design-sortlist
Graphic Design

Hoe grafisch ontwerp je marketingcampagnes naar een hoger niveau kan tillen

4,50/5(2)

Wanneer je doelpubliek afgebakend is, je doelen uitgestippeld zijn en je inhoud tot in de puntjes uitgewerkt is, welke opties blijven er dan nog over om de kans op succes van je marketingcampagne te maximaliseren? Gepaste grafische vormgeving kan net dat ontbrekende puzzelstukje van jouw nieuwsbrief, website, producten of drukwerk zijn, dat jouw bedrijf onderscheidt van de rest. In de volgende onderdelen leggen wij je graag de do’s en dont’s van grafisch ontwerp uit.

Sortlist-logo

Welke rol speelt grafisch ontwerp in communicatie?

Vormgeving telt

“Vormgeving telt”, zo luidt de naam van de studie uit 2001, uitgevoerd door KPMG in opdracht van BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers), die het belang van grafische vormgeving naging. Daarin is het volgende te lezen:

“Vormgeven is een creatieve discipline. Vormgevers kijken naar het grotere geheel en maken creatief en praktisch gebruik van wat ze daar vinden. Vaak zijn de resultaten daarom niet alleen probleemoplossend, maar ook verrassend.”

(Vormgeving telt, BNO 2001).

Grafisch ontwerp neemt over waar woorden tekort schieten. Of het nu gaat over in het oog springende illustraties op websites of een knap logo op producten of drukwerk, een goede grafische vormgever specialiseert zich in het creëren van een positieve eerste indruk bij je klantenbestand. Daarenboven zijn grafische ontwerpen universeel begrijpbaar omdat ze losstaan van verschillende talen.

Zeg het met kleur

Onderzoek geeft aan dat klanten binnen 90 seconden van het zien van een product onbewust een oordeel vormen. Tussen 62% en 90% van dat oordeel zou gevormd worden op basis van kleur (Bron: Seoul International Color Expo 2004 ; CCICOLOR ‐ Institute for Color Research). Deze effecten van kleur worden uitvoerig geanalyseerd in de wereld van de kleurenmarketing. Zo kan kleur bijvoorbeeld de naamsbekendheid (lees: brand awareness) van je product of bedrijf verhogen en het herinneringsvermogen van de klant betreffende jouw product of bedrijf verhogen. Verder wordt het gebruik van specifieke kleuren gelinkt aan verschillende emoties. Zo kunnen warmere kleuren zoals rood en geel meer aanzetten tot actie, terwijl koudere kleuren zoals blauw en groen aanzetten tot vertrouwen en kalmte (Bron: GBL Studio). Daarom raden wij je aan om eens samen te zitten met een grafisch ontwerper om uit te denken welke kleuren het best van toepassing zijn op het bedrijfsimago dat je wilt uitstralen.

Ga eens over de schreef

Na het kiezen van de juiste kleuren zal je grafisch ontwerper moeten nadenken over het selecteren van het juiste lettertype. Grosso modo worden lettertypes ingedeeld in twee categorieën, lettertypes met schreef, ook wel “serifs” genoemd, en schreefloze lettertypes, ook wel “sans-serifs” genoemd. Het verschil zie je in onderstaande afbeelding. 

Lettertypes met schreef worden meestal aanzien als de betere keuze voor langere teksten, terwijl schreefloze lettertypes beter leesbaar zijn voor korte stukjes tekst (Bron: wearecodebreakers.com). Verder stralen schreeflettertypes serieusheid en vertrouwen uit, terwijl schreefloze lettertypes moderner en jonger ogen. Uiteraard kan een schreefloos lettertype ook toegepast worden om serieusheid en vertrouwen uit te stralen, en kan een lettertype met schreef gebruikt worden voor een jonge, speelse organisatie. Het draait namelijk allemaal rond de juiste toepassing gezien de juiste context. Zo leidt de toepassing van het verkeerde lettertype tot een volledig andere indruk, geïllustreerd door dit artikel dat bekende logo’s recreëert met het Comic Sans lettertype. Let dus zeker op wanneer je een lettertype selecteert in samenspraak met je grafisch ontwerper.

Vind jouw iconisch logo

Net zoals de reeds vermelde grafische elementen kleur en lettertype, draagt een uitstekend logo bij aan het maken van de juiste eerste indruk. Een logo laat je bedrijf toe om herkenbaar te zijn zonder expliciet je bedrijfsnaam te vermelden. Ook hier biedt een grafisch ontwerper een duidelijke meerwaarde, aangezien deze over de juiste skillset beschikt om een logo te ontwerpen dat opvalt. Bij het ontwikkelen van een logo gelden enkele “soft rules” zoals bij lettertypes het geval is. Hou het eerst en vooral simpel, aangezien een te complex logo kan leiden tot onduidelijkheid bij je klanten. Verder kan een te ingewikkeld logo slecht leesbaar zijn wanneer het klein geschaald wordt. Verder beperk je best je kleurgebruik tot een drietal kleuren. Zo verzeker je de kans dat je logo altijd juist weergegeven wordt op drukwerk.

