Waarom storytelling van belang is in tijden van crisis
Content Marketing

Hoe kun je storytelling gebruiken in tijden van crisis?

5,00/5(1)

Storytelling is in deze tijden krachtiger dan ooit. Zonder dat we teveel willen gaan op de pandemie, bespreken we toch waarom juist nu storytelling een handig instrument is om je merk te versterken. We gaan in dit artikel over de kracht van storytelling, geven handige tips en laten je zien waar goede storytelling aan moet voldoen. Laten we eerst eens beginnen met wat storytelling is zodat je jouw verhaal langzaam kunt gaan beginnen op te bouwen.

Hieronder vind je een overzicht van de punten over storytelling die we bespreken.

Wat is storytelling?

Als ondernemer en marketeer voor jouw bedrijf heb je natuurlijk een aantal doelen. Om die doelen te bereiken is er communicatie nodig. Die communicatie kan van alles zijn en storytelling is daar een van. Vaak wordt er gedacht aan geschreven verhalen maar dit kan ook gesproken zijn, een korte film of clip en zelfs memes of cartoons kunnen een vorm zijn van storytelling.

Verhalen zijn er al sinds mensenheugenis en of het nu een waargebeurd verhaal is of volledig verzonnen, het voegt emotie en zintuiglijke details toe aan feiten. Een verhaal grijpt ons meer dan statistieken en zorgt ervoor de kernboodschap duidelijk overkomt.

Storytelling is dus het vertellen van een verhaal. In marketing is het een manier om een bericht op een andere manier over te brengen. Dit kan een narratief verslag zijn van een gebeurtenis of een reeks gebeurtenissen achter elkaar. Het idee hierachter is je publiek te boeien en ze kennis te laten met jouw bedrijf, product of dienst, op een andere manier. Je brengt op een onderhoudende manier een boodschap maar ook informatie en je kennis over. Door middel van je een verhaal probeer je het publiek te beïnvloeden om actie te ondernemen. Wat je doelen ook zijn, storytelling is een instrument om je verhaal te vertellen en een call to action op te roepen.

Bron: Pexels

Hoe storytelling gebruiken?

Goede verhalen boeien als al jaren, eeuwen en zelfs millennia. Hoe kun je dan storytelling gebruiken om het in te zetten om jouw marketing en sales goals te bereiken? Een verhaal is altijd opgedeeld in fases. Die fases zijn er niet alleen om je verhaal te begeleiden, ze laten de consument ook hierdoor meeslepen in het verhaal. De verschillende elementen in een verhaal zijn vrijwel altijd een probleem, een zoektocht naar de oplossing, het “eureka” moment en het inzicht.

Als je storytelling gebruikt voor je bedrijf kun je het als volgt inrichten.

  • Hoofdpersonen oftewel over wie gaat het verhaal
  • Probleem
  • Zoektocht naar de oplossing
  • De wending – wat heeft je geholpen?
  • Inzicht – wat levert het je op?
  • Delen – kunnen anderen er ook van profiteren?

In een verhaal zit altijd een verandering. Een boek begint met een bepaalde situatie en dat evolueert zich gaandeweg. Met storytelling als marketinginstrument is het exact hetzelfde.Je zal merken dat, mits goed uitgevoerd, storytelling je naamsbekendheid en uiteindelijk ook je sales zal laten stijgen.

Waar kun je aan storytelling doen?

Je verhaal vertellen kun je natuurlijk overal doen. Toch is social media het nummer één platform om aan storytelling te doen. Social media gebruikers hechten het meeste waarde aan persoonlijkheid. Het vertellen van je verhaal op social media is dan ook een goede manier om je klanten te binden en zo een goede relatie op te bouwen met je doelgroep.

Een verhaal hoeft bovendien niet lang te zijn. Niet iedereen zit te wachten op een ellenlang verhaal met enorm veel tekst dat geen betekenis geeft. Juist of social media is het erg makkelijk om naar een volgend artikel of andere post te gaan. Onthoud dus dat lezers de tijd nemen om je verhaal te lezen en beloon ze dan ook met iets nuttigs, boeiends of vermakelijk, maar in ieder geval iets persoonlijks.

Social media content draait om meer dan alleen maar je aanbiedingen promoten en door te linken naar je blog artikelen. Verhalen vertellen is iets wat al veel gedaan wordt, maar nooit gaat vervelen. Dat komt door het feit dat elk verhaal anders is.

Elk social media platform geeft andere mogelijkheden voor storytelling. Zo is Instagram natuurlijk veel visueler dan Twitter en zal je met name afbeeldingen en tekst moeten combineren. Bij Twitter is het juist andersom en op Linkedin zal ook de meeste aandacht uitgaan naar de tekst en is de afbeelding optioneel. Facebook zit hierbij in het midden. Hier kun je werken aan tekst maar ook afbeeldingen en video. Waar je ook aan storytelling doet, onthoud dat een goed verhaal anders moet zijn dan de rest van de verhalen en dus persoonlijk moet zijn. Zo heeft jouw verhaal het meeste kans op succes.

Bron: Pexels

Wat is een goed verhaal?

We verslinden een hoop verhalen en zijn dan ook best wel kritisch. Een goed verhaal is voor iedereen anders. Toch zijn er in elk type verhaal een aantal raakvlakken die zorgen dat een verhaal goed wordt.

Je hebt nu kunnen lezen dat een verhaal als persoonlijk beschouwd moet worden om het succesvol te maken. Elk verhaal heeft natuurlijk een held, daar identificeert de lezer zich mee. Helden ontwikkelen zich in een verhaal. Het begint met een hoofdpersoon die nog niet weet dat hij/zij een held/heldin wordt. Die hoofdpersoon kun je zien als de klant. Vaak wordt er van je eigen bedrijf of medewerker uitgegaan maar de lezer zal zich veel makkelijker identificeren als hoofdpersoon.

Je neemt je klant mee op reis en gaat op zoek naar de overwinning. Onderweg kom je valkuilen tegen, concurrenten en de bekende addertjes onder het gras. Je verhaal laat de held deze valkuilen overwinnen en zorgt voor genoeg herkenbaarheid. Samen ga je de crisis aan en zoek je bepaalde hulpmiddelen (jouw product of dienst) naar de oplossing.

En ze leefden nog lang en gelukkig. De bekende sprookjes afsluiting is ook van toepassing op (corporate) storytelling. Het gaat zelfs verder dan je verhaal, jij bent op zoek naar die langdurige relatie met je klant en daarom is het van belang dat je met een call to action van dit verhaal een waargebeurd verhaal maakt.

In een goed verhaal zit altijd een stukje identificatie, een verandering en een einde, of dit nu goed of slecht is. Een goed verhaal moet de moeite waard zijn om te lezen en zal je eigenlijk moeten laten smachten naar een volgend verhaal of, nog beter, om de oplossing van de hoofdpersoon zelf in huis te halen.

Wat is corporate story telling?

Als bedrijf zal je graag feiten en cijfers over je producten en diensten willen meedelen aan potentiële klanten. Storytelling laat de mensen juist ervaren wat deze cijfers en feiten voor ze betekenen. Het geeft een gevoel bij het zakelijke gedeelte van nummers, grafieken en roept dus emoties op. Verhalen zijn bovendien een stuk beter te onthouden dan feiten. Omdat het consumentenvertrouwen in het bedrijfsleven steeds minder wordt is het juist nu de tijd om met corporate storytelling te beginnen, als je dat nog niet gedaan hebt. Elke paar jaar is er weer een nieuwe crisis in het bedrijfsleven en met corporate storytelling kun je dat zien als een kans om te tonen hoe jij je er door heen slaat, of juist niet.

Corporate storytelling haakt in op een groter, overkoepelend thema. Autofabrikant Volvo doet dit bijvoorbeeld met het thema veiligheid. Al hun reclames en verhalen spelen in op veiligheid. Natuurlijk wordt er ook gesproken over design, vermogen en opties maar veiligheid komt altijd terug. Dit wordt ook wel de corporate narrative genoemd. Of het nu op social media, televisie, kranten of zelfs radio is, altijd wordt veiligheid wel even genoemd. Je kunt veiligheid in dit voorbeeld zien als kernboodschap.

Door in al je verhalen je kernboodschap terug te laten komen blijft die boodschap veel langer hangen dan wanneer je verschillende boodschappen gebruikt om je merk te beschrijven. Door het op een begrijpelijke manier te schrijven en te zorgen voor herkenbaarheid wekt jouw verhaal herinneringen op bij de lezer.

Samenvatting: Storytelling in tijden van crisis doe je zo

Een goed verhaal heeft een held, zorgt voor empathie, kent ook een conflict, schurk of uitdaging. Bovendien is er altijd een stukje moed nodig dat de hoofdpersoon nodig heeft. In tijden van crisis is de uitdaging, het conflict en de schurk vaak hetzelfde. Het is dan niet al te moeilijk om dit probleem te verwoorden en te zorgen voor empathie bij de hoofdpersoon, degene die de crisis te lijf gaat. Natuurlijk zal je bedrijf in z’n eentje geen crisis kunnen verslaan of pandemieën doen vergeten. Maar het zou misschien wel de crisistijd kunnen verzachten of misschien kun je laten tonen dat de lezer er niet alleen voor staat.

Het doel is je lezer te binden aan je artikel en vervolgens aan je product, dienst en bedrijf. Social media is hier een goed platform voor maar ook in advertenties, redactionele artikelen en zelfs nieuwsbrieven kun je je creatieve ei kwijt. Zorg ervoor dat je verhaal anders is dan andere storytelling ideeën die reeds uitgeschreven zijn. Een lezer is namelijk altijd op zoek naar iets vernieuwends. Een crisis geeft enorm veel uitdagingen maar kan ook zorgen voor betrokkenheid en een samen is niet alleen gevoel.Dat bewijzen de talloze reclames wel die social distancing als corporate narrative aanhalen het afgelopen jaar.

Een goed verhaal is herkenbaar, heeft een verrassende wending en zeker in het geval van corporate storytelling een positieve uitkomst. Als bedrijf is het aan jou de taak om aan te tonen hoe jij de lezer met z’n vraagstukken en problemen kunt helpen. Als dat duidelijk is, heb je te maken met een goed verhaal.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email