Creatief concept
Digital & Marketing Strategy

Hoe werk je aan een creatief concept met een reclamebureau: enkele onmisbare tips

5,00/5(1)

Ben je van plan om op korte termijn een nieuwe product of dienst op de markt te lanceren? Wil je daar meer bekendheid voor krijgen bij je klanten? Of wil je juist de unique selling points van je bedrijf promoten? Dan kun je het best gebruik maken van een creatief concept. Leer hier hoe je een creatief concept kan ontwikkelen en waarom je hulp van een reclamebureau kan gebruiken.

Tips voor een geslaagd creatief concept 👏

Creatief concept

Een creatieve concept is niets anders dan de vertaling van het verhaal van je bedrijf, organisatie of merk naar communicatiemiddelen. Je zult merken dat een creatief concept een aantal vormen kan aannemen. Er is dus een breed scala aan creatieve concepten waar je gebruik van kunt maken bij het verzinnen van een creatief concept voor je eigen bedrijf. 

Denk bijvoorbeeld aan innovatieve webconcepten of meer tastbare vormen zoals mailing. Bij het ontwikkelen van een creatief concept kun je dus alle kanten op . Belangrijk is wel dat het geloofwaardig blijft. Hieronder krijg je enkele tips hoe je best kan werken aan een geslaagd creatief concept voor je onderneming.

1. Leg de focus op je doelgroep

In het creatief proces of bij het ontwikkelen van verschillende soorten concepten zal je moeten denken vanuit het standpunt van je doelgroep.

Een creatief concept heeft alleen waarde als het voldoende aansluit op de leefwereld van je doelgroep. In alle andere gevallen zal het concept niet waardevol omdat de boodschap van het concept je doelgroep niet bereikt. Je kunt met andere woorden behoorlijk wat verliezen leiden als je start met een verkeerde aanpak.

In de huid van je doelgroep kruipen

Een creatief concept ontwikkelen brengt met zich mee dat je zal moeten nagaan wat je klanten zo leuk vinden aan je product of dienst, welke eventuele problemen zich voordoen, waarmee je klanten zich graag associëren en welke taal ze spreken. In ieder geval zal je je doelgroep moeten benaderen met iets dat hen aanspreekt. Alleen dat kan leiden tot een geslaagd concept. 

Een reclamebureau zou de wensen en voorkeuren van je doelgroep op eenvoudige wijze in kaart kunnen brengen waardoor je veel beter de focus kunt leggen op je doelgroep. 

2. Beperk je creativiteit

Als ondernemer of als reclamebureau zal je creatief moeten zijn bij het ontwikkelen van een creatief concept. Het is belangrijk om verschillende communicatieuitingen te overwegen en daarnaast ook creatief te zijn om met een geslaagd creatief concept te eindigen.

Het allerbelangrijkste is dat je creatief concept in lijn moet zijn met de identiteit van je onderneming, merk of organisatie. Je producten moeten herkenbaar zijn voor het publiek en je concept moet bijdragen tot het behalen van je doelstellingen.

Creatief zijn is goed, maar dan ook weer niet te creatief. Je creatief concept kan ervoor zorgen dat een nieuw product beter blijft hangen doordat het de aandacht van klanten trekt. Opgepast! Te veel creativiteit kan soms ook tegenstrijdig werken waardoor je je doelgroep niet bereikt.

3. Hou je creatief concept simpel

Creatief concept

Bij communicatie uitingen is het soms beter om het heel simpel te houden. Belangrijk is dat je bij het ontwikkelen van een creatief concept ervoor zorgt dat het concept voor een iedereen verstaanbaar is. Gebruik dus niet al te ingewikkelde woorden.

Door het simpel te houden vergroot je de kans op het hebben van een succesvol creatief concept. Komt je boodschap niet goed over, merk je dat klanten je boodschap niet begrijpen, dan mis je de kans om je doelgroep te bereiken. Dat is zonde want je hebt dan er dan al behoorlijk in geïnvesteerd.

4. Maak je creatief concept tijdloos

Dingen die een tijdloos karakter hebben worden door veel personen als zeer interessant beschouwd. Probeer daarom je creatief concept zoveel als mogelijk tijdloos te maken. Daarnaast zal ook rekening moeten houden met je budget.

