Display Avertising
SEA

Display advertising eenvoudig uitgelegd!

5,00/5(1)

In de gedigitaliseerde wereld van vandaag wordt display advertising steeds belangrijker in het kader van online marketing. Wat vroeger de advertentie in het weekblad en de plaatselijke krant was of de affiches op reclamezuilen, zijn nu online banners en verborgen links op websites.

Voor bedrijven en ondernemingen is het nu bijna essentieel om hun toevlucht te nemen tot deze nieuwe reclamemedia en -kanalen om de zichtbaarheid van hun merken en producten te vergroten.

Maar hoe werkt display advertising nu precies? Welke vormen van displaymarketing zijn er? Wat zijn de voor- en nadelen van deze nieuwe vorm van reclame? En hoe ziet de toekomst van display-advertenties en co. eruit? Wij zullen al deze vragen hieronder tot op de bodem uitzoeken.

Hoe werkt display advertising?

Display advertising is een vorm van online marketing waarbij men grafische advertenties van allerlei aard op het internet plaatst. Gebruikers kunnen deze zowel op pc’s als op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets zien en direct actie ondernemen door op de advertenties te klikken.

De online advertenties kunnen worden uitgezonden in de vorm van tekst, banners, buttons, animaties, video’s of afbeeldingen en andere elementen. De elementen zijn meestal interactief en door op een link te klikken, wordt de klant rechtstreeks naar de doelwebsite gebracht.

Bannerreclame wordt meestal via verschillende kanalen verspreid om een maximaal bereik te bereiken. Daarom gaat display advertising vaak hand in hand met social media marketing. Beide zijn verschillende takken van online marketing.

De facturering voor display-reclame kan veel nauwkeuriger zijn dan voor advertentieruimte in traditionele vorm. Facturering geschiedt bijvoorbeeld per view, klik of bezoeker. Cookies bieden hiervoor de nodige opsporingsmogelijkheden.

Welke vormen van display advertising zijn er?

Advertising netwerken

Dat zijn grote netwerken, zoals Google AdSense. Daardoor kunnen uitgevers op hun websites advertenties weergeven die door adverteerders op Google AdWords zijn geplaatst. Double Click is een ander platform dat beschikbaar is voor het coördineren van display marketing.

Google AdSense
Logo Google AdSense

Affiliate netwerken

De meesten van jullie zijn hier waarschijnlijk al mee bekend. Bedrijven stellen banners of ander reclamemateriaal ter beschikking en aangesloten bedrijvenpubliceren dat op hun websites.

In het reclamemateriaal is een link opgenomen die leidt naar het product of naar de homepage van het reclamebedrijf.

De affiliate verdient een klein bedrag per klik op deze link. Het is ook mogelijk te betalen per conversie die plaatsvindt als gevolg van het klikken op de link van de affiliate.

Daarvoor plaatst men gewoonlijk een cookie bij de belanghebbende wanneer iemand op de affiliate-link klikt. Daar kun je latere conversies traceren.

Real Time Bidding

Hier vindt als het ware in real time een online-veiling plaats, waarbij men advertentieruimte voor banners veilt.

Display marketing
Source CookiePro

Performance marketing

Bij performance marketing is de facturering gebaseerd op de prestaties van de webruimte. Net als bij affiliate marketing worden hier de prestaties van de afzonderlijke reclamebanners geanalyseerd om na te gaan of de marketing de verkoop en het verkeer op de website daadwerkelijk verhoogt.

Behavioral Targeting

Hierbij toont men de reclamebanners op basis van het respectieve gebruikersgedrag. Als een potentiële klant bijvoorbeeld al heeft gezocht naar een printer, krijgt hij of zij vervolgens overeenkomstige banners voor dit zoekgedrag te zien.

Argument, Loud, Discussion, Conflict, Bad, Nagging

Contextual Targeting

Bij contextual targeting worden display-advertenties aangepast aan de context van de publicerende website. Zo zal een artikel over een stedentrip naar Amsterdam bijpassende advertenties tonen voor accomodatie of de plaatselijke gastronomie.

Display Advertising

Native Advertising

Hierbij zijn banners en links zodanig in de natuurlijke context geïntegreerd dat de advertentie nauwelijks als zodanig herkenbaar is.

Display Advertising

Programmatic Advertising

Hier worden de reclamemedia automatisch weergegeven op verschillende reclameplatforms. Trackinggegevens van gebruikers worden gebruikt om de respectieve platforms te selecteren.

Display Advertising
Source Instagram

Multi-Display-Marketing

Dit verwijst naar de verschillende outputmedia zoals desktop-pc’s, laptops, tablets, phablets en smartphones.

Remarketing

Hier krijgen gebruikers banners te zien die reclame maken voor producten die zij eerder op een website hadden bekeken. In dit geval is de herkenningswaarde van de producten en de banners van bijzonder belang.

Doel van Display Marketing

De doelstellingen van adverteerders die display advertising als reclamemedium gebruiken, zijn zeer verschillend.

Enerzijds kan display-reclame natuurlijk dienen om de verkoop, boekingen en bestellingen te doen toenemen. Hoe zichtbaarder de producten zijn voor de betrokken doelgroep en hoe aantrekkelijker de reclame is vormgegeven, des te vaker worden de producten gekocht of de diensten gebruikt.

Anderzijds kan display advertising kan echter ook dienen voor de branding en imagoverbetering van een bedrijf. Hoe nauwkeuriger de reclamebanners de boodschap van het bedrijf overbrengen en hoe beter de advertenties op de doelgroep zijn afgestemd, hoe meer display advertising het imago van het bedrijf kan onderbouwen en overbrengen.

