Interactie op een website: ontdek de beste manieren!
Laatst geüpdate op 18 mei 2021 om 09:20 am
Je zal vast wel weten dat interactie met potentiële klanten enorm belangrijk is. Bezoekers kunnen vragen stellen en zoeken vaak de interactie op als ze geïnteresseerd zijn. Zulke dialogen kunnen ontstaan op social media maar als bedrijf kun je er ook voor zorgen dat je de interactie op je website aanwakkert. In dit artikel geven we je aan hoe je de interactie kunt verhogen en zullen we nog een aantal redenen geven waarom dit zo belangrijk is. Communiceren met je bezoekers is bovendien steeds makkelijker geworden door de komst van plug-ins en chatbots.
Zelfs als jouw website al goed draait is het nog steeds belangrijk om de interactie te verbeteren. Het toont aan dat je aanwezig bent en om je bezoekers geeft. Proactiviteit op het gebied van communicatie op je eigen website wordt over het algemeen meer gewaardeerd dan op social media of andere platformen zoals Whatsapp. Door de conversatie op je website te verbeteren zal je in het algemeen de klantenservice verbeteren. We gaan je hier uitleggen waarom juist je website zo belangrijk is met betrekking tot interactie. Dat en nog veel meer wetenswaardigheden bespreken we in dit artikel.
Waarom de interactie verbeteren op je eigen site?
Je kan je afvragen waarom je juist je website moet gebruiken om de interactie te verbeteren en niet social media waar je toch je klanten aan aanspreekt. Daar zijn een aantal redenen voor. Het is sowieso goed om op deze social media platformen te connecteren met je (potentiële) klanten maar vaak is je doel toch om ze op je website te krijgen. Hier kunnen ze meer informatie lezen over je diensten, producten en je bedrijf zelf.
Zodra ze op je website beland zijn, waar moeten ze dan naar toe met hun vragen? Terug naar social media, de telefoon pakken om te bellen, of nog erger, een e-mail sturen? Elke vraag moet zo snel mogelijk beantwoord kunnen worden zonder dat het de websitebezoeker al te veel moeite kost. De aandachtsspanne van de mens is al zo kort en elke seconde dat er gezocht moet worden naar een telefoon of op een ander platform, loop je de kans dat je de klant weg bent. Je moet het de mensen zo makkelijk mogelijk maken op jouw website. Dat kan met bijvoorbeeld een live-chat maar er zijn nog wel meer mogelijkheden. Die zullen we zo verder bespreken.
Wat zijn de mogelijkheden?
Er zijn een aantal verschillende mogelijkheden om de conversatie op je website te verbeteren. Interactie betekent niet alleen dat je klanten jouw kunnen bereiken, het gaat om de wisselwerking tussen beide partijen, oftewel het reageren op elkaar. Een bezoeker kan van je verlangen dat je reageert op een bericht via de chatfunctie maar het kan ook een review van een bezoeker zijn dat je tot interactie kunt rekenen. Ook blogs, een forum en een FAQ (een pagina met veelgestelde vragen) kun je rekenen tot interactie.We bespreken een paar van de mogelijkheden hieronder.
Livechat / Chatbot
We hebben eerder op Sortlist al meerdere malen over een chatbot en het belang van een livechat gesproken. Wat ons betreft is dit de allerbeste manier om de mensen met je te laten communiceren. Een chatfunctie eventueel aangestuurd door een chatbot maakt een directe verbinding tussen klant en bedrijf. De bezoeker hoeft niet lang te wachten bij een vraag en zullen op je website blijven in plaats van hun heil elders te zoeken. Je zult merken dat een chatfunctie op je website de conversie kan verhogen omdat mensen veel sneller geneigd zijn hun bevestiging te zoeken of ze het juiste product of dienst afnemen.
.
Recensies
Je kunt er ook aan denken de recensies van je cliënten al prominent op de website te zetten. De mening van een ander is belangrijk bij het aankoopproces van je bezoeker of klant. Een bedrijf zelf geeft vaak alleen de voordelen van een product naar voren waardoor niet alle twijfel wordt weggenomen bij de bezoeker. Een review of recensie van iemand anders laat zien dat anderen al gebruik maken van een dienst of het product al gekocht hebben. Een recensie zal meer vertrouwen scheppen.
Als Webdesign bureau in Eindhoven zal het nuttig zijn dat er bijvoorbeeld recensies staan van mensen uit de regio en die inspelen op wat je als bedrijf aanbiedt. Dit kan dan gaan over visuals of bepaalde design elementen. Zodra het iets specifieker is zal dit meer indruk maken. De recensie komt echter van de klant maar met de manier waarop je jouw vragen stelt heb je hier wel invloed op. Zeker als er af en toe ook een wat minder positieve review staat, komt de website en het product betrouwbaarder over.
Blogs
Met blogs zorg je niet alleen dat je jouw bezoeker informeert over het laatste nieuws in je branche, je roep ook reacties op. Hiervoor moet je dan wel reacties of commentaar toestaan onder je blog. Door op een enthousiaste manier te schrijven en te vragen naar de mening van de lezer kun je waarschijnlijk wel reacties verwachten. Een goede manier van interactie op je website terwijl je zorgt voor een constante flow van informatie en nieuwe content op je website. Zo sla je dus twee vliegen in één klap op marketing gebied.
Conclusie
Gebruikerservaringen maar ook interactie tussen bezoeker en bedrijf zijn nog nooit zo belangrijk geweest als tegenwoordig. Hier kun je als website eigenaar goed op inspelen door je bezoekers verschillende mogelijkheden te geven om met je te communiceren. Een livechat is een goede optie om direct de conversatie aan te gaan bij vragen en of opmerkingen terwijl je met blogs een forum en recensie juist reacties uitlokt die meer van de bezoekers zelf komen. Deze interactie zal zorgen voor een betere band met je bestaande bezoekers en vertrouwen geven aan nieuwe bezoekers.