AI-startups kelderen 69%, maar 750K denken aan DIY AI-bootstrapping
Gepubliceerd op: 13 mei 2023 | Auteur: Sortlist Team
Nog niet zo lang geleden was een AI-chatbot of een taalmodel iets voor de elite die toegang had tot dit soort technologieën. Microsoft investeert zomaar 10 miljard dollar in OpenAI of Elon Musk koopt tientallen miljoenen dollars aan GPU’s voor Twitter… Dat is niet iets wat een gemiddeld bedrijf of ontwikkelaar zich kan veroorloven.
Maar nu zijn we in een tijdperk van AI-democratisering beland waarin iedereen toegang heeft tot dit soort technologieën en ze kan gebruiken voor persoonlijk of professioneel gebruik.
We hebben een dip waargenomen in de financiering van AI-bedrijven, en gezien dat techgiganten miljarden hebben uitgegeven aan AI-investeringen om vervolgens hun waarde te zien stagneren.
Google of Microsoft die AI implementeren is niet langer uniek. In plaats daarvan proberen bedrijven het zelf te doen. ChatGPT API’s bijvoorbeeld zijn voor iedereen beschikbaar en mensen zoeken ernaar.
Zoektermen met betrekking tot “AI” op Google zijn gestegen van 7,9 miljoen in november 2022 tot 30,4 in maart 2023.
Met de democratisering van AI, profiteren afzonderlijke ontwikkelaars van de recente hype rond de technologie door de focus van de AI-revolutie te verleggen naar kleinere entiteiten. Dit zorgt voor innovatie in het gebruik van AI, die vervolgens kan worden toegepast ten gunste van alle soorten bedrijven, waaronder AI-startups.
Bedrijven met grote financieringsrondes waren vaak gericht op het maken van AI. Nu is de aandacht verschoven naar bedrijven die het willen gebruiken.
We zien veel kleinere AI-bedrijven, zelfs individuen, die zich richten op creatieve toepassingen en product-markt fit de markt betreden. Zo zal de volgende golf van AI-startups eruit zien.
Zoekwoorden met betrekking tot AI API gingen van 68.000 in november 2022 naar 680.000 in maart 2023 en voor ChatGPT API ging het van 25.000 naar iets meer dan 1,3 miljoen.
Van november 2022 tot januari 2023 werden in totaal 742.000 zoekopdrachten uitgevoerd voor deze beide zoekwoorden. Vervolgens was er tussen januari en maart van dit jaar een boost van 63% in het aantal zoekopdrachten.
Ook trefwoorden zoals “ChatGPT Plugin” en “ChatGPT SDK” hebben een recente piek gezien in de afgelopen 3 maanden alleen.
En waarom zouden bedrijven niet profiteren van de integratie van AI in hun bedrijf? Het gebruik van AI in verkoop- en/of marketingteksten verhoogt de betalingsbereidheid van klanten met 17%.
Nu AI-systemen gemakkelijker toegankelijk zijn voor iedereen, heeft dit velen de mogelijkheid gegeven om hun eigen kelderbedrijven te beginnen en AI-bedrijven op te starten. Kijk maar eens naar GitHub’s Star History.
GitHub is een cloud-gebaseerde dienst voor ontwikkelaars om al hun code te beheren, op te slaan en te wijzigen, en de Star History vertegenwoordigt het aantal keren dat een repository een “ster” of “bladwijzer” heeft gekregen in een bepaalde periode.
In de afgelopen maanden zijn veel van de populairste DevTools op GitHub gemaakt door personen die voorheen geen toegang hadden tot geavanceerde AI-tools.
Enkele anderen zijn:
Niet alleen op GitHub zien we ontwikkelaars nieuwe AI-programma’s maken en delen, maar ook op websites als Product Hunt. Zodra het dev-gedeelte klaar is, en het tijd is om te lanceren, is Product Hunt de plek om dat te doen.
Dus als we kijken naar de nieuwe producten die op Product Hunt worden gelanceerd, krijgen we een idee van waar pre-seed bedrijven naartoe gaan.
De afgelopen zes maanden is het aantal nieuwe AI-producten met meer dan 100 upvotes – een bewijs van populariteit op productjacht – gestaag toegenomen.
