Hoe kan ik een E-Commerce Build in 2021?

Alles over e-commerce

Vind mijn bureau

Duurt 3 minuten. 100% gratis

HomeE-commerce

De elektronische handel, ook bekend als e-commerce of onlineverkoop, maakt een opmerkelijke opgang. Vooruitgang op het gebied van Internet en computertechnologie hebben de elektronische handel tot de kern van de marketingontwikkeling van vandaag en morgen gemaakt. Ontdek hoe het werkt, wat de voordelen zijn en welke verschillende soorten online bedrijven er zijn.

Leer hoe je een online winkel maakt. E-commerce is een enorme kans: door zijn toegankelijkheid en mogelijkheden is het de springplank voor ondernemers uit de hele wereld. E-commerce is de optie bij uitstek voor internationale marketing.

Ontdek de professionele mogelijkheden van e-commerce. Internetverkoop is een open deur naar veelbelovende sectoren. Kortom, ontdek hoe het werkt, wat de voordelen en de uitdagingen zijn.

Wat is e-commerce?

Eenvoudige definitie: De term "e-commerce" is de naam die in het marketingvocabulaire wordt gegeven aan onlinehandel. Het komt overeen met alle uitwisselingen van diensten, producten en informatie tussen een koper en een verkoper over de hele wereld, die on line worden verricht dankzij de informatietechnologie.

Het Internet is de belangrijkste tussenpersoon voor deze uitwisselingen. De universele toegankelijkheid van zijn netwerken heeft de elektronische handel de laatste decennia tot bloei gebracht.

Hoe werkt e-commerce?

E-commercebedrijven hebben elk een website waarop hun diensten worden gehost. Zoekmachines zijn een snelle en efficiënte manier om op basis van trefwoorden de onlineshops te vinden die aan uw vraag voldoen.

De site is representatief voor het bedrijf: een goede postorder-site heeft een esthetiek en functionaliteit die in overeenstemming zijn met de aangeboden producten. De producten worden aangeboden in de vorm van een catalogus, onderverdeeld in verschillende rubrieken wanneer dat ergonomisch verantwoord is. Vaak vindt u ook een zoekbalk of een filtersysteem, zodat u sneller kunt vinden wat u zoekt.

Markeer producten en prijzen

De producten worden over het algemeen gepresenteerd met een afbeelding en/of een beschrijving, alsmede de prijzen. Deze twee elementen zijn van cruciaal belang, omdat zij de klant in staat stellen het product vanaf zijn scherm te zien. Hoe rijker, gevarieerder en vollediger ze zijn, des te beter zal de klant weten of het product bij hem past.

Een virtueel winkelwagentje is vaak beschikbaar om de klant in staat te stellen verschillende artikelen te selecteren alvorens een aankoop te doen. Ten slotte moet het online-betalingssysteem, met een kredietkaart of via speciale diensten, noodzakelijkerwijs veilig zijn om de klant gerust te stellen.

In het algemeen komt er een communicatie tot stand tussen de klant en de site van de verkoper. Het wordt gematerialiseerd door het verzenden van een digitale factuur, het volgen van de bestelling, toegang tot een terugbetaling indien nodig, enz...

Een factuur sturen

Het is ook heel gebruikelijk dat een verkoperssite u aanbiedt om een account aan te maken. Geheel gratis, is het vaak verplicht om een aankoop te doen. Het kan u ook in staat stellen van voordelen te profiteren of op de hoogte te blijven van het laatste nieuws uit de catalogus van de onderneming. Deze marketingtechniek helpt bij het stabiliseren van de verkoop en het opbouwen van klantenbinding.

Wat is het verschil tussen e-handel en e-business?

Soms bestaat er verwarring tussen e-handel en e-business. Het verschil is mooi en goed.

Het begrip e-business heeft immers betrekking op alle informatie- en communicatietechnologieën die worden gebruikt om waarde te creëren. Bij uitbreiding maken deze technologieën het mogelijk een onlinebedrijf te beheren. E-commerce verwijst naar deze handel: het is in zekere zin het voorwerp van e-business.