Je creatief concept zal meegaan met verdere ontwikkelingen, want alleen dan kan het groeien tot een steeds beter en sterker concept.

Soorten concepten

Bij het ontwikkelen van een creatief concept zul je merken dat er verschillende soorten concepten beschikbaar zijn. Deze zijn niet op zichzelf staand en kunnen elkaar zo nu en dan overlappen. Over het algemeen wordt vooral gewerkt met vier concepten.

1.Effectenconcept ✨

Het eerste concept betreft het effectenconcept. Dit concept laat je zien wat het resultaat is van aangekochte goederen of diensten.

2. Vergelijkingsconcept 🔎

Naast het effectenconcept heb je ook het vergelijkingsconcept. In dit geval vergelijk je jouw product, merk of organisatie met dat van anderen. 

3. Explicatieconcept 📜

Het derde concept is het explicatieconcept. Dit concept legt de klant expliciet uit wat de voor- en nadelen zijn van een product, dat is dus de kernboodschap. Je komt ook te weten hoe het product werkt en uit welke elementen het bestaat.

4. Associatieconcept ↔️

Bij het vierde concept worden verbanden gelegd tussen merken en iets anders. Denk maar aan emoties en eventuele beleving welke men ervaart bij een bepaalde product. Het vierde concept wordt ook wel het associatieconcept genoemd.

Een creatief concept bedenken

Bij het bedenken van een creatief concept zal je op zoek moeten naar andere invalshoeken. Je kunt het denkproces bijvoorbeeld uitbesteden aan een reclamebureau. Dat zal je het denkproces en tijd besparen. De tijd die vrijkomt kun je goed gebruiken voor de bedrijfsvoering. Een reclamebureau werkt met een vragenlijst om tot een creatief concept te komen.

Overweeg de inzet van een reclamebureau

Reclamebureaus to the rescue!

Reclamebureau

Reclamebureaus weten precies hoe ze een creatief concept voor je kunnen bedenken. Ze hebben een speciale aanpak en weten dat een concept niet alleen breed, maar ook diepgaand moet zijn. Je zult merken dat reclamebureaus gebruik maken van diverse communicatieuitingen.

Het concept moet voldoende diepgang hebben om voor een langere tijd bruikbaar te zijn. Reclamebureaus spelen daar op in en hebben meestal verschillende ideeën op dit gebied.

Helder concept

In ieder geval hebben reclamebureaus het onderscheidend vermogen om ervoor te zorgen dat je concept voldoende aansluit bij je communicatiemiddel. Ze zorgen er verder voor dat je concept helder en eenvoudig is. In enkele zinnen moet je het kunnen uitleggen.

Daarnaast moet het concept aan de ene kant consistentie uitstralen en aan de andere kant toch blijven verrassen. Een reclamebureau waakt er over dat je concept niet alleen onderscheidend is, maar ook past bij de identiteit van je bedrijf. Hetzelfde geldt ook voor de stijl en de sfeer van je merk waarvoor het concept is ontwikkeld.


Maak de juiste keuze voor jouw creatief concept. |

Reclame bureaus Nederland

Enkele tips bij het kiezen van een reclamebureau

Je kunt dus onder andere bij een reclamebureau terecht om je ideeën met betrekking tot het ontwikkelen van een concreet creatief concept kenbaar maken. Het bureau zal je ideeën, rekening houdend met de visie van je bedrijf, uitwerken tot een goed idee of creatief concept.

Soms laten ze zich bij het ontwikkelen daarvan ook inspireren door bestaande creatieve concepten die beschikbaar zijn op de markt. Ze kunnen je verder ook begeleiden met je advertentie campagnes.

En dan nu: de ultieme reclamebureau checklist!

🚀 Ga eerst na wat de track record is van het bedrijf

⭐ Bekijk wat reviewsites over dit bedrijf te zeggen hebben

☎️ Contacteer het bedrijf en ga na wat hun voorwaarden zijn

💪 Keuze gemaakt? Goed nieuws! Geef de opdracht om te werken aan de vormgeving van je creatief proces

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email