SEO-fouten - slipping over banana
Marketing

10 veel gemaakte SEO-fouten die je moet vermijden

5,00/5(1)

Grijp jij jouw haren vast bij het horen van SEO-fouten? Lees dan verder.

SEO zal de komende jaren niet verdwijnen, het zal de komende jaren zelfs toenemen in belang. Elke website heeft een goede on-site en off-site SEO nodig. Zonder goede on-site SEO is het moeilijk om hoog te scoren in de Google zoekresultaten.

Bij SEO kunnen SEO-fouten echter niet worden genegeerd. In eerste instantie er niets verkeerd te gaan, maar kleine SEO-fouten worden snel gemaakt. Dit kan het niet toevoegen van zoekwoorden aan een titel zijn of een slechte linkbuilding strategie.

We hebben daarom enkele van de opmerkelijke SEO-fouten verzameld die in SEO vaak worden gedaan en die je best moet vermijden. Lees verder om jouw SEO-fouten NU aan te pakken! 

Je publicatieschema is niet consistent

Het is prima om elke dag, om de dag of wekelijks nieuwe content te publiceren; wat nog belangrijker is, een consistent publicatieschema.

Bepaal van tevoren hoe vaak je van plan bent om nieuwe content uit te brengen (en wanneer), en volg het plan hoe dan ook.

Om ervoor te zorgen dat je dit plan niet mist, hoef je alleen maar een aantal blogposts van tevoren voor te bereiden, zodat ik een week tot tien dagen de tijd heb om tijd te vinden en nieuwe content te maken.

Consistentie biedt een sterke SEO-waarde en zorgt voor meer traffic.

Onregelmatige content update van de website

Google snuistert graag naar websites met nieuwe content en nuttige informatie. Het regelmatig bijwerken van de content van de website is handig voor de zoekresultaten van je website.

Als jouw content en artikels niet indrukwekkend zijn, update ze dan. Update je artikel, verwijder alle nutteloze informatie en maak het actueel. Probeer het gewoon en zie wat er dan gebeurt.

Geen gebruik van tool voor keyword onderzoek

Sommige mensen geloven dat ze op de een of andere manier vals spelen door gebruik te maken van een keyword onderzoekstool voordat ze hun content creëren. Dit is helemaal niet waar, integendeel: het is een dikke SEO-fout als je dit niet gebruikt! 

Een keyword research tool zoals Ahrefs of de Google keyword tool zal je een indicatie geven van welke queries mensen in de zoekmachine van Google typen.Door deze trefwoorden in jouw artikels of pagina’s op te nemen, verbeter je de content voor jouw gebruikers en maak je deze makkelijker te begrijpen voor de zoekmachines.

Je bent niet actief op social media

Social media is een van de beste en meest effectieve manieren om jouw website of nieuwe content te promoten.

Als je niet actief bent op tenminste één social media platform, is dit een grote SEO-fout.

De meeste SEO-experts zijn van mening dat sociale signalen langzaamaan een ranking factor worden en dat sociale media naast de impliciete SEO-voordelen ook een goede bron van verkeer zijn.

Je hoeft niet actief te zijn op alle netwerken of veel tijd te besteden aan doelloos socializen. Het is van belang om het beste platform voor jouw publiek te vinden en zo autoriteit en vertrouwen op te bouwen. Volg zo veel mogelijk leiders in nichemarkten en deel je waardevolle content met hen en kijk hoe het zich kan verspreiden.

Beeldoptimalisatie is niet goed

Als je een website wilt rangschikken op zoekresultaten van Google, moet je elke afbeelding optimaliseren. Beeldoptimalisatie is een zeer belangrijk onderdeel en mag niet worden genegeerd. Enkele snelle tips:

  • Hernoem jouw foto voordat je deze uploadt naar de website (met behulp van geschikte zoekwoorden)

Gebruik de juiste zoekwoorden in de afbeeldingen van je website. Het maakt niet uit welk type afbeelding je op jouw website gebruikt, zorg ervoor dat je deze een andere naam geeft voordat je uploadt. Als je bijvoorbeeld een “webdesign” -afbeelding gebruikt, kan je deze gebruiken:

Hoe het moet : “website-design-sortlist.jpeg”
Hoe het niet mag : “xyz-321.jpeg”

  • Comprimeer afbeeldingen voordat je ze uploadt

Ja, gebruik geen zware afbeeldingen die de website vertragen. Voordat je een afbeelding naar een website uploadt, moet je deze altijd comprimeren. Omdat je een aantal gratis online hulpmiddelen voor beeldcompressie kunt gebruiken, zoals:

    • Kraken.io
    • Optimizilla
    • CompressNow
  • Plaats de juiste titel en ALT-attributen

Vergeet niet de juiste afbeeldingstitel en ALT-attributen te plaatsen. Dit komt jouw  SEO zeker en vast ten goede.

