UX writing
Creative & Design

UX writing komt goed van pas bij het bouwen van JOUW websites

5,00/5(1)

Op de vraag wat UX writing precies betekent zullen velen je aangeven dat ze daar niet zoveel informatie over hebben of dat ze je het antwoord schuldig moeten blijven. In deze blog kom je meer te weten over de betekenis van UX writing, voor wie dit bestemd is en hoe je het best aan UX writing kunt doen als een ‘UX writer’.

Wat is UX writing? 

Bij het horen van dit begrip is de eerste vraag die je jezelf afvraagt natuurlijk wat UX writing eigenlijk is en uiteraard ’the UX writer’s role’.

UX writing is niets anders dan de kunst om pakkende teksten te schrijven die uiteindelijk tevoorschijn komen op de interface van digitale producten zoals webshops, websites en applicaties.

UX writing lijkt veel op copy writing, maar is dat echter niet. UX writing is meer gericht op gebruikers. De bedoeling hiervan is dat gebruikers op een intuïtieve manier geleid worden door de interface van een website. De focus wordt hier onder andere gelegd op ’the user experience‘. 

Je zult merken dat niet alleen de websites en apps die we dagelijks gebruiken steeds complexer worden, maar ook de behoefte aan duidelijke begeleiding daarin groeit met de dag. Digitaleproducten worden tegenwoordig gezien als een deel van het dagelijks leven van de mens.

Gebruikers oftewel de mens zoekt daarbij dagelijks naar producten die dagelijks een natuurlijke en meer vloeiende ervaring bieden.

Met name de technologischeontwikkelingen hebben geleid tot de creatie van UX writing. Het is verder een discipline op zich.

Wat zijn UX writing voorbeelden?

Uiteraard zul je ook benieuwd zijn naar enkele voorbeelden van UX writing. Alleen hierdoor kun je je een beter beeld vormen van dit begrip.

Voorbeeld 1: Slack

Een eerste goede voorbeeld is Slack. Dit programma is een cloud-gebaseerde groupware. Het wordt voornamelijk als communicatiehulpmiddel ingezet. Via chatgesprekken bestaat de mogelijk daarbij om samenwerking in groepen en teamverband te bevorderen.

Slack is namelijk een voorbeeld van hoe UX schrijven op een juiste wijze wordt geïmplementeerd. Deze vorm van UX writing doet het heel goed in de praktijk omdat het aan de ene kant vreugde niet in de weg staat van gebruikers en aan de andere kant precies aangeeft wat er aan de hand is.

Voorbeeld 2: Tinder

Het tweede voorbeeld is van de dating applicatie Tinder. Hier zie je bijvoorbeeld hoe men met behulp van UX writing de betrokkenheid binnen een app vergroot.

De app biedt gebruikers geen verwachtingen of instructies. Het biedt gebruikers de ondersteuning die ze nodig hebben om gebruik te maken van de mogelijkheden, die de app te bieden heeft.

Voorbeeld 3: Mailchimp

Een derde goede voorbeeld is Mailchimp. Dit programma is namelijk een marketing automatiseringsplatform en e-mailmarketing service. Het gaat in deze om een platform dat zeer eenvoudig is van opzet. Gebruikers zien precies terug wat ze moeten doen en wat ze nu en in de toekomst mogen verwachten.

Voorbeeld 4: Google Maps

Google maps is een andere interessante voorbeeld van UX writing. Op Google maps krijg je informatie op een duidelijke, beknopte en eenvoudige wijze. Als je in het verkeer bent hoef je niet eerst een hele tekst te lezen alvorens je een map kunt benaderen.

Hoe leer ik UX writing?

De meeste personen zouden het interessant vinden om te weten hoe ze aan UX- writing kunnen doen. Ze kunnen zichzelf ook de vraag stellen ‘how to become a UX writer’. Het gaat in deze om een schrijfproces, dat in eerste instantie vrij eenvoudig van opzet lijkt. Hieronder zie je stapsgewijs hoe je UX writing het best kunt aanleren ‘as a UX writer’.

Stap 1: definiëring van het probleem 🤔

Het eerste wat je bij UX writing kunt doen is het probleem definiëren. Dit kun je doen door een samenwerking aan te gaan met:

  • ontwerpers,
  • ontwikkelaars,
  • productmanagers
  • belanghebbenden.

