
5 tips om een nuttige e-maildatabase te maken in tijden van GDPR
Laatst geüpdate op 1 april 2025 om 01:17 pm
Met het oog op de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), wordt er strenger omgegaan met de handhaving op het gebied online communicatie en de verwerking van persoonsgegevens. De regelgeving is in 2020 aangepast waardoor we anders moeten leren omgaan met deze gegevens. Zo mogen bedrijven geen commerciële e-mails sturen zonder toestemming (opt-in) te krijgen van de ontvanger. Wat mag dan nog wel op het gebied van e-mailmarketing? Maak je geen zorgen, we leggen uit hoe je ervoor zorgt dat je alsnog een kwalitatieve database opstelt. Data is de meest waardevolle informatie die een bijdrage levert aan uitstekende customer experience.
In dit artikel
Onderstaande afbeelding geeft achtergrondinformatie hoe de privacywetgeving precies tot stand is gekomen. Het is duidelijk dat het lang duurt vooraleer het systeem volledig op punt staat en dat er steeds aanpassingen worden toegepast. In 2020 zullen de volgende activiteiten prioriteit worden:
Je stelt je vast de vraag of de bescherming van privacy geen bedreiging is voor e-mailmarketing? Uiteraard zijn er zaken waar je meer rekening mee gaat moeten houden in de toekomst, maar eens toestemming wordt gegeven door de ontvangers zal dit alleen maar voordelen van je e-maildatabase. Stel als bedrijf een reglementering op waar alle medewerkers rekening mee moeten houden, want de boetes kunnen torenhoog oplopen. Zo heeft British Airways in 2019 een boete gekregen van 230 miljoen dollar omdat persoonsgegevens gelekt waren van 500.000 klanten.
Bedrijven hebben in de loop van de jaren een e-maildatabase opgebouwd die nuttig waren voor diverse doeleinden. Zoals eerder vermeld werd vroeger geen rekening gehouden met de manier van het verzamelen van gegevens. In het nieuwe reglement van 2020 zijn er een aantal maatregelen die we in acht moeten nemen:
Op dit moment denk je misschien dat GDPR het bedrijfsgebeuren vooral negatief beïnvloedt, maar bekijk het meer als een kans. De nieuwe Europese wetgeving is een opportuniteit voor marketeers om te doen waar ze het beste in zijn. Ontwikkel gerichte communicatie voor klanten die betrokken zijn, deze gegevens zijn veel waardevoller. Om ervoor te zorgen dat jouw e-maildatabase kwalitatief sterk blijft én waarbij het aantal contactpersonen structureel verhoogt, zijn volgende tips nuttig:
Uit onderzoek van Harris Interactive blijkt dat 93% van de online shoppers niet vertrouwt wat er met hun persoonlijke data gebeurt. De enige manier om dit probleem op te lossen is eerlijk zijn over waar dit precies terechtkomt. Laat duidelijk zien dat je als bedrijf respectvol omgaat met persoonsgegevens en dat je geen intenties hebt om dit te misbruiken. Als je bewijst dat je bekwaam bent in de omgang met data, creëer je een vertrouwensband met de klant.
In het verleden is jammer genoeg misbruik gemaakt van het systeem bij webshops dat mensen op de hoogte moeten worden gehouden van de laatste nieuwtjes, zo stond dit vakje vaak automatisch aangevinkt en werd het op een onopvallende plek geplaatst. Een bezoeker moet uit eigen initiatief toestemming geven om commerciële mails van een bedrijf te ontvangen. Dwing mensen niet om lid te worden van de nieuwsbrief en laat ze vrij. Echter mag je klanten wel op de hoogte houden van de vooruitgang van je bestelling.