In Q1 van dit jaar werd een recordaantal nieuwe AI-producten geïntroduceerd op Product Hunt. Er waren 300% meer nieuwe AI-producten in Q1 van 2023 dan in Q4 van het voorgaande jaar.
Hoewel de meesten van ons waarschijnlijk het meest bekend zijn met een klein handjevol AI-bedrijven, is de afgelopen jaren een enorm aantal startups ontstaan. Toch heeft de trend van een toenemend aantal nieuwe AI-startups zich niet doorgezet.
In het eerste kwartaal van 2022 waren er wereldwijd 668 nieuw opgerichte AI-startups. In dezelfde periode in 2023 was er echter een daling van 69%, met slechts 269 nieuwe AI-startups.
Ondanks de algemene daling hebben bepaalde regio’s in de wereld een meer uitgesproken trend laten zien. Europa en Azië kenden een groter dan gemiddelde daling, met een afname van 77% van het aantal nieuwe AI-startups in 2023.
Er is een lichte verandering in de samenstelling van werknemers bij nieuw opgerichte AI-startups tussen dit jaar en vorig jaar. Terwijl in het eerste kwartaal van beide jaren de meerderheid van de nieuwe AI-startups tussen de 1-10 werknemers had, was deze meerderheid in 2022 slechts goed voor 68%, tegenover 83% in 2023.
Nu AI-systemen toegankelijk zijn voor meer dan alleen de elite, hebben velen het initiatief genomen om hun eigen bedrijf te beginnen, solo of in kleine teams, dat zij gemakkelijk kunnen uitvoeren vanuit hun kelder of als bijbaan, aangezien er oneindig veel AI-programma’s kunnen worden gemaakt.
De vertraging in de oprichting van AI-bedrijven is niet de enige zorg, want er is ook een afname van het aantal AI-bedrijven dat financiering ontvangt. In het eerste kwartaal van 2023 financierden investeerders 49% minder AI-bedrijven in vergelijking met dezelfde periode in 2022.
Maar deze daling van het aantal gefinancierde AI-bedrijven is niet iets nieuws. Volgens Crunchbase begon wat ooit een gestage toename was van het aantal AI-bedrijven dat financiering ontving, al in 2022 te dalen en ziet het ernaar uit dat we tegen het einde van 2023 aantallen zullen bereiken die we sinds 2016 niet meer hebben gezien.
Deze hype rond AI komt op een ongelooflijk ongelukkig moment voor zichzelf. 2022 was een jaar van “geopolitieke instabiliteit, inflatie, stijgende rente en recessievrees.” Als gevolg daarvan is er een gevoel van vrees onder durfkapitaalinvesteerders, wat heeft geleid tot een verschuiving in het investeringslandschap.
In plaats van dat investeerders met elkaar concurreren om startups te financieren, zoals ze agressief deden in 2021, 2022, en zoals het er naar uitziet ook in 2023, concurreren startups nu om de beperkte investeringsmogelijkheden die beschikbaar zijn.
Volgens Crunchbase was er tussen Q1 2022 en Q1 2023 een daling van 43% in het aantal gefinancierde bedrijven in alle sectoren. De daling van 49% van het aantal gefinancierde AI-bedrijven in dezelfde periode weerspiegelt dus gewoon het bestaande wereldwijde investeringsscenario met een klein verschil.
Het kleine verschil kan worden toegeschreven aan de verhoging van de rente door de Federal Reserve, waardoor beleggers op zoek gingen naar onmiddellijke cashgeneratie in plaats van te investeren in bedrijven met het oog op toekomstig rendement. Inflatie, stijgende kosten voor goederen en diensten en een sterkere Amerikaanse dollar hadden ook gevolgen voor techbedrijven, vooral voor bedrijven die afhankelijk zijn van reclame en multinationals.
Als we het gemiddelde percentage van Q1-investeringen door de jaren heen analyseren, zowel wereldwijd als in de AI-sector, van 2015 tot nu, kunnen we voor beide soorten investeringen een vergelijkbare trend verwachten, die resulteert in een daling van respectievelijk ongeveer 30% en 38% tegen eind 2023.
