invloed van UI en UX op jouw digitale strategie
Creative & Design

Wat is de invloed van UI en UX op jouw digitale strategie?

5,00/5(4)

De termen UX en UI lijken tegenwoordig steeds meer een plaats in te nemen in marketing campagnes. Het draait namelijk niet meer alleen om het aanbieden van een product of dienst maar om het totale plaatje waarin gebruikerservaring een grote rol speelt. Een positieve gebruikerservaring kan leiden tot een hogere klanttevredenheid en een toename in het aantal conversies. Om op de juiste manier UI en UX te kunnen toepassen, is het belangrijk om te weten wat deze begrippen inhouden. Echter worden deze begrippen nog vaak door elkaar gehaald en is het ook niet altijd duidelijk wat de invloed van deze twee elementen zijn op een digitale strategie. Daarom gaan we in dit artikel even wat dieper op beide onderwerpen in en lichten we toe hoe UI en UX geïmplementeerd kunnen worden in een online marketing campagne.

Waar staat UI voor?

UI staat voor User interface design (gebruikersomgeving). Deze term wordt vaak verward met de term UX design. Beide begrippen spelen een grote rol in de web en applicatie design branche. Bij UI draait het om de grafische layout van een applicatie of website (buttons, afbeeldingen, formulieren enz). Deze grafische elementen worden ontworpen door de UI designer. Bij het ontwerpen van de layout zorgen de designers ervoor dat het ontwerp opvalt bij klanten, er aantrekkelijk uitziet en in lijn ligt met het merk.

Omdat de voorkeuren van een design constant verandert (donker thema applicaties), is het belangrijk dat UI designers op de hoogte zijn van de laatste trends, om deze eventueel door te voeren. Tevens is het als marketeer ook mooi meegenomen als je kan inspelen op deze trends. Daarom hebben wij hieronder een aantal trends voor je op een rijtje gezet.

Donkere thema’s

De vraag van donkere thema’s in software designs nam het afgelopen jaar erg toe en de verwachting is dat dit zich ook in 2021 flink doortrekt.

Waar komt deze groei in de vraag opeens vandaan? Steeds meer mensen werken ook ‘s avonds achter hun laptop of versturen nog even een berichtje op hun telefoon. Het zwarte thema verzacht het licht dat in je ogen komt en wordt daardoor, zeker in de avonduren, als zeer prettig ervaren. Doordat een aantal grote systemen zoals Mac OS en Android deze thema’s als standaard gaan aanbieden op hun nieuwere apparaten, zal dit steeds meer de norm worden dan een uitzondering.

Illustraties

Door illustraties toe te voegen in een artikel wordt de content een stuk persoonlijker. Het is hierbij wel belangrijk dat er op voorhand goed nagedacht wordt over welke content aangeboden gaat worden en welke illustratie hierbij matcht. Het is altijd mogelijk om te kiezen voor standaard iconen die bijvoorbeeld bij een stockfoto’s pakket zit, echter is dat anno 2020 niet meer voldoende om bezoekers naar je website te trekken. Want ga nou eens voor jezelf na: waar kom jij liever? Een website met standaard icoontjes of een website met mooi ontworpen illustraties die goed aansluiten op de rest van de content.

Grote, vette lettertypes

De laatste maar zeker niet de minst interessante trend is de opkomst van grote, vette lettertypes. Het gebruik hiervan zorgt voor een duidelijk contrast tussen de titels en overige content. Deze trend kan op een eigen manier toegepast worden om zo een speels en fris ontwerp te maken. Wat hierbij wel belangrijk is, is dat de boodschap kort en bondig moet zijn. Het moet voor bezoekers in één oogopslag te lezen zijn en ze moeten dus niet hoeven te scrollen om de boodschap te kunnen lezen.

Wat houdt UX in?

UX staat voor user experience (gebruikerservaring). De gebruikerservaring hangt geheel af van hoe een product, applicatie of website is ontworpen. Wordt de bezoeker van het ene onderwerp op een pagina naar het andere onderwerp gestuurd, of wordt de bezoeker aan de hand van duidelijke verwijzingen door de applicatie of pagina geleidt? Wanneer een pagina onduidelijk is, niet goed werkt of de navigatie vaag is, kan dat een negatieve impact hebben op de gebruikerservaring. Om de gebruikerservaring te verhogen is het belangrijk dat elke bezoeker de layout begrijpt en uitgenodigd wordt om verder te klikken.

Kortom, UX gaat om hoe moeilijk of makkelijk het voor gebruikers is om met de UI elementen om te gaan, die een UI designer heeft ontworpen voor een applicatie of een website. een UI designer werkt zowel met UI als UX elementen om te kijken of de ontworpen layout goed werkt en gebruiksvriendelijk is.

