e-commerce statistieken
arrow_back Sector rapporten

Mini E-commerce statistieken voor Nederland en buurland Duitsland 👀


De groei van e-commerce heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we dingen kopen. Nu de COVID-19 pandemie de overstap naar web-based winkelen heeft versneld, vertrouwen steeds meer mensen op e-commercesites om te kopen wat ze nodig hebben. Bijgevolg is e-commerce nu een cruciaal onderdeel van de wereldeconomie, waarbij bedrijven, ongeacht hun grootte, de internetmarktplaats gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken en hun omzet te verhogen.

Op deze pagina over E-commerce Statistieken, onderzochten we de Nederlandse e-commerce scene. Daarnaast onderzoeken we de nieuwste e-commerce cijfers, waarbij we de belangrijkste patronen en veranderingen schetsen die de industrie. Dit met aandacht voor onderwerpen als de groei van mobile commerce en het effect van sociale media op online winkelgedrag.

E-commerce Statistieken: Nederland

$30,6 miljard

Wat de Nederlandse e-commerce-industrie waard was in 2021

25-44 j.

Online winkelen werd vooral gedaan door deze leeftijdsgroep

Bol.com

Grootste lokale speler op de Nederlandse e-commercemarkt

statistics for online shopping by age group in the netherlands

  • Nederland is de 17e grootste markt voor e-commerce met een voorspelde omzet van US$30.585,8 miljoen in 2023. (Ecommerce DB)
  • Meer dan 3% van het Nederlandse BBP is afkomstig van online winkelen. (Statista)
  • In 2021 werd de Nederlandse e-commerce-industrie gewaardeerd op 30,6 miljard euro, met meer dan 373 miljoen online bestellingen. (Statista)
  • In de afgelopen tien jaar is de Nederlandse e-commercemarkt met meer dan 20 miljard euro gegroeid. (Statista)
  • Online winkelen werd het meest gedaan in de leeftijdsgroep van 25 tot 44 jaar. (Statista)
  • Meer dan 90% van de consumenten gaf aan dat ze goederen op internet kochten. (Statista)
  • Apps zoals Swish, Mobilepay en Vipps worden door bijna 60% van de consumenten in Nederland gebruikt voor e-commerce betalingen. (Statista)
  • Mannen winkelen vaker online dan vrouwen, met een verschil van bijna vijf procentpunten. (Statista)
  • Voor beide geslachten zijn kleding, schoenen en accessoires de populairste producten om online te kopen. (Statista)
  • Snelgroeiende productsegmenten zijn onder andere tickets, attracties, evenementen en reispakketten – allemaal comebacksectoren in het post-COVID-19 herstel. (Statista)
  • Tot de grootste online winkels in Nederland behoren lokale spelers zoals online hypermarkt Bol.com, elektronicawinkel Coolblue en supermarkt Albert Heijn. (Statista)
  • Met een aanzienlijk lager bezoekaandeel dan andere Nederlandse e-commercesites behoort Amazon nog steeds tot de populairste platforms, maar maar liefst 96% van de Nederlandse consumenten koopt op nationale sites vergeleken met slechts 40% op buitenlandse websites. (Statista)

E-commerce Statistieken: Duitsland

50%

Percentage retourzendingen in Duitsland

Facturen

De betaalmethode bij voorkeur in Duitsland

59%

Aantal online aankopen via smartphone

statistics for order return rate in Germany

  • In 2021 leven er naar schatting 83,2 miljoen mensen in Duitsland, waarvan 91,4% internet gebruikt. (Ecommerce News EU)
  • Traditioneel gebruiken online shoppers in Duitsland graag de factuur, al jaren een favoriete online betaalmethode. (Ecommerce News EU)
  • Online mode is de populairste productcategorie in Duitsland, gevolgd door consumentenmedia en elektronica. (Ecommerce News EU)
  • Vooral in de categorieën ‘consumentenelektronica & computers’ en ‘media’ winkelen Duitse consumenten liever online dan offline. (Ecommerce News EU)
  • 85% van de Duitse burgers heeft in 2020 online gewinkeld en 95% van de bevolking is dat jaar online geweest. (Ecommerce News EU)
  • Duitsland staat bekend om zijn hoge retourpercentage. Sommige rapporten beweren dat 50% van alle bestellingen wordt teruggestuurd. (Ecommerce News EU)
  • De Duitse markt was in 2018 53,3 miljard euro waard en zou in 2019 57,8 miljard euro bereiken. (Ecommerce News EU)
  • Op het gebied van inkoopactiviteiten is er tegenwoordig bijna geen verschil meer tussen het westen en het oosten van Duitsland. (Ecommerce News EU)
  • E-commerce in Duitsland lijkt in het teken te staan van twee grote spelers: De Amerikaanse retailer Amazon en het in Duitsland opgerichte Otto. Zij bezitten bijna de helft van de online markt, dus het is moeilijk voor kleinere verkopers om een verschil te maken. (Ecommerce News EU)
  • De huidige top 5 online winkels in Duitsland zijn: Amazon (15,68 miljard euro), Otto (5,12 miljard euro), MediaMarkt (2,54 miljard euro), Zalando (2,52 miljard euro) en Ikea (1,75 miljard euro). (Ecommerce News EU)
  • De sterke e-commercemarkt in Duitsland kan worden toegeschreven aan het aanzienlijke percentage van de bevolking dat smartphones bezit (81%). (International Trade Administration)
  • In 2021 werd 59% van de online aankopen gedaan via een smartphone. (International Trade Administration)

Conclusie

De e-commerce-industrie groeit snel, waarbij consumente steeds meer gebruik maken van online winkelplatforms. Onze verzameling e-commerce statistieken per land biedt een overzicht van de status van de industrie in de verschillende landen en benadrukt de belangrijkste trends en ontwikkelingen die de markt vormgeven.

E-commerce verandert de manier waarop we winkelen en zaken doen. Het groeiende gebruik van mobiele apparaten en de opkomst van sociale media als winkelhulpmiddel zijn slechts enkele van de statistieken die deze trend aantonen. Bedrijven van alle groottes blijven zich aanpassen aan het veranderende landschap en het is duidelijk dat e-commerce een steeds belangrijkere rol zal spelen in de toekomst.

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email