Haal het maximale uit jouw marketing en- zomer budget voor de groei van jouw bureau!
Gepubliceerd op: 03 jul 2023 | Auteur: Tancrède d'Aspremont Lynden
Met de zomer op komst, weten we dat bedrijven vaak minder actief zijn. Klanten stellen projecten uit tot na de vakantie. Het is verleidelijk om je marketingbudget te verlagen, maar wij denken daar anders over. Bij Sortlist vinden we het slim om juist nu in marketing te investeren. Minder concurrentie biedt kansen. Dit rapport laat zien hoe je met een consistent budget je bureau kunt laten groeien, zelfs in rustigere tijden zoals de zomer.
Historisch gezien werden de zomermaanden vaak gezien als een periode waarin klanten hun investeringen verminderen en hun activiteiten vertragen.
Maar de gegevens van vorig jaar vertellen een ander verhaal:
Van juni tot september 2022 bedroeg het organische verkeer van Sortlist gemiddeld rond de 200.000 bezoeken per maand. Bedrijven waren niet enkel aan het rond kijken op onze paginia’s om bureaus te vergelijken, maar waren ook klaar om een samenwerking aan te gaan.
In juli en augustus 2022 werden meer dan 13.000 projecten gecreëerd op het platform:
Deze projecten werden gelanceerd door bedrijven zoals:
En we verwachten dat deze aantallen zullen toenemen tijdens de zomer van 2023, aangezien ons maandelijks organische verkeer sinds vorig jaar is verdubbeld:
Tegenwoordig heeft Sortlist gemiddeld rond de 500.000 maandelijkse bezoeken op haar website, wat zal leiden tot meer projecten die worden gelanceerd tijdens de zomer van 2023.
Door nauwkeuriger naar de gegevens te kijken, hebben we vastgesteld dat bepaalde expertises meer gevraagd werden dan andere:
Social Media, Digitale Strategie, Website Creatie, Advertising en Branding waren de vijf meest populaire expertises in de zomer van 2022. Samen vertegenwoordigden ze 55% van de projecten die op Sortlist werden geplaatst.
We verwachten dat deze trend in de zomer van 2023 verder wordt doorgetrokken, aangezien de data van april en mei een vergelijkbare trend laten zien:
Marketing, Websitecreatie, Social Media, Digitale strategie en Reclame zijn momenteel de vijf meest populaire expertises. In de afgelopen 2 maanden vertegenwoordigden ze meer dan de helft van de projecten die op Sortlist geplaatst werden, net iets meer dan 50%.
Als je een van deze diensten aanbiedt, raden we je ten zeerste aan te investeren in je zichtbaarheid om ervoor te zorgen dat zomerse klanten jouw bureau kunnen vinden wanneer ze door onze gidsen bladeren.
Als we naar de gegevens van afgelopen zomer kijken, zien we dat de meeste projecten werden gecreëerd door bedrijfseigenaren, 38% om precies te zijn.
Aan de andere kant werd 25% gecreëerd door marketingmanagers, marketingdirecteuren of marketingadviseurs.
Dit betekent dat 63% van de projecten die op Sortlist zijn geplaatst, bijna twee derde, geplaatst worden door bedrijfseigenaren of marketing specialisten.
Als we kijken naar de omvang van de bedrijven, zien we dat:
We verwachten dat deze aantallen en sectoren consistent zullen blijven tijdens de zomer van 2023, aangezien de gegevens van april en mei 2023 vrij gelijkaardig zijn.
38% van de projecthouders zijn nog steeds bedrijfseigenaren, terwijl 20% werd geplaatst door marketing specialisten (bijvoorbeeld managers, directeuren, consultants) uit dezelfde sectoren als in de zomer van 2022.
Dit hangt af van het project en de benodigde expertise:
Helaas kunnen deze cijfers dalen, aangezien de trend van april en mei 2023 lager is:
Maak je klaar om je onder te dompelen in nieuwe mogelijkheden wanneer je weer in het zakelijke circuit stapt.
Zoals we hebben gezien, stopt het zoeken naar bureaus tijdens de zomer niet. Bij Sortlist blijven we connecties leggen om ervoor te zorgen dat je nieuwe zakelijke kansen kunt benutten wanneer je terugkeert na een zomerpauze.
Dit is wat je kan verwachten wanneer je terug in actie komt:
Zorg ervoor dat klanten jou kunnen vinden, contact met je kunnen opnemen en blijf groeien in je nieuwe zakelijke perspectieven, zelfs als je er even tussenuit bent.
Door rekening te houden met de gepresenteerde gegevens en gebruik te maken van de zomerse mogelijkheden, kunnen bureaus het meeste halen uit deze ogenschijnlijk rustigere periode.
Allereerst is het van cruciaal belang om te erkennen dat er nog steeds zakelijke kansen bestaan tijdens de zomer.
Er zijn nog steeds:
Door een gestage investering in marketing te handhaven, zorgt je bureau voor zichtbaarheid en maximaliseer je de kans om nieuwe klanten aan te trekken die actief op zoek zijn naar oplossingen, zelfs tijdens de zomermaanden.
Zorg ervoor dat je je doelmarkten configureert, zodat je zichtbaar bent voor potentiële nieuwe klanten, zelfs als je op vakantie gaat. Sortlist blijft zichtbaarheid bieden aan je bureau, waardoor je op je rapportagepagina kunt zien welke bedrijven op zoek waren naar een bureau zoals het jouwe.
Bovendien biedt de zomer een uitstekende gelegenheid om een concurrentievoordeel te behalen ten opzichte van concullega's die hun activiteiten vertragen.
Terwijl zij een stap terug nemen, kan jouw bureau actief contact opnemen met potentiële klanten die mogelijk meer beschikbaarheid en minder afleiding hebben tijdens deze periode. Door je bureau te positioneren als een actieve en responsieve partner, kun je waardevolle realties opbouwen die je concurrenten mogelijk hebben gemist.
Kortom, hoewel de zomermaanden vaak worden gezien als een tijd om te ontspannen, mogen ze niet over het hoofd worden gezien als een uitgelezen kans om de groei van je bureau te handhaven en zelfs te versnellen.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.