Photo by Edmond Dantès from Pexels
Marketing

Het belang van SEO copywriting voor jouw website

5,00/5(1)

Het schrijven van SEO teksten zorgt ervoor dat jouw website eerder zichtbaar wordt in online zoekmachines zoals Google. Het is belangrijk om gebruik te maken van zoekwoorden in deze content. Goede SEO teksten geven informatie aan de lezer op een duidelijke en overtuigende manier, gericht op de doelgroep. Lees in dit artikel wat SEO copywriting voor jouw website kan doen en neem ook zeker een kijkje bij onze andere blogs over SEO.

Drie Wit En Zwarte Scrabble Tegels Op Bruin Houten Oppervlak

Wat is SEO copywriting?

SEO, een afkorting voor Search Engine Optimization, is een manier om je content te optimaliseren zodat je beter kan scoren in Google of andere zoekmachines. Deze zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat de doelgroep jouw website makkelijker kan vinden waardoor je dus meer bezoekers krijgt. Voor een goede SEO is onderzoek nodig naar de juiste zoekwoorden voor jouw website. Dan volgt het invoegen van die woorden op elke pagina, optimalisatie van die pagina’s en het inbouwen van interne en externe links. Het is belangrijk dat de SEO content steeds wordt verbeterd en bijgehouden zodat het up-to-date is en relevant voor de bezoeker.

Google definieërt aan de hand van bepaalde factoren de relevantie van jouw website. Enkele van deze factoren zijn het voorkomen van zoekwoorden, hoe vaak deze woorden worden gebruikt en de aanwezigheid van betrouwbare links in de content.

Bron: pexels.com

Dit was een beknopte uitleg over SEO, nu gaan we door naar het volgende onderdeel, copywriting. Copywriting is de kunst van het schrijven van artikelen of content dat ervoor zorgt dat de lezer de actie onderneemt die jij graag wil bereiken. Een copywriter weet waar zijn lezers naar op zoek zijn en wat ze interesseert. Alles in de blog of het artikel is gebaseerd op de interesses van de lezer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de titel, de inleiding of het gebruik van bepaalde woorden of taal in de tekst, het is gericht om de lezer zijn of haar aandacht te vangen en een bepaalde actie te laten uitvoeren.

SEO copywriting gaat dus niet alleen over teksten schrijven die voor de bezoekers interessant zijn, maar ook over het verbeteren van de zoekresultaten in onder andere Google. Goede SEO teksten zorgen ervoor dat je klanten zich aangesproken voelen en antwoorden krijgen op hun vragen.

Bron: Pexels.com

Belangrijke onderdelen van SEO copywriting

De standaard onderdelen van interessante en belangrijke content gelden natuurlijk ook voor SEO copywriting, zoals visuele aantrekkelijkheid en tijdloosheid. We geven je hier nog enkele andere tips waarmee je de SEO copywriting naar een hoger niveau kunt tillen:

Snelheid van de website

De snelheid van een website is een van de factoren die de plaats van de website in de zoekresultaten bepaald. Mensen zullen je website verlaten als het te lang duurt om een pagina te laden, al is de tekst nog zo interessant. Bezoekers zijn ook veel minder geneigd om terug te keren naar een website die traag laadt. Hou deze tip daarom dus zeker in gedachten als je website er langer over doet dan twee seconden om te laden. Er zijn verschillende manieren om de snelheid van je website te verbeteren, een daarvan is het kiezen van een snelle provider. Ook het opruimen van de codering van je website kan de snelheid verbeteren, ga hiervoor op zoek naar een goede web developer als je hier zelf niet in thuis bent.

Test de snelheid van je website met bijvoorbeeld de Google Speed Test en kijk of je de snelheid kunt verbeteren.

Keywords of zoekwoorden

De eerste plaats om zoekwoorden te gebruiken is al gelijk de titel. Een pakkende titel met goed gekozen, sterke zoekwoorden geeft een positief signaal voor de ranking. Daarna in de rest van de tekst is de herhaling van een bepaald zoekwoord belangrijk, als het vaker voorkomt dan andere zoekwoorden geeft het een signaal af van relevantie. Daarnaast geven lange teksten de kans om meer zaken te bespreken, waardoor dit positief bijdraagt aan de SEO.

Google kijkt daarnaast ook naar de kwaliteit van de content en vergelijkt dat met die van concurrenten. Het is dus belangrijk om SEO teksten te schrijven van betere kwaliteit dan die van je concurrenten om hoger in de ranking te komen.