Het ontbreken van title tags en meta-beschrijvingen

Title tags zijn links die worden weergegeven in de resultaten van zoekmachines. Wanneer gebruikers hierop kunnen klikken kunnen ze de informatie vinden die ze nodig hebben. Meta-beschrijvingen zijn net als uittreksels of mini-samenvattingen van pagina’s.

De meta-titel en beschrijving zijn beide belangrijke delen van de pagina, want dit helpt zoekmachines de betekenis van een bepaalde pagina  beter te begrijpen.

meta tekst sortlist - SEO fouten

Enkel de focus op zoekwoorden met veel verkeer (high traffic) 

Het eerste dat veel SEO-experts doen bij het optimaliseren van een website is keyword research. Helemaal mooi.

De SEO-fout die vaak wordt gemaakt wordt, is het enkel overwegen om veel zoekwoorden te gebruiken met het idee om meer verkeer naar je website te lokken. .

Veel gezochte zoekwoorden (met een hoog volume) zijn zeer concurrerend en als je een relatief nieuwe website hebt, zal je voor deze zoekwoorden nooit kunnen ranken.

Wat is dan de beste oplossing?

Er is veel verkeer dat gemakkelijk long-tail zoekwoorden kan targeten.

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn long-tail zoekwoorden zoekopdrachten die uit meer dan twee woorden bestaan. Hier is bijvoorbeeld een drukbezocht zoekwoord ‘SEO tools’ en een long tail zoekwoord ‘SEO tools voor beginners’.

Om deze techniek te gebruiken, moet je weten hoe je long-tail-zoekwoorden kunt vinden. Het is ook een haalbare methode dat verkeer naar verschillende websites kan leiden.

Content is niet van hoge kwaliteit

Bij SEO draaien de voornaamste regels rond autoriteit en vertrouwen.

Jouw doel is om vertrouwen op te bouwen tussen jouw website en gebruikers en autoriteit tussen je website en zoekmachines.

Een van de manieren om autoriteit op te bouwen is door constant hoge kwalitatieve content te publiceren.

Wat is kwalitatieve content? Inhoud die de volgende kenmerken heeft:

  • Informatief en nuttig voor de gebruiker
  • Nauwkeurig
  • Inzichtelijk
  • Analytisch
  • Onbevooroordeeld

Een grote SEO-fout is zich op iets anders concentreren en daardoor de essentie van je content te vergeten.

In plaats van te proberen om zoveel mogelijk pagina’s te publiceren, moet je streven naar  autoriteit en vertrouwen opbouwen via je content. De voordelen zijn veelbelovend en gaan verder dan hoog eindigen in de ranking.

Een gebroken link is een pagina met de foutmelding “404 pagina niet gevonden”. Dit kan gebeuren nadat de webontwikkelaar de pagina heeft verwijderd, hernoemd of verplaatst. Gebroken links kunnen een negatieve impact hebben op de SEO van je website en kunnen jouw website ranking ernstig verstoren.

Dit gebeuren is erg vervelend voor je paginabezoekers. We raden je aan om alle gebroken links op de website zo snel mogelijk op te sporen en te verwijderen. Google Webmaster Tools is de beste manier om gebroken links in een website te vinden en te verwijderen.

SEO loskoppelen van digitale marketingstrategie

Om SEO met succes te implementeren, moet je meer doen dan dat. SEO heeft hulp nodig van social media, contentmarketing, mobiele marketing en alle andere tools in de wonderlijke wereld van digitale marketing.

Als het jouw strategie is om je uitsluitend op SEO te concentreren, zal je het moeilijk hebben. Je moet verder gaan dan SEO en het creëren van digitale marketingstrategieën, zodat de focus niet te veel ligt op  SEO-strategieën.

Gebruik traditionele SEO-technieken om je website en content te optimaliseren, maar overweeg ook promotionele doeleinden en wees niet bang om het uit te proberen.

Het draait niet enkel om manieren te bedenken om meer links te krijgen, maar ook om meer verkeer en links te krijgen die uiteindelijk vanzelf zullen volgen.

Conclusie: SEO-fouten kan je efficiënt aanpakken

Dit zijn de belangrijkste SEO-fouten die mensen keer op keer maken.

Onthoud goed dat de meeste gemakkelijk te vermijden zijn. Het enige wat je hoeft te doen, is door de lijst bladeren en de nodige verbeteringen aan te brengen.

Als je een SEO- of digitale marketingexpert bent en een van de bovenstaande fouten hebt gemaakt, neem dan onmiddellijk stappen om ze op te lossen, want ze zullen een enorme impact hebben op je website! Fouten maken is menselijk, maar we hopen dat deze lijst een hulpmiddel zal zijn om in de toekomst fouten te voorkomen!

Heb jij het moeilijk om jouw SEO-fouten te verbeteren? Geen zorgen! Sortlist heeft een bureaus die klaarstaan om jouw SEO-fouten aan te pakken.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email