Personal branding gaat over het opbouwen van jouw imago en het promoten van jouw vaardigheden met behulp van marketingtechnieken.

Het idee is om de marketingstrategieën die bedrijven gebruiken, toe te passen op je eigen imago. Dit kan op individueel niveau gebeuren, omdat je een referentie op jouw gebied wilt worden, of het kan op bedrijfsniveau gebeuren.

Bijvoorbeeld een bedrijf dat zijn werknemers in de kijker wil zetten om een menselijk gezicht aan zijn merk te geven.

In dit artikel leggen we meer in detail uit wat personal branding is, waarom en hoe je een personal brand opbouwt, en geven we 3 concrete voorbeelden.

Inhoudsopgave

Wat is Personal Branding?

Personal branding gaat over opvallen in je vakgebied en jezelf op een bepaalde manier positioneren.

Het doel van personal branding is dus te werken aan jouw persoonlijke communicatie om erkend te worden binnen de markt waarin je werkzaam bent. Net zoals een merk zich op zijn markt wil positioneren om zich te onderscheiden, de aandacht van zijn doelgroep te trekken en loyaliteit op te bouwen.

Daarom leent personal branding de technieken die bedrijven gebruiken om hun merkimago op te bouwen, en past die vervolgens toe op je eigen persoonlijkheid. Het zou dus persoonlijke marketing kunnen worden genoemd.

De 5 componenten van personal branding

Als we het over personal branding hebben, hebben we het meestal over 5 specifieke elementen:

  • Je vaardigheden
  • Jouw professionele resultaten
  • Jouw professioneel netwerk
  • Enkele van je publicaties
  • Jouw professionele imago

Deze 5 elementen zijn de 5 aanrakingspunten waardoor je wordt waargenomen. Zij bepalen uw persoonlijke merk en hoe je wordt gezien. Dit zijn de 5 pijlers van je personal branding.

1 – Je vaardigheden

Dit zijn de dingen waar je goed in bent en waar je om bekend staat op de arbeidsmarkt. Ze hangen af van de opleiding die je hebt gekregen, van wat je dagelijks doet en van jouw voortdurende bijscholing.

Je kunt erkend worden als loodgieter, dokter, ingenieur, verkoper, ontwikkelaar, computerwetenschapper, communicator, enz.

Kortom, jouw vaardigheden bepalen jou want zij zijn de eerste as waardoor men je zal waarnemen.

Zij spelen dus een crucialerol bij het opbouwen van jouw personal branding. Het is door jouw vaardigheden te kennen dat jouw publiek in staat zal zijn je in een bepaald hokje te plaatsen.

2 – Jouw professionele resultaten

Er is een direct verband tussen de resultaten die je behaalt en hoe je wordt gezien.

Om jouw personal branding te verbeteren via deze tweede as, is het jouw verantwoordelijkheid om altijd te streven naar betere resultaten en werk van de hoogste kwaliteit af te leveren.

3 – Jouw professioneel netwerk

Wij onderschatten de mate waarin onze omgeving onze persoonlijkheid, ons gedrag en onze resultaten beïnvloedt.

Als je je personal branding wilt versterken, is de kans groter dat je dat doet als je omgaat met mensen die zelf een sterk personal brand hebben.

Niet alleen zult je leren van hun methodologie, zodat je weet hoe zij zijn gekomen waar zij nu zijn, maar je zult ook elkaar kunnen helpen.

Bovendien zal de ontwikkeling van jouw professioneel netwerk je helpen naam te maken.

4 – Jouw publicaties

Het delen van inhoud is nog nooit zo eenvoudig geweest, en daar moet je gebruik van maken. Om jouw personal branding te verbeteren, is het creëren en verspreiden van inhoud die verband houdt met jouw vakgebied niet onderhandelbaar.

Dit kan door middel van video’s, artikelen, Instagram of LinkedIn posts. Maar hoe dan ook: je posts en online aanwezigheid zijn een belangrijk onderdeel van je personal branding.

Neil Patel is een mooi voorbeeld van Personal Branding op social media platformen.

Het eerste wat mensen zullen doen is jouw naam intikken in Google. De resultaten die naar voren komen zullen direct van invloed zijn op hun beeld van jou. Om dit te verbeteren, moet je ervoor zorgen dat de Google-resultaten over je publicaties van goede kwaliteit zijn.

Een agentschap voor contentstrategie kan je hierbij helpen.

5 – Jouw professionele imago

Het beroepsimago is de som van alle bovengenoemde elementen.

Jouw vaardigheden, jouw wil om te leren, jouw professionele resultaten, jouw netwerk en jouw publicaties vormen samen een beeld dat door het publiek zal worden waargenomen.

En het is dit imago dat je zult proberen te promoten om jouw personal branding op te bouwen.

Drie redenen om je personal branding op te bouwen

Een goede personal branding zal je anders maken en deuren openen:

  • Als werknemer kun je door een goede personal branding voor de beste merken gaan werken.
  • Als freelancer zal het gemakkelijker zijn om nieuwe klanten te vinden.
  • En als ondernemer zal een goede personal branding de klanten van jouw bedrijf geruststellen.

Al deze redenen zouden je ertoe moeten aanzetten te investeren in jouw personal brand. Laten we ze eens nader bekijken.

👉🏾 Personal branding is durven anders zijn

De arbeidsmarkt staat onder druk. De concurrentie is mondiaal en digitaal geworden.

Je concurreert niet met professionals uit jouw geografische gebied, maar met professionals uit de hele wereld. Bovendien vormt de ontwikkeling van nieuwe technologieën een uitdaging voor de beroepsbeoefenaren en krijgen steeds meer mensen te maken met de automatisering van taken.

Different, Differently-Abled, Similar? - The Blind Guide

Het eenvoudigweg beschikken over bepaalde vaardigheden en de wens om te werken is niet langer synoniem met werkgelegenheid.

Tenzij je arts, burgerlijk ingenieur of advocaat bent, maken jouw vaardigheden je niet uniek en kunnen zij door een ander individu of zelfs een machine worden verworven. Alleen vertrouwen op je vaardigheden om je een baan te garanderen is een riskante strategie.

Net zoals de 20e eeuw werd gekenmerkt door industrialisatie en massaproductie, wordt de 21e eeuw gekenmerkt door personalisering en oneindige differentiatie. Als individu is het noodzakelijk dezelfde logica te volgen, en deze differentiatie wordt bereikt door jouw personal branding op te bouwen.

Hoewel het mogelijk is om jouw vaardigheden te kopiëren, is het niet mogelijk om jouw identiteit, jouw persoonlijkheid, jouw toon of de manier waarop je jezelf presenteert te kopiëren. Door op je eigenheid in te spelen, kun je opvallen.

👉🏾 Personal branding kan deuren openen

Opvallen zal je zichtbaarder maken. Zo vergroot je jouw kansen om nieuwe kansen aan te trekken. Misschien krijg je de kans om te spreken op een evenement dat gewijd is aan jouw expertise. Je kunt ook benaderd worden door acteurs die verband houden met jouw expertise.

Al deze kansen komen op je af omdat een sterke personal branding ervoor zorgt dat je opvalt, en dus op de radar staat.

Net zoals een paarse koe zich onderscheidt van de kudde, moet jouw personal branding ervoor zorgen dat je opvalt in de massa.

👉🏾 Personal branding biedt vrijheid van beweging

Tenslotte zal een sterke personal branding je bewegingsvrijheid geven.

Het hele punt is om in een situatie van overvloed te zijn. Een situatie waarin jouw personal branding je een voldoende aantal professionele kansen biedt. Zodat je de luxe hebt om je gevechten te kiezen en te beslissen met wie je wilt werken.

Hetzelfde verschijnsel doet zich bijvoorbeeld voor bij profvoetballers of basketballers. Zij die het sterkste imago hebben, worden begeerd door een groot aantal clubs die hen willen aanwerven. Zij weten heel goed dat deze of gene speler in hun team hun resultaten zal verbeteren.

Anderzijds zal een speler die niet zo goed is of minder op de voorgrond treedt, minder kansen krijgen. En zullen dus minder keuzes krijgen.

Bouw uw personal branding in 3 stappen

Drie stappen zijn nodig om een krachtige personal branding op te bouwen.

💡 Bepaal jouw identiteit

Dit is het eerste wat je uit je hoofd moet weten:

  • Wat is je identiteit?
  • Welke waarden heb ik?
  • Hoe klinkt de boodschap die je wilt overbrengen?
  • Wat zijn jouw vaardigheden en expertisegebieden?

Voordat je over jezelf en jouw werk communiceert, moet je precies weten wie je bent. Hoe je jezelf positioneert in de markt, en welke boodschap je wilt overbrengen.

Het bepalen van jouw identiteit vereist introspectie en nodig je uit jezelf een reeks vragen te stellen voordat je begint aan de opbouw van jouw personal branding.

🎯 Kies de juiste doelstellingen

Zodra je jouw identiteit duidelijk hebt vastgesteld, zal het nodig zijn een doel te bepalen om te bereiken. Wat probeer je te bereiken?

Alle inspirerende mensen, zij die opvallen, zijn ambitieus en heel duidelijk over wat zij willen bereiken.

Dit doel zal niet alleen dienen als kompas om jouw keuzes en handelingen in jouw beroepsloopbaan te sturen, maar zal ook het onderwerp zijn van jouw communicatie.

Zwart Wit Dartbord

Dit betekent dat je jouw doel moet communiceren om belangstelling voor jouw verhaal te wekken.

Inspirerende mensen zijn mensen die hun reis laten zien, de obstakels die zij tegenkomen en de vooruitgang die zij boeken op weg naar hun publiekelijk verklaarde doel.

Het tweede ingrediënt voor het opbouwen van je personal branding is dus een duidelijk omschreven doel dat je keuzes stuurt en waarover je open communiceert:

  • Je hindernissen
  • Jouw successen
  • De vooruitgangen die je maakt

📣 Zorg voor jouw communicatiestijl

Het derde ingrediënt dat je moet definiëren is jouw communicatiestijl. Dit moet logisch volgen uit de definitie van jouw identiteit en jouw doelstelling.

Dat wil zeggen dat jouw manier van communiceren consistent moet zijn en moet stroken met jouw identiteit en het doel dat je probeert te bereiken.

Jouw communicatie omvat verschillende elementen:

  • Een toon van de stem
  • Een visuele stijl
  • Een ritme van publicatie
  • Jouw interacties met jouw volgers

Hoe meer deze drie ingrediënten op elkaar zijn afgestemd, hoe effectiever jouw personal branding zal worden opgebouwd.

Conclusie

In dit artikel hebben we gezien waarom personal branding belangrijk is. Of het nu is om op te vallen in de massa, om deuren voor jezelf te openen, of om klanten te vinden: je personal brand heeft een rol te spelen.

We hebben de 5 onderdelen gezien waarop je kunt spelen. En de 3 stappen die je moet volgen om een krachtige personal branding op te bouwen.

Heb je hulp nodig met je personal branding? Vind hier alle Branding bureaus in Nederland die je hiermee kunnen helpen.