De relatie tussen de twee concepten

E-handel is dus een onderdeel van e-business, niet omgekeerd. E-business heeft betrekking op elke elektronische commerciële activiteit. Het doel ervan is waarde te creëren: het omvat elk IT-proces dat met dat doel wordt ondernomen.

E-business neemt derhalve vele verschillende vormen aan. Daaronder: voorraadbeheer, integratie van geoptimaliseerde systemen, betrekkingen met leveranciers of partners, enz.

E-business vereist derhalve een grote verscheidenheid van vaardigheden, die alle verband houden met elektronische handel, maar niet noodzakelijk met verkoop op afstand.

Wees echter voorzichtig: e-commerce brengt ook activiteiten met zich mee die parallel lopen met de verkoop. Het komt overeen met alle uitwisselingen tussen de handelaar en de consument: online-offertes, advies, bijwerking van de voorraadniveaus, online-betalingsprocedures, follow-up van de levering en service na verkoop.

Een spectrum van activiteiten dat zich uitstrekt

Hoewel deze twee termen oorspronkelijk bijna synoniem waren, zijn zij in de loop der jaren steeds meer van elkaar losgeraakt. Het verschil is vooral merkbaar op de arbeidsmarkt: het bedrijfsleven legt zijn werknemers steeds minder specifieke verantwoordelijkheden op, zodat velen van hen aan e-business doen zonder rechtstreeks met correspondentverkoop te maken te hebben.

Kortom, e-business evolueert snel, aangezien het zich moet aanpassen aan de innovaties in de informatie- en communicatietechnologie, alsmede aan de vooruitgang in informatica en handel. Het is dus een beroepssector in voortdurende metamorfose. Het is ook wat het tot een sector van de toekomst maakt.

Hoe verandert e-commerce de koopgewoonten van de consument?

E-commerce raakt steeds meer verspreid: van kleine winkels tot grote bedrijven, het is steeds belangrijker om een e-commerce te onderhouden om concurrerend te blijven.

Deze evolutie volgt de geleidelijke aanpassing van de consumenten aan computerondersteuning en online-winkelen.

Waarom zijn er steeds meer consumenten online?

Een van de belangrijkste kenmerken van e-commerce is dat de markt explodeert. Het systeem brengt een omwenteling teweeg in de manier van zakendoen en zelfs in de gewoonten van de consument en de zakelijke dienstverlening.

Het is een opwaartse spiraal. Naarmate de computer- en communicatietechnologieën voortschrijden, kunnen bedrijven snellere, efficiëntere en goedkopere verkoopdiensten aanbieden. Hoe meer bedrijven zich online ontwikkelen, hoe aantrekkelijker het voor de consument zal worden om op het internet te kopen. Een grotere vraag leidt tot een grotere inspanning bij de ontwikkeling van technologieën en een rijker aanbod van bedrijven.

Verkoop op afstand door grote marktdeelnemers

Deze hausse wordt vooral aangewakkerd door de reuzen van de massadistributie: Amazon, Fnac, eBay, Le Bon Coin, AliExpress, enz. Deze bedrijven bouwen hun fortuin op online distributie. Zij dragen ook bij tot de financiering van technologische, IT- en economische ontwikkelingsprojecten.

Meer recent heeft de Covid-19 pandemie de online handel nog verder doen exploderen. Inperkingsmaatregelen hebben de consumenten ertoe gedwongen zich te interesseren voor onlineverkoop. Veel fysieke verkooppunten moesten tijdelijk worden gesloten, zo niet beperkt tot een beperkt aantal klanten of beperkte tijd in de winkel.

Klanten veranderen hun gewoonten

Als gevolg daarvan hebben miljoenen consumenten die nog niet aan online winkelen gewend waren, hun behoeften aan de omstandigheden moeten aanpassen. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke versnelling van de ontwikkeling van de elektronische handel.

Veel gebruikers blijven, zelfs wanneer de maatregelen worden versoepeld, online winkelen, omdat zij zich bewust zijn geworden van de voordelen die zij eraan kunnen ontlenen en nieuwe gewoonten hebben gevormd.

De cyberconsument wordt dus steeds talrijker als gevolg van de ontwikkeling van de informatietechnologie en de aanpassing van de handel aan het Internet. De huidige gezondheidssituatie versnelt de groei van de elektronische handel.

