Content mapping voor jouw marketingsucces
Content Marketing

Content mapping voor jouw marketingsucces

5,00/5(1)

Veel bedrijven posten een enorme hoeveelheid aan content, terwijl dit totaal niet effectief is. Je moet je content afstemmen op de customer journey van de koper. Je hebt persona’s nodig voor elk type klant. Je kunt in de roos schieten door middel van content mapping. Een content map is een dwarsdoorsnede van jouw persona’s en de customer journey van je potentiële klant – de beste manier om je doelgroep te bereiken en kansen te zien! Een content map maken is helaas niet zo eenvoudig als dat het misschien klinkt. Daarom vind je hieronder een beknopte handleiding voor content mapping.

Wat is content mapping?

Content mapping betekent precies wat het zegt: het ‘mappen’ van relevante content items aan de verschillende fases (awareness, consideration, decision) in de journey/reis van je klant/persona. Content mapping houdt rekening met de kenmerken van de persoon die de content gaat consumeren en de fase van de levenscyclus van de content. Het maken van een content map helpt jou te begrijpen waar in de aankoop funnel jouw content klanten betrekt, hoe jouw content klanten helpt om in elke fase te krijgen wat ze nodig hebben en hoe jij klanten effectiever door de customer journey kunt leiden.

Hoe maak je een content map aan?

Door deze zes stappen te volgen creëer je een strategische content map:

  • Buyer Persona: Creëer een buyer persona om je publiek te begrijpen.
  • Customer Journey: Definieer de reis die je klant maakt op weg naar het zakendoen met jou.
  • Content Analyse: Begrijp welke content het beste werkt in elke fase van de customer journey.
  • Content Controle: Maak een catalogus van de content die je hebt.
  • Bestaande Content Map: ‘Map’ van bestaande content naar relevante fases van de customer journey.
  • Nieuwe Content Map: Maak gerichte content voor mogelijke gaten in je content map

Buyer Persona

Een buyer persona is een beschrijving (in detail) van jouw ideale publiek. Het helpt je om je klant te leren kennen en begrijpen wat hij/zij wil, weet en nodig heeft.

Dit moet je weten van je buyer persona om in staat te zijn een ideale koper te kunnen creëren:

  • Demografie: Geslacht, leeftijd, locatie, inkomen, gezinssituatie, opleiding;
  • Waarden en doelen: Kenmerken van hun persoonlijkheid, waar ze sterk in geloven, professionele doelen, psychografie, levensstijl details;
  • Professionele rol: Functieomschrijving, industrie;
  • Uitdagingen: Angsten, pijnpunten, problemen thuis of op het werk;
  • Bronnen en invloeden: Favoriete boeken, leiders, blogs, conferenties;
  • Koopgedrag: Waar ze kopen, hoe lang het duurt om te kopen, bezwaren tegen het kopen.

Een buyer persona stelt eigenschappen samen om een beeld te krijgen van jouw ideale koper en het proces die hij zal doorlopen om jouw klant te worden.

Customer Journey

Als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van wie jouw ideale klant is, wordt het in kaart brengen van de content al een stuk eenvoudiger. De customer journey map schetst de unieke aankoop trechter van je merk en hoe de ideale klant zich er doorheen beweegt. Er zijn vijf fases in deze funnel :

  • Awareness
  • Engagement
  • Evaluation
  • Purchase
  • Post-purchase

De customer journey schetst ook wat de klant in elke fase van de trechter ervaart, zoals bijvoorbeeld:

  • Vragen en gedachten van klanten: waar denkt de klant aan? (Concurrenten, aanbod, prijs);
  • Acties van de klant: wat doet de klant? (Bezoeken van de website of winkel, invoeren van een zoekopdracht in Google);
  • Raakvlakken: wat zijn de interacties die de klant ervaart? (Bezoeken van de website of winkel, het spreken met de klantenservice);
  • Merk mogelijkheden: wat heeft je merk te bieden aan je klanten om hen te helpen en te ondersteunen op basis van hun gedachten, touch points, acties en vragen die ze ervaren in een fase van de trechter?

Wanneer de customer journey is uitgestippeld, is het duidelijker welke content je moet creëren om klanten aan te trekken, te begeleiden en te koesteren.

Content Analyse

Voordat je nieuwe content maakt, moet je weten welk type content het beste werkt in de fases. Word bekend met de verschillende soorten content en hoe deze werken in elk stadium van de aankoop trechter:

Awareness – Top of the funnel content trekt een nieuw publiek naar je bedrijf/merk en helpt leads de antwoorden te vinden van hun vragen wanneer ze zich realiseren dat ze een behoefte hebben. Awareness content bevat meestal ook:

  •     Sociale-media post’s
  •     Koopgidsen
  •     Video’s
  •     Blogberichten
  •     Infographics

Engagement – Engagementcontent houdt het publiek geïnteresseerd, zodat wanneer ze klaar zijn om te kopen, ze jouw organisatie kiezen. Engagement content bevat meestal:

  •     E-mail nieuwsbrieven
  •     Video’s
  •     Blogberichten
  •     Sociale-mediaposten
  •     Infographics
  •     Interactieve inhoud

Evaluation – Overwegende content helpt klanten te informeren als ze bezig zijn met beslissen over of jouw product of dienst geschikt is voor datgene wat ze nodig hebben. Evaluatie content omvat vaak:

  •     Gegevensbladen
  •     Landingspagina’s
  •     Webinars
  •     Marketing casestudies
  •     E-boeken en white papers