Stijl van het huis

Moest je bedrijf een persoon zijn, dan zou je huisstijl de identiteitskaart van die persoon voorstellen. Een huisstijl (of corporate identity in het Engels) omvat simpelweg een aantal regels over hoe je je bedrijf visueel wenst te profileren naar de buitenwereld toe. Concreet vat die identiteitskaart de reeds besproken onderdelen zoals kleurgebruik, lettertypes en logo’s samen in één coherent geheel. Zulke regels bewaren de samenhang van je communicatie en voorkomen verkeerde toepassingen van de gecreëerde stijl. Als voorbeeld bekeken wij even de stijlgids van de Stad Gent. Aangezien een stad onmogelijk vat heeft op alle manieren van grafisch ontwerpen door haar inwoners, definieert het stadsbestuur bondig enkele regels omtrent de toepassing van hun logo’s en kleuren.

Zo valt er te lezen op de website van Stad Gent:

Gent bouwt aan een authentieke en veelzijdige stad. Open, solidair, ondernemend en creatief. Onze huisstijl is in lijn met deze merkbelofte. Het is ook het verbindende element dat zorgt voor herkenbaarheid over alle communicatie-initiatieven heen.

(Stad.Gent).

Verder vind je in de stijlgids van de Stad Gent terug hoe je de stadsstijl het beste toepast en hoe je deze het best niet toepast. Zo bespreekt de stad welke kleuren het als primair en secundair beschouwt. Primaire kleuren kunnen geïnterpreteerd worden als de standaardkleuren van het logo, terwijl de secundaire kleuren toepasbaar zijn in meer specifieke situaties. Daarenboven bespreekt de stad uitdrukkelijk welke positie het logo dient in te nemen op drukwerk, hoe groot het mag zijn in verhouding tot andere grafische elementen en welk lettertype gebruikt moet worden. Uiteraard hoeven de vermelde regels niet tot in de puntjes nageleefd te worden, maar gelden ze eerder als begeleidend advies voor diegenen die dagelijks aan de slag gaan met grafisch werk. Een uit de kluiten gewassen stijlgids kan er op die manier voor zorgen dat grafisch werk door eender wie in het bedrijf op de juiste manier uitgevoerd kan worden, zelfs zonder dat daar een grafisch ontwerper voor aan de pas hoeft te komen.

Het is belangrijk om op te merken dat een huisstijl geen statisch gegeven is, maar wel met de tijd mee dient te evolueren. Zie bijvoorbeeld de evolutie van de huisstijlen van mastodonten als Amazon, McDonalds en Coca-Cola in de onderstaande animatie. Door de jaren heen ondergaan hun logo’s en zelfs kleurgebruik incrementele veranderingen die de tijdsgeest van dat moment weerspiegelen. Daarom raden wij je aan om je huisstijl na enkele jaren opnieuw te evalueren. In het algemeen hou je het best de wijzigingen aan je huisstijl incrementeel. Zo voorkom je dat sommige klanten zich mogelijks vervreemd voelen bij het zien van je nieuwe huisstijl. Bepaal daarom zeker welke elementen van je logo het belangrijkste zijn, zodat je de resterende elementen kan vernieuwen wanneer daar nood aan is.

Hoeveel moet goed design kosten?

Als wij de voordelen van grafisch ontwerp even terzijde nemen, dan resteert er ons enkel nog het prijskaartje. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hoef je geen buitensporige uitgaven te doen voor op maat gemaakt grafisch ontwerp, noch kan je verwachten dat goed design gratis beschikbaar is. Het prijskaartje van grafisch werk is net zoals in andere industrieën afhankelijk van de omvang van de opdracht en de reputatie van de grafische ontwerper. Er zijn genoeg grafisch ontwerpbureaus waarbij je terecht kunt ongeacht je bedrijfsgrootte. Het draait allemaal rond het vinden van de juiste match tussen jouw bedrijf en jouw toekomstige grafisch ontwerper, die jouw visie op de gewenste manier grafisch waar kan maken. Daarom raden wij je aan om eens een kijkje te nemen op Sortlist. Daarop kan je alle grafische vormgevers en bureaus die grafisch werk leveren in je buurt raadplegen om de perfecte match voor jouw bedrijf te vinden.

De Do’s en Dont’s van Grafic Design

Do’s

  1. Zoek een grafisch vormgever die matcht met je bedrijfsgrootte en -visie. Raadpleeg Sortlistom grafisch vormgevers in je buurt te vinden.
  2. Denk na over welke kleuren het beste passen bij het imago dat jij met je bedrijf wilt uitstralen.
  3. Kies een lettertype dat aansluit bij de gewenste stijl, maak daarbij een bewuste keuze tussen schreef en schreefloze lettertypes
  4. Ontwerp een passend logo. Hou het daarbij simpel en vermijd het gebruik van te veel kleuren.
  5. Ontwikkel een consistente huisstijl voor je bedrijf of productlijn die de voorgaande elementen samenvat in één geheel. Daarmee spreek je visuele regels af in verband met de toepassing van je grafisch ontwerp en maximaliseer je de herkenbaarheid en vertrouwdheid van je merk.

Dont’s

  1. Bekijk het in dienst nemen van een grafisch ontwerper niet als een frivoliteit, maar als een investering in je bedrijfsimago.
  2. Beschouw een huisstijl niet als een statisch iets en evalueer op tijd welke elementen aan vernieuwing toe zijn.

Conclusie

Dit zijn enkele van de belangrijkste manieren waarop modern grafisch ontwerp jou marketing naar een hoger niveau kan tillen. Als je wilt dat jouw advertentie opvalt en de interesse van burgers wekt, moet je ervoor zorgen dat er een gedenkwaardige verbinding wordt gelegd tussen het visuele effect en het publiek. Hoe meer je gelooft in hoogwaardige ontwerp kwaliteit, hoe groter de kans dat het jouw marketingcampagnes in de juiste richting duwt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email