Door de inzichten die je verkrijgt vanwege de samenwerking kun je ook beter het probleem in kaart brengen.

Je kunt in dat proces nieuwegebruikers leren kennen, je kunt de betrokkenheid vergroten van belanghebbenden en of een ander specifiek probleem benaderen waarmee men als organisatie geconfronteerd mee raakt. UX writing wordt in dit geval meer gebruikt voor het oplossen van problemen. Je gaat daarbij ook na of UX writing wel de juiste manier is om het probleem op te lossen.

Stap 2: Het bedenken van ideetjes 💡

Het tweede wat je kunt doen als in het UX writing proces is het bedenken van ideetjes. Dit doe je tezamen met ontwerpers. Deze moeten je onder andere helpen bij ontwerpproblemen waar je mee te maken kunt krijgen. Je dient als ‘UX writer’ dus betrokken te zijn bij het schetsen van het probleem en deze op een visuelemanier in kaart brengen.

Men dient daarbij ook tools oftewel prioriteit kaarten te maken. Dit is met name van belang voor de inhoud.

Stap 3: gebruik maken van een prototype 🤖

De derde stap betreft het in elkaar zetten van een prototype. Dit kun je mede op basis van de feedback die je krijgt van ontwerpers, productmanagers en belanghebbenden ontwikkelen. Het helpt je onder andere om een betrouwbaardere prototype van de gekozen oplossing te ontwikkelen.

Stap 4: Onderzoek doen 🧐

De vierde stap betreft het doen van onderzoek. Dit kan men het best doen door een samenwerking aan te gaan met ontwerpers en onderzoekers.

De UX writer moet daarbij kopieer-specifieke taken maken. Onderzoekers moeten in staat zijn om deze aan klanten te kunnen leveren. Bij het doen van onderzoek dien je vooral in de gaten te houden hoe gebruikers reageren op de taal die in het prototype wordt gebruikt.

Stap 5: Implementatie

Bij de implementatie van het ontwerp dien je als UX writer rekening mee te houden dat de tekst eventueel aangepast moet worden. Dit doe je vooral als er technischebeperkingen zijn of uitdagingen die je dwingen een andere richting op te gaan met het ontwerp.

UX writing vs betrokkenheid verschillende actoren 

Bij UX writing zijn verschillende actoren betrokken. Hieronder een uiteenzetting van de verschillende actoren.

UX-ontwerpers

De UX ontwerpers houden zich voornamelijk bezig met schetssessies, het vormen van ideetjes en de definiëring van het probleem. Ze blijven daarbij ontwerpen en onderzoek doen.

Interne belanghebbenden

De categorie van belanghebbenden houden zich vooral bezig met het bestuderen van statistieken met het oog op de realisatie van bedrijfsdoelen. Die kunnen van project tot project verschillen.

Productmanagers

Een productmanager neemt kennis van de eventuele langetermijnplannen. Dat geldt ook voor roadmaps. Ze doen dit om onder andere om de cliënt oftewel user journey te begrijpen.

Onderzoekers & Ontwikkelaars

Onderzoekers houden zich voornamelijk bezig met het maken van gebruikerstaken en onderzoeksnotities. Ze houden zich verder ook bezig met onderzoek middels het verzamelen van nieuwe data. Samen met ontwikkelaars wordt tekst verder gekopieerd, bewerkt en in ontwikkeling gebracht.

Optimalisatie Managers

Optimalisatie Managers zijn voornamelijk bezig met het in kaart brengen van hypothesen en ideetjes voor A/B- test kopieën. Ze verfijnen dit ook verder en proberen te ontdekken waarop gebruikers eerder op reageren.

Voor UX writing is het van belang dat de schrijver deze verschillende actoren kent en weet samen te werken met hen. Dit omdat hij niet alleen moet reageren op de ontwerpen die hem worden voorgelegd, maar hij zal ook zelf actief eigen ideetjes of ontwerpen moeten verdedigen vanuit een content-first perspectief.


Op zoek naar een agency |

Wacht niet langer en plaats je project NU 👇🏾

Vind mijn UX writing bureau! 👀

Is UX writing coderen?

De meeste personen vragen zich af of UX writing een vorm van coderen is. Het is goed om te weten dat UX writing in mindere mate te maken heeft met coderen.

