Grafisch Charter
Branding

Ontwerp & Branding: Welke prijs voor een grafisch charter?

3,00/5(2)

Hoe hoog moet het budget voor grafisch ontwerp zijn? Wat is de prijs van een grafisch charter om een sterk merkimago te creëren?

Ter herinnering, een grafisch charter is een werkdocument dat alle basisregels bevat voor het gebruik van de grafische elementen die de visuele identiteit van een bedrijf of merk vormen.

In dit artikel leggen wij uit hoe je een grafisch charter ontwerpt, wat de componenten zijn en welk budget je moet voorzien!

Bovendien kunnen wij je de beste grafische ontwerpbureaus adviseren.

Wat is het doel van een grafisch charter?

Het belangrijkste doel van een grafisch charter of een stijlgids is het samenbrengen van al je visuele elementen voor print en web (flyers, website, affiches…).

Wanneer het grafische charter goed ingeburgerd is en in de verschillende media en sociale netwerken wordt gereproduceerd, maakt het onmiddellijke herkenning door de consument mogelijk. Neem het voorbeeld van Coca-Cola: de visuele identiteit van het merk is internationaal en voor iedereen herkenbaar.

Daarom moet je belangrijkste doel bij het maken van een grafisch charter zijn een visuele identiteit te creëren die op het eerste gezicht herkenbaar is. Dit schept vertrouwen en prent zich in de geest van potentiële klanten.

Maar hoe moet je dat doen? Voordat je een volledig, doeltreffend en getrouw grafisch charter voor je bedrijf kunt opstellen, moet je eerst een aantal stappen doorlopen.

Prijs grafisch charter

De stappen om een grafisch charter te maken

Zoals eerder vermeld, kun je met je grafisch charter de stijl van je openbare communicatie bepalen.

Het vormt het basiskader aan de hand waarvan je je hele communicatiestrategie uitvoert. Daarom moet er intern in het bedrijf over worden nagedacht vóór je probeert een heleboel kostenramingen te maken of communicatiebureaus om een dienst te vragen.

Wat houdt het charter in?

  • Type logo
  • Kleurenpalet (zo nodig met pictogrammen)
  • Lettertypen of typografie
  • Attributen en afbeeldingen
  • Richtlijnen voor het gebruik van deze elementen in alle media (drukwerk en web)
  • soms ook: realisatie van visitekaartjes, flyers…

Reflectiefase (hoofdidee, definitie van de activiteit…)

Deze eerste stap is een van de belangrijkste om geen tijd te verliezen bij de uitvoering van je grafisch charter. Je stelt regels op om een duidelijk project met vastomlijnde ideeën voor te leggen aan een grafisch ontwerper.

De ontwerper heeft ze nodig tijdens de ontwerpfase, die zeer ingewikkeld kan zijn als een bedrijf zijn verwachtingen niet precies omschrijft.

Dat is niet alleen tijdverlies voor de ontwerper, maar ook voor het bedrijf, dat niet tevreden is met de eerste voorstellen en de prijs van de dienst moet verhogen.

Nuttige praktijken om op te volgen

Om tijdverspilling te voorkomen, ga je best als volgt te werk:

  • Ten eerste, je hoofddoelstelling bepalen
  • Vervolgens definieer je best een doelstelling en probeer deze voor te stellen (met de volgende tekens: verlangen, behoeften, verwachtingen…)
  • Vervolgens is het belangrijk om te proberen een visueel voorstel te doen. Jij zult het best in staat zijn om een visuele identiteit voor je bedrijf te bedenken. Dus, pak je potloden en wees niet bang. Je hoeft geen Van Gogh te zijn om uit te drukken wat je wilt. Druk je uit doormiddel van schetsen, visuals of nog beter een moodboard (die je gemakkelijk kunt maken op Pinterest door verschillende inspirerende foto’s toe te voegen aan een bord).
  • Tot slot beschrijf je wat je waarden zijn en wat er tegenover staat. Op die manier zal de grafisch ontwerper zich concreter kunnen identificeren met je bedrijf en zal hij deze waarden dus beter kunnen benadrukken in het grafisch charter.