In het jaar 2020 zijn er diverse trends op het gebied van UX, maar van welke trends verwachten wij nou dat ze echt het verschil gaan maken? We sommen hieronder de, in onze ogen, top drie meest relevante UX trends van 2020 voor je op.

UX onderzoek

Om erachter te komen wat je doelgroep als gebruiksvriendelijk beschouwt en wat niet, moet je onderzoek doen. Natte vinger werk is niet meer van deze tijd en wanneer je dit gaat doen zal je anno 2020 al snel achter de feiten aanlopen. Deze trend is binnen de UX community dan ook erg populair. Zo worden er maandelijks diverse meet-ups georganiseerd over onderzoeksgerelateerde onderwerpen.

Less is more

Wanneer je het in de gemiddelde meeting over verbeterpunten voor je app of website hebt, wordt er vaak aangedragen dat er iets bij moet. Dit resulteert vaak in ellenlange webpagina’s die nietszeggend zijn en dus ook niet bepaald gebruiksvriendelijk zijn. Als ondernemer zijnde vinden we het erg leuk om nieuwe dingen te doen, echter kan dit dus ten koste gaan van de UX. De less is more trend richt zich dan ook op het optimaliseren van bestaande content in plaats van het toevoegen van nieuwe nieuwe content. Dit gaat uiteraard gepaard met een UX onderzoek, zodat je op de hoogte bent van welke acties je bezoeker wilt nemen en daarvoor dan ook gaat optimaliseren.

Voice search

Dat voice search in dit lijstje staat, mag inmiddels geen verrassing meer zijn. Voice search komt in bijna alle online trend lijstjes voor. Dit is echter niet zonder reden: in het afgelopen jaar (2019) maakte zo’n 5% van de Nederlandse huishoudens gebruik van een smart speaker, zoals een Google Home. Dit is los van de voice assistent die de meeste smartphones vandaag de dag bieden. Door de toename van voice search zullen er in de toekomst veel meer natuurlijke vragen tot stand komen. Het is erg leuk om hier mee experimenteren. Door er nu mee aan de slag te gaan en ermee te experimenteren, zul je op het moment dat voice search de norm is een grote voorsprong hebben op je concurrenten.

UX in een online en offline omgeving

UX is zowel in een online als offline omgeving erg belangrijk. Het gaat namelijk om hoe de klant zich voelt na een interactie met jouw bedrijf. Wanneer het design van de winkel of website de aandacht van klanten vasthoudt, hebben ze geen reden om weg te gaan zonder een aankoop te doen. UX heeft deels te maken met externe factoren waar een bedrijf geen invloed op heeft zoals technologische veranderingen. Maar aan de andere kant heeft het ook te maken met hoe jouw bedrijf inspeelt op de gevoelens van de klant. Dit is een factor waar je als bedrijf zijnde wél invloed op hebt.

Online UX verbeteren

Door regelmatig feedback en input te vragen aan klanten, kan er op basis daarvan de UX aangepast worden. Door middel van A/B testing en heatmaps kan er achterhaald worden welk design van de website of applicatie klanten meer aanspreekt en welk element de meeste aandacht trekt. De online gebruikerservaring wordt verhoogd als een website foutloos werkt. Klikt de bezoeker op een link die verwijst naar een 404-pagina, dan is de kans groot dat de bezoeker de website verlaat. Om deze reden moet de website continu getest worden op verschillende devices. Bij UX gaat het om fouten elimineren voordat deze door de klant worden ontdekt. Daarom moet er zoveel mogelijk getest worden.

Offline UX

Naast online UX kan een bedrijf op gebied van offline UX ook inspelen op de klantverwachting en klanttevredenheid. Bij offline UX kan het gaan over een uitstekende service te verlenen. Dit kan gedaan worden door de klant vanaf het begin tot het eind te ondersteunen en helpen tijdens het bestel-en koopproces. Een goed voorbeeld hiervan is de webshop 50five.com, die naast het verkopen van smart home producten ook klanten helpt met het uitzoeken en installeren van de producten. Daarnaast bieden ze gratis advies aan klanten die daar behoefte aan hebben. Daarmee verzorgen zij de ambitie om iedereen de magie van smart home met iedereen te delen.

Invloed UX op digital marketing

Online marketeers leggen bij het ontwerpen van een online campagne de focus al gauw op het behalen van de marketingdoelstellingen. Daarbij vergeten ze vaak te kijken naar de andere kant, namelijk UX. Wanneer de gebruikerservaring niet goed is, kan de campagne een flop worden. Want een product of dienst moet gebruiksvriendelijk zijn. Bij UX design draait het om de gevoelens van de klant die hij of zij krijgt bij het product/ dienst. Het draait om de interactie en de ervaring die ze beleven.

