9 belangrijke vragen om te stellen tijdens de pitch van een bureau
Marketing

9 belangrijke vragen om te stellen tijdens de pitch van een bureau

5,00/5(1)

Wanneer je wilt samenwerken met een bureau, maken ze meestal een zakelijke pitch. Meestal richten deze pitches zich op de functionele mogelijkheden van het bureau. Deze omvatten:

  • De grootte
  • Zijn vaardigheden
  • Zijn expertise
  • De projecten die het reeds heeft uitgevoerd


Dit gezegd zijnde, vooraleer een bureau te kiezen, is het noodzakelijk om verder te gaan dan zijn functionele mogelijkheden. Je moet dieper graven en verder gaan dan de commerciële slagzinnen.

In dit artikel leggen we uit waarom en hoe je een bureau kunt leren kennen dat een pitch voor je houdt.

Waarom moet je vragen stellen tijdens een pitch?

Het antwoord is heel eenvoudig: de pitch van een bureau is een kans om na te gaan of er band kan zijn tussen jullie.

Het kan immers zijn dat een bureau dat op papier uitstekend lijkt, niet geschikt is voor jouw project.

Zoals in het begin van het artikel uitgelegd, is het niet voldoende om te stoppen bij de technische vaardigheden van een bureau, je moet verder gaan.

We hebben het over de chemie die kan bestaan tussen jouw team en het bureau waarmee je denkt samen te werken. Als je deze chemie niet controleert op het moment van de pitch, is het bureau misschien niet de juiste keuze.

Connectie tussen 2 teams

Maar hoe weet je of er een goede klik is tussen jouw twee teams? Hoe ga je verder dan enkel de pitch en leer je een bureau echt kennen?

De beste manier is om een dialoog op gang te brengen tussen alle deelnemers aan de pitch. En de beste manier om dat te doen is door de juiste vragen te stellen. Laten we eens kijken welke dat zijn. 👀

Stel deze 9 vragen tijdens een pitch om het juiste bureau te kiezen

Hieronder presenteren we negen vragen die je kunnen helpen om het ijs te breken tijdens een sales pitch en om erachter te komen of er een affiniteit is met het bureau.

1️⃣ – Als je een van jouw projecten zou moeten pitchen, welk project zou dat dan zijn en waarom?

Dit is een goede vraag om te stellen. Het stelt het bureau in staat om zijn werk te kaderen en te definiëren wat echt belangrijk is voor un team.

Door gedwongen te worden om slechts één van hun verwezenlijkingen te kiezen, moet het bureau voorrang geven aan wat ze in het verleden hebben bereikt. Dit geeft jou een beter idee van hun prioriteiten, waarden, en de stijl van het project dat hen drijft.

2️⃣ – Hoe gaan jullie om met moeilijke klanten?

Je kunt ook vragen of het bureau een voorbeeld heeft van een moeilijke situatie met een klant, en hoe ze die hebben opgelost. Het doel hier is om twee dingen te begrijpen:

👉🏾 Wat beschouwt het team van het bureau als een “moeilijke klant”?

Heeft het team van het bureau een constructieve aanpak voor het oplossen van de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd.

Deze vraag geeft ook inzicht in de zakelijke aanpak van het bureau en hoe het de relatie met zijn klanten beheert. Dit is altijd goede informatie om te weten voordat je een bureau kiest.

👉🏾 Hoe gaat je om met personeelsverloop?

Een van de meest voorkomende klachten onder marketingprofessionals is het teammanagement. En inderdaad, het is een van de grootste uitdagingen die bureaus proberen op te lossen.

3️⃣ – Hoe beheer je meerdere projecten van klanten als het team van het bureau steeds wisselt?

Het doel van deze vraag is om je voor te bereiden op een zeer specifieke eventualiteit: wat gebeurt er met jouw project als het team van het bureau gaandeweg verandert?

Profiteer van de pitch om te weten te komen hoe het bureau omgaat met het verloop van teams en ervoor te zorgen dat het jouw project kan opleveren.

4️⃣ – Hoe werk je intern?

Het doel van deze vraag is om te begrijpen hoe het team van het bureau is gestructureerd. Het doel is ook om te weten of er een goede teamcohesie is binnen het bureau.

De uitdaging is uiteraard ervoor te zorgen dat het bureau baat heeft bij een sterke interne samenwerking, die van cruciaal belang is voor het welslagen van jouw project.

  • Wie volg je?
  • Welke blogs lees je ?
  • Doet je regelmatig aan opleiding?

De pitch van het bureau is ook een gelegenheid om te begrijpen hoe het bureau omgaat met opleiding. Hebben de teamleden de mogelijkheid tot permanente opleiding? En zo ja, over welke onderwerpen worden ze opgeleid?

Zo weet je niet alleen of het bureau over up-to-date vaardigheden beschikt, maar kan je ook zien welke synergieën en gelijkenissen er bestaan tussen jouw twee teams.

5️⃣ – Wat bevalt je in het bijzonder aan jouw bureau?

Het antwoord op deze vraag helpt om de cultuur van het bureau te definiëren en wat mensen inspireert om er te werken en te blijven. Als je de vraag wilt omdraaien – vraag dan wat ze niet leuk vinden aan hun bureau, of wat ze zouden willen veranderen. Dit is een uitstekende vraag om voorbij de pitch te geraken en de temperatuur van het bureau op te nemen.

7️⃣ – Hoe ben je je aan het voorbereiden op de toekomst?

Dit is misschien wel de meest “krachtige” vraag die je kunt stellen. Het moedigt het bureau om te delen wat ze doen voor hun personeel. Plus, het duwt zijn teamleden om te delen hoe ze willen groeien en de doelen die ze voor zichzelf stellen.

8️⃣ – Welke kwaliteiten waardeer je als bureau?

Deze vraag vraagt wat het bureau waardeert in zowel zijn werknemers als klanten. Het idee is om te zien of er overeenkomsten zijn tussen jou en het bureau, en dus of er affiniteiten kunnen worden gevonden.

Ook als het bureau andere kwaliteiten waardeert dan jou, kan dit een uitstekende bron van complementariteit zijn!

9️⃣ – Wat is je leukste herinnering bij dit bureau?

Als je deze vraag stelt aan de mensen die de pitch met je hebben gevoerd, zal begrijpen welke successen voor hen bevredigend zijn. Het is een geweldige manier om hun denkwijze te begrijpen en te zien of er overeenkomsten zijn tussen hen.

Conclusie

Zoals met elke relatie en partnerschap, gaat alles het best wanneer er een dialoog is. Stel vragen. Observeer hoe het bureau op die vragen reageert. Neem de tijd om na te denken over hun antwoorden. Aan het einde van de pitch zou jouw doel moeten zijn om de volgende punten te kunnen bepalen:

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email