Stel jezelf dus de juiste vragen!

Enkele voorbeeldvragen

  • Wat zijn de belangrijkste doelstellingen van het merk/bedrijf?
  • Welke emoties wil je via je grafische handvest overbrengen op je doelgroepen?
  • Wat zijn de waarden die je wil uitstralen via je grafische keuzes?
  • Welke thema’s of universum zou je willen benadrukken? Waarom wel of waarom niet?
  • Welke kleuren zouden je het best vertegenwoordigen? Waarom wel of niet?
  • En voor het logo, heb je ideeën…? Dingen om te vermijden?
  • Welke adjectieven omschrijven het best de waarden van mijn bedrijf/onderneming?
  • Wat is in strijd met de waarden die ik wil uitdragen?

In deze fase heb je advies nodig waarmee je de inhoud van je grafisch charter kunt afstemmen op de verwachtingen van je doelpubliek.

Je kunt je entourage, je doelwitten of partners voorstellen om enquêtes te beantwoorden (op Google Forms bijvoorbeeld) die je zullen helpen om je project te verfijnen.

Aarzel niet om je sociale netwerken te gebruiken tijdens deze stap!

Het kiezen van een dienstverlener

Nu je je doelstellingen en verwachtingen voor dit grafisch ontwerp hebt bepaald, moet je je dienstverlener kiezen. Voor de creatie van een grafisch charter zijn er twee mogelijkheden: kiezen voor een onafhankelijke grafisch ontwerper (freelance) of voor een grafisch ontwerpbureau.

Dat is wat wij je hieronder uitleggen met de lijst van voor- en nadelen voor elk van deze keuzes.


Maak de juiste keuzes met zelfvertrouwen.

Ontdek de meest relevante agencies voor je project gebaseerd op jouw specifieke vereisten.

De beste ontwerp bureaus van Nederland

Freelance

Allereerst kan een freelance grafisch ontwerper een goede oplossing zijn als je het hele grafische ontwerpproces van begin tot eind door dezelfde persoon wilt laten managen.

Communicatie zal het grootste voordeel zijn. Een freelance grafisch ontwerper is een expert in logo en grafisch ontwerp en zijn vermogen om te luisteren en uit te wisselen zal van grote kwaliteit voor je zijn.

Het komt zelden voor dat een freelance persoon meerdere projecten tegelijk leidt. De grafisch ontwerper zal dus al zijn tijd kunnen besteden aan je project en je verzoeken.

Om je freelancer te kiezen, kunt je je keuze baseren op de portfolio, de contacten en de professionaliteit op de netwerken. Door eenvoudig te zoeken op LinkedIn, bijvoorbeeld, zal je veel grafisch ontwerpers vinden die hun freelance diensten aanbieden.

Tot slot, als je twijfelt tussen verschillende grafisch ontwerpers, vergelijk dan de offertes en kies de meest voordelige voor jou!

Grafisch ontwerpbureau

Communicatiebureaus zitten vol met getalenteerde en ervaren professionals in het veld, vooral als het gaat om grafisch ontwerp.

De reputatie is dan ook een van de voordelen van bureaus. Zo kun je al hun creaties bekijken, evenals de bedrijven waarvoor ze hebben gewerkt.

Om de juiste keuze te maken, is het belangrijk om te bekijken wat elke aanbieder je kan bieden en daar intern over te praten.

Toegang tot de lijst van de beste grafische ontwerpbureaus.

Opstellen van het bestek

Zodra je je dienstverlener hebt gekozen, stel je een bestek op met alle belangrijke punten die je grafisch charter zullen vormen. Dit document zal moeten worden ingevuld tijdens je eerste ontmoeting met de grafisch ontwerper en zal van cruciaal belang zijn voor de rest van hetproject.

Om hierop te anticiperen, stellen wij voor dat je een document invult dat wij hebben samengesteld en dat je in staat stelt klaar te zijn voor je persoonlijke ontmoeting met de grafisch ontwerper die je hebt gekozen.

