stressed
Creatief & Visueel

Dingen die je verkeerd doet met je webdesign

5,00/5(1)

Vandaag nemen we je door naar een aantal onderwerpen die ervoor kunnen zorgen dat je snel verbetering kan realiseren in je webdesign. Er zijn namelijk een aantal onderdelen die wij als webdesigners vaak verkeerd zien gaan. In veel gevallen zijn dit geen grote fouten, maar juist kleine dingen die relatief makkelijk op te lossen zijn. Door deze details te verbeteren, maak je namelijk juist het verschil!

Ontwerpen voor de eindgebruiker

Laten we bij het begin beginnen. Wij zien dat veel webdesigners namelijk niet ontwerpen voor de uiteindelijke gebruiker, maar voor henzelf of voor de opdrachtgever. Voordat je van start gaat met het websiteontwerp, probeer je je eerst goed te verplaatsen in de eindgebruiker. Uiteindelijk is dat namelijk degene waarvoor je de website maakt, in plaats van je opdrachtgever. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van persona’s. Door drie verschillende persona’s te maken, kun je je beter inleven in de uiteindelijke gebruiker van de website. 

Het moet dan ook geen enkel probleem zijn om je opdrachtgever te overtuigen van de keuzes die je hebt gemaakt, omdat je je keuzes hebt gebaseerd op de voorkeuren van hun klant. Diegene is uiteindelijk degene die overgaat tot een koopmoment of contactopname, en diegene bepaald dus het succes van de website.

Kleurgebruik of misbruik

Ook bij kleurgebruik gaat er veel mis. Misschien kunnen we dit kopje daarom beter kleurmisbruik noemen. Gelukkig is het momenteel een trend om veel gekke kleuren te combineren, maar dit maakt nog niet elke kleurencombinatie tot een goede. Probeer het aantal kleuren te beperken tot twee hoofdkleuren, met drie ondersteunende kleuren. Hierdoor straal je rust en herkenbaarheid uit, maar kan je de drie ondersteunende kleuren gebruiken voor het benodigde contrast voor bijvoorbeeld buttons. 

Twijfel je over welke kleur het beste is voor een button? Maak dan gebruik van a/b tests! Twijfel je bijvoorbeeld tussen een rode en een groene button? Test simpelweg het verschil tussen twee verschillende landingspagina’s. Op de ene pagina implementeer je de rode button, op de andere pagina de groene. Na twee weken kan je het percentage klikken bekijken in Google Analytics, en je conclusies trekken.

Op welke button zou jij eerder klikken?

Hier valt op dat de Click Through Ratio of doorklikratio van de linker button aanzienlijk hoger ligt. Nu we dit weten, kunnen we verder gaan testen met bijvoorbeeld de grootte of vorm.

Dynamische content gebruiken

Een veel gemaakte fout die ook wij op de harde manier hebben moeten leren. Wanneer je geen dynamische content gebruikt, kan dit ervoor zorgen dat je in een later stadium op tientallen pagina’s wijzigingen door moet voeren. Bijvoorbeeld bij een veranderd telefoonnummer of aangepaste linkstructuur kan dit heel vervelend zijn. Ten eerste moet je alle pagina’s doorlopen om het object te vinden, en dit vervolgens meerdere keren aanpassen.

Maak dus zoveel mogelijk gebruik van dynamische content, door met gestandaardiseerde blokken te werken. Hierdoor realiseer je ook nog eens een herkenbare, rustige look and feel. In de backend van je website pas je op één plek de content aan, waarna het overal op de website wordt doorgevoerd.

Je kunt voor dynamische content bijvoorbeeld gebruik maken van Advanced Custom Fields.

Het gebruiken van thema’s en overbodige plugins

Thema’s zijn een handig hulpmiddel om een website vorm te geven, en natuurlijk kan je op deze manier lekker snel een website live hebben. Uiteraard is dit niet wat je echt wilt, aangezien je klant zomaar ineens een wel heel erg vergelijkbare website kan tegenkomen.

Buiten dat het gebruik van thema’s een belediging voor je eigen vak is, zijn thema’s in veel gevallen onnodig zwaar. Ze zitten vaak vol met te grote foto’s en zijn niet clean opgebouwd. Probeer deze dus zoveel mogelijk te vermijden. Ben je even inspiratieloos? Gebruik natuurlijk gerust wat thema’s om wat inspiratie op te doen voor een bepaalde pagina.

Ook overbodige plugins zorgen voor ervoor dat je website trager én gemakkelijker hackbaar wordt. Probeer het aantal plugins te beperken en maak een lijstje van de voor jou essentiële plugins. Wanneer je dit rijtje plugins uit je hoofd kent, is het ook gemakkelijk deze up to date te houden en wanneer er ergens een hack is, kan je snel schakelen. Ook kan je gebruik maken van automatische updatesoftware, zodat jouw websites altijd netjes up to date en dus veilig zijn.