Hoewel het totale aantal AI-bedrijven waarin werd geïnvesteerd afnam, overtrof de financiering van de 540 bedrijven in het eerste kwartaal van 2023 die van de 1051 van vorig jaar, waarbij in totaal $ 15.376.852.251 werd geïnvesteerd door investeerders – een stijging van 10% ten opzichte van de financiering van vorig jaar in hetzelfde kwartaal.
De reden voor het grotere bedrag is OpenAI. De gigant Microsoft besloot in januari van dit jaar al 10 miljard dollar te investeren in het AI-systeem. Ze kregen 641% meer financiering dan het best gefinancierde AI-bedrijf, Cruise, in 2022.
Om de omvang van Microsofts investering in OpenAI volledig te begrijpen, kunnen we zien dat de financiering van OpenAI iets minder dan een derde van de gecombineerde investeringen van alle AI-bedrijven in 2022 vertegenwoordigde.
Na de lancering van ChatGPT op 30 november 2022 hebben veel bedrijven de AI-technologie van OpenAI geïntegreerd in hun product of systeem, of hun eigen soortgelijk AI-systeem ontwikkeld. Welke impact heeft dit echter op hun totale waarde?
Als we kijken naar bedrijven binnen de top 30 onderdelen van de ‘NASDAQ 100 Technology Sector’ (april 2023) die in het eerste kwartaal van 2023 nieuwe AI-integratie in hun bestaande producten of als nieuwe producten hebben geïntroduceerd, kunnen we constateren dat hun aandelenkoersen in de maand na de aankondiging geen noemenswaardige stijging hebben doorgemaakt.
Ook wanneer we kijken naar bedrijven op dezelfde NASDAQ-lijst die in die periode geen nieuwe AI-integratie aankondigden, zien we een vergelijkbare trend als de bedrijven die dat wel deden, met weinig variatie binnen het kwartaal.
Als we kijken naar de gemiddelde stijging van de aandelenkoers in Q1, zien we dat bedrijven die een nieuw AI-systeem aankondigden een gemiddelde koersstijging van $11,83 doormaakten, terwijl bedrijven die niets aankondigden ongeveer dezelfde stijging zagen met $11,46.
Het is echter de moeite waard om het succes van Microsoft op te merken buiten de maand na zijn aankondiging.
Na de lancering van verschillende AI-systemen in samenwerking met OpenAI, zijn de aandelen van Microsoft per 24 april 2023 met 16% gestegen, na hun aankondiging van een investering van 10 miljard dollar in OpenAI in januari.
Met 7.451.000.000 uitstaande aandelen gewaardeerd op $242,58 op 23 januari (aankondiging van OpenAI investering) en op $281,77 op 24 april, verhoogde Microsoft zijn market cap met $287.087.030.000.
Google daarentegen slaagde er niet in de hype van zijn eigen conversatie-AI-dienst, Bard, waar te maken. In tegenstelling tot Microsoft koos Google ervoor zijn eigen generatieve AI- en taalmodellen te ontwikkelen en de dienst aan zijn klanten aan te bieden.
Hoewel het niet zeker is hoeveel Google heeft geïnvesteerd in de oprichting van de AI-dienst, zijn de aandelen van Google na de aankondiging slechts met 3% gestegen vanaf april 2023 en kenden zelfs een dip van 17% kort na de aankondiging.
Microsoft en Google zijn altijd leiders en rivalen geweest in de race om technologische ontwikkeling. Maar met Microsofts nieuwste innovatie, die zijn zoekmachine Bing combineert met conversationele AI om een nieuwe manier van internetten te creëren, zou dit het einde kunnen betekenen van de dominantie van Google in de zoekmachine-industrie?
De democratisering van AI heeft het toegankelijker gemaakt voor mensen en bedrijven wereldwijd. We hebben een golf van belangstelling gezien die tot uiting komt in de exponentiële groei van zoekvolumes voor AI-gerelateerde termen zoals AI API’s en ChatGPT en zijn getuige van hoe de volgende golf van AI-startups eruit zal zien door de opkomst van kelderbedrijven.
Hoewel grotere techbedrijven zwaar blijven investeren in AI, profiteren kleinere entiteiten, zoals alleenstaande ontwikkelaars, van de hype rond de algemeen beschikbare technologie en ontwikkelen ze toepassingen en product-markt-passings.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.