Purchase – Besluitmakende content is waar klanten heengaan als ze klaar zijn om te kopen. Deze content richt zich vooral op de sleutelwoorden van de koper en helpt klanten om zich goed en zelfverzekerd te voelen bij het doen van hun aankoop. Deze content bevat meestal:

  •     Beoordelingen
  •     FAQ’s
  •     Verkoop- en landingspagina’s
  •     Gratis consulten
  •     Gratis proefabonnement

Post-purchase – Post-purchase content ondersteunt klanten na hun aankoop maar doet ook aan remarketing om ze terug te krijgen/brengen in de trechter. Post-purchase content ondersteunt de klanten hun ‘lifecycle’ en omvat:

  •     E-mail nieuwsbrieven
  •     Coupons
  •     Enquêtes
  •     Gebruikersgidsen
  •     Sociale-mediapost’s

Wanneer je weet welk type content het beste werkt, kan je bestaande content op de juiste plaats in je content map zetten.

Content Controle

Nog één stap voordat je kan beginnen met het in kaart brengen van de content! Je moet al je content kennen, zodat je kan voorkomen om overbodige content te creëren.

Voer een content audit uit en maak een catalogus van alle content die je hebt. Maak een lijst met relevante details zoals:

  •     URL
  •     Titel
  •     Categorie
  •     Type inhoud
  •     Publicatiedatum
  •     Kwaliteit van de inhoud
  •     Conversie

Bestaande Content Map

Nu kan je beginnen met het invullen van je content map. Ga door je bestaande content catalogus en wijs elk stuk content toe aan een fase van de customer journey.

 Om te beslissen waar de content op je map past, overweeg:

  • De content: bepaalde soorten content werken beter in bepaalde fases van de customer journey. Kijk naar het type content en beslis waar de content het beste bij aansluit;
  • Het conversiepunt van de content: kijk tegelijkertijd ook naar wat de content het publiek vertelt om te doen. Een call to action moet de klant naar de volgende fase in de customer journey leiden;
  • De kwaliteit van de content: het kan zijn dat niet alle content in de content map  thuishoort. Is de kwaliteit van de content laag? Gebruik het dan nog niet in je content map. Misschien dat het later hergebruikt kan worden.

Nieuwe Content Map

Je hebt nu een content map die aansluit bij de bestaande content op verschillende fases/punten in de customer journey. Kijk nogmaals naar je content map om mogelijke gaten op te vullen. Welke content mis je die klanten zou helpen en hen door het koopproces zou leiden?

Wil jij beginnen met content mapping en ben je op zoek naar een agentschap die je hiermee kan helpen? Zoek niet verder en klik op de button hieronder.

Hoe elimineer je content gaten?

Je bedrijf kan het zich natuurlijk niet veroorloven om content gaten in de customer journey te hebben. Anders hebben potentiële klanten geen andere keus dan jouw organisatie achter zich laten en ergens anders oplossingen te vinden voor hun doelen. Laten we dus aannemen dat jij je eigen content marketingstrategie bent begonnen. Je hebt veel verkeer naar de website, er komen een paar leads binnen, maar je kan de verkoop toch niet afsluiten. Dit is een veelvoorkomende strijd voor bedrijven en hun sales teams. Wat is er aan de hand? Waarschijnlijk is het een misverstand tussen je beschikbare content en de reis van de klant. Het goed in kaart brengen van content aan je klanten heeft een directe invloed op het succes van jouw content marketing campagne.

De voordelen van content mapping

Het geeft je een overzicht van alle content die je hebt

Content mapping helpt jou bij het controleren en catalogiseren van bestaande content. Zo’n centrale ‘content bibliotheek’ helpt je bij het voorkomen van het creëren van overbodige content en stelt mogelijkheden voor van hergebruik van content die je al hebt gegenereerd.

Het helpt je klanten door de aankoop trechter te leiden

Het belangrijkste is dat content mapping een gids is om je publiek op de juiste plaats en moment te bereiken. Het helpt je om een effectief content plan te maken dat bestaat uit middelen die leads in contact brengen en ‘nurturen’ totdat ze klaar zijn om betalende klanten te worden.

Het helpt je om jouw klant te begrijpen

Wanneer je het pad bepaalt dat klanten inslaan om zaken met je te doen, kan je hun behoeften, doelen en vragen beter begrijpen. Hierdoor kan je een effectievere marketing strategie implementeren en kan je bovendien helpen om je product of dienst voor je doelgroep te verbeteren.

Het helpt je het meeste uit je content te halen

Als je je alleen concentreert op de hoeveelheid content die je creëert, is het hoogstwaarschijnlijk dat de kwaliteit en relevantie van je content eronder lijdt. Een content map zorgt ervoor dat elk stuk content met een doel wordt gemaakt en volledig wordt geoptimaliseerd om dat doel te benutten.

Conclusie

Content mapping maakt van jouw website een site over je klant, niet over je organisatie. Zodra dat gebeurt, zullen klanten je bedrijf gaan vertrouwen omdat je het over hen hebt. Je laat zien dat je hun problemen begrijpt en lost ze op. In ruil voor de service en oplossingen die jij biedt zullen klanten jou hun steun geven in jouw bedrijf en vertrouwen geven in hun eigen organisatie. Bovendien creëer je een overzicht van alle content die je hebt en geeft je de mogelijkheid om het meeste uit je content te halen. Het is aan jou om een keuze te maken. Mijn tip is: begin met luisteren, maak je website over je bezoekers (en dus niet over het bedrijf) en zet bezoekers om in klanten.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email