Hosting & beveiliging goed inregelen

Nu we het toch over veiligheid en snelheid hebben, kunnen we dit punt natuurlijk niet overslaan. Je kunt je website namelijk nog zo schoon opbouwen, maar zonder goede hosting valt dit volledig in het niet. Goede hosting zorgt ervoor dat je website sneller laadt, wat er mede voor zorgt dat deze beter wordt geïndexeerd in Google. Veel belangrijker nog is de positieve ervaring van de gebruiker. Want zeg nou zelf, als een website te traag laadt, klik je hem zelf toch ook snel weg?

Ook de beveiliging van je website wordt van steeds groter belang. Buiten het regelmatig updaten van je (eventuele) thema en plugins zijn er meer aspecten om rekening mee te houden. Verander bijvoorbeeld altijd het login adres van /wp-admin naar een specifiek woord. Zorg ook voor twee staps verificatie met bijvoorbeeld Google Authenticator

Maak hiernaast gebruik van automatische scans zodat eventuele hacks snel gedecteerd worden. iThemes is hiervoor een uitstekende plugin, die je zo kan instellen dat deze dagelijks, wekelijks of maandelijks een scan uitvoert. Gaat het toch mis? Zorg dan dat je in ieder geval automatische backups maakt van zowel van de bestanden als de database, zodat je de website snel weer online kunt zetten.

SEO

Op het gebied van SEO valt er nog veel te verbeteren. Buiten snelheid, goede content en een goede linkstructuur zijn er enkele quick wins om hier snel verbeteringen in te treffen. Zo kun je weer een aantal plekjes stijgen in Google, zonder grote investeringen te hoeven doen.

Allereerst is het belangrijk om op elke pagina aan te geven wat de H1, H2, H3 enz. koppen zijn. De H1 kop is de belangrijkste kop van de pagina. Deze kop vat zo veel mogelijk samen waar deze pagina over gaat. Boven aan deze pagina zou de titel ‘Dingen die je verkeerd doet met je webdesign’ dus een H1 kop zijn, terwijl dit kopje, ‘SEO’, de H2 kop is. Van de H1 kop heb je er altijd maar één, terwijl de H2 kop er meerdere mogen zijn.

Een andere quick win is het kleuren van de links in een tekst. Hierdoor valt de link beter op, wat Google weer waardeert. Ook de meta descriptions en de SEO-titel per pagina kunnen ervoor zorgen dat je op bepaalde zoekwoorden beter gevonden wordt. De SEO-titel geeft aan waar het artikel over gaat, en is de blauwe titel zoals je deze tussen de Google resultaten ziet. De meta descriptions is het stukje tekst daaronder. Hier vat je in ongeveer 160 tekens samen waar de pagina over gaat. Doe dit slim door het focus keyword hierin terug laten komen, en door de zoeker nieuwsgierig te maken naar wat hem te wachten staat na de klik. 

Digitale toegankelijkheid

Wil je het helemaal goed doen? Maak je website dan volledig digitaal toegankelijk. Een website werkt pas echt goed als hij voor iedereen goed te begrijpen is. Om hier richtlijnen aan te geven is de wet digitale toegankelijkheid in het leven geroepen. Deze wet schrijft voor dat ieder mens het recht heeft om te leven als ieder ander. Het gebruik maken van het internet, computers en smartphones horen daarbij. Wil je voldoen aan deze wet, dan dient je website dus voor iedere gebruiker bruikbaar te zijn.

35% van de mensen in Nederland heeft behoefte aan een website met bepaalde aanpassingen. Voorbeelden hiervan zijn slechthorenden, laaggeletterden en (kleuren)blinden. Je dient te voldoen aan een hele rij normen om je website het keurmerk Digitaal Toegankelijk of ‘Waarmerk drempelvrij’ te mogen geven. Aangezien dit er te veel zijn om in deze blog te vermelden, verwijzen we je graag naar ons specifieke blog over digitale toegankelijkheid

Conclusie

Zoals eigenlijk altijd is een goede voorbereiding het halve werk. Lees je in in de eindgebruiker, maak enkele personas en baseer hier je keuzes op. Vervolgens kies je voor twee hoofdkleuren en drie ondersteunde kleuren. Hou je hier strikt aan voor herkenbaarheid en consistentie. Bepaal vervolgens welke pagina’s je gaat ontwerpen, en welke content waar op komt te staan. Door dynamische content maak je dit makkelijk handelbaar. Gebruik zo min mogelijk plugins en het liefst geen thema’s. Zorg voor een professionele hosting partij, en laat de beveiliging goed uitvoeren. Wanneer je dit achteraf moet doen, ben je namelijk veel verder van huis. Voor de SEO hoef je niet per se een bureau in te schakelen, zolang je de quick wins maar niet vergeet. Door deze verschillende onderdelen zorg je ervoor dat je website net wat beter is dan die van je concurrenten! 

Heb je een project klaarliggen? Dan hebben we het juiste webdesign bureau voor jou!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email