USP
Marketing

Werkt een unique selling point nog steeds?

5,00/5(2)

Unique selling point, kortweg USP, je hebt er vast al heel vaak over gehoord en waarschijnlijk weet je ook wel wat unique selling points inhouden. Mocht je nu denken, het zijn toch unique selling propositions? Dat klopt de termen unique selling point en unique selling proposition worden altijd wat door elkaar gebruikt. Als we het in dit artikel over USP’s hebben, mag je zelf kiezen of jij daar proposition of point van maakt. We gaan het hebben over het belang van  unique selling. Een begrip in de marketingwereld. Dat is het al jaren en dat zal het zeker altijd blijven.

Terug naar de kern: Wat betekent USP nu echt?

We hebben je geheugen alweer even opgefrist maar wat is nu echt een unique selling point en waarom zou je ze gebruiken? Als je er eenmaal achter bent wat de unique selling points voor jouw dienst of product zijn, wat doe je er dan mee? Zet je ze op je website, onder een e-mail, hang je ze aan de muur? Het is belangrijk om te laten zien dat je anders bent dan je concurrenten maar dan wel op de juiste manier.

Een USP is niets anders dan een van de goede eigenschappen die uniek zijn voor jouw product of dienst of jouw bedrijf. Deze unieke eigenschappen dienen echt onderscheidend te zijn. Vaak zullen als bedrijven een unique selling proposition moeten noemen, deze klakkeloos kopiëren van een concurrent of vergelijkbare website. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld:

  • niet goed, geld terug
  • bestel vandaag, morgen in huis
  • gratis bezorging vanaf € 25

Deze promoties worden tegenwoordig door vrijwel elk online bedrijf aangeboden. Zijn dit dan Unique selling points?Als iedereen dezelfde termen gebruikt, wat is er dan nog uniek aan? Selling points zijn het nog steeds en ze zetten potentiële klanten aan het denken om jouw product of dienst aan te schaffen. Echt uniek zijn ze echter niet. Je zal je klant op een andere manier moeten zien te overtuigen. Waarom zal je klant jou kiezen ten opzichte van al die andere producten die de concurrentie aanbiedt?

Als je deze vraag wilt beantwoorden, doe dit dan vanuit het oogpunt van je klant en niet als jezelf. Zelf zul je honderd redenen kunnen geven waarom een klant je concurrent links moet laten liggen. Zodra je er achter bent wat jou unique selling points zijn, wordt het tijd om je klanten dit te tonen aan de hand van voorbeelden, Kortom het is tijd om met je marketing aan het werk te gaan.

Met zoveel concurrenten is het niet makkelijk om uniek te zijn. Helemaal online waar het galmt van duizenden producten of diensten. De concurrentie ligt klaar om de laatste informatie van je te kopiëren of te verbeteren. Daarom is het zaak zo snel en goed mogelijk een online marketing campagne neer te zetten zodat de markt ook op de hoogte is van jouw unique selling points.

Zoals je ziet is het niet al te makkelijk om onderscheidend te zijn of te blijven. Elke week nieuwe USP’s vinden gaat wat te ver maar een goede USP kan toch wel lang mee. Denk dan ook niet alleen aan je product maar kijk ook wat jouw organisatie doet voor jouw klanten.

Origineliteit wordt altijd beloond

Unique selling proposition of de norm?

De term niet goed, geld terug is altijd een goed voorbeeld van een reden waarom een klant bij jou zou kunnen kopen. Helemaal uniek is het niet maar het is inmiddels wel de norm geworden. We proberen je dan ook niet te zeggen dat als dit jouw USP’s zijn je ze dan zo snel mogelijk van je website moet halen. Integendeel, je kunt ze beter gewoon laten staan. Deze selling points, we hebben unique even weggelaten, zijn zo belangrijk voor je klanten dat we je eigenlijk verplichten om dit te laten staan op je website. Het zal zelfs tot een heel groot probleem kunnen leiden als je klanten niet meer zien dat je gratis levert of klanten achteraf kunnen betalen.

Wij zijn met z’n allen inmiddels zo gewend aan deze eigenschappen dat ze normaal zijn geworden. Bij het maken van je USP’s moet je je afvragen wat jij hebt en een ander niet kan aanbieden aan je doelgroep. Onze tip is eigenlijk om echt eens goed na te denken waarmee jouw bedrijf zich onderscheidt in de markt. Bouw vervolgens om deze USP ook je marketing omheen. Er zijn genoeg USP voorbeelden van andere bedrijven te vinden, maar het gaan om jouw product of dienst, niet die van iemand anders. Overdrijf ook niet, belofte maakt schuld en als jij extra diensten wilt bieden om maar uniek te zijn moet je wel zorgen dat je ze na kunt komen.

Wij hebben inmiddels zoveel websites gezien met deze USP’s dat we af en toe ook beste begrijpen dat het lastig is om anders te zijn dan je concurrentie. Je onderscheiden doe je niet alleen door een beter product of dienst of unieke belevenissen aan te bieden. Als merk moet je je afvragen waar je het zelf allemaal voor doet. Als je deze vraag kunt beantwoorden heb je de emotie te pakken die 80% van je concurrenten overslaat. Deze emotie kun je gebruiken bij het bedenken van een voorbeeld om unique selling point USP’s over te brengen aan je doelgroep. Een USP bedenken lukt vaak niet binnen een paar minuten. Neem dan ook even de tijd om te bedenken hoe jouw bedrijf zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie

Unique selling of Unique buying?

Plaats jezelf eens in het brein van je klant. Waar zijn zij naar op zoek? Komen ze kopen of verkopen? Draai de rollen eens om. Vraag jezelf af waar jij naar op zoek bent als je jouw product zou moeten kopen. Je gaat waarschijnlijk op zoek naar unique buying points en niet naar unique selling points. Het is maar een klein verschil welke enorme gevolgen kan hebben. Door je iets vaker af te vragen wat je zelf zoekt in een product of dienst komt een selling point en daarmee een USP zomaar aan het licht is onze ervaring.

Om je klanten over te halen dat jij de beste keuze bent op de markt, heb je goede marketing nodig. Welk probleem kunnen je klanten oplossen door bij jou te komen en niet bij de concurrent? Online marketing is het perfecte middel om een USP te verspreiden. Je kunt aan iedereen op een andere manier je producten aanbieden met voorbeelden van de USP’s van jouw bedrijf. In sommige gevallen kun je dit gewoon al gratis doen. Als je op social media actief bent kun je zonder probleem je product tonen aan de je fans en volgers. Of je nu een product aanprijst met unique selling proposition of zonder, de markt moet zich aangetrokken voelen tot jouw merk en het is aan jou om dit voor elkaar te krijgen.

Vermeld je unique selling point online

Je weet welke USP’s je hebt en nu is het tijd om dat bekend te maken aan iedereen die het ook maar wilt horen. Alle unieke kenmerken van je bedrijf zoals bijvoorbeeld de 24/7 klantenservice, de whatsapp hulplijn of misschien de gratis reparatieservice aan huis, zijn allemaal USP’s die je moet meenemen in de marketing van je merk. Een unieke USP maak het verschil en online kan dit betekenen dat je klant in één oogopslag ziet dat hij bij jou een artikel moet kopen en niet bij een ander. De beste USP is er een die uniek is voor jouw bedrijf en zoals wij al eerder aangeven spreekt deze je doelgroep aan op de manier zoals zij het willen horen. Onze tip is dan ook om je altijd in het perspectief van je doelgroep te verplaatsen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email