wat is mobiel adverteren
Mobile Development

Wat is mobiel adverteren & waarom is het zo belangrijk?

4,80/5(5)

Mobiele advertenties zijn hot. Sinds vorig jaar spenderen we namelijk met zijn allen meer tijd op onze smartphones dan dat we tv kijken. En toch … hoeveel van jouw advertenties richten zich specifiek op mobiele gebruikers of apparaten? Niet veel? Lees dan snel verder! Want in deze blog introduceren we je graag in de wondere wereld van mobiele advertenties.

Nog niet zo lang geleden waren we nog erg gehecht aan onze onverwoestbare Nokia en was Netlog hét sociaal medium bij uitstek dat je via je pc bezocht. Vandaag is dit net even anders. De jaarlijkse Digimeter van Imec toont dat negen op tien Belgen toegang heeft tot het internet en een mobiel toestel bezit. Dit vertaalt zich in een gemiddelde dagelijkse schermtijd op de smartphone of tablet van maar liefst tweeënhalf uur! Veel van die kostbare tijd gaat trouwens maar naar één bedrijf … Facebook. Met apps als Whatsapp, Instagram en Facebook Messenger heeft baas Mark Zuckerburg dan ook een aantal populaire apps in zijn portefeuille. 

Technologie heeft onze wereld erg veranderd en dus ook de manier waarop bedrijven adverteren. Mobiel adverteren is één van de meest effectieve manieren om potentiële klanten te bereiken. In deze blog onthullen we de verschillende mogelijkheden van mobiel adverteren en geven we je een aantal inspirerende voorbeelden.

Het mobile-first tijdperk

Een rapport van eMarketer bewijst dat wereldwijd de uitgaven voor online advertenties met 15% zullen stijgen tegen 2023. Dat betekent dat digitaal voor het eerst meer dan de helft van de wereldwijde advertentiemarkt voor haar rekening neemt. Onderzoek van IAB, een internationale instelling rond digitale marketing, toont dan weer aan dat advertenties weergegeven op een mobiel toestel goed zijn voor 69% van alle advertenties op internet.

Ongeacht de sector, ongeacht de leeftijd en ongeacht de locatie van je klanten: de smartphone en andere mobiele toestellen hebben enorm aan belang gewonnen in alle fasen van de customer joureny. Of het nu is via social media, Google Ads of nieuwe tools zoals Waze Ads, met mobiele advertenties kan je heel snel de consument bereiken. 

Kortom, in het tijdperk van mobile-first moet elke advertentiestrategie die je vandaag lanceert een grote focus op mobiel adverteren omvatten.

De voordelen van mobiel adverteren

Mobiel adverteren is één van de meest effectieve manieren om je product, dienst of bedrijf extra naamsbekendheid te geven. De verschillende voordelen liegen er niet om: 

  • Vlotte toegang tot jouw doelgroep. Zoals we in het begin van deze blog al vertelden: elke dag spenderen we 2,5 uur op onze smartphone of tablet. Dat is significant meer dan de tijd die we besteden aan bijvoorbeeld TV-kijken, de krant lezen of in onze wagen rondkarren. Wil je dus snel toegang krijgen tot je doelgroep? En zeker zijn dat je hen bereikt? Kies dan voor mobiel adverteren. 
  • Uitgebreide targeting. Met mobiele advertenties heb je de mogelijkheid om op verschillende manieren jouw doelgroep te targeten. Op basis van interesses, hobbies, job of relatiestatus … you name it. Maar evengoed op vlak van geografische locatie. Wil jij als winkel in een druk stadscentrum aan iedereen die binnen de kilometer van jouw locatie aan het shoppen is een advertentie laten zien? Geen probleem!
  • Kostenefficiënte marketing. Mobiel adverteren is één van de meest budgetvriendelijke manieren om jouw potentiële klanten te bereiken. De kost om een mobiele advertentiecampagne op te zetten is slechts een fractie van een tv- of radioadvertentiebudget. Hierdoor kan je bovendien de frequentie van je mobiele advertenties verhogen, verschillende varianten uittesten of zelfs nieuwe doelgroepen proberen overtuigen.
  • Gepersonaliseerd content. Met mobiele advertenties heb je het unieke voordeel dat je ze kan personaliseren. Bezocht iemand bijvoorbeeld een specifiek product in je webshop? Dan kan je deze persoon nadien een remarktingadvertentie laten zien van dat product in combinatie met een kortingscode. 
  • Creatief & interactief. Via social media, websites of apps … mobiele advertenties lanceer je via verschillende platformen. Elk platform biedt tal van mogelijkheden om creatief en interactief uit te pakken. Een leuk filmpje, een spannende wedstrijd of verslavende game: de mogelijkheden zijn eindeloos. Of wat dacht je van deze leuke campagne van Kom op Tegen Kanker. Dit goede doel bedacht een heuse Instagram-serie om jongeren te sensibiliseren rond roken en te vermijden dat ze starten met roken. 
  • Directe resultaten. Je smartphone is vaak nooit verder dan 1 meter uit je buurt. De kans dat je dus een mobiele advertentie ziet, is groter in vergelijking met desktop- of andere traditionele advertentiemethoden. Bovendien is het ook makkelijk meteen actie te ondernemen. Een leuke advertentie voor een sweater gezien op Facebook? Gewoon even klikken, in je winkelmandje gooien en bestellen maar.
  • Programmatisch adverteren. Dit is één van de nieuwste trends in de marketingwereld. Het versnelt en verbetert media-aankopen door automatische targeting van doelgroepen, locaties en apparaten. Dit alles gebeurt op basis van real-time inzichten. Heel wat tools waarmee je aan de slag kan gaan om mobiel te adverteren, bieden de optie op programmatisch te adverteren.

