Tiktok: de beste manier om eraan te beginnen!
Laatst geüpdate op 19 juli 2022 om 05:22 pm
We kunnen niet meer meer om Tiktok heen. De social media app is een van de meest gedownloade apps van het laatste jaar. Ook in ons land wordt Tiktok echt niet meer alleen door kinderen gebruikt.
Steeds meer celebrities, influencers, artiesten en atleten uploaden dagelijks Tiktok video’s en van een hype kun je al niet meer spreken. Tiktok is geen tijdelijke trend meer en lijkt een blijvend fenomeen te blijven.
Denk jij nog steeds dat Tiktok alleen voor jongeren is en dat jij en je bedrijf niets te zoeken hebben op Tiktok? Lees dan dit artikel eens en kom erachter waarom je beter nog vandaag kunt beginnen met Tiktok.
Wat is Tiktok?
Enkele feitjes op een rij!
- Musical.ly was de vorige naam van Tiktok toen het nog met name gebruikt werd voor korte playback video’s.
- Tiktok staat vooral bekend door de trendy muziek, leuke video’s en het effecten toevoegen.
- Een Tiktok video duurt 15 seconden die je alleen kunt uploaden als je een Tiktok account hebt.
- De applicatie heeft inmiddels het magische aantal van een miljard downloads behaalt.
- Het is een gratis app beschikbaar voor zowel iOS als Android.
- Content? Veelal een videoclip van jezelf terwijl je playbackt, danst, zingt, of iets anders (grappigs) aan het doen bent.
- Populair op de app? Unboxing video’s.
- Ongeveer 2/3van alle gebruikers is jonger dan 30 jaar. Daarmee gaat het dus wel over een jongere doelgroep maar zijn het zeker niet alleen tieners.
Kijken zonder te registreren
Een groot voordeel is dat je alleen maar de app hoeft te downloaden en zelfs zonder je te registreren urenlang video’s van over de hele wereld kunt bekijken.
Je hebt dus geenaccountnodig en dat betekent dat ook niet geregistreerde Tiktok gebruikers jouw video’s kunnen bewonderen. Dat zijn dus allemaal extra mensen die in contact met jou of je bedrijf kunnen komen. Ook geeft dit je de mogelijkheid om eerst te verkennen voor je jouw eerste Tiktok video online zet.
In tegenstelling bij andere social media waar je vaak eerst een account nodig hebt, kun je op de app Tiktok dus gewoon onbeperkt rondkijken.
Challenges op Tiktok!
Het bekendst zijn misschien wel de challenges. Een challenge is een uitdaging. Iemand doet op Tiktok iets voor en daagt dan alle kijkers uit hetzelfde doen.
Misschien ken je “Old Town Road” nog wel van Lil Nas X. Het liedje werd bekend op Tiktok. Je ziet mensen zichzelf filmen en zodra de muziek speelt zie je ze in cowboy kleding. Andere challenges zijn bijvoorbeeld de “Obsessed” challenge waarbij Mariah Carey’s 2009 Obsessed wordt gespeeld en iedereen een dansje doet.
Een immens populaire challenge is ook de Celebrity Look-a-Like challenge. Hier wordt jouw gezicht vergeleken met dat van een bekende artiest.
Je ziet het al, er zijn genoeg manieren om je te vermaken op de app. Zelfs als je jezelf niet zo fotogeniek vindt kun je letterlijk uren per dag spenderen aan de meest grappige en soms zinloze video’s.
Hoe maak je jouw eerste Tiktok?
- Om je eerste Tiktok video te maken en te uploaden heb je dus een account nodig. Je maakt de video in de app zelf. Zodra je je hebt aangemeld is het tijd voor stap 2.
- Midden onderin je scherm zie je een plusje staan. Zodra je op deze plus klikt wordt je gevraagd om toegang tot je camera en microfoon. Nu krijg je een scherm te zien met alle mogelijkheden die er zijn en kun je kiezen uit muziek, effecten, accessoires en nog veel meer.
- Zodra je jouw video hebt gemaakt kun je deze directuploaden. Je kan nog een snelle caption zetten zoals bijvoorbeeld een hashtag en klaar.
- Je eerste Tiktok video staat nu online. Niet tevreden over het resultaat? Je kunt altijd je video deleten maar ook fails zijn leuk om te zien. Het gaan om de creativiteit en de spontaniteit, er gaat genoeg fout, ook op social media.
Audio, effecten en andere mogelijkheden
Tiktok zonder geluid is als Instagram zonder foto’s, de twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je voegt ook heel gemakkelijk geluid toe aan je video. Je klikt hiervoor onderin op je scherm op de audio knop en dan “use sound” of “geluid toevoegen”
(Beauty) Filters: Filters ken je misschien van Instagram. Ook bij Tiktok video’s kun je een filter toevoegen die als een laagje over je video wordt gelegd. Ook als je liever een gladdere huid wenst of minder oneffenheden in je gezicht wilt zien, geeft Tiktok je deze mogelijkheid.
Bij elke update van de app is er wel weer een toevoeging van een nieuw effect en andere mogelijkheden. De opties zijn nu al eindeloos maar we verwachten dat er de komende jaren nog veel meer mogelijk gaat zijn op Tiktok.
Meer bedrijven op social media
Met Twitter, Facebook, Instagram en nu dus ook Tiktok zal je er al wel achter gekomen zijn dat bedrijven steeds meer elke mogelijkheid aangrijpen om zichzelf te tonen.
In het begin werd deze app genegeerd door het bedrijfsleven maar steeds meer grotere merken en daarmee ook kleinere ondernemingen hebben nu de stap gezet om zich op hier te tonen.
In plaats van advertenties met voornamelijk tekst is nu dus gebleven dat met afbeeldingen (Instagram) en video (Youtube en Tiktok)veel publiek kan worden aangesproken. Het voordeel dat dit platform ook voor bedrijven gewoon gratis is, is daarbij mooi meegenomen.
Met name het algoritme is nog niet zo beïnvloed als bij andere platforms zoals Instagram en Facebook. Met Tiktok kun je een groot organisch bereik krijgen zonder dat je hier al te veel voor hoeft te doen. Zelfs met een beetje geluk kun je al een miljoenenpubliek aanspreken op de app.
Conclusie: Begin vandaag nog!
Tiktok heeft inmiddels de harten gestolen van honderden miljoenen dagelijkse gebruikers. Als bedrijf ligt hier nu dan ook je kans om je aan te melden op dit relatief jonge platform en zo je bereik te vergroten.
Sinds kort zijn er ook advertentiemogelijkheden op Tikok maar zelfs als je geen ads wenst te lanceren kun je alsnog een miljoenenpubliek bereiken. Je kan zomaar eens doorbreken en zo via Tiktok je sales de lucht in zien schieten. Je kunt je gratis registreren en zelfs al zonder registratie clipjes vanuit de hele wereld bekijken.
Als jij een beetje creatief bent aangelegd kun je via Tiktok je merk op een andere manier promoten dan via de traditionele (sociale) media. Je hebt ook geen video editing skills nodig en daarmee kun je dus geheel zelfstandig nieuwe content creëren.
Een groot bereik zonder hulp van een designer en miljoenen potentiële klanten, wat wil je nog meer?