Waarom de voorkeur geven aan e-commerce boven de detailhandel?

Oorspronkelijk werd e-commerce opgevat als een alternatieve manier om producten of diensten aan te bieden aan gebruikers. De ontwikkeling van de informatietechnologie en het Internet hebben het echter mogelijk gemaakt het scala van functionaliteiten uit te breiden. E-handel is tegenwoordig niet langer alleen een middel om de detailhandel aan te vullen, maar een middel om deze te vervangen.

Deze vervanging is echter op sommige markten meer zichtbaar dan op andere. Zo geeft de overgrote meerderheid van de consumenten er de voorkeur aan hun kleding in een fysieke winkel te kopen. Een andere markt die nogal vijandig staat tegenover e-commerce is de levensmiddelenmarkt. In feite geven klanten de voorkeur aan de detailhandel voor producten waarbij de kans op productiefouten groter is, om te voorkomen dat zij met een doorboord T-shirt en een rotte appel thuis worden afgeleverd.

De specifieke kenmerken van winkelen in winkels

Klanten worden ook afgeschrikt door het kopen van een te duur product op het internet. Sommige markten, zoals de automarkt of, erger nog, de vastgoedmarkt, boeken weinig vooruitgang op het gebied van online verkoop. Internet verhoogt echter in grote mate hun zichtbaarheid en stelt hen in staat hun catalogus gemakkelijk te presenteren.

Integendeel, producten die identiek kunnen worden gereproduceerd, maken een betere indruk in de e-handel. Daaronder: elektronische producten, gereedschapsmateriaal, decoraties, kantoorbenodigdheden, enz.

Veel diensten profiteren ook van de opkomst van het internet en de vereenvoudigde communicatie die daarmee gepaard gaat. Bijvoorbeeld de gebieden van online opleiding, auto, appartement of hotelkamer verhuur

Ongewone of moeilijk te vinden producten, beperkte oplagen en producten die alleen in bepaalde landen te koop zijn, profiteren ook van de opkomst van internet.

Innovatie bij de transactie van goederen

Ten tweede maakt de elektronische handel het mogelijk dat innovaties tot bloei komen. Startende bedrijven over de hele wereld maken gebruik van de voordelen van het internet om hun ideeën te promoten.

Internet maakt het mogelijk ruil- of wederverkoopsystemen tussen consumenten op te zetten. Deze revolutie trekt veel klanten aan omdat zij ongekende mogelijkheden biedt. Bedrijven als Vinted of Momox bieden een consument-tot-consument ruildienst aan.

Waarom online zaken doen?

E-commerce biedt vele mogelijkheden en bevrijdt u van even zovele beperkingen. Als bedrijf is het bijna essentieel geworden om ten minste een deel van uw activiteiten online te houden om concurrerend te blijven.

Wat zijn de voordelen van e-commerce voor ondernemers?

E-handel heeft een revolutie in de marketing teweeggebracht omdat online verkopen gemakkelijker en sneller gaat.

Een elektronische handel is nu al voor veel meer gebruikers toegankelijk en zichtbaar. On-linebedrijven zijn immers losgekoppeld van een specifiek fysiek verkooppunt en zijn overal toegankelijk, zolang de kwaliteit van de internetverbinding dat toelaat. Hierdoor heeft de klant er zeer snel toegang toe, zonder dat hij hoeft te reizen.

E-commerce is ook financieel strategisch omdat het de onderhoudskosten van uw bedrijf vermindert. Het heeft geen personeel nodig, behalve computerspecialisten om de ontwikkeling en het onderhoud te verzekeren. De uitwisselingen worden geautomatiseerd en de productiekosten worden verlaagd.

Minder beperkingen voor e-commerce klanten

Er zij ook op gewezen dat de afwezigheid van personeel een vrijmaking van de tijdschema's mogelijk maakt: de onlineshops zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week open. Dit maakt het mogelijk de verkoopperioden zoveel mogelijk te optimaliseren.

