arrow_back Digitale en Marketingstrategie

Bedrijven zonder website: Een 2022 update over digitalisatie


In dit marketingrapport

Onder de zwaarst getroffen door de pandemie waren kleine en middelgrote bedrijven (MKB), waarvan de marketingbudgetten nog steeds te lijden hebben onder de gevolgen van Covid-19 en hun digitale versnelling een halt hebben toegeroepen.

Tijdens de pandemie analyseerden we de toenmalige staat van digitale versnelling. Nu bedrijven hun normale werkzaamheden hervatten, is het niet meer dan eerlijk om te kijken hoe de zaken sindsdien zijn veranderd.

47%

Percentage MKB’s dat zegt dat hun website mobielvriendelijk is

Content

Nog steeds nummer 1 prioriteit voor MKB-websites in 2022

34%

van de bedrijven is van plan een app te ontwikkelen

Zijn er Europese bedrijven zonder website in 2022?

Aanwezigheid van MKB op het web

Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven (44%) zegt een website te hebben.

Does your business have a website?

MKB’s met een website

Frankrijk en Spanje zijn de twee leidende markten als het gaat om MKB’s met websites, een schril contrast met ons vorige onderzoek waarin Nederland en Duitsland de lijst aanvoerden.

Digital acceleration per country

Websites die mobielvriendelijk zijn

Bijna de helft van de respondenten zegt dat hun websites mobielvriendelijk zijn,

Mobile friendly websites

App Ontwikkeling

Mobiele apps zijn nog steeds een veelbesproken onderwerp onder bedrijven, die meestal zeiden dat er aan een app werd gewerkt, hoewel dat aantal op de voet wordt gevolgd door de beslissing om er geen te ontwikkelen.

App-development

Budgettaire zorgen & redenen

Redenen om geen website te hebben

De meest verrassende ontdekking uit ons onderzoek van 2022 is dat een gebrek aan budget niet langer in de top drie staat van redenen waarom sommige MKB-bedrijven geen website hebben.

In feite gaf slechts 14% van de ondervraagde MKB-bedrijven dat antwoord.

Reasons for not having a website

Budgetverwachtingen vs. werkelijke kosten

Het lijkt erop dat er opnieuw vertrouwen is in dit soort digitale versnelling, want bijna 40% van de bedrijven die na de pandemie investeerden in het maken van websites, zei dat ze minder duur waren dan verwacht.

Budget expectations

Zijn de budgetten voor MKB-websites veranderd?

Ondanks het feit dat budgetten niet langer de grootste zorg zijn voor MKB’s als het gaat om het maken van websites, houden de meeste ondervraagde bedrijven de broekriem strak in 2022.

Budget expectations

Het hoogste budget voor de ontwikkeling van een website ligt in alle markten tussen de 1.000 en 5.000 euro, wat overeenkomt met ons vorige onderzoek.

Impact van externe gebeurtenissen op marketingbudgetten

In termen van totale marketingbudgetten maakte zelfs een wereldwijde pandemie of een totale oorlog geen kans tegen digitale versnelling, behalve misschien voor Spaanse bedrijven, die meldden dat de pandemie hun budget verminderde.

Did recent events impact your marketing budget? - Digital acceleration

Hoe zijn deze MKB-websites gemaakt?

Eigen personeel kwam naar voren als de meest gebruikte bron (29,02%) voor webdesign voor kleine bedrijven, op de voet gevolgd door gespecialiseerde bureaus – het omgekeerde van wat we zagen in 2020.

Digital Acceleartion: Resources

Waarom besluiten bedrijven zonder website in een website te investeren?

Redenen om te investeren in een website

Over het algemeen waren de mogelijkheden die een website biedt (verkoop/leads/branding/traffic) de belangrijkste redenen voor bedrijven om te investeren in het maken van een website.

Digital acceleration: Investments in websites

Impact van website-investeringen op marketinginspanningen

Uit ons onderzoek blijkt dat het maken van websites kan worden gezien als een katalysator voor verdere investeringen in marketing en digitale versnelling.

Need to invest even more in the website

Prioriteiten van MKB’s met een website

Topprioriteiten voor MKB-websites

Er is geen andere manier om het te zeggen: in 2022 staat inhoud bovenaan de prioriteitenlijst voor websites van bedrijven, met bijna een kwart van de bedrijven die bereid zijn zich te richten op het creëren van kwalitatief hoogwaardige website-inhoud voor hun sites.

Digital acceleration: Priorities for a website

In 2020 kwam het op de tweede plaats, na het hebben van een mobielvriendelijke website.

Vreemd genoeg zal slechts 11,06% zich het meest richten op het verbeteren van de beveiliging van hun website.

Volgens het State of Content Marketing 2022 Global Report van SEMRush zien slechts 3 van de 100 bedrijven contentmarketing niet als onderdeel van hun digitale strategie.

Digitalisering: Beter laat dan nooit

Na twee jaar van testen en uitproberen lijkt de digitale wereld weer op gang te komen. Vooral KMO’s lijken optimistisch te zijn over het implementeren of uitbreiden van hun digitale aanwezigheid.

Naarmate meer en meer bedrijven zonder website aan hun digitale reis beginnen, zullen wij er zijn om een oogje in het zeil te houden voor trends en inzichten binnen de digitale marketingwereld. Immers, nu sommige bedrijven zelfs twijfelen aan de impact van een website in hun specifieke branche, zal het niet lang meer duren voordat we ontdekken hoe de volgende stap in digitale handel eruit zal zien.

Methodologie

Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 4 en 8 april 2022 bij 1.000 bedrijven in België, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Nederland. In het onderzoek hebben we bedrijfseigenaren ondervraagd over de huidige staat van de websites van hun MKB-bedrijven en over hun plannen om websites te maken. De antwoorden zijn anoniem.

Verschenen in

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email