie, …

5. Vertel je elevator pitch

Als je iets vanbuiten hebt geleerd, gebeurt het vaak dat je achteraf je ingestudeerde tekst gewoon opdreunt. Net zoals je vroeger leerde voor een belangrijk examen en zonder nadenken definities kon opzeggen. Het oefenen van een elevator pitch is echter niet hetzelfde. Het is niet de bedoeling dat je woord voor woord alles aframmelt, maar jezelf hardop horen praten, geeft een extra dimensie aan het oefenen. Zo kun je focussen op de overtuiging die je in je verhaal probeert te steken en kun je opnieuw letten op belangrijke zaken als intonatie, stemvolume en je lichaamstaal.

6. Maak je pitch zo relevant mogelijk

Het uiteindelijke doel van je pitch is overtuigen. Daarom is het van belang dat je bij het voorbereiden van je elevator pitch goed nadenkt tegen wie je praat. Niet al jouw kwaliteiten of voordelen van je idee zijn nodig om te benoemen. Zorg er voor dat jouw pitch de moeite waard is voor je gesprekspartner om naar te luisteren. Die gesprekspartner moet dus een centrale rol in jouw betoog krijgen. 

Dit kun je doen door de vraag te beantwoorden ‘What’s in it for them?’. Dit kan van alles zijn: denk aan meer kwaliteit, minder kosten of extra vrije tijd. Een financieel directeur overtuig je door het argument van kostenreductie, terwijl de productmanager het argument van kwaliteitsverbetering juist overtuigend vindt.

7. Sluit af met een goed einde 

Je elevator pitch zit er bijna op en je hebt nog maar een paar seconden om je gesprekspartner te overtuigen. Om te voorkomen dat je idee in de lucht blijft hangen moet je dit laatste moment twee dingen doen: eindigen met een ‘call-to-action’ en een krachtige uitsmijt. Bijvoorbeeld: “Ik geef je mijn kaartje, bel me gerust op en reserveer alvast dat etentje bij Comme Chez Soi”. Afsluiten kan ook met met een vraag. Hierdoor ontstaat geen abrupt einde ontstaat na het verhaal. Het is duidelijk dat je pitch klaar is en je geeft je gesprekspartner de mogelijkheid in te haken op jouw verhaal. 

8. Vraag de mening van anderen

Het is belangrijk dat je zelf 100% overtuigd bent van je pitch, maar nog belangrijker is dat de boodschap helder overkomt op anderen. De enige manier om hier zeker van te zijn is door je pitch te brengen voor andere mensen en te vragen naar een eerlijke mening. 

9. Oefening baart kunst

De grote Romeinse redenaar Cicero wist het al: “Spreken leert men door te spreken”. Niemand schudt zomaar even de beste pitch aller tijden uit zijn mouw. De beste elevator pitches ontstaan door te oefenen. Als je de perfecte pitch hebt geschreven, zorg er dan voor dat je zo vaak inoefent dat je het van binnen en van buiten kent. Bouw echter wel flexibiliteit in zodat je de pitch kunt afstemmen op je publiek en gesprekspartners.

De beste elevator pitches starten een gesprek. Ze zijn kort, interessant en makkelijk te begrijpen. Met een elevator pitch van 30 seconden kun je jezelf, je doelen en je ambitie overbrengen op potentiële klanten, zakenpartners en iedereen in je zakelijke netwerk, waar je ze ook tegenkomt.