Bied je handleidingen of downloads aan op je website? De kans is groot dat bedrijven er niks voor terugvragen. We zien steeds vaker bij organisaties dat ze informatie en kennis volledig ‘gratis’ weggeven. Prima als je eerder kennis deelde met je bezoekers, maar pak het nu anders aan door de bezoekers iets te laten doen in ruil voor deze handleiding. In het algemeen hebben mensen er niks op tegen om een e-mailadres achter te laten als ze nuttige dingen er voor terugkrijgen. Laat de potentiële klant eerst een inspanning doen alvorens de nodige informatie te overhandigen. Vervolgens kan je de bezoeker aanvullende informatie versturen. Bovendien voorkom je hiermee niet-relevante downloads.
Wees aandachtig dat je vooraf informeert over wat er met je e-mailadres zal gebeuren en dat het niet zomaar wordt overgezet naar de nieuwsbrief. Het is wel gepast om de vraag te stellen of ze op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen nadat je de inlichtingen hebt verstuurd.
Mogelijk heb je in de weken voor de aanpassing van de privacywetgeving e-mails van verschillende organisaties gekregen met de vraag of je nog steeds in de database wil blijven. Hoewel er eerst een paniekreactie ontstond wordt het aangeraden om dit zeker twee keer per jaar te doen. Contacten die al meer dan een half jaar geen (commerciële) e-mails van je bedrijf hebben geopend of geen tekenen van actie vertoond hebben, zijn hoogstwaarschijnlijk niet meer de moeite waard om te betrekken. Vraag of er nog interesse is om informatie te blijven ontvangen. Blijft wederom actie uit? Dan kan je beter afscheid nemen van deze abonnees.
Op het eerste gezicht lijkt het geen goede zaak voor bedrijven om het uitlog proces van de nieuwsbrief gemakkelijker te maken. Het is belangrijk om klanten vrij te laten in hun keuze of ze al dan niet informatie willen blijven ontvangen. Dit creëert meer vertrouwen bij je bezoekers en hierdoor zijn ze minder snel geneigd om af te haken. Maak je geen zorgen, de bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in je aanbiedingen zullen vanzelf blijven.
Hopelijk heb ik met dit artikel je interesse gewekt in het verzamelen van een sterke e-maildatabase en verkies je voortaan kwaliteit boven kwantiteit op het gebied van e-mailmarketing? Op lange termijn levert een kwalitatieve database meer op en zal de conversieratio de lucht inschieten!
Meest gezocht:
Deel dit artikel op :
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Registreer en ontvang exclusieve marketing gerelateerde content en tips in uw inbox.
6 maart 2024 ∙ 14 minuten lezen
E-mail marketing is een marketing methode die al jaren gebruikt wordt. Toch lijkt het een beetje een ondergeschoven kindje en dat zou het niet moeten zijn. Uit onderzoek van Webmarketing123 blijkt dat 31% van de marketeers aangeeft dat email marketing het meeste impact heeft op de winst die ze maken. Als marketeer of ondernemer kun […]
Lees meer
31 mei 2022 ∙ 4 minuten lezen
Vrijwel elke marketeer is bekend met het concept van e-mail marketing en het opzetten van e-mailcampagnes. Uiteraard kun je als ondernemer niet tegelijkertijd bezig zijn met het marketinggebeuren binnen de organisatie en ook nog de bedrijfsvoering. Je e-mail marketing uitbesteden is dan wel het overwegen waard. In deze blog meer hierover. Wat is e-mail marketing? […]
Lees meer
11 januari 2021 ∙ 7 minuten lezen
Klantsegmentatie is een essentieel onderdeel geworden van marketingstrategieën voor bedrijven wereldwijd. Door klanten te verdelen in verschillende segmenten op basis van demografische kenmerken, geografische locatie en psychografische factoren, kunnen bedrijven gerichter diensten aanbieden die aansluiten bij de specifieke behoeften en voorkeuren van elke groep. Demografische segmentatie, waarbij klanten worden gegroepeerd op basis van leeftijd, geslacht, […]
Lees meer
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Exclusieve inhoud en advies via e-mail!