Verschillende types van mobiel adverteren

Mobiele advertenties kunnen verschillende vormen aannemen en verschillende platforms gebruiken. Iedere manier van mobiel adverteren heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Wij leggen je graag de verschillen uit. Afhankelijk van je sector, product / dienst en doelgroep kies je de beste strategie. Belangrijk: probeer steeds een goede mix te maken. 

Banners 

Banners zijn de dinosaurussen onder mobiele advertenties. Met één groot verschil: ze zijn nog lang niet uitgestorven. Vooral omdat banners vandaag heel wat ‘rich media’ bevatten. Dit zijn interactieve elementen die ervoor zorgen dat in het oog springen en tot actie uitnodigen.

Banneradvertenties worden vaak ingesloten in webpagina of app. Het gebruik van opvallende kleuren, verrassende lay-outs en duidelijke ‘call to actions’ zorgen voor een hoge aantrekkingskracht én meer reacties van de klant.

VOO experimenteerde met zogeheten ‘raging banners’. VOO investeert namelijk veel geld in technologie die haar klanten in staat stelt om een tot 4 keer snellere internetverbinding aan te bieden. VOO wil marktaandeel winnen binnen de bloeiende videogamecommunity. Uiteraard is het voor gamers van cruciaal belang om over snel internet te beschikken. De ‘Raging Banners’, de eerste banners die geactiveerd worden door middel van stemgeluid, worden getoond wanneer de gamers boos worden omdat het niet snel genoeg gaat. Het moment om over te stappen naar VOO?

Video

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden en een bewegend beeld nog eens zo veel. 98% van de 18- tot 34-jarigen bekijkt dagelijks één of meerdere video’s op een mobiel apparaat. Videoadvertenties zijn dus een zeer krachtig communicatiemiddel jouw bedrijf in de aandacht te brengen.

MediaMarkt experimenteerde met een nieuw soort advertentievideo en kreeg hiervoor heel wat positieve feedback. In plaats van de traditionele aanpak waarbij je het favoriete programma van de kijker onderbreekt voor een reclameboodschap, kan je gewoon blijven bekijken terwijl de promotie of het product wordt vertoond. Geen onderbreking, alleen een ander scherm. Win-win.

Interstitial mobiele advertenties

Een interstitial mobiele advertentie of een full screen mobiele advertentie wordt meestal weergegeven in een app. Stel bijvoorbeeld dat je game speelt op je smartphone en je net niveau 1 uitgespeeld hebt. Voor het volgende spelniveau laadt, krijg je een afbeelding of een video te zien op je hele scherm. Dit zijn interstitial mobiele advertenties.

Omdat deze mobiele advertenties het volledige scherm, of het grootste deel ervan in beslag nemen, trekken ze heel goed de aandacht van de consument. In vergelijking met andere mobiele advertenties krijgen interstitial advertenties vaak erg hoge klikpercentages. Een belangrijke vuistregel is echter om ze alleen op intervalpunten te tonen. Zoniet onderbreek je de gebruiker wat erg storend aanvoelt. Deze type mobiele advertenties bevatten tekst, video, afbeeldingen of rich media. Als gebruiker heb je bovendien steeds de keuze om de advertentie te sluiten door op de X-knop te klikken rechtsboven.