Een online winkel is virtueel: hij heeft geen ruimtelijke beperkingen. Dit betekent dat u niet langer een limiet hebt op het aantal getoonde producten of op het aantal gelijktijdige klanten. De logistiek is veranderd: uw productielimiet en de capaciteit van uw website server worden de nieuwe limieten van uw winkel.

E-handel maakt meer maatwerk van specifieke producten mogelijk. Bijvoorbeeld voetbaltruien waarop de klant zijn nummer kan kiezen en zijn voornaam kan flocken. E-commerce is daarom een manier om aanpasbare producten het best aan de wensen van de klant aan te passen.

Kortom, het openen van een online winkel biedt zichtbaarheid aan klanten over de hele wereld, veel talrijker, op elk moment en allemaal voor minder.

Wat zijn de nadelen van e-commerce?

Helaas staan er tegenover deze revolutionaire voordelen wel enkele tegenprestaties.

Om te beginnen moet u begrijpen dat het maken en beheren van een website helemaal niet hetzelfde is als het runnen van een bedrijf. Het zijn twee nauw verwante processen bij het ontwerpen van een online bedrijf, maar elk vereist specifieke vaardigheden.

Voor het ontwerpen van een onlinewinkel zijn bijvoorbeeld geavanceerde computer- en webontwikkelingsvaardigheden vereist. U zult waarschijnlijk een beroep moeten doen op een of meer deskundigen op dit gebied.

De menselijke factor verdwijnt

Ten tweede doet e-commerce het menselijke aspect van de verkoop verdwijnen. Veel klanten gaan liever naar een fysieke winkel voor een persoonlijk advies van een deskundige. In fysieke winkels kunt u de producten ook echt zien, en soms zelfs aanraken of uitproberen. Al deze elementen zorgen ervoor dat de klant meer vertrouwen heeft in het product.

Anderzijds wordt onlinehandel soms gevreesd omwille van de mazen, zwendel of misverstanden die erdoor kunnen ontstaan. U zult er dus voor moeten zorgen dat uw online winkel zo betrouwbaar, beschrijvend en professioneel mogelijk is.

Een ervaring die afhangt van technische factoren

Hoewel de elektronische handel overal toegankelijk is waar een internetverbinding mogelijk is, maakt dit voordeel haar helaas afhankelijk van bepaalde technische moeilijkheden. U zult nooit volledig veilig zijn voor een netwerkstoring, stroomuitval, bugs of, in een extreem geval, hacking.

Ook hier raden wij u aan deze verantwoordelijkheden te delegeren aan IT-professionals op wie u kunt vertrouwen.

Ten slotte plaatst de onlinehandel u, als gevolg van de gemakkelijke toegang, in een veel hardere concurrentieomgeving. Het is moeilijker om op te vallen. De winsten komen misschien traag binnen. U zult dus uw inspanningen moeten verdubbelen om te innoveren, reclame te maken en uzelf zichtbaarder en toegankelijker te maken dan anderen.

Kortom, on line zakendoen is ingewikkeld om op te zetten, onderhevig aan uitgebreide concurrentie en afhankelijk van een goed computersysteem.

Wat zijn de banen in e-commerce?

Zoals gezegd heeft de elektronische handel een revolutie teweeggebracht in de internationale marketing. In feite is het de bron van een bloeiende banenmarkt. De sector van de elektronische handel is een snel groeiend vakgebied.

Welke studies om e-commerce te maken?

In Frankrijk zijn er verschillende programma's voor hoger onderwijs die u de mogelijkheid bieden u te specialiseren in e-commerce.

De eerste optie is de Licence Professionnelle, verkregen in Bac +3. Als beroepslicenties vinden deze cursussen plaats in een openbare instelling, in dit geval een middelbare school, een IUT of een universiteit. Deze diploma's zijn verkrijgbaar in verschillende steden verspreid over het Franse moederland. Onder hen:

  • Bachelordiploma in e-commerce en digitale marketing
  • De specialiteit Licence commerce Marketing van diensten en informatie- en communicatietechnologieën (afgekort tot "ICT").
  • De Bachelor web marketing
  • De Bachelor e-commerce
  • Bachelordiploma in marketing en digitale communicatie
  • En anderen, zoals namen en bijzonderheden kunnen variëren afhankelijk van de school.