In eerste instantie maakt een UX writer een kopie die overal in een digitaal product weer terug te vinden is. De tekst bevat daarbij knoppen, foutmeldingen, menu’s en veel meer. Dit wordt ook wel microcopy oftewel UX copy genoemd.

Personen die aan UX writing doen hebben ook de taak om de berichtgeving met betrekking tot een product van binnenuit te leveren. Je kunt hier vooral denken aan productpagina’s en e-mails alsook het kopiëren van knoppen en pushmeldingen. Dit kan men alleen effectief uitvoeren als men een diep en grondig begrip van de gebruiker heeft. Men moet hiervoor vaker UXonderzoek doen.

UX writing: waar let je vooral best op?

👉🏾 Wek verwachtingen op

Een gebruiker moet onder andere begrijpen wat een product doet en wat ze eraan kunnen hebben. Ze hebben daarbij niet alleen instructies en een geruststelling nodig, maar je moet ze kunnen overtuigen waarom ze het product zouden moeten aanschaffen. Het uiteindelijke doel is dat het product mensen aanspreekt. Dit doe je middels een duidelijk, beknopte, maar bovenal overtuigende tekst.

👉🏾 Beantwoord de vragen van gebruikers voordat ze ze stellen

Middels UX writing probeer je te anticiperen op vragen die gesteld zouden kunnen worden door gebruikers. Je probeert daar bij het schrijven al antwoord op te geven. Dit vormt over het algemeen de kern van UX writing. Je dient er wel rekening mee te houden dat het niet eenvoudig is om het op een enkele scherm vast te leggen. Het gesprek zal betrekking moeten hebben op de gehele gebruikservaring (user experience).

👉🏾 Demonstreer kennis van het product zelf

Je dient verder voldoende kennis te hebben over de werking van een product. Je zou in staat moeten zijn om gebruikers te leren hoe het product te gebruiken. Ga daarbij ook na wat de moeilijke en minder moeilijke stappen zijn. Breng deze in kaart, splits ze op en werk het verder uit zodat gebruikers gemakkelijk erdoor heen kunnen.

 👉🏾 Doe grondig onderzoek

Wil je goed over een product schrijven, dan is het van belang dat je grondig onderzoek doet. Je moet bijvoorbeeld meer weten dan alleen hoe het product digitaal werkt. Je dient ook kennis te hebben over de werking van het product en welke voor- en eventuele nadelen er zijn voor gebruikers.

👉🏾 Concurrentieanalyse betrekken

Bij UX writing dien je rekening te houden met wat de concurrent te bieden heeft en hoe daarover wordt gesproken. Wenselijk is dat jou schrijven de unieke waardepropositie van je product of het belangrijkste voordeel dat je product gebruikers biedt verstrekt. Je probeert hiermee te voorkomen dat ze dat elders terug kunnen vinden.

👉🏾 Let op de manier waarop inhoud wordt ontworpen

Bij UX writing staat voor wat betreft de inhoud niet alleen het gebruik van woorden centraal, maar ook de manier waarop inhoud is ontworpen. Een goede UX writing omvat bijvoorbeeld principes voor inhoudontwerp.

Deze hebben als basis gebruikersonderzoek en grondige kennis van de cliënt en user journey. Hierdoor kan de inhoud weergegeven worden op een manier die het nuttigst is voor de gebruiker. Als de UX writer niet ook een inhoud ontwerper is, dan gaat men meestal een samenwerking aan met iemand in het productontwerp-team.

Men probeert hierdoor ervoor te zorgen dat de inhoud de belangrijkste ontwerpprincipes bevat.

Conclusie – Waar moet ik op letten bij UX writing

Als je aan UX writing doet, dan zijn er een aantal zaken waar je de aandacht aan moet besteden vooral met het oog op ‘user experience writing’. UX writing is niet hetzelfde als copywriting en kan soms veel uitdagender zijn.

Schrijven voor gebruikersinterfaces lijkt een beetje op het schrijven van poëzie. Je dient er daarbij rekening mee te houden, dat elk woord een doel moet hebben en elke zin essentieel moet zijn. Houd er verder rekening mee, dat de juiste timing alles is. Je moet beknoptschrijven daarbij tot je specialiteit maken alsof het een deel van je DNA. Hieronder enkele principes van UX writing.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email