Het gebruik van verwijzingen in de SEO tekst is erg belangrijk. Misschien wel nog belangrijker is de ranking van de pagina’s waar de links naar verwijzen. Links die verwijzen naar oudere websites (en die hun waarde vaak al hebben bewezen) geven een hogere relevantie dan links die verwijzen naar nieuwere websites. Ook is de manier waarop je naar andere websites verwijst belangrijk, waarbij het insluiten in de tekst krachtiger is dan het verwijzen via de sidebar of de footer. Het is dus belangrijk om op zoek te gaan naar betrouwbare bronnen en verwijzingen van hoge kwaliteit.

Iets wat soms nog wel eens wordt vergeten, is het plaatsen van interne links. Door te verwijzen naar andere pagina’s op je eigen website bouw je een netwerk op dat de zoekmachine optimalisatie verbeterd. Probeer gebruik te maken van anchor teksten die de link omschrijven, maar niet de precieze woorden gebruiken, voor een betere ranking in Google.

Tips voor het schrijven van SEO teksten

Het schrijven van goede SEO teksten kan een lastig karwij zijn. Het is een uitdaging om content te creëren dat zowel informatief is, aantrekkelijk te lezen is en ook nog de zoekmachine optimalisatie verbeterd. De perfecte balans tussen deze drie factoren is niet altijd eenvoudig te bereiken en het kan een tijdrovend proces zijn. Lees de volgende tips om beter te begrijpen hoe je het beste een SEO tekst schrijft.

  • Onderzoek de search intent. Het gebruiken van de juiste zoekwoorden is hierbij van belang.
  • Analyseer de zoekresultaten met de hoogste ranking en gebruik ze om ideeën op te doen voor je eigen SEO tekst. Door de andere teksten te analyseren kun je een inschatting maken welke informatie je content zeker moet bevatten om relevant te zijn.
  • Schrijf een aantrekkelijke tekst, die moeiteloos te lezen is door bezoekers. Een moeilijk te volgen tekst kan er voor zorgen dat mensen afhaken en naar een andere website gaan. Om een goed te lezen tekst te schrijven kan gebruik worden gemaakt van de zogenoemde ASMR formule: annotations, short sentences, multimedia en read copy. Deze formule omschrijft dat het gebruiken van notities, korte zinnen en alinea’s en illustraties de leesbaarheid verhoogd. Voordat de SEO tekst wordt gepubliceerd kun je de tekst hardop voor te lezen, om eventueel slechtlopende zinnen te ontdekken.
  • Maak gebruik van de PAS formule om bezoekers met jouw teksten te engageren. PAS staat voor Problem-Agitate-Solve, waarbij je het probleem identificeert, het ongemak dat de lezer daarbij ervaart beschrijft en vervolgens een oplossing voorstelt.
  • Door gebruik te maken van een inhoudstafel verbeter je de leesbaarheid van het artikel en geef je de lezer overzicht. Bezoekers zullen snel de inhoudstafel bekijken om te zien of er een kans is dat het antwoord op hun vraag in de tekst wordt beantwoord.
  • Gebruik eenvoudige woorden in je artikel en makkelijk te volgen zinnen. Door te ingewikkelde woorden of zinnen te gebruiken bestaat er de kans dat je een deel van je bezoekers wegdrijft.

Hoe vind je de beste SEO copywriter voor jouw bedrijf?

Er zijn veel copywriters en het vinden van de juiste copywriter voor jouw bedrijf kan een hele uitdaging zijn. We hopen dat je met de volgende tips een keuze kunt maken en de juiste persoon kunt vinden.

  1. De eerste belangrijke stap is het bepalen wat je wil en waar je de copywriter voor nodig hebt. Elke copywriter heeft zijn eigen specialiteiten en deze moeten aansluiten bij wat jij nodig hebt voor jouw bedrijf.
  2. Bepaal het niveau dat je nodig hebt, dat hoeft niet altijd het beste van het beste te zijn. Ook is het handig om te bepalen of je een copywriter in dienst nodig hebt of dat je genoeg hebt aan een freelancer.
  3. Vraag naar referenties van copywriters die je op het oog hebt. Het kan interessant zijn om te weten wat voor veranderingen hij of zij bij andere bedrijven heeft aangebracht om in te schatten wat de waarde zal zijn voor jouw bedrijf.
  4. Bied de copywriter een of meerdere testen aan voordat je hem of haar aanneemt. Zorg ervoor dat de testen representatief zijn voor wat jij wil dat de copywriter gaat doen binnen jouw bedrijf.

Om de zoektocht naar de juiste copywriter te vergemakkelijken, heeft Sortlist een lijst opgesteld van SEO agencies in Nederland. Geef aan wat je vereisten zijn en ontvang een lijst van SEO agencies die bij jouw bedrijf passen. Begin vandaag nog met het verbeteren van de zoekmachine optimalisatie van jouw website.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email