Houders van een rijbewijs of een bachelordiploma kunnen zich verder verdiepen in de e-handel door een 5- of 6-jarige bac +5- of 6-jarige bac-opleiding te volgen. Nogmaals, er zijn er verschillende.

Onder de openbare diploma's :

  • De Meester e-handel
  • De Master in webmarketing en e-commerce, ook Master in digitale marketing en e-commerce genoemd
  • Master in digitale marketing met specialisatie in e-commerce of verkoop

Onder de particuliere diploma's:

  • Master in digitale marketing en e-commerce management
  • De master in handel, management en ondernemerschap

Wat zijn de mogelijkheden voor e-commerce studies?

De banenmarkt in e-commerce is booming. Er zijn veel posities beschikbaar naarmate de e-commerce zich ontwikkelt.

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen technische banen in de IT en op het web en banen in de handel en marketing.

Technische banen zoals webontwikkelaars of webontwerpers houden verband met het ontwerp en het onderhoud van de website van een bedrijf. Marketingberoepen zijn verantwoordelijk voor al het andere. Onder hen zijn:

  • De web marketing manager. Zijn rol bestaat erin te zorgen voor de creatie van waarde voor de onderneming. Daartoe tracht hij het verkeer op de site te verhogen, de verkoop te stimuleren en de klanten aan zich te binden.
  • De brand content manager. Zijn belangrijkste taak is het aantrekken van nieuwe klanten. Hij implementeert reclamestrategieën en zorgt voor de inhoud van de site: schrijven, video-inhoud, esthetiek van de site, enz.
  • De SEO manager. Zijn rol is het optimaliseren van de zichtbaarheid van de site in zoekmachines.
  • De gemeenschapsmanager. Hij is verantwoordelijk voor het contact met de trouwe gemeenschap van het merk: zijn rol bestaat erin hun vragen te beantwoorden en het bedrijf bij potentiële toekomstige klanten te promoten.
  • De e-commerce analist. Hij interpreteert marktgegevens om zijn team in staat te stellen de best mogelijke strategieën uit te stippelen.
  • De e-commerce project manager. Hij is verantwoordelijk voor de coördinatie van zijn team. Hij/zij moet ook in staat zijn hen te adviseren: veelzijdig, deze functie vereist ervaring. Het wordt vaak gezien als een loopbaanontwikkeling.
  • En vele anderen.

Er is een breed scala van banen in de elektronische handel. Bovendien is het voortdurend in ontwikkeling.

Hoe begin je online te verkopen?

Er zullen veel hindernissen te overwinnen zijn. Hier zijn enkele sleutels om u op weg te helpen.

Er bestaan veel softwareprogramma's om u te helpen bij het maken van uw e-commerce site. Zij kunnen in twee categorieën worden onderverdeeld:

  • CMS (Content Management System). Het is gratis open source software, aanpasbaar, maar zonder assistentie: hosting en onderhoud moet u zelf doen.
  • SaaS-platforms ("Software as a Service"). Deze software biedt onderhoudsoplossingen in ruil voor een abonnement. Aanpassing is echter beperkt.

Wat zijn de hulpmiddelen om uw e-commerce site te ontwikkelen?

Hieronder vindt u enkele van de software die wordt gebruikt om een e-commercesite te maken:

  • WordPress, het meest gebruikte CMS. Het staat bekend om zijn gebruiksgemak.
  • Magento, een zeer sober en moeilijk toegankelijk CMS. Het staat echter bekend om zijn zeer complete parameters.
  • Prestashop, het nr. 1 CMS op de Franse markt. De veelzijdigheid van zijn functionaliteiten heeft tot zijn succes geleid.
  • Shopify, een SaaS-platform dat bekend staat om zijn gebruiksgemak en zijn sjablonen die worden aangeboden in ruil voor een maandelijks abonnement.

Andere hulpmiddelen komen u helpen bij het maken van uw website. Hier is een selectie van hen:

  • Google Analytics, dat gedetailleerde informatie geeft over het verkeer op uw site.
  • SEMRush, een ideale assistent voor SEO.
  • Buffer, een tool om uw publicaties op sociale netwerken te automatiseren.
  • Pixabay, een aanbieder van rechtenvrije afbeeldingen.
  • Mailchimp, een compleet en eenvoudig te gebruiken e-mailing tool.