Een digital marketing strategie kan bestaan uit het inzetten van diverse kanalen om meer leads te genereren, klantretentie te verhogen of om een nieuw product/ dienst te promoten. Daarbij speelt klanttevredenheid een grote rol. Klanttevredenheid kan ontstaan door de verwachting van de klant te overtreffen. Daarbij kan een positieve gebruikerservaring ook deel uitmaken van het verhogen van de klanttevredenheid. Het is namelijk een belangrijk onderdeel wanneer ‘klanten’ een interactie hebben met je bedrijf.

Kijkend naar het online aspect van UX (website of applicatie), kan de UX een positieve invloed hebben op SEO. Door de navigatie van een website of applicatie zo toegankelijk mogelijk in te richten zodat elke bezoeker zich makkelijk kan navigeren op de website zal dit de gebruikerservaring verhogen. Indien het voor bezoekers lastig is om te navigeren, zullen zij eerder geneigd zijn de website of applicatie te verlaten. Hierdoor wordt de bounce rate hoger. En een hoge bounce rate kan negatief zijn voor de website. Om een positieve gebruikerservaring te verhogen zal er constant gekeken moeten worden naar het optimaliseren van een website. Wat willen bezoekers graag zien, waar en wanneer haken ze af en waar zijn ze naar op zoek. Om deze vragen te beantwoorden is feedback van klanten erg belangrijk. Daarbij kan er gebruik gemaakt worden van diverse tools om het verkeer en de bounce rate en de stappen van een bezoeker op een website te tracken.

Verder gaat UX een steeds grotere rol spelen voor zoekmachines. Google crawlt websites en let daarbij op gebruikerservaring. Zijn de interne links logisch en bieden ze een toegevoegde waarde? Verschuift de content wanneer de pagina wordt geladen? Wordt er gebruik gemaakt van breadcrumbs om de bezoeker door de website te navigeren. Het zijn allemaal factoren waar zoekmachines steeds beter op zijn gaan letten.

Aansluitend zorgt een goede UX voor meer conversies, door de bezoeker te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. Dit gebeurt vaak door een call-to-action neer te zetten op een goede en logische plek. Naast het logisch indelen van een website en bezoekers te voorzien van goede informatie, is het ook belangrijk om bezoekers nieuwsgierig te maken om door te klikken. Dit kan alleen gedaan worden als er op de website gebruikt wordt van buttons, interne links en afbeeldingen.

De eerste indruk kan vaak bepalen of een bezoeker verder klikt op jouw website of de website verlaat. Een uniek design voor de landingspagina is daarom cruciaal. Uit onderzoek blijkt dat 79% van de bezoekers een andere website bezoekt als de eerste website niet voldoet aan hun verwachting. Daarom moet de landingspagina de klantverwachting kunnen overtreffen. Dit kan gedaan worden door bezoekers van waardevolle informatie te voorzien, die hun vragen beantwoordt en hun behoefte vervult.

Ten slotte, kan de online UX verhoogd worden door een website te optimaliseren voor mobiel. Wanneer een website niet geoptimaliseerd is kan dat leiden tot een verlies in conversies, hoge bounce rate, beschadigen van het imago van het merk en een lagere positie in de zoekresultaten.

Voorbeeld van UX inzetten voor je online campagne

Bijna alle grote bedrijven in de wereld maken gebruik van een UX-design strategie. Een goede UX-strategie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van een bedrijf. Een voorbeeld van een bedrijf die UX heeft ingezet om meer engagement te krijgen met zijn klanten is de zakelijke-chat software uitgever Slack.

Slack is in 2013 op de markt gebracht en had binnen 24 uur al duizenden klanten binnengehaald. De chatservice is ontwikkeld voor bedrijven zodat werknemers via een persoonlijke en/of groepschats makkelijk met elkaar kunnen communiceren. De communicatiesoftware is zowel voor mobiel als desktop in de vorm van een applicatie beschikbaar. Het doel van Slack was om e-mailverkeer tussen werknemers te verminderen en de communicatie en samenwerking met collega’s te verbeteren door overal en op elk moment met elkaar in contact te kunnen staan.

Het succes van Slack is mede te danken aan het UX-design van de applicatie. Naast een standaard lay-out, is het mogelijk om je Slack workspace te personaliseren door o.a. kleuren, lettertype, stijl en een profielfoto aan te kunnen passen. Naast de persoonlijke touch, biedt de applicatie ook persoonlijke affirmaties aan zoals ‘vergeet je bureau niet op te ruimen en heb een goede dag op werk’. Deze details in de applicatie zorgen voor een prettige gebruikerservaring en daar draait het allemaal bij UX om.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email