4 tips om vlot jouw moodboard te maken!
Branding

4 tips om vlot jouw moodboard te maken!

5,00/5(6)

Het ontwerpen van een inspiratiebord, of een moodboard om het anders te verwoorden, is een van de leukste stappen in de creatie van een merk. Het is de plek waar je al je creativiteit kwijt kan en waar de eerste stenen van je merkidentiteit wordt gelegd.

Een  moodboard zal emoties, waarden en een missie communiceren via één enkel visueel bord. Laten we in dit artikel eens goed kijken naar de elementen van een moodboard en hoe je er een kunt bouwen. 

Wat is een moodboard?

Een moodboard is een bord dat bestaat uit afbeeldingen, foto’s, teksten en voorwerpen. Deze elementen geven de algemene stijl van een bedrijf of bedrijfsproductie weer. Of het bord nu fysiek of digitaal is, het geeft vrijheid aan jouw creativiteit en die van je team.

Wat is het doel van een moodboard? 

Met een moodboard kan jij je oriënteren en een visueleidentiteit creëren door middel van zorgvuldig gekozen multimedia. Het moet de grafische stijl van je organisatie goed weergeven, zodat het herkenbaar is voor het publiek waarop je je richt.

Het concept van moodboard komt goed van pas bij de lancering van een merk, een advertentie, een nieuw product, een winkel of in de lay-out van een website, omdat het de mogelijkheid biedt om de visuele identiteit te bepalen die aan elk van de elementen die we zojuist hebben genoemd, zal worden gegeven.

Een moodboard kan afkomstig zijn van de inspiratie van een enkele grafisch ontwerper, zoals het kan komen uit een brainstormsessie. Uiteraard kunnen alle leden van jouw team kunnen elkaar raadplegen en eerste ideeën geven om een moodboard te ontwerpen dat in lijn is met wat je wilt doen.

Hoe zet ik een moodboard op?

Een moodboard draait niet enkel om  het verzamelen en vormgeven van een groep beelden met betrekking tot een algemene thema van een merk. Het vergt een investering van tijd en middelen om de impact die een moodboard kan genereren te maximaliseren.

1 – Verzamel content die een bron van inspiratie zal zijn

De eerste stap in het ontwerpen van een moodboard is het zoeken naar en het verzamelen van content die je inspireert en overeenkomt met wat je wilt creëren. Het is belangrijk om zo open mogelijk te blijven omdat alles een bron van inspiratie en ideeën kan zijn:

  • tijdschriften,
  • internet (vooral Instagram, Pinterest en Flickr),
  • reclameaffiches,
  • kunstwerken,
  • kranten,
  • landschappen,
  • lyrics,
  • filmfragmenten

Het is belangrijk om niet te focussen op één rij ideeën, want deze eerste stap in het ontwerpen van een moodboard gaat juist om het verzamelen van zoveel mogelijk content. De samenstelling zal later worden gedaan.

In het geval van een fysiek bord kunnen vele soorten voorwerpen worden verzameld:

  • stukken stof,
  • polaroids,
  • kalenders,
  • ansichtkaarten,
  • pagina’s boeken of tijdschriftenlichten

En elk van deze voorwerpen zal enige inspiratie opwekken om aan je moodboard te werken.

In deze fase is het belangrijk om geen grenzen te stellen en echt te gaan voor alle inhoud die je inspireert: denk groot.

2 – Bepaal een stijl voor het bord

Om een logisch en pakkend geheel te krijgen, zal je vervolgens richtlijnen voor jouw moodboard moeten maken. Het kan elektrisch zijn met dynamische kleuren en beelden, maar ook een strakke stijl met witte, grijze en zwarte tinten.

Jouw pastelpaletten geven het een gebruikersvriendelijker gevoel, terwijl sommige beelden een abstracte stijl kunnen creëren.

Het bord moet natuurlijk worden opgebouwd op basis van de sector waarin het bedrijf actief is:

  • mode
  • koken
  • tuinieren
  • naaien
  • meubelen
  • juwelen

Al deze velden hebben hun eigen universum en het is belangrijk dat hun moodboard deze kenmerken kan overbrengen. Daarom moet het uiterlijk van een  moodboard in overeenkomst zijn met de wereld van het merk of product dat het promoot.

3 – Selecteer de meest inspirerende content

Als de hoofdlijnen van een moodboard zijn vastgelegd, is het nu tijd om de verzamelde content te sorteren.

👉🏾 Eerst en vooral moet je alle elementen opzij zetten die een directe of indirecte relatie hebben met het algemene idee van het bord. Ook moeten de onderdelen voldoen aan de kleur, het materiaal, de vorm en de letterkundige eisen van het bord.

Het is dus mogelijk om alle elementen die geen verband houden met de gedachte van het toekomstige moodboard kwijt te raken om niet te worden overladen met overbodige ideeën.

👉🏾 Onder de elementen die zijn vastgelegd, moet je opnieuw beginnen met sorteren om alleen de meest representatieve en welbespraakte content te selecteren. Het is raadzaam om dezelfde kleuren te kiezen, waarbij het doel is om vooral twee of drie tinten te behouden die dominant zullen zijn. De geselecteerde elementen moeten consistent en samenhangend zijn voor een betere visuelecommunicatie.

4 – Het opzetten van je moodboard 

Om jouw kunstproject af te ronden, moet je het in vorm brengen. Als het om een fysiek moodboard gaat, moet je eerst afbeeldingen en digitaleteksten afdrukken om op één bord te monteren. Het fysieke bord maakt het mogelijk om de verschillende texturen die erop staan aan te raken.

Interiors: use a mood board to pin down the right look

In de naai-industrie bijvoorbeeld kan een fysiekmoodboard de door het bedrijf gebruikte stoffen en draden weergeven. Deze aanpak stelt de teamleden in staat om meer inspiratie op te doen en het project van het bedrijf beter te begrijpen.

Je eigen moodboard maken met talloze Canva-sjablonen
Moodboards die je nu gemakkelijk kunt maken op platforms zoals Canva

In een tweede stap, als het een digitaalmoodboard is, wordt elke afbeelding en tekst op een digitaal bord gemonteerd. Dit type bord wordt voornamelijk gebruikt voor websites. De fysieke objecten die in het bord worden opgenomen, zijn gefotografeerd en op deze manier geplaatst in het uiteindelijke bord.

Tot slot

Uiteindelijk zal het doel van jouw moodboard zijn om je te helpen bij het bepalen van de visueleidentiteit die jouw bedrijf kan presenteren.

Om dit te bereiken is het eerst nodig om je gedachten maximaal te openen en open te blijven staan voor zoveel mogelijk inspiratiebronnen. Zodra dit is gebeurd, kan je alle elementen die je hebt verzameld, sorteren volgens een richtlijn op basis van het vakgebied van je bedrijf en de waarden die je wenst over te brengen.

Houd er ook rekening mee dat een bedrijf zich in de loop van de tijd ontwikkelt, dus is het heel goed mogelijk dat je moodboard soms een update nodig heeft.

Sortlist heeft bureaus ter beschikking die je kunnen helpen een merkidentiteit op te zetten.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email