In dit geval is het natuurlijk veel moeilijker om het succes van display-reclame te meten dan wanneer het uitsluitend gaat om het meten van aankopen die het gevolg zijn van het klikken op een link.


Maak de juiste adverteer keuzes met zelfvertrouwen

Ontdek de meest relevante agencies voor jouw project gebaseerd op jouw specifieke vereisten.

De 10 beste online marketingbureaus in Nederland

Kostprijs van Display Marketing

Het model van display advertising werkt zeer vergelijkbaar met gewone reclame in een tijdschrift of tijdschrift. De ruimte voor de advertentie wordt gereserveerd en de adverteerder levert de inhoud, die de uitgever vervolgens publiceert op de gereserveerde ruimte.

Met display advertising kan je dat veel nauwkeuriger analyseren en in rekening brengen. Want hier betaal je alleen voor de ruimte van de advertentie, afhankelijk van de grootte ervan. Er zijn verschillende parameters die je kunt gebruiken om de prijs van de advertentie te berekenen.

De meest gebruikte hiervoor is CPM, de duizend-contactprijs. Bij campagnes in de sociale media gaat het bijvoorbeeld om een vaste prijs per 1.000 keer dat een verhaal wordt bekeken op de profielen van zogenaamde influencers.

Andere parameters zijn:

  • PPC (Pay per click)
  • PPL (Pay per Lead)
  • PPS (Pay per Sale)

De facturering vindt dan dienovereenkomstig plaats. Bij pay-per-sale bijvoorbeeld is de prijs hoger dan bij pay-per-click, omdat dit een gegarandeerd inkomen voor de adverteerder betekent. Anderzijds komen zuivere kliks op de advertentie natuurlijk vaker voor dan daaruit voortvloeiende acties.

Vaak combineert men verschillende van deze meeteenheden om de exacte facturering voor display-advertenties te bepalen.

Voordelen Display Advertising

Display-advertenties hebben veel voordelen ten opzichte van conventionele reclamemedia.

  1. Het bereik is veel groter
  2. Je kan je doelgroep individueel en doelgericht aanspreken
  3. Je kan de reclame aanpassen aan doelgroep
  4. Klanten kunnen meteen actie ondernemen
  5. Je kan je prestaties nauwkeurig bijhouden, daardoor doeltreffend
  6. Beter voor naamsbekendheid

Nadelen Display Advertising

Natuurlijk hebben display-advertenties ook nadelen in vergelijking met conventionele advertenties.

  1. Ad Blockers die de weergave van banneradvertenties blokkeren
  2. Gebruikers die bannerblindheid ontwikkelen, ze zien advertenties over het hoofd
  3. Kliks op traditionele banners zijn zeer zeldzaam en willekeurig, geeft vertekende facturering
  4. Negatieve associatie van gebruikers zorgt voor averechts effect
  5. Wanneer je advertentie op een ongepaste pagina weergeven wordt zorgt dat voor negatief imago

Toekomst van Display Advertising

Online marketing zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Reclame in de sociale media wordt steeds belangrijker. Steeds meer mensen laten zich inspireren door zogenaamde influencers op sociale-mediakanalen en door hen aanbevolen producten kopen.

Display advertising zal waarschijnlijk ook blijven groeien, zowel op de desktop als in de mobiele sector. Deskundigen zien mobiele advertenties gezien als de reclamevorm van de toekomst. Er is hier nog een groot groeipotentieel, vooral door geavanceerde technologieën zoals virtuele realiteit.

Dat kan in het bijzonder jongeren aanspreken en de bekendheid van merken in deze leeftijdsgroep vergroten. Door banneradvertenties aan te passen aan leeftijd, geslacht en interesses, spreek je gebruikers individueel aan. Ook dit zal in de toekomst een belangrijkere rol gaan spelen als gevolg van steeds nauwkeuriger tracking.

Display Advertising: conclusie

Display-banneradvertenties zijn waarschijnlijk een wetenschap op zich, die in de toekomst een steeds belangrijkere rol zal spelen.

Als ook je wilt profiteren van display advertising en ondersteuning nodig hebt bij het maken en publiceren van je individuele advertentie, zijn er speciale media-agentschappen beschikbaar die gespecialiseerd zijn in precies dit gebied. Vind hier de beste door ons aanbevolen mediabureaus.

Zij maken het mogelijk een aanbod op specifieke groepen mensen af te stemmen. Online marketing kan worden weergegeven via verschillende kanalen en verschillende media. Zo kunnen bijvoorbeeld speciale mobiele online banners worden gemaakt en onder geschikte klanten worden verspreid. Doordat de weg naar aankoop korter en eenvoudiger is, verhoogt de verkoopsnelheid van de artikelen enorm.

In sommige gevallen gebruiken bedrijven de banneradvertenties ook met als enig doel hun domein bekender te maken en het e-mailadres van potentiële klanten te verkrijgen voor de nieuwsbrief. Omdat advertenties voor desktop en mobiele apparaten zo veelzijdig zijn en je ze kan afstemmen op specifieke groepen mensen, kunnen bedrijven ze ook gebruiken om verschillende doelen na te streven.

Het maakt niet uit welk doel je nastreeft met display advertising, dit is zeker het reclamemedium van de toekomst met een groot groeipotentieel. Wij hopen dat wij je in dit artikel wat meer inzicht hebben kunnen geven in het onderwerp en dat je zelf de voordelen van display marketing hebt kunnen ontdekken. Daarnaast kun je je altijd wenden tot een reclamebureau dat je kan helpen met de strategie en de ontwikkeling.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email