U zult het begrepen hebben, er is een zeer grote hoeveelheid hulpmiddelen om u in staat te stellen een e-commerce site te maken. Merk op dat vele ervan gratis zijn.

Hoe kies je je partners?

Om te beginnen kunt u een beroep doen op een e-commerce agentschap dat u de nodige expertise zal leveren om uw e-commerce te ontwikkelen. Een agentschap kan u helpen een communicatiestrategie uit te stippelen, uw website te ontwikkelen, het ontwerp ervan te bepalen, de referencing te organiseren, enz. Dit kan een uitstekende return on investment zijn.

Zodra uw bedrijf is opgericht, moet u nadenken over partnerschap. Het draait allemaal om het aangaan van "B2B" relaties: business to business. De wereld van de elektronische handel is zeer concurrerend: u zult bondgenoten moeten vinden, maar dan wel de juiste.

Partnerschap is een wederkerige uitwisseling tussen twee bedrijven om hun resultaten te verbeteren. Doorgaans zijn de beste partners bedrijven die vergelijkbaar zijn met het uwe, zowel wat de aangeboden producten als wat de omvang betreft.

Conclusie

Het online partnerschap is gebaseerd op zichtbaarheid. Door elkaar bij hun klanten te adverteren, verdubbelen bedrijven hun zichtbaarheid. Deze krachtige marketingstrategie maakt het mogelijk snel nieuwe klanten te vinden, op voorwaarde dat er geen misbruik van wordt gemaakt.

Anders kan het partnerschap bestaan in een uitwisseling van diensten. Zo besluiten sommige ondernemingen hun kosten te cofinancieren om hun uitgaven te beperken.

Wij raden u aan na te denken over uw partnerschapsstrategie zodra u uw e-commerce lanceert: het is een manier om u te bevrijden van de concurrentie en om sneller te groeien door uw conversiepercentage te verhogen.

Enkele zaken die je zullen inspireren

Een mooie selectie van de laatste creaties van onze bureaus

0to100 - Website design for luxury cars rental
0to100 - Website design for luxury cars rentalDoor WhiteOnWhiteAuto
$0 to $177,000 in Single Page Revenue in 6 Months
$0 to $177,000 in Single Page Revenue in 6 MonthsDoor From The FutureReizen & Vrije tijd
1000 dealers use it, so it must be good.
1000 dealers use it, so it must be good.Door XcommerceAuto
1001 Extensions
1001 ExtensionsDoor Nemesis techE-commerce
100%-Natural Fruits Veggies Anti Bacterial Rinse
100%-Natural Fruits Veggies Anti Bacterial RinseDoor BIOAYURVEDAE-commerce
123BricoPro
123BricoProDoor ASDORIARetail

Duizenden bedrijven maken gebruik van Sortlist

InbevDunlopBbcGoodyearPink ladyBlizzardStihlSamsungBoschAudiMtv

Andere onderwerpen die je zouden kunnen interesseren

ReclameContent StrategyErgonomie (UX / UI)Digital StrategyFilmMotion DesignOntwerpWeb ApplicatieSocial media3DOnline AdvertisingE-mailMedia PlanningSEOEvenementGamingInnovatieWeb analytics / Big dataFotografieWebsite CreatiePublic Relations (PR)CopywritingMobile AppBranding & PositioneringData Consulting

Ontdek de beste E-commerce bureaus in Nederland

Wat is frustrerender dan niet kunnen vinden wat je zoekt? Op Sortlist is daar geen sprake van. Van grote steden tot kleine dorpjes, wij hebben meer dan 80.000 marketingbureaus wereldwijd!

Zie E-commerce bureaus

Werk je bij een marketingbureau?

Sluit je aan bij de grootste community van experts

Word nu lid
Aansluiten bij Sortlist als marketingbureau

Alle actuele trends
in onze blogs…

Sortlist, voor alles wat je nodig hebt!

Vereenvoudig je onderzoeksproces en vind het perfecte marketingbureau.

Vind mijn bureau
Blader door de marketingbureaus van Sortlist