De prijs van een grafisch charter

Hoe meer elementen een grafisch ontwerp bevat, hoe hoger de prijs ervan zal zijn. Inderdaad, als je alleen een logo en een kleurenpalet wilt maken, dan zal de prijs niet dezelfde zijn als voor een ontwerp dat ook de creatie van communicatiedragers zoals flyers of banners omvat.

De prijsopgave

Het is over het algemeen een dagtarief dat wordt toegepast op de offertes. Deze ligt tussen de €260 en €600, afhankelijk van de ervaring en de bekendheid van de grafisch ontwerper.

Er moet een schatting worden gegeven van de tijd die aan de creatie van het handvest wordt besteed. De reflectiefase, die we in het eerste deel hebben aangegeven, zal je in staat stellen deze tijd met de helft te verminderen, aangezien je al een idee hebt van je project en van wat je concreet wilt.

Bereid je dus voor! Zelfs met zo zal je moeten voorzien dat verschillende voorstellen zullen worden gedaan betreffende het charter. Dat moet ook in de prijs worden opgenomen.

Het budget kan ook oplopen met alle bijkomende diensten, zoals diegene die we in het hele artikel vermeld hebben, maar ook het drukken van basisdocumenten van het bedrijf waarmee de grafisch ontwerper rekening kan houden in zijn prijsopgave.

Grafisch charter prijs

Om zeker te zijn van een uniek merkimago, is het belangrijk om een goed budget uit te trekken voor grafisch ontwerp.

Je kunt intern een budget definiëren en het vervolgens herzien tijdens de verschillende vergaderingen die je zult hebben met grafische ontwerpers.

Je zult ook de offertes die je ontvangt moeten analyseren.

Het is noodzakelijk om minstens 500 euro te rekenen voor het grafisch charter alleen. Al was het maar voor de creatie van een logo, de typografie en de gebruikte kleuren.

Inderdaad, de prijzen voor een logo in een KMO liggen over het algemeen rond de 250 en 800 euro. Je betaalt de grafisch ontwerper ook voor de uren die hij aan je charter zal besteden.

Zo zal een volledig grafisch charter een budget tussen 600 en 10.000 euro (of meer) omvatten. Het hangt af van je verwachtingen en de grootte van je structuur.

Budget volgens de grootte van je bedrijf (algemene gegevens):

Kleine onderneming : €1000-€3000
KMO: €2000-€4000
Grote onderneming : €4000-€10.000

Budget voor aanvullende diensten (ongeveer):

Afdrukken

  • Visitekaartje: €100-€350
  • Flyer, A3 PDF-formaat: €150-€400
  • Flyer, A4 PDF-formaat: €200-€500
  • Poster: €250-€750.

Web

  • Showcase website: rond €1500
  • E-Boutique en blog: rond €2500.
  • Responsive website, E-Commerce: rond €300.
  • Banner: €100-€450
  • Nieuwsbrief: €100-€450.

De grafisch ontwerper zal rekening houden met deze elementen wanneer hij je schatting zal vaststellen. Je kunt dan met hem overleggen om alle kosten te begrijpen.

Maar door het zien van de informatie hierboven, hopen we je te hebben verlicht over het budget dat je moet toewijzen aan een grafisch charter.

Vergeet niet dat sommige aanbieders overdreven lage tarieven aanbieden. Zo kunnen ze klanten aantrekken zonder over de middelen te beschikken om kwaliteitswerk te leveren.

Trap niet in de val van goedkope diensten, de prijs van grafische charter zegt niet alles. Zoek naar mensen met een goede reputatie en een bevredigende portfolio om te laten zien.

Conclusie: een grafisch charter is zijn prijs waard!

Dus, of je nu een klein bedrijf, een kleine of grote onderneming bent, het opstellen van een grafisch charter is van essentieel belang.

Het vereist een visuele identiteit die gemakkelijk herkenbaar is en die moet worden opgezet met een professionele grafisch ontwerper.

Hij zal je kunnen begeleiden tijdens het hele creatieproces van het charter. Hij zal een gebruikershandleiding opstellen van alle elementen waaruit het charter bestaat, zodat je ze correct kunt gebruiken.

Een grafisch ontwerpbureau kan je helpen.

Het is aan jou!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email