Native mobiele advertenties

Deze mobiele advertenties lijken op banners, maar worden niet expliciet als advertentie-inhoud voorgesteld. Ze worden op een heel natuurlijke manier geïntegreerd in de omgeving van de app of website. De look & feel, de buttons en alle andere grafische onderdelen zijn vergelijkbaar met andere elementen van het platform. Daardoor kunnen ze niet geblokkeerd worden én kan je doelgericht gebruikers targeten zonder ze te onderbreken in hun online bezigheid.

De populairste vorm van native mobiele advertenties zijn Facebook-advertenties. Als gebruikers scroll je doorheen je nieuwsfeed en krijgen je tussen alle organische berichten ook regelmatig een advertentie te zien.

Gamified mobiele advertenties

Gamification is het toepassen van spelmechanismen aan alledaagse, eerder saaie activiteiten om zo toch je (potentiële) klanten te boeien. Als je bijvoorbeeld incheckt op Swarm bij je favoriete frozen yogurt bar dan krijg je er een hoop coins en een extra topping naar keuze bij. 

In de gedragspsychologie weten ze het namelijk al heel lang: met een spelletje kan je gedrag beïnvloeden. Door spelelementen te combineren met impulsen als beloning, status en erkenning kan je als bedrijf geslaagde marketingcampagne op poten zetten.

Eén van de eerste voorbeelden was de Fun Theory in 2009 door Volkswagen. Op het metrostation Odenplan in Stockholm installeerde het automerk piano stairs: een trap waarbij de treden vervangen werden door pianotoetsen. Het resultaat? Significant meer reizigers kozen voor de trap in plaats van de naastgelegen roltrap. Goed voor de gezondheid dus en extra naamsbekendheid voor Volkswagen.

Recenter is dit advertentievoorbeeld van Bacardi. Op een originele manier gebruikten ze Instagram Stories om een heus dj-panel de maken waarbij je als volger zelf je tunes kon mixen. 

Mobiel adverteren met de juiste strategie 

Kies je doelgroep

Een geslaagde mobiele advertentiecampagne start met het identificeren van je doelgroep. Probeer zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen wie je doelgroep is, waar ze zich bevinden, wat ze nodig hebben, waar ze de voorkeur aangeven, hoe ze reageren, … Dit laat toe om op maat gemaakte advertenties te creëren. En deze scoren altijd beter dan een algemeen verkooppraatje.

Bepaal je doelstelling

Net als bij elke andere marketingcampagne is het belangrijk om heldere én meetbare doelstellingen voor je mobiele advertentiecampagne te definiëren. Mobiele advertenties zet je in de eerste plaats op om de bekendheid van je merk en meer bezoekers op je website te krijgen. Daarnaast is het handig om een speciale aanbieding in de kijker te zetten of een nieuw gelanceerd product te promoten.

Zet in op verschillende kanalen 

Zoals hoger aangekaart in deze blog worden verschillende soorten mobiele advertentie-indelingen gebruikt. Een campagne kan geschikt zijn voorvideoadvertenties of juist niet en beter werken met fotoadvertenties of banneradvertenties.

Wil je meer naamsbekendheid en dus vooral veel clicks naar je website? Dan is bannercampagne een goed idee. Wil je meer verkopen stimuleren? Overweeg dan het maken van een videoadvertentie met een duidelijke CTA die je lanceert op YouTube. Wil je vooral informeren? Kies dan een native mobiele advertentie op Facebook. Conclusie: afhankelijk van jouw type bedrijf, jouw doelstelling en jouw budget ga je identificeren welke kanalen het beste zijn op jouw boodschap de wereld in te sturen. En combineer verschillende platformen voor het grootste bereik.

Prikkel je kijkers

Dagelijks worden we blootgesteld aan honderden advertenties. Schattingen lopen uiteen van 500 tot zelfs 3.500 reclameboodschappen per dag. Hoeveel ervan herinner je je de volgende dag nog? Minder dan 1 procent, zo blijkt. De kans dat jij met een ‘gewone advertentie’ nog in de gedachten van de consument zit, is dus erg klein. Durf opvallen en bedenk een mobiele advertentie die de kijkers prikkelt!

Analyseer de resultaten

Je bent heel druk bezig geweest om je advertentiecampagne op poten te zetten. Hij loopt en je krijgt ook respons. Maar levert dit nu effectief iets op? De resultaten analyseren en aan de hand daarvan volgende advertenties optimaliseren tenslotte de laatste de sleutel tot succes. 

Klaar om jouw bedrijf te laten groeien met mobiele advertenties? Of zoek je een marketing agency die je begeleidt en ondersteunt? Plaats dan snel